ProRail wil EU-geld voor investeringen in het spoor

ProRail-baas John Voppen hoopt dat Nederland aanspraak maakt op het coronaherstelfonds van de Europese Unie en geld beschikbaar stelt voor investeringen in het spoor.

Internationaal treinverkeer

“Wij zijn het enige land dat nog geen beroep heeft gedaan op het geld dat de Europese Unie voor Nederland heeft klaarliggen om onder andere te investeren in internationale mobiliteit, klimaat en digitalisering”, zegt Voppen eerder deze week in een interview met De Telegraaf.

“Ik zie daar kansen voor onze internationale spoorambitie om de trein een aantrekkelijk alternatief te maken voor het vliegtuig voor korte afstanden. Heel concreet hebben wij investeringsbehoefte om spoorbanen verder geschikt te maken voor internationaal treinverkeer naar met name Duitsland.”

Haast geboden

Hij is benieuwd of een nieuw kabinet ook bereid is geld beschikbaar te stellen voor verbeteringen aan het spoornetwerk. “In de vervoersector is de urgentie immens om ons voor te bereiden op de toekomst. Contracten voor toekomstige projecten moeten nu gesloten worden. Dan is het belangrijk dat het nieuwe kabinet prioriteit geeft aan het spoor”, zegt hij tegen de krant.

Volgens Voppen is haast geboden gezien de ambities in Den Haag om snel meer woningen te bouwen. “Het is cruciaal om al die nieuwe en groeiende woongebieden in Nederland te ontsluiten met sporen en openbaar vervoer, zodat mensen met de trein naar hun werk kunnen. Als we groeien en de komende decennia een miljoen extra huizen gaan bouwen, kan investeren in het spoor niet achterblijven.”

Nieuwe eisen

De spoorbeheerder zegt geld nodig te hebben voor spooronderhoud, om meer treinen te laten rijden en te voldoen aan nieuwe eisen. Het gaat daarbij om cybersecurity, verbeteren van de energievoorziening, aanpakken van overwegen en stations en baanstabiliteit.

(c) ANP

This post was last modified on 11 december 2021 11:54

Share

Recent Posts

Vlaanderen moet Limburg en Maastricht schadevergoeding betalen voor afblazen tram

Het Vlaams Gewest moet de Nederlandse provincie Limburg en de gemeente Maastricht een schadevergoeding betalen…

2 dagen terug

De hyperloop is geen fantasie meer maar wel nog ver weg

De Europese Commissie omarmt de hyperloop nadat een studie in opdracht van de commissie bevestigt…

2 dagen terug

Rijksbijdrage maakt bouw nieuw Fries treinstation mogelijk

Het al jaren terug geplande nieuwe treinstation Leeuwarden Werpsterhoeke kan gebouwd worden nu het kabinet…

3 dagen terug

Heropening spoor naar Duitse Leer weer uitgesteld – zorgen provincie over voortgang project Wunderline

De heropening van het spoor tussen de Nederlandse grens en het Duitse Leer is weer…

3 dagen terug

Laatste dagen voor jongerendagkaart – vrijdag voor laatst te koop

De alternatieve jongerendagkaart is nog een paar dagen te koop. Vrijdag is de laatste dag…

4 dagen terug

European Sleeper herstart nachttrein Parijs – Berlijn

Het Nederlandse nachttreinbedrijf European Sleeper herlanceert de nachttrein Parijs - Berlijn. European Sleeper wil vanaf…

4 dagen terug