fbpx

NS wil miljarden voor lightrail en OV

klok 28 feb 2017 14:17

De Nederlandse Spoorwegen luidt de noodklok. Als het nieuwe kabinet geen miljarden investeert in de mobiliteit, dan loopt Nederland vast. Met die waarschuwing komt NS-topman Rogier van Boxtel tijdens de presentatie van de NS-jaarcijfers.

De topman trekt samen op met andere OV-bedrijven, maar ook met bijvoorbeeld de ANWB. “Als we nu niet beginnen, dan zijn we over 15 jaar te laat,” stelt Van Boxtel. Volgens de NS-topman is er jaarlijks minimaal één miljard euro extra nodig.

Amsterdam – Schiphol – Den Haag
Dat geld moet bijvoorbeeld gaan naar nieuwe lightrailprojecten. “In Den Haag en Rotterdam zien we het succes van lightrail. Ook in andere plekken in Nederland moeten we daarin investeren,” vindt Van Boxtel. Als concreet voorbeeld noemt hij Amsterdam – Schiphol – Leiden – Den Haag. “Daar moeten we nu al alle zeilen bijzetten om alle reizigers te kunnen verwerken.”

Programma Hoogfrequent Spoor
Eind dit jaar gaat er iedere tien minuten een intercity rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Ook op andere trajecten zou dat voor 2020 ingevoerd worden, maar door bezuinigingen van het Rijk hoeft dat nu pas in 2028 op alle trajecten gerealiseerd te zijn. Van Boxtel vraagt niet zozeer om die investeringen naar voren te halen, maar wel om daarnaast ook op andere plekken te investeren.

Buitenland
Vooral rond stedelijke gebieden loopt het verkeer vast. Niet alleen in de Randstad, maar ook rond Eindhoven, Groningen, Arnhem en Nijmegen. Ook in die regio’s moet er volgens de NS-topman geïnvesteerd worden, zodat de trein vaker en sneller kan gaan rijden. Van Boxtel wijst ook op de miljardenprogramma’s in het buitenland. “Londen investeert 20 miljard, Parijs 35 miljard. De Randstad is vergelijkbaar met die regio’s, maar blijft nu achter.”

Hoopvol
Het is niet voor het eerst dat de OV-sector en de ANWB vragen om miljarden extra. In de verkiezingsprogramma’s lijkt NS nog weinig te kunnen oogsten. “Het is lastig om het tussen de oren te krijgen, het is een taai onderwerp. Het draait nu vooral om de korte termijn,” concludeert Van Boxtel. Toch is de NS-topman hoopvol dat het geld er komt.

Meer werkzaamheden
Behalve voor de lange termijn, zijn er ook zorgen voor de korte termijn. Er wordt steeds vaker aan het spoor gewerkt en dat zorgt voor steeds meer reizigershinder. In 2017 neemt de hinder al toe, maar in 2018 zal er opnieuw sprake zijn van een toename.”De tevredenheid is nu gestegen, ik hoorde Rover-voorzitter Arriën Kruyt ook tevreden over ons op de radio. Maar we moeten niet in slaap sukkelen. Er moet wel iets gebeuren om ons land ook in de toekomst bereikbaar te houden.”

3 gedachten over “NS wil miljarden voor lightrail en OV”

  1. Jaap Blok schreef:

    Hr van Boxtel wil minder werkzaamheden, maar ook meer investeringen, mi. met gevolg juist meer werkzaamheden. Lijken me dus tegenstrijdige wensen.

    1. pietvo schreef:

      De investeringen zijn ook in materiaal (treinen).

      1. Jaap Blok schreef:

        Klopt, maar om die te laten rijden is toch ook veel investeren in infrastructuur bedoeld volgens mij. Wat ikzelf overigens een goede zaak vind. Maar geeft wel overlast tijdens de ombouw helaas.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.