Foto: (c) NS
NS heeft aangekondigd dat zijn operationele prestaties, dus punctualiteit en zitplaatsgarantie, naar verwachting in 2026 weer op het niveau van voor de coronapandemie zullen zijn. Door een combinatie van factoren presteert NS de afgelopen jaren ondermaats.
NS-president Wouter Koolmees uitte tijdens de prestatie van de jaarcijfers zijn teleurstelling over de huidige prestaties, die te lijden hebben gehad onder een combinatie van factoren. Koolmees wees op uitgestelde werkzaamheden aan het spoor, een tekort aan technisch personeel en vertragingen in de levering van nieuwe treinen.
Koolmees verwacht dat in 2024 de prestaties nog altijd niet zullen zijn zoals ze moeten. “Richting de dienstregeling van 2026 verwachten we flinke stappen te hebben gezet als het gaat om stiptheid en betrouwbaarheid”, vertelt de topman aan Treinreiziger.nl. Hij voegt daaraan toe dat reizigers al in 2025 verbeteringen zullen merken, zoals de toevoeging van 1600 extra treinen per week. Koolmees verwacht die extra treinen te kunnen laten rijden door de versnelde instroom van de ICNG.
De NS ziet ook tekenen van herstel in het aantal treinreizigers, ondanks de blijvende veranderingen in reispatronen van met name forenzen. In 2023 bedroeg het aantal reizigerskilometers 89 procent van het aantal kilometers in 2019. Dat is een stijging van 13 procentpunt ten opzichte van 2022.
Financieel directeur Bert Groenewegen verwacht dat het aantal reizigers dat met NS reist in 2026 weer op het niveau zal zitten van voor de pandemie. Groenewegen waarschuwt echter voor onzekerheden, zoals de impact van mogelijke prijsstijgingen van de treinkaartjes. Mogelijk komt er in 2025 10 procent bovenop de huidige ticketprijs. Hij benadrukt ook dat de reispatronen sinds corona blijvend veranderd zijn. Daardoor groeit het aantal reizigers in de daluren, terwijl het aantal forenzen achterblijft, vooral op woensdag en vrijdag.
Het veranderde reisgedrag heeft ook invloed op de financiën van NS, aangezien het bedrijf traditioneel meer verdient aan forensen. Groenewegen: “De gemiddelde opbrengst (per reiziger, red.) is omlaag gegaan, en dat zal ook niet zomaar veranderen. Daardoor is het belangrijk om de bezettingsgraad omhoog te krijgen. En dat is ook gelukt. Dat vraagt een slimmere materieelinzet.”
Om reizigers goed te spreiden zet NS nu in op NS Voordeel. Reizigers kunnen in de daluren op rustige tijden tot 60 procent korting krijgen als ze minimaal één dag voor vertrek hun kaartje kopen. Reizigers met kortingen stimuleren om vrijdags in plaats van donderdags te forenzen ziet het bedrijf niet zitten. Koolmees: “Dat kunnen we ons financieel niet veroorloven.”
This post was last modified on 28 februari 2024 09:23
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…