European Sleeper en GreenCityTrip kondigen samenwerking aan: ‘Pakketreizen perfecte aanvulling op ons aanbod’

European Sleeper en GreenCityTrip gaan vanaf volgende maand samenwerken. Per 25 maart rijdt European Sleeper door naar Praag en vanaf dan kunnen ook reizigers van GreenCityTrip instappen in de nachttrein uit Brussel.

GreenCityTrip richt zich sinds 2021 op het aanbieden van pakketreizen, dus trein mét stedentrip, naar onder andere Venetië, Wenen en Milaan. Sinds vorig jaar ligt de focus van het bedrijf op Dresden en Praag, precies de steden waar European Sleeper vanaf maart ook naartoe treint. Laatstgenoemde nachttrein rijdt sinds mei 2023 en vertrekt vanuit Brussel, om via Amsterdam en Berlijn naar Tsjechië te rijden.

Elkaar versterken

Chris Engelsman, oprichter en directeur van European Sleeper, is tevreden met de samenwerking: “De samenwerking tussen European Sleeper en GreenCityTrip markeert een belangrijke stap voorwaarts voor beide partners. Met gedeelde waarden en een sterke focus op de reiservaring, zetten we ons gezamenlijk in voor het ontwikkelen van het nachttreinaanbod in Europa. Aangezien onze bestemmingen inmiddels heel mooi samenvallen, zien we er meer in om elkaar te versterken, dan elkaar te beconcurreren. De pakketreizen van GreenCityTrip vormen een perfecte aanvulling op ons eigen aanbod en bedienen een marktsegment waar we met European Sleeper nog niet sterk staan.”

De samenwerking betekent concreet dat vanaf 27 februari 2024 via de website van GreenCityTrip geheel pakketreizen vanuit België en Nederland met de nachttrein van European Sleeper naar Berlijn, Dresden en Praag geboekt kunnen worden. Losse tickets voor de nachttrein Brussel-Amsterdam-Berlijn-Dresden-Praag blijven uiteraard verkrijgbaar op de website van European Sleeper en via andere ticketkanalen. Ook Interrailers blijven welkom in de treinen van European Sleeper. Het bedrijf zegt extra slaaprijtuigen en bredere ligrijtuigen in te gaan zetten.

Barcelona

De twee bedrijven willen ook gaan kijken welke andere bestemmingen ze in de toekomst gezamenlijk kunnen aanbieden. De aangekondigde nachttrein naar Barcelona van European Sleeper zou zo’n samenwerking kunnen bevatten. Die verbinding krijgt al steun van de Europese Commissie als een van de tien trajecten die vliegverbindingen kunnen vervangen.

This post was last modified on 6 maart 2024 09:17

Bekijk reacties

    • Volgens mij vrij ingewikkeld, aangezien European Sleeper een coöperatieve onderneming is en het bestuur al allerlei belangrijke beslissingen neemt zonder de.leden correct te raadplegen. Volgens mij kom je alleen tot een fusie door eerst de coöperatie op te heffen. Maar daarvoor is geen geld.

    • Venezia zit al overvol met toeristen. Ik denk niet dat het verstandig is om nog meer reizen richting Venezia aan te bieden.

      • Venetië zou wel leuk zijn maar het schijnt niet zo maar te kunnen lukken. Eerder Sylt en Strahlsund/Rugen, vanuit Duitsland :)
        Venetië is overlopen, net als Amsterdam. Hoewel Amsterdam nog vreselijker is omdat je daar nog veel meer chaos en aso-dom treft. En fietsers of fatbikes. Die zijn er in Venetië niet zoveel.
        Wellicht dat Milaan makkelijker te arrangeren is.

    • De keren dat GreenCityTrip een bestemming in Italië op het programma had staan, werd er bij de grens gestopt en werden reizigers op het Italiaanse deel per bus vervoerd. Ik denk niet dat bestemmingen in Italië snel opnieuw op het programma komen.

      Het is overigens best wel vreemd dat GreenCityTrip bij het staken van haar nachttreinen als reden gaf dat het materieel niet de kwaliteit heeft die de reiziger verwacht. Nu wordt datzelfde materieel deels doorgeschoven naar de European Sleeper en gaat GreenCityTrip die reizen met hetzelfde materieel gewoon opnieuw aanbieden.

      • Er is duidelijk behoefte aan betere spullen. Dat duurt echter een eeuwigheid en de financiering en km-prijs zal ook een probleem zijn. In de tussentijd doet men het er maar mee.

      • Van Brenner (wat op de schop gaat, komt treintunnel dus neem het waar nog) prima IC boemel Interregio naar Verona gehad. Innsbruck- Brenner een sprinter als je niet in overvolle EC vanuit Munchen wilt zitten op raamplaats zonder raam, had net die ene. En oploskoffie bij catering voor volle prijs want machine was kaduuk. Jaja, snoezig was ze wel.

      • Niet helemaal waar, ik ben zelf in 2021 naar Milaan met ze geweest, en we werden 'gewoon' netjes op Garibaldi afgezet en er weer opgehaald. Maar dat het niet altijd even soepel is gelopen als bij mij, dat klopt wel.

        • Ik had inderdaad een klein voorbehoud moeten maken, aangezien dit inderdaad niet in alle gevallen zo was.

        • Zoals je had kunnen lezen had ik vier uur voor je aanvallende commentaar al een voorbehoud gemaakt.

        • Ik zal nog even specificeren op basis waarvan ik mijn reactie schreef. Zeker sinds april 2023 (ik kan het niet verder terugzien) heeft GreenCityTrip (uitgezonderd de ritten voor TUI naar Oostenrijk) alleen maar naar Dresden/Praag gereden. Eerder waren vouchers verkocht via Kruidvat, waarbij mensen opties voor bijvoorbeeld Boedapest, Wenen en Stockholm werden beloofd. Bij het boeken kregen mensen echter alleen de opties Dresden en Praag. Tussen februari en mei 2022 zijn er reizen naar Venetië en Verona vertrokken. Op de ruime meerderheid van de reizen in die periode zijn vanaf Steinach am Brenner bussen ingezet voor het Italiaanse deel van de reis. Behoudens de reeds geplande reizen naar Italië zijn er daarna geen boekingen meer mogelijk geweest voor reizen naar Italië met GreenCityTrip. Het bedrijf zelf heeft bovendien aangegeven zich te richten op reizen naar Praag, omdat het voor ritten richting het zuiden tegen te hoge kosten zou aanlopen. Op basis daarvan verwacht ik dat er niet gauw aan particuliere nachttrein naar Venetië op het programma komt. Dat lijkt me een heel realistische conclusie.

  • Goede ontwikkeling.
    Ik reis vandaag later op de dag naar Bruszel.
    En plan bezoeken aan Berlin, Praha.

    • Vooral de anoniemen kakelen er ongeremd en naar alle kanten op los. Het wordt zo langzamerhand een anoniem kippenhok.

  • Een goede zet, om op dit punt te gaan samenwerken. Op die manier kunnen allebei zich richten op hun eigen expertise en ook gebruik maken van elkaars.

    • Je zit nog altijd met verplichte grenscontroles tussen Hongarije en Roemenië die in totaal een uur duren, doordat Oostenrijk nog steeds dwarsligt in het toelaten van Roemenië tot de Schengenzone.

        • Fout, alleen voor de luchtvaart en scheepvaart vervallen de grenscontroles. Grenscontroles vinden na 31 maart nog steeds plaats op de grenzen tussen Hongarije en Roemenië, tussen Roemenië en Bulgarije en tussen Bulgarije en Griekenland. Alleen je kunt over vier weken zonder grenscontrole van Amsterdam naar Boekarest of Sofia vliegen.

    • Staan er miljoenen te trappelen op een trein van Nederland naar Roemenië?

    • Leuk, maar het OV moet een klimaatticket ook aan kunnen en daar ligt vaak het probleem. Een klimaatticket helpt weinig als de treinen en bussen altijd overvol zijn of het OV crappy/onbetrouwbaar is. Mij lijkt het beste dat ieder land zelf kijkt wel concept van klima-voordeel het meest geschikte is. Dit kan ook een goedkope kortingskaart voor 40% korting op het OV zijn of goedkope abonnementen voor huis school of werk of een combinatie van beide vormen. Ik blijf erbij dat een gezonde stelsel van OV bedrijven de basis moet vormen van zulke tickets en als een OV bedrijf niet gezond is moet de staat de vrije hand hebben om dit te fiksen en niet verplicht alles moeten aanbesteden. Voor Nederland denk ik dat een stelsel van (inter)provinciale vervoersbedrijven de beste optie is, zoals RRReis voor de 3 oostelijke provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, maar dan zelf een aantal bedrijven opzetten ipv verplicht met een Arriva, Keolis, EBS, Transdev, Qbuzz etc. moeten in zee gaan. Ik denk niet dat een gecentraliseerd Europees systeem dat volledig voorbij gaat aan de situatie in ieder land niet goed is.

      • Eerst de treinen en bussen allen een bezettingsgraad laten hebben.
        Ik reis en zie ook in nederland zoveel OV met een lage bezettingsgraad.
        Als een lijn overvol is extra capaciteit inzetten, baardstaart.
        Uitgaan van de realiteit graag.

        • De realiteit van klimaattickets is dat drukke en aantrekkelijke lijnen nog drukker worden en de bussen naar het platteland - waar je als reiziger vaak alleen in zit (ik den deze lijnen ook) - zullen echt niet veel voller worden. Het probleem bij een klimaatticket zit hem vooral bij het spoor en die heeft nu te weinig capasiteit om een nieuwe vloed reizigers te vervoeren. Verder zijn de perspectieven rond het personeelskrapte ook iets wat in de toekomst het OV negatief gaan beinvloeden en hier wordt ook onvoldoende rekening mee gehouden. Verder wil ik graag er op wijzen wat voor sloten geld er nodig is om de OV prijzen te bevriezen, vandaar ik zelf tot de cynische conclusie ben gekomen dat de auto de vervoersstrijd definitief gewonnen heeft en ook ik zie het graag anders. Namelijk een aantrekkelijk, betrouwbaar, toegankelijk en betaalbaar OV dat voor veel mensen de reden is om hun auto de deur uit te doen. Maar dit zie ik gezien heel de situatie niet gebeuren.

      • Belangrijk is frequentie, kwaliteit, comfort, stiptheid en dienstverlening. Pas dan kun je denken aan cadeautjes,

    • Dat is vreemd. 29 februari was een plenaire vergaderdag voor het Europees parlement... in Straatsburg. Heb je wel bij de juiste mensen gelobbyd?

        • Dus je bent naar Brussel gegaan om te lobbyen, terwijl iedereen in Straatsburg zat? Je timing is in elk geval ridicuul te noemen.

          Maar heel veel succes met je lobbytraject. Ik kan me er nauwelijks een voorstelling bij maken hoeveel tijd je erin moet investeren om een punt uberhaupt op de agenda te krijgen. Hoeveel afspraken heb je ervoor ingepland de komende jaren? En wat heb jij te bieden? Dat voor niks de zon op gaat, geldt natuurlijk vooral in Brussel. Maar goed, dat hoef ik jou als lobbyist natuurlijk niet uit te leggen.

          En hoe luidt dan ongeveer je onderbouwing? Is het van hetzelfde niveau als waar je hier steeds mee komt? En met welk doel moeten mensen Europabreed goedkoop kunnen reizen? Dat mensen die geen zinvolle dagbesteding hebben eindeloos in de trein kunnen gaan zitten? Of is er een breder belang dat je poogt te dienen?

      • Beviel je dag bij de NS?
        Wordt je verder uitgenodigd om je inzichten te ventileren c.q. te implenteren?
        Of prefereer je Arriva?
        Ik neem liever de Internationale trein.

      • Ik ben zowel op straat als in cafes, cultuurcentra, kerken, stations een graag geziene gast.
        IK hou van reizen, mensen ontmoeten, vooruitgang.

  • Hopenlijk gaan ze met echte rijtuigen rijden ipv de huidige ouwe meuk welke niet spoorwaardig zijn

  • Eindelijk is de samenwerking tussen European Sleeper en GreenCityTrip een feit. Beide maatschappijen zijn tot nu toe vooral goed geweest om mooie praatjes en plaatjes te presenteren. Hun service daarentegen is belabberd. Hou mijn hart vast wat deze samenwerking de reiziger echt gaat opleveren, maar ik vrees vooral luchtkastelen en geklaag dat ze geen fatsoenlijk materieel kunnen krijgen.

  • Als belgische spoorwegman ga ik de nachttrein vanuit Brussel-Zuid naar Praag even uittesten op woensdag 22 mei '24 en er een reisverhaal aan koppelen.
    Positieve en ook negatieve punten zullen beschreven worden.
    Geboekt in een ligplaats (4pers.)
    Tot in de nachttrein en Praag,de stad die nooit verveeld.

    • geweldig.
      daarom heet dit treinreiziger.
      Respect.
      Goede reis en groeten aan de stad die ik ook veelvuldig bezoek.

      • Inderdaad,Praag zal dan mijn 56ste bezoek worden sinds 1969 en... de Praagse Lente meegemaakt.Dit staat nog steeds op mij netvlies gebrand.
        ...

        • ik heb Praha de afgelopen 7 - 8 jaar voor het eerst bezocht/ontdekt.
          Veelal met de trein, 2x met Flixbus.
          Met de trein is het gewoon rustig aankomen of je nu over Berlijn - Dresden Praha binnenrijdt of over Nurnberg (ook nog met DB IC Bus) of via Wenen - Bratsilava of vanuit Salzburg.
          Iedere keer blijft Praha boeien.
          Heb er mijn adresjes.
          Bezoek ook er ook altijd een bioscoop is het niet een film dan gewoon een bakkie koffie en de mensen in de bioscoop en de muziek.
          Wat Praha zeer bijzonder maakt is het goedkope en goed georganiseerde OV. Beter dan de Nederlandse steden. De aansluitingen zijn perfect.

        • ik heb Praha de afgelopen 7 - 8 jaar voor het eerst bezocht/ontdekt.
          Veelal met de trein, 2x met Flixbus.
          Met de trein is het gewoon rustig aankomen of je nu over Berlijn - Dresden Praha binnenrijdt of over Nurnberg (ook nog met DB IC Bus) of via Wenen - Bratislava of vanuit Salzburg.
          Iedere keer blijft Praha boeien.
          Heb er mijn adresjes.
          Bezoek ook er ook altijd een bioscoop is het niet een film dan gewoon een bakkie koffie en de mensen in de bioscoop en de muziek.
          Wat Praha zeer bijzonder maakt is het goedkope en goed georganiseerde OV. Beter dan de Nederlandse steden. De aansluitingen zijn perfect.

    • Jammer dat er met uitzondering vanuit Berlijn eigenlijk geen goede dagtreinverbinding is naar Praag. Het spoorwegnet in het noordoosten van Beieren en het zuiden van Thüringen is sterk verouderd met te weinig elektrificatie.
      Bijvoorbeeld: Bayreuth heeft een "Hauptbahnhof", maar alleen maar regionale treinen en zonder elektrificatie.
      Een HSL van Frankfurt naar Praag zou het goed doen.

      • Het plaatselijke OV in de agglomeratie Praag is een van de weinige positieve erfenissen uit de tijd van het communisme.
        Nadeel van Praag is de gigantische toeloop van het toerisme. Een gewone Tsjech betaalt zich blauw in de Chinese winkels in het oude centrum.
        In het ooit zo mondaine kuuroord Karlsbad is nog ruimte zat door het wegvallen van de Russische oligarchen. Koopjesjagers kunnen daar nu voor een prikkie overnachten in een hotel met vier of vijf sterren op de gevel.

    • stad die nooit verveelt.

      Leer eerst maar eens goed Nederlands spellen...

Share

Recent Posts

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 dag terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 dag terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

3 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

3 dagen terug

Opgepast: op deze plekken wordt aan het spoor gewerkt tijdens de meivakantie

Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…

4 dagen terug