ProRail: Opnieuw daling koperdiefstal

Spoorbeheerder ProRail registreerde vorig jaar 92 gevallen van – of pogingen tot – koperdiefstal. Dat is het laagste cijfer in tien jaar. In 2017 waren het er nog 130. Een succes, stelt ProRail, en daarom gaat de spoorbeheerder door met de huidige aanpak.

ICE-ongeluk

Door diefstal van sein- en wisselkabels kan de treinenloop ontregeld raken, of kunnen er zelfs ongelukken gebeuren. Zo wordt de ontsporing van een ICE-trein bij Zevenaar op dinsdag 11 januari 2011 geweten aan de diefstal van 300 meter koper. ProRail zet daarom al jaren in om koperdiefstal terug te dringen.

Afname van 80%

De aanpak van ProRail werkt. In 2012 bereikte koperdiefstal op het spoor een hoogtepunt. Dat jaar werd er 516 keer geprobeerd koper te stelen. In totaal leidde dit tot bijna 3 miljoen euro schade. Nu, zes jaar later, was er maar 92 keer sprake van koperdiefstal, of poging daartoe: een afname van ruim 80 procent.

545 treinen met vertraging

Koperdiefstal zorgt nog steeds voor overlast. Als wissels en seinen niet meer, of nog maar gedeeltelijk, zijn te bedienen, ontstaat vertraging. In 2018 liepen 545 treinen vertraging op, tegen 1412 het jaar daarvoor.

Nog steeds veel schade

Doordat er minder vaak sprake is van koperdiefstal, is ook de schade afgenomen. Maar die bedroeg vorig jaar nog steeds ruim een half miljoen euro. Verder kunnen er minder treinen rijden op een getroffen traject als daar herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd.

Hekken en camera’s

Om het aantal diefstallen terug te dringen heeft ProRail op veel plekken hekken neergezet en ook zijn er meer nachtelijke controles, met onder meer camera’s en honden. Omwonenden is gevraagd om verdachte situaties te melden.

DNA

Verder wordt het koper van de kabels steeds vaker vervangen door aluminium. Het koper is daarnaast bewerkt met synthetisch DNA zodat de herkomst is te herleiden. Als een partij wordt aangeboden bij een handelaar, kan die dus weten dat het om heling gaat.

Gevaarlijk

Dieven knippen vaak op goed geluk kabels door, maar op sommige staat 1500 tot 3000 volt, meldt de spoorbeheerder ook nog.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 14 april 2019 23:14

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug