Proef spoorboekloos rijden succesvol van start

Bij wijze van proef rijdt er deze week gedurende de spits iedere tien minuten een intercity tussen Amsterdam en Eindhoven. NS, ProRail en de goederenvervoerders willen op deze manier ervaring op doen met "spoorboekloos" rijden. De eerste ochtendspist verliep vlekkeloos, meldt ProRail.

In de notitie Ruimte op de Rails meldde NS en ProRail vorig jaar dat zij in de toekomst op belangrijke trajecten zes intercity´s en vier tot zes stoptreinen per uur willen laten rijden. Een  ingewikkelde operatie om zo veel treinen te laten rijden op nu al één van de drukste stukken spoorwegnetten van Europa. Om te kijken of de gewenste hoogfrequente dienstregeling haalbaar is, wordt er nu een proef gehouden.

Dienstregeling tijdens de proef
Gedurende de proef rijden er in de spits zes intercity´s tussen Amsterdam en Eindhoven, en zes stoptreinen tussen Utrecht en Geldermalsen. Normaal rijden er vier intercity´s en vier stoptreinen. Daarnaast is er per uur ruimte ingepland voor twee goederentreinen. De treindienst bestaat tijdens de spits uit de volgende treinen:

  • Intercity Amsterdam – Utrecht – Eindhoven – Maastricht / Heerlen
  • Intercity Alkmaar – Amsterdam – Utrecht – Eindhoven
  • Intercity Schiphol – Utrecht – Eindhoven
  • Intercity Den Helder – Amsterdam – Utrecht – Nijmegen
  • Stoptrein Utrecht – Breda
  • Stoptrein Utrecht – Tiel
  • Stoptrein Utrecht – Geldermalsen
  • Twee goederenpaden tussen Utrecht en Den Bosch (e.v.)

Succesvolle eerste spits
Inmiddels is de eerste spits achter de rug. "Het ging erg goed. De treinen reden vrijwel allemaal op tijd. Wel moesten reizigers wennen omdat sommige treinen van een ander perron vertrokken dan zij gewend waren", meldt een woordvoerder van ProRail. 

Boxtel
De proef heeft ook gevolgen voor het wegverkeer. Op sommige plekken, zoals in Boxtel zal de overweg tot 50 minuten in een uur gesloten zijn. Dat meldt althans de verkeerswethouder van Boxtel aan de Volkskrant.

Rustige periode
De proef vindt plaats in de eerste week van september omdat het dan vanwege de vakanties nog niet zo druks is en er geen grote onderhoudswerkzaamheden gepland staan. Ook zijn de weersomstandigheden in deze periode meestal gunstig. Gekozen is voor een rustige periode, omdat vooraf niet duidelijk is welke gevolgen de proef heeft voor bijvoorbeeld de punctualiteit. De eerste resultaten lijken gunstig. Maar voordat de spoorsector het princiepe van iedere tien minuten een trein zal invoeren, zal het spoorbedrijf eerst meer proeven houden. Wanneer toekomstige proeven gehouden zullen worden is nog niet bekend.

Foto: Mart Hopman

This post was last modified on 7 februari 2017 20:05

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug