Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een 7,8. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV. Met name het instapgemak en het gebruik van de ov-chipkaart worden gewaardeerd.

Het gemiddelde rapportcijfer dat de reizigers in 2023 geven aan de trein op het hoofdrailnet is een 7,7. De Sprinters scoren opnieuw hoger dan de Intercity’s en de Intercity direct. Dat er in het najaar van 2023 forse problemen waren op het spoor door personeelstekorten en werkzaamheden, doet weinig aan het cijfer voor landelijke treinen: in 2022 was dat ook een 7,7.

Regionaal ov

Regionaal ov scoort iets hoger, maar levert wel wat in ten opzichte van ‘22. Vorig jaar daalde de waardering met 0,1 procentpunt naar een 7,8. Reizigers waarderen de bus met gemiddeld een 7,9. De tram krijgt een 7,9: in Utrecht scoort de tram een 8,0; in Amsterdam en Rotterdam een 7,9 en in Den Haag een 7,8.

Opvallend hoge scores zijn er voor het openbaar vervoer over water, zoals de Rotterdamse waterbus. Reizigers waarderen die vorm van transport met een 8,2 gemiddeld. De veerdiensten naar de Waddeneilanden, die officieel niet tot het ov behoren, scoren zelfs rond de 8,4.

Gemak bij instappen

Wat betreft ov-gebruik waarderen reizigers het gemak bij het instappen het meest: dat krijgt een 8,8. Het gebruik van de ov-chipkaart wordt beoordeeld met een 8,4 en de veiligheid van de trein-, bus-, tram- of metrorit krijgt van reizigers een 8,3. Het kopen van een vervoersbewijs en het opladen van saldo kan rekenen op diezelfde score.

De OV-Klantenbarometer vindt al sinds 2001 plaats en sinds 2018 wordt ook het hoofdrailnet meegenomen in de metingen. In 22 jaar is de gemiddelde score die reizigers aan het openbaar vervoer geven gestaag gestegen, al blijven de cijfers sinds corona een beetje hangen.

This post was last modified on 26 maart 2024 20:15

Share
Tags: OV-chipkaart

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

3 dagen terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

3 dagen terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

3 dagen terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

4 dagen terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

4 dagen terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

4 dagen terug