fbpx

Proef: elektrische bus opladen via bovenleiding tram

Vanaf vandaag heeft Den Haag een elektrische bus die bij stilstand wordt opgeladen via de bovenleiding van de tram. Na proeven in Den Haag zal de bus ook in Utrecht worden getest. Voor Nederlandse begrippen is de proef uniek, maar de Wiener Linien in Wenen zet deze bussen al sinds 2012 in.

De proef vindt plaats in Den Haag en Utrecht omdat die steden (net als Rotterdam en Amsterdam) een tramnetwerk hebben. De proef – een initiatief van de Haagse vervoerder HTM, provincie Utrecht en U-OV – moet het openbaar vervoer verduurzamen. “Dit is hard nodig omdat de luchtkwaliteit van binnensteden onder druk staat door de uitstoot van gemotoriseerd verkeer. Om deze moderne eBus beschikbaar te stellen aan de reiziger zijn geen hoge investeringen en lange bouwtijd nodig voor speciale laadstations, zoals dat gebruikelijk is bij het elektrisch busvervoer” schrijven de partijen in een persbericht.

De eBus is voorzien van een pantograaf die binnen acht minuten de benodigde stroom aftapt van een laadstation dat nabij het tramnetwerk snel gerealiseerd kan worden. In tegenstelling tot trolleybussen rijdt het voertuig los van de bovenleiding omdat in het voertuig een pakket accu’s is ingebouwd. Deze batterij en laadtechniek die is ontwikkeld door Siemens. De batterijbus heeft een capaciteit van 98kWh en een actieradius van circa 50 kilometer.

Bij het laden kan de bus de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding. Zowel trams als bussen profiteren op deze manier beter van de beschikbare energie.

De bus die in Utrecht en Den haag te zien zal zijn is afkomstig uit Wenen. Daar worden deze bussen sinds 2012 worden ingezet op twee stadslijnen. In Den Haag wordt de bus onder meer getest op het traject tussen station Den Haag Centraal en het Norfolkterrein in Scheveningen. Vervolgens verplaatst de proef zich naar Utrecht, waar U-OV deze eBus zal inzetten tussen 19-30 juni in de stadsdienst op Museumlijn 2.

HTM heeft aangekondigd het pad van zero emissie geleidelijk in te zetten met ingang van de nieuwe concessieperiode vanaf 2019. In de stadsdienst Utrecht rijden sinds 2013 elektrische bussen op lijn 2. Met ingang van augustus 2017 zullen nog eens tien nieuwe elektrische bussen instromen die gaan rijden tussen Overvecht en Hoograven. De provincie Utrecht wil vanaf 2024 rijden met 100% milieuvriendelijke bussen die geen enkele uitstoot hebben. De ervaringen met de eBus uit Wenen zullen door de provincie ook worden gebruikt om voor te bereiden om een vervanging van een deel van de busvloot van U-OV vanaf 2019.

8 gedachten over “Proef: elektrische bus opladen via bovenleiding tram”

  1. Micha schreef:

    Ben benieuwd wanneer de eerste trein op batterijen komt. Lijkt me logische vervolgstap. 1,5kV “probleem” opgelost (alleen bovenleiding nodig op stations, met een energiestation dichtbij is het verlies klein). Hoef je ook geen ingewikkelde upgrade naar 25kV te doen wat er ook nog eens lelijker uitziet (mijn mening). Elektrificatie van nu niet-geëlektrificeerde lijnen is dan ook goedkoper geworden, kunnen die dieseltjes daar ook weg.

    1. Ariën schreef:

      De eerste schone trein is al geproduceerd. Het is een waterstoftrein van Alstom. Zie ook: https://www.ovmagazine.nl/2016/09/alstom-presenteert-eerste-waterstoftrein-1733/.

      Maar het idee om een trein ook op batterijen te laten rijden, dat klinkt ook als een dichtbije toekomstige gedachte. Ik weet wel dat er al trams zijn die op haltes kunnen opladen.

      1. Micha schreef:

        Interessant, had ik niet gezien. Probleem van waterstof is, hoe produceer je het? Alstom beweert dat rendement beter is dan diesel…? Ben benieuwd hoe dit berekend is, want waterstof uit diesel halen en comprimeren verliest al ongeveer 65% van de energie. En dan moet je het nog transporteren, bewaren, en de trein aandrijven.

        Waterstof uit water halen (elektrolyse) is ook niet heel efficient (~50%). Ook het comprimeren van waterstof in een tank kost behoorlijk wat energie (~30%). De batterij als elektrische opslag scoort dan 10x beter ofzo. Remenergie terugwinnen is ook een no-brainer bij batterijen. Tot nog toe zal wel te rijden afstand op 1 lading een probleem zijn, aangezien batterijen qua gewicht en volume relatief groot zijn.

        Waterstof is dan ook alleen interessant in de buurt van industrie die waterstof als afvalgas produceert, maar dit schaalt niet naar een heel land. In Groningen is ook zo’n soort studie gedaan, omdat daar ook zo’n industrie zit (Akzo, Delfzijl).

        1. Stefan de Konink schreef:

          De industriële productie van waterstof gebeurt door o.a. door kolen te verstomen en een proces uit natuurlijk gas. Daarbij komt ook CO2 vrij, maar dat wordt lokaal opvangen en verwerkt zonder dat het in de lucht komt. Dan blijft natuurlijk de vraag: wil je een tank met waterstof op de trein als vervanging van een batterij? En wil je de extra moeite doen ten opzichte van LNG? https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production

          Ik ben persoonlijk een gekkie die ooit hoopte dat de kernenergie en railactiviteiten van Alstom gecombineerd zouden worden. Een trein met een kleine reactor aan bord dus, hoe klein dat kan 30x50cm.
          https://en.wikipedia.org/wiki/Safe_Affordable_Fission_Engine

          Maar goed dit soort projecten komen nagenoeg even slecht van de grond, als autonoom rijden: het kan technisch al jaren.

    2. Gertjan schreef:

      Vroeger in Duitsland reden ze al met Accu railbussen op enkele nevenlijnen, die hadden nog zware loodaccu’s onder de vloer waardoor ze er wat doorgezakt uitzagen.

  2. Pascal van den Noort schreef:

    een veel kleiner busje zou het OV netwerk verfijnen en het tramnetwerk kunnen vergroven

  3. Jan schreef:

    Weet iemand hoe de​ bus contact maakt met de rails ? Voor het opladen van de accu’s is er immers een gesloten stroomcircuit nodig.

    1. Micha schreef:

      Het plaatje bekijkende, en andere via google images denk ik dat van de twee bovenleidingen er 1 plus is, en 1 min. Er zijn altijd twee leidingen, enige afstand uit elkaar. Het artikel zegt ook “…de benodigde stroom aftapt van een laadstation dat nabij het tramnetwerk snel gerealiseerd kan worden.” Ik begrijp dit als, het is niet alsof de bus gewoon over de trambaan kan rijden en direct kan opladen. Er is een laadstation nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.