Vanaf vandaag heeft Den Haag een elektrische bus die bij stilstand wordt opgeladen via de bovenleiding van de tram. Na proeven in Den Haag zal de bus ook in Utrecht worden getest. Voor Nederlandse begrippen is de proef uniek, maar de Wiener Linien in Wenen zet deze bussen al sinds 2012 in.
De proef vindt plaats in Den Haag en Utrecht omdat die steden (net als Rotterdam en Amsterdam) een tramnetwerk hebben. De proef – een initiatief van de Haagse vervoerder HTM, provincie Utrecht en U-OV – moet het openbaar vervoer verduurzamen. “Dit is hard nodig omdat de luchtkwaliteit van binnensteden onder druk staat door de uitstoot van gemotoriseerd verkeer. Om deze moderne eBus beschikbaar te stellen aan de reiziger zijn geen hoge investeringen en lange bouwtijd nodig voor speciale laadstations, zoals dat gebruikelijk is bij het elektrisch busvervoer” schrijven de partijen in een persbericht.
De eBus is voorzien van een pantograaf die binnen acht minuten de benodigde stroom aftapt van een laadstation dat nabij het tramnetwerk snel gerealiseerd kan worden. In tegenstelling tot trolleybussen rijdt het voertuig los van de bovenleiding omdat in het voertuig een pakket accu’s is ingebouwd. Deze batterij en laadtechniek die is ontwikkeld door Siemens. De batterijbus heeft een capaciteit van 98kWh en een actieradius van circa 50 kilometer.
Bij het laden kan de bus de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding. Zowel trams als bussen profiteren op deze manier beter van de beschikbare energie.
De bus die in Utrecht en Den haag te zien zal zijn is afkomstig uit Wenen. Daar worden deze bussen sinds 2012 worden ingezet op twee stadslijnen. In Den Haag wordt de bus onder meer getest op het traject tussen station Den Haag Centraal en het Norfolkterrein in Scheveningen. Vervolgens verplaatst de proef zich naar Utrecht, waar U-OV deze eBus zal inzetten tussen 19-30 juni in de stadsdienst op Museumlijn 2.
HTM heeft aangekondigd het pad van zero emissie geleidelijk in te zetten met ingang van de nieuwe concessieperiode vanaf 2019. In de stadsdienst Utrecht rijden sinds 2013 elektrische bussen op lijn 2. Met ingang van augustus 2017 zullen nog eens tien nieuwe elektrische bussen instromen die gaan rijden tussen Overvecht en Hoograven. De provincie Utrecht wil vanaf 2024 rijden met 100% milieuvriendelijke bussen die geen enkele uitstoot hebben. De ervaringen met de eBus uit Wenen zullen door de provincie ook worden gebruikt om voor te bereiden om een vervanging van een deel van de busvloot van U-OV vanaf 2019.
This post was last modified on 20 november 2019 10:01
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…