ProRail: Opnieuw daling koperdiefstal
13 apr 2019 12:13
Spoorbeheerder ProRail registreerde vorig jaar 92 gevallen van – of pogingen tot – koperdiefstal. Dat is het laagste cijfer in tien jaar. In 2017 waren het er nog 130. Een succes, stelt ProRail, en daarom gaat de spoorbeheerder door met de huidige aanpak.
ICE-ongeluk
Door diefstal van sein- en wisselkabels kan de treinenloop ontregeld raken, of kunnen er zelfs ongelukken gebeuren. Zo wordt de ontsporing van een ICE-trein bij Zevenaar op dinsdag 11 januari 2011 geweten aan de diefstal van 300 meter koper. ProRail zet daarom al jaren in om koperdiefstal terug te dringen.
Afname van 80%
De aanpak van ProRail werkt. In 2012 bereikte koperdiefstal op het spoor een hoogtepunt. Dat jaar werd er 516 keer geprobeerd koper te stelen. In totaal leidde dit tot bijna 3 miljoen euro schade. Nu, zes jaar later, was er maar 92 keer sprake van koperdiefstal, of poging daartoe: een afname van ruim 80 procent.
545 treinen met vertraging
Koperdiefstal zorgt nog steeds voor overlast. Als wissels en seinen niet meer, of nog maar gedeeltelijk, zijn te bedienen, ontstaat vertraging. In 2018 liepen 545 treinen vertraging op, tegen 1412 het jaar daarvoor.
Nog steeds veel schade
Doordat er minder vaak sprake is van koperdiefstal, is ook de schade afgenomen. Maar die bedroeg vorig jaar nog steeds ruim een half miljoen euro. Verder kunnen er minder treinen rijden op een getroffen traject als daar herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd.
Hekken en camera’s
Om het aantal diefstallen terug te dringen heeft ProRail op veel plekken hekken neergezet en ook zijn er meer nachtelijke controles, met onder meer camera’s en honden. Omwonenden is gevraagd om verdachte situaties te melden.
DNA
Verder wordt het koper van de kabels steeds vaker vervangen door aluminium. Het koper is daarnaast bewerkt met synthetisch DNA zodat de herkomst is te herleiden. Als een partij wordt aangeboden bij een handelaar, kan die dus weten dat het om heling gaat.
Gevaarlijk
Dieven knippen vaak op goed geluk kabels door, maar op sommige staat 1500 tot 3000 volt, meldt de spoorbeheerder ook nog.
© ANP / Treinreiziger.nl
En hoe zou een handelaar op DNA moeten/kunnen testen. Ze doen al niet eens een identiteitscontrole bij inbreng terwijl die wel verplicht is in de lompen en oud-ijzerhandel.
Erg grappig inderdaad.
In welke virtuele wereld leven deze mensen/organisatie? Of is alles slechts gericht op marketing/imago.
Ik heb nooit geprobeerd, dus geen ervaring op dit onderdeel 🙂 Feit is dat het aantal incidenten inmiddels 80 procent is gedaald
Ja Hildebrand, dat is een prachtige prestatie van ProRail. Ze hebben helemaal geen mooipraterij nodig, ontkracht ze alleen maar.
Een bezoek aan een lompen en oud-ijzerhandel (ge-rebrand tot recyclingheaven of iets dergelijks) kan ik iedereen aanraden (vooral politici).
In 2012 bereikte koperdiefstal op het spoor een hoogtepunt.
In 2012 was de koperprijs ook op een hoogtepunt.
Deze is daarna in vrije val geraakt. Leuk bericht hoor, verder.
Wat een maffe barometer. Die hekken helpen daar natuurlijk niet tegen, kabels zijn zo weg te plukken bij spoorwegovergangen e.d. De hekken zouden ook helpen bij een afname van het aantal aanrijdingen en zelfdodingen. Ook dat gebeurt dus niet.