Met behulp van big-data-technologie wil ProRail storingen en slijtage beter voorspellen en hiermee vertragingen op het spoor zoveel mogelijk voorkomen. Dat heeft de spoorbeheerder woensdag aangekondigd.
ProRail heeft bakken met data. “Die data gaan we nu combineren, en dat levert nieuwe inzichten op,” zegt woordvoerder Jaap Eikelboom. Als voorbeeld noemt ProRail het energiegebruik van wissels. “Een wissel die niet goed functioneert gaat vaak meer energie gebruiken. Als een wissel dus meer stroom verbruikt kan dat een indicatie zijn dat er iets aan de hand is,” legt Eikelboom uit.
ProRail werkt voor het DataLab samen met verschillende partijen zoals leveranciers, vervoerders, aannemers en kennisinstituten (TNO en de universiteiten van Delft en Twente). In het DataLab worden de databases van ProRail gecombineerd met 30 externe databronnen. Het gaat dan bijvoorbeeld om data op gebied van bevolking, weer, vakanties en gebiedskenmerken. Eikelboom: “We zijn al een tijd bezig geweest om dit op te starten. We hebben bijvoorbeeld een eerste model gemaakt waarmee we spoorlopers beter kunnen bestrijden. Het model voorspelt bijvoorbeeld risicodagen waarop de kans op spoorlopers groter is. Dan kunnen we daarop inspelen.”
This post was last modified on 27 februari 2017 09:10
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…