Primera vraagt tot 8,50 euro voor OV-chipkaart

Verschillende Primera-vestigingen verspreid over het hele land respecteren de verkoopadviesprijs van de OV-chipkaart niet. Vestigingen in onder andere Rotterdam, Amsterdam, Arnhem, Eindhoven en Maastricht vragen tot één euro extra voor de kaart. De winkelketen geeft aan dat de kaart niet kostendekkend verkocht kan worden voor 7,50 euro.

Tot 1 euro duurder

Vrijwel alle 500 winkels die vallen onder de coöperatie van Primera verkopen de OV-chipkaart. Daardoor zijn er meer Primera-winkels waar de kaart te koop is, dan NS-stations. Treinreiziger.nl heeft een aantal Primera-winkels benaderd, bij 6 op de 10 van de onderzochte vestigingen wordt een hogere prijs berekend dan 7,50 euro. Sommige vestigingen vragen vijftig cent meer, anderen een euro extra.

Verkooptoeslag

Reizigersvereniging Maatschappij Voor Beter OV reageert verontwaardigd op de bevindingen van Treinreiziger.nl. “Primera draait de reiziger een poot uit. Wederverkopers krijgen een provisie voor de verkoop van OV-chipkaarten, dus het in rekening brengen van een soort verkooptoeslag is dubbelop”, reageert voorzitter Rikus Spithorst.

Niet kostendekkend

Primera bestrijdt dat er dubbel verdiend wordt aan de OV-chipkaart. “Zonder een aanpassing in de verkoopprijs zou de verkoop van dit product, na aftrek van kosten, verliesgevend zijn”, vertelt hoofd marketing Angelo Ridderhof namens Primera. Hij wijst erop dat het een serviceproduct is en de verkoopadviesprijs de richtlijn is, maar dat iedere vestiging zijn eigen prijs mag bepalen. “De dunne margestructuur laat het niet toe om als ondernemer het product tegen de verkoopadviesprijs aan te bieden.”

Prijsafspraken

Het bedrijf achter de OV-chipkaart, Translink, benadrukt dat de vervoerders over de prijs gaan. “Dat zijn commerciële bedrijven, die mogen geen prijsafspraken maken. Daarom is de prijs van 7,50 euro een adviesprijs”, legt Translink-woordvoerder Gerbrant Corbee uit. Dat wil echter niet zeggen dat Translink de prijs van de OV-chipkaart niet kan maximeren, blijkt uit een reactie van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). “De ACM heeft niet bepaald dat de uitgever de prijs niet mag maximeren”, reageert de ACM desgevraagd.

Kostprijs

Of de vervoerders ook de prijs daadwerkelijk gaan maximeren, is nog onduidelijk. “Dit is voor het eerst dat deze vraag wordt gesteld”, vertelt Corbee. Hij benadrukt dat de kaart bij alle vervoerders verkrijgbaar is voor 7,50 euro, dat is volgens de woordvoerder ook de kostprijs. “Sinds de introductie van de OV-chipkaart is de prijs nooit omhoog gegaan.”

Prijs op de kaart

Voor Maatschappij Voor Beter OV is de hoge prijs voor de OV-chipkaart onaanvaardbaar. “Een 45-strippenkaart kostte in 2011 22,80 euro. Dat stond op de kaart. Die zijn nooit voor, zeg 23,50 euro, over de toonbank gegaan”, stelt Spithorst. Als oplossing ziet de voorzitter van de reizigersorganisatie daarom ook de prijs van 7,50 euro op de kaart te drukken. “Dan is voor iedereen duidelijk wat de prijs is”.

Nederlandse OV-chipkaart relatief duur

De prijs van de OV-chipkaart staat al jarenlang ter discussie. Veel consumentenorganisaties en reizigers vinden de prijs te hoog. Uit eerder onderzoek van Rover blijkt dat de Nederlandse kaart op alle onderdelen duurder is dan in andere Europese steden.

Wens lagere aanschafprijs

Onder druk van de Tweede Kamer hebben de vervoerders de prijs vorig jaar nog eens tegen het licht gehouden. “De wens is om de aanschafprijs van de OV-chipkaart te verlagen, zodat de drempel om te reizen met het OV verlaagd wordt”, schreven de vervoerders vorig jaar in een voortgangsrapportage. Desondanks is de OV-chipkaart niet goedkoper geworden.

Kosten omlaag bij opvolger OV-chipkaart

“We richten ons nu op het nieuwe OV-betalen, de opvolger van de OV-chipkaart”, vertelt Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal OV Beraad. De bedoeling is dat reizigers in de toekomst onder andere kunnen betalen met hun bankpas, creditcard en smartphone. Dan moeten ook de kosten omlaag. Het zal echter nog zeker twee jaar duren voordat het nieuwe OV-betalen op grotere schaal beschikbaar komt.

This post was last modified on 3 mei 2019 16:24

Share
Tags: OV-chipkaart

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug