fbpx
Foto: Archief. (c) Bjorn Keith / shutterstock

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

26 mrt 2024 16:34

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een 7,8. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV. Met name het instapgemak en het gebruik van de ov-chipkaart worden gewaardeerd.

Het gemiddelde rapportcijfer dat de reizigers in 2023 geven aan de trein op het hoofdrailnet is een 7,7. De Sprinters scoren opnieuw hoger dan de Intercity’s en de Intercity direct. Dat er in het najaar van 2023 forse problemen waren op het spoor door personeelstekorten en werkzaamheden, doet weinig aan het cijfer voor landelijke treinen: in 2022 was dat ook een 7,7.

Regionaal ov

Regionaal ov scoort iets hoger, maar levert wel wat in ten opzichte van ‘22. Vorig jaar daalde de waardering met 0,1 procentpunt naar een 7,8. Reizigers waarderen de bus met gemiddeld een 7,9. De tram krijgt een 7,9: in Utrecht scoort de tram een 8,0; in Amsterdam en Rotterdam een 7,9 en in Den Haag een 7,8.

Opvallend hoge scores zijn er voor het openbaar vervoer over water, zoals de Rotterdamse waterbus. Reizigers waarderen die vorm van transport met een 8,2 gemiddeld. De veerdiensten naar de Waddeneilanden, die officieel niet tot het ov behoren, scoren zelfs rond de 8,4.

Gemak bij instappen

Wat betreft ov-gebruik waarderen reizigers het gemak bij het instappen het meest: dat krijgt een 8,8. Het gebruik van de ov-chipkaart wordt beoordeeld met een 8,4 en de veiligheid van de trein-, bus-, tram- of metrorit krijgt van reizigers een 8,3. Het kopen van een vervoersbewijs en het opladen van saldo kan rekenen op diezelfde score.

De OV-Klantenbarometer vindt al sinds 2001 plaats en sinds 2018 wordt ook het hoofdrailnet meegenomen in de metingen. In 22 jaar is de gemiddelde score die reizigers aan het openbaar vervoer geven gestaag gestegen, al blijven de cijfers sinds corona een beetje hangen.

59 gedachten aan “Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022”

  1. Anoniem schreef:

    Klanttevredenheid.
    Klimaatticket.

    1. Anoniem schreef:

      Kletskoek.

      1. Bert Sitters schreef:

        Doe jullie anonieme gekissebis ergens anders, of doe dit met open vizier.

        1. Anoniem schreef:

          Visie is waar ik aan doe.

        2. Anoniem schreef:

          Ik ga in Welkenraedt toch nog een dezer maanden de M-4 uitzwaaien.
          Een stuk historie van robuuste treinen ooit gaat verloren.

  2. Paul Lamote schreef:

    Zegt niet zoveel omdat de vele mensen die de laatste jaren het OV de rug toe hebben gekeerd niet meer naar hun mening wordt gevraagd. Die mensen worden daardoor ook weggelaten in de cijfers, een klassieke marketing fout.

    1. Anoniem schreef:

      Maar natuurlijk het is een onderzoek naar tevreden heid van mensen die de trein ook echt gebruikt hebben. Zou raar zijn als ze willekeurige automobilisten vragen wat ze van het ov vinden.
      Plus iedereen die de files zat is hebben ze wel gevraagd.

    2. Hanzeboog schreef:

      Het is niet van toepassing dat iedereen die zijn afgehaakt op OV te vragen naar mening over OV.

      Het gaat specifiek over degenen die nu met OV reizen.

  3. Realisme graag schreef:

    Het leeuwendeel van de Nederlanders maakt gen gebruik van het OV en als je die eens naar hun mening over het OV vraagt krijg je denk ik hele andere resultaten.

    1. Wouter schreef:

      Denk ook niet dat het heel belangrijk is wat het leeuwendeel van Nederland van het ov vindt.

      Ik denk dat de mening van maar een aantal groepen belangrijk is. Dit zijn:

      1. De huidige klanten. Deze groep maakt immers gebruik van je product/dienst

      2. Oude klanten. Deze groep maakte gebruik van je product en je wilt graag weten waarom ze hier geen gebruik van maken.

      3. Mogelijke klanten. Je wilt graag weten wat ze kan overhalen om gebruik te laten maken van je product/dienst.

      De rest zal waarschijnlijk toch geen gebruik maken van hetgeen wat je aanbied. Ik denk dat de mening dan ook niet interessant is.

      1. Baardstaart schreef:

        4. Klanten die minder zijn gaan reizen en wel gevoelig zijn om in de toekomst weer meer de trein te nemen.

        Zelf ben ik sinds de Corona tijd veel minder gaan reizen en ik wil zeker geloven er langzamerhand steeds meer goede dagen komen, maar al die spoorweg berichtgeving is zeker een belemmering om meer te gaan reizen. Wel denk ik dat de treinen wel langzamerhand wat properder worden.

        Ik denk zeker dat het goed is als de NS de zaken weer op orde is om een campagne tegen aan te gooien om reizigers weer terug te lokken.

        1. Wouter schreef:

          Een klant die minder reist is iemand die al (huidige) klant is.

          Een extra vraag in het onderzoek zou kunnen zijn wat het ov kan doen om je over te halen om extra te reizen of om een hoger cijfer te geven.

        2. Anoniem schreef:

          Wouter: het antwoord zal vooral zijn: lagere prijs en een betrouwbare reis met voldoende zitplaatsen.

        3. Anoniem schreef:

          Betrouwbaar is een reis nooit. Of je nu met het ov reist of met je auto op de weg rijdt. In beide gevallen kan er genoeg gebeuren waardoor je vertraging hebt.

          Goedkoper zal het ook nooit worden. Iedereen natuurlijk blij als de overheid geld op tafel legt om de tarieven gelijk te houden maar dit kan niet eeuwig zo door blijven gaan. Resultaat is dat de prijzen volgend jaar mogelijk met 10% omhoog gaan. Met de auto precies hetzelfde we kunnen de accijns op brandstof wel verlagen maar hierdoor loopt de overheid geld mis, geld wat elders vandaan gehaald moet worden dus uiteindelijk is dit een sigaar uit eigen doos.

    2. Bert Sitters schreef:

      Een onderzoek moet uitgaan van realisme. Je kunt mensen die nooit in een Mercedes A180 Star Edition zitten niet vragen hoe deze auto rijdt.
      Je kunt mensen die nog nooit op Schiermonnikoog geweest niet vragen over hun ervaringen op Schiermonnikoog.
      De vraag hoe het komt dat mensen zelden of nooit gebruikmaken van het OV is een totaal andere vraag die past in geheel ander onderzoek gericht op niet-gebruikers.
      Overigens is mijn ervaring dat het aantal mensen in de trein weer toeneemt: vooral buiten de spits.
      Ik zie ook steeds meer zitplaatsen in de eerste klas bezet, terwijl het lijkt of de controles toenemen.

      1. Ruud schreef:

        Juist, zo heel bizar zijn om mensen die het Ov nooit gebruiken te vragen het OV een cijfer te geven.

        Ja, buiten de spits en in het weekend is het veel drukker en (eindelijk) rijden er meestal ook langere combinaties die bemand zijn met 3 conducteurs\trices.
        1e klas verschilt nogal. Soms is het er druk, soms bijna leeg.

        Het aantal controles is dit jaar inderdaad aanmerkelijk hoger dan vorig jaar. De dubbele bemensing van de langere treinen zal daarbij helpen. Mijn ervaring is dat controles de laatste tijd meestal door een duo uitgevoerd.

        1. Ruud schreef:

          Oeps typefout.
          3 conducteurs\trices moet natuurlijk zijn 2 conducteurs\trices

      2. Bert Sitters schreef:

        Er is al een flink aantal jaren geleden een onderzoek gedaan onder een rij automobilisten die in de spits in de file stonden. De nummerplaten in de rij werden vast gelegd en later werd contact gezocht met deze mensen. (De AVG was er toen nog niet).
        Er zijn gesprekken gevoerd en daarbij kwamen de bekende vooroordelen over het O.V. nadrukkelijk naar voren. Anderen hadden er niet eens aan gedacht.
        Vaak kwam naar voren: “Dat kost mij teveel tijd.” Een groot deel had het echter nooit geprobeerd.
        De bekende negatieve ervaringen als vertragingen, als haringen in en ton en overlast van medereizigers kwamen wel naar voren, maar feitelijk opvallend weinig.
        Vervolgens werden de woonadressen en werkadressen aan elkaar gekoppeld. Het bleek dat een groot deel een goed O.V.-alternatief had. Een niet onaanzienlijk deel zou minder reistijd hebben.
        De fiets als voor en/of natransport was destijds niet ineens meegenomen.
        Zo is Groningen een dunner bevolkte provincie, maar bijna 90% van de inwoners woont op fietsafstand van een treinstation.

      3. Ab Normaal schreef:

        Misschien moet je die juist wel vragen. De NS vind een trein die voor 85% gevuld is niet druk. Ga ik als gezin van 4 op pad betekend in een VIRM dat 6 vrije stoelen in een coupe, dus niet gezellig bij elkaar zitten. In de A380 kan je dat natuurlijk wel.

  4. Annemiek schreef:

    Nou, iedereen tevreden dus. Niets veranderen, gewoon op dezelfde voet doorgaan, dan komt het vanzelf goed…

    1. treingraag schreef:

      Wel voeten op de grond graag niet voluit beide schoenen op bankzitting tegenover. Leken toch nette dames.

    2. Ricardo schreef:

      Een 7,8 geeft aan dat er best wel ruimte voor verbetering is, maar dat het niet zo slecht is als jij en anderen hier continu doen voorkomen.

      1. Ab Normaal schreef:

        Alle mensen die het cijfer naar beneden kunnen halen hebben het OV allang de rug toegekeerd. Dus dan houd je alleen blije reizigers over.

        1. Wouter schreef:

          Dit onderzoek gaat over 2023.

          Ik ga ervan uit dat mensen die allang het ov de rug hebben toegekeerd in 2023 niet met het ov hebben gereisd. In dit geval is hun mening dus ook niet meegenomen omdat ze afgelopen jaar dus het product dat ov heeft niet hebben ervaren in 2023.

          Verder ga ik er ook vanuit dat het een representatief onderzoek is. Dit houdt dus in dat je niet alleen positieve meningen uit maar ook de negatieve meningen. Dus de mensen het ov niet hebben verlaten en een negatieve mening hebben komen in dit geval ook in aanmerking.

        2. Ricardo schreef:

          Maar die mensen verdwijnen niet opeens uit het OV, dat is vaak niet 1 gebeurtenis die dat veroorzaakt maar een langere periode van ontevredenheid, dus ze hebben alle kans om de cijfers al omlaag te halen voordat ze het OV de rug toekeren.

  5. Rudy schreef:

    Ik zou wel eens willen weten hoe deze cijfers tot stand komen. De grootste OV prestatie wordt geleverd in de Randstad rond de grote steden. Dus bij een aselecte steekproef meet je hoofdzakelijk het OV in de Randstad. De belazerde prestaties van het OV in Zeeland en op het Groningse en Friese platte land hebben een verwaarloosbaar gewicht.

    Wordt de prestatie reis gebonden gewogen, dan domineert het standvervoer in de grote steden. Wordt de prestatie kilometer gebonden gewogen, dan domineert het Intercity vervoer. Wordt de prestatie persoons gebonden gewogen, dan domineert de Randstad.
    De prestaties in Zeeland zijn altijd verwaarloosbaar.

  6. Frans E.R. Eekhout schreef:

    1 – Toeslag IC Direct (tijdelijk) of tot alle problemen verholpen zijn, stopzetten zou het “product” OV nog kunnen verbeteren.
    2 – De soms te korte omdraaitijden oftewel kopmaken op enkele stations draagt ook niet altijd bij aan het snel kunnen reinigen van diverse treinen. Als je slechts tien minuten heb alvorens de trein weer de andere kant op gaat zoals in Heerlen, dan is er amper tijd om het interieur van de IC te ontdoen van afval of de toiletten te reinigen.
    3- Misschien heeft de betrekkelijke rust in de treinen er toe geleid dat er mensen zijn die vaker van het OV gebruik hebben gemaakt dus ook van het aanvullend ov zoals bus, tram en metro.
    4 – Als je geen alternatief heb zoals ondergetekende ga je wel selectiever reizen, weeg je prijstechnisch af en zoek naar opties om toch bij tijd en wijle een frisse neus te halen en let je ondertussen naar de plus en minpunten. 5 – Opvallend is wel de laatste weken dat er bij NS vaker gecontroleerd wordt en ook bij de regionalen.
    6 – Nu de communicatie bij verstoringen verbeteren en meer klantvriendelijkheid tonen, dat laat bij Arriva te wensen over, betaalbare reisproducten aanbieden, niet nog meer busritten schrappen zeker in de avonduren of nog verder van de woonkernen omrijden, prijzen niet nog meer verhogen kan het imago en OV helpen verbeteren en nog meer moeite doen om het materieel schoon te houden ! Toegankelijkheid verbeteren op de stations en materieel ook m.b.t. bus, tram en metro.
    7 – Ik geef het OV een zesje.
    Er is nog veel werk aan de winkel om het rapport cijfer omhoog te schroeven en misschien krijgt het volgend jaar van mij een zes en een halve.
    9 – OV promotie in de media intensiveren en niet alleen de negatieve aspecten te pas en onpas steeds benadrukken.

    1. Hanzeboog schreef:

      Toeslag IC Direct (tijdelijk) of tot alle problemen verholpen zijn, stopzetten zou het “product” OV nog kunnen verbeteren.

      Dan gaat teveel via Amsterdam/Schiphol via Oude Lijn en Schiphollijn. HSL Schiphol – Rotterdam kun je niet zomaar gebruik zetten.

      Al zal dat waarschijnlijk een keer langdurig gebeuren.

  7. Anoniem schreef:

    Ik geef het OV een 8.
    Het brengt me dagelijks naar een van mijn bestemmingen.
    Het is de beste verkeersmodaliteit inzake tegengaan klimaatverandering.
    En ik heb het gevoel dat ik reis i.t.t. ik (word) verplaats(t) me.
    En ben voorstander van een klimaatticket gelijk Luxemburg.
    Werk aan de winkel voor het huidige parlement.

    1. Rudy schreef:

      Ik geef het OV een 4. Buiten een verbinding naar de naburige stad en vervolgens naar het Westen van het land bestaat het OV feitelijk niet. Voor 80% van mijn verplaatsingen is er geen (redelijke) OV oplossing. Ook al maak je het OV gratis of geeft je zelfs geld toe, ik zal er weinig gebruik van maken.

      De klimaat oplossing is de elektrische auto

      1. Bert Sitters schreef:

        Ook elektrische auto’s vervuilen en kosten veel ruimte.

        1. Anoniem schreef:

          Mee eens.

      2. Anoniem schreef:

        De klimaat oplossing is minder produceren en consumeren.
        Lopen, fietsen, OV inzake mobiliteit.
        Oog hebben/ krijgen voor mens, natuur en klimaat.
        Niet de ikke, ikke Baudet, Wilders, Putin en de rest kan/ moet stikken mentaliteit.

  8. Stokbosveen schreef:

    Ben het niet eens met het gemak bij het instappen. Er rijden nog steeds treinen en trams met trappen als in- en uitgang. Dat kan echt niet meer, het ov dient te voldoen aan de toegankelijkheidseisen en dat is nog steeds niet het geval.

    Wat betreft de ov-chipkaart is het een slecht systeem. Het blijkt namelijk niet mogelijk te zijn om de abonnementen van meerdere vervoerders gewoon op 1 ov-chipkaart te zetten. Je ben verplicht om voor elke abbo een aparte ov-chipkaart te gebruiken.

    1. Opa Ties schreef:

      De bezwaren die u noemt kijken me voor de gemiddelde reiziger nauwelijks relevant. Gelijkvloerse instap is leuk maar levert geen reiziger extra op.

      1. Anoniem schreef:

        “Gelijkvloerse instap is leuk maar levert geen reiziger extra op.”

        Rare uitspraak, het maakt het gehele OV toegankelijk voor mindervaliden en mensen met een beperking.

        1. Hanzeboog schreef:

          Inderdaad vreemde uitspraak m.b.t. oude mindervalide/invalide treinreizigers.

          En dat voor een Opa. 😉

        2. Opa Ties schreef:

          In theorie ja, maar in werkelijkheid maken mensen met beperking vrijwel geen gebruik van het OV. De laatste keer dat ik een rolstoeler in de trein heb gezien is zeker een jaar of drie geleden en in de bus is het zeker tien jaar geleden.

          Het verhaal over toegankelijkheid is voornamelijk een principe kwestie. Men eist het vanwege het gelijkheidsprincipe, niet om er ook van gebruik te maken.

        3. Hanzeboog schreef:

          Opa Ties:

          De drempel voor invalide/mindervalide treinreizigers om OV te nemen moet zo laag mogelijk zijn.

          Daarom zijn reizigers organisaties voorstander van gelijkvloerse instap. Dat invalide/minder valide treinreizigers niet zoveel de OV nemen staat daar los van.

        4. Wouter schreef:

          @Opa Ties

          Is dat misschien ook de reden dat ze geen gebruik maken van het ov? Omdat er beperkingen zijn wordt iemand niet bepaald uitgenodigd om gebruik te maken van het ov en dan zal je ze misschien ook niet snel tegenkomen.

        5. Bert Sitters schreef:

          @Opoe Ties.
          Lang niet iedereen met een beperking zit in een rolstoel.

        6. Anoniem schreef:

          Zag zojuist een rolstoelgebruiker uit een trein stappen.
          Toch mooi dat dan medestanders en OV-personeel hun menselijke kant tonen, communicatief en behulpzaam.
          En meerdere glimlachen geteld.

    2. Sander schreef:

      Is dat zo? Ik had vroeger gewoon mijn bus abonnement en mijn trein abonnement op dezelfde kaart staan.

  9. Hanzeboog schreef:

    Quote:

    Wat betreft ov-gebruik waarderen reizigers het gemak bij het instappen het meest: dat krijgt een 8,8.

    Daar mag Locov dan ook de credits voor krijgen. ROVER is daar een onderdeel van. Die hadden al meegedacht en voorgesteld aan NS aan gelijkvloerse instap voor NS treinen. Want de vergrijzing neemt toe. En minder valide treinreizigers zijn er ook.

  10. Hanzeboog schreef:

    Ook bij DD-NG denkt Locov mee:

    https://supportmagazine.nl/aanbesteding-ns-nieuwe-treinen-toegankelijk-en-comfortabel

    Dat is het aandeel van de reizigers organisaties. Ze maken de vervoersbedrijven bewust van wat (trein)reizigers willen.

  11. Hanzeboog schreef:

    Frans:

    – Toeslag IC Direct (tijdelijk) of tot alle problemen verholpen zijn, stopzetten zou het “product” OV nog kunnen verbeteren.

    Daar is de tijd niet meer voor. Het contract om Traxx terug te geven loopt steeds meer af. ICM-M wordt nu ook al enigszins afgevoerd. En alle treinmaterieel is nodig om de reizigers te vervoeren. HSL Schiphol – Rotterdam zal waarschijnlijk al een aantal keren fors buiten dienst gesteld worden. En dat zal via Oude Lijn en Schiphollijn te merken zijn. Zelfs met verlengde treinen.

    En de conducteursnormen gaan dan op. Twaalfdelige ICM-M wordt niet door één controleur gecontroleerd.

  12. Hanzeboog schreef:

    Quote:

    Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een 7,8

    Blijft subjectief. Welke criteria worden er gesteld? Comfort, gelijkvloerse instap, punctualiteit, voor – en natransport, aansluiting bussen op treinen enzovoort.

    In Nederland is er een zeer hoge frequentie met NS. Zelfs nu nog. Als je kijkt buiten de Randstad met geïntegreerde vervoerders is het behelpen met de frequentie van bussen en treinen. Zie eens naar de uithoeken van Groningen te komen op zondag. Belabberd.

    De prestaties van NS zijn over het geheel voldoende. Maar zeker geen 8. Zie rommel in NS treinen, punctualiteit (afhankelijk van ProRail), service conducteurs, communicatie etc. Komt eerder uit op een 6. Hoge frequentie is het stokpaardje van NS. Minimaal 2 treinen per uur is wereldwijd geweldig. Genoeg landen waar frequentie van 2 keer per uur op de meeste trajecten niet gehaald wordt.

    1. Realisme graag schreef:

      De frequentie van treinen bij regionale vervoerders is meestal beter dan bij NS.

      1. Hanzeboog schreef:

        Je bedoelt die 2 keer per uur verbindingen? Niet hoger dan NS tussen Zwolle – Zutphen. Om zomaar een voorbeeld te noemen.

        De kwaliteit kan wel verschillen.

        1. Juriaan schreef:

          NS rijdt in de daluren bijna alleen maar intercity’s waar reizigers op de kleinere stations niets aan hebben.

        2. Bert Sitters schreef:

          @juriaan.
          Om welke stations gaat dit?

      2. Bert Sitters schreef:

        Kom eens met een gelijkwaardige vergelijking.

      3. Anoniem schreef:

        “De frequentie van treinen bij regionale vervoerders is meestal beter dan bij NS.”

        Op papier, zeker. In de realiteit valt dat zwaar tegen.

        1. Anoniem schreef:

          Ja, een goede frequenties op papier en vervolgens regelmatig uitval wegens personeelsgebrek of extra lange vakantiedienstregelingen om roostets met kunst en vliegwerk rond te krijgen, heb je niet veel. Weleens de prestaties in Zuid-Limburg gezien? En bij Blauwnet valt ook om de haverklap een trein uit. Weleens in weekenden in vakantieperiodes of op feestdagen met deze treinen gereisd? Veel succes.

  13. Frans E.R. Eekhout schreef:

    1) Ik ken de situatie in Zuid Limburg maar al te goed, want ik woon en leef erin, sterker nog een keer had ik een afspraak voor een specialistische tandarts toen er zonder opgaaf van redenen geen buschauffeur van Arriva kwam opdagen en ook scholieren en ik hals over kop snel een alternatieve bus moesten zien te vinden, gevolg ik kwam te laat. Het geluk was dat een andere patiënt zich afmeldde anders had ik een probleem gehad. En treinen vallen ook regelmatig uit of rijden door personele of technische redenen niet. Zo kan ik in dit land nog wel een boek vol van schrijven dat tussen planning en werkelijkheid een groot verschil zit. Ik ben al blij als ik na een dag veilig en gezond mijn huisdeur weer zie.

    2) Het probleem met de OV chipkaart is ook dat als je bij vervoerder A heb ingecheckt, je bij verstoring niet terwijl je al heb ingecheckt met vervoerder B mag reizen anders riskeer je een boete. Een man had in Heerlen eens bij Arriva incheckt en wilde er mee naar Sittard reizen, toen die trein niet kon rijden stapte hij zonder uit en in te checken in een NS IC trein. De conducteur zei dat hij fout gehandeld had en moest vooraf eerst het omslachtige check procedure hebben gedaan, maar in de haast was hij dat vergeten als je amper 60 of 120 seconden de tijd had.
    Als men nu dat vervelende incheck systeem anders had gedaan dan was dat beter geweest. Daarom kies ik als het effe kan soms voor een e-ticket, hoef je bij een overstap met twee vervoerders niet uit- en in te checken zoals in Sittard met NS naar Arriva en je twee minuten heb en dat met veel andere reizigers.

    2) Gelijkvloerse instap dat is inderdaad niet overal het geval, kijk maar naar de V-IRM, de ICM, de ICR, de Haagse GTL trams die zijn niet gelijkvloers en lastig voor mensen met rolstoelen, kinderwagens, rollators of beperkte mobiliteit. Het zal nog menig jaar duren voor het gehele OV gelijkvloers is. De eerste gelijkvloerse bussen werden in Nieuwegein in gebruik genomen.

    3) De opmerking van Opa Ties van 27 maart vind ik een beetje pijnlijk ! ! !
    A) Ik zie nog regelmatig mensen die met een rolstoel van de trein gebruik maken en daar hulp bij nodig hebben, dus van het OV.

    B) De wel of niet relevantie doet mij denken aan mijn vader zaliger met wie ik enkele jaren kris kras door het land MET zijn rolstoel met het OV heb gereisd. De moeite om assistentie aan te vragen, het op tijd zijn, het te laat komen van de hulpverlener, de problemen met overstappen, het soms vergeten DAT er nog iemand in de trein zit MET rolstoel die geholpen moet worden terwijl de machinist al wilde vertrekken, het veranderen van je reisplan en dito hulpverlening wat niet op elk station mogelijk was, het aanvullend taxi vervoer met rolstoelbussen of Valys, de lastige toegankelijkheid van de oude Nieuwegein en GTL trams, de plaats in de trein waarbij de plek bij de deuren in de ICM Koplopers géén pretje was, daar is géén verwarming en stinkend koud, de arrogantie van (jonge) medepassagiers die het maar NIKS vonden dat mijn vader in de V-IRM bij de klapstoel zat en dat jonge grut er niet kon zitten en ik bij een dergelijke opmerking bijna in woede uitbarstte, de keuze voor een lange Valys rit of deels trein en bus, de beperkte mogelijkheden voor assistentie en de verschillende instanties, nog afgezien of mijn vader een begeleiderspas had waarmee een begeleider gratis mee kon mits die wel voor al het regelwerk en hulp zorg draagt, ik krijg er anno 2024 nog een super flinke brok van in mijn keel ! En als je dan ‘s avonds vermoeid thuis kom en bekaf ben en heb gezien hoe enerverend en soms lastig het is om met het OV te reizen en niet alle OV goed toegankelijk is om met een rolstoel te reizen dan vind ik de opmerking van Opa Ties WAARDELOOS !!!!!
    c) Ik heb zelf ooit met een gebroken enkel met het OV gereisd viel echt niet mee met je kruk in de hand zorgen dat je niet omlaag dondert uit de trein.
    Mensen praten zo laconiek, maar vergeten wat er achter schuil gaat en dan heb ik nog niet of liften het wel doen of dat er een goed beschikbare hellingbaan is of obstakels die je onderweg tegenkomt.
    D) Ruim twintig jaar heb ik voor mijn ouders zaliger Mantelzorg taken vervult en ze hulp verleend niet alleen in Nederland met het OV maar ook met verre vliegreizen en dan kijk je anders aan naar het aspect van GOED en BEREIKBAAR Openbaar Vervoer voor IEDEREEN. Een opoffering waar ik met voldoening op terugkijk en daar pleit voor een OV wat voor ELK mens goed te gebruiken is, zolang als dat nog niet echt goed is krijgt het voor mij een mager zesje.
    E) De keren dat het redelijkerwijs aardig ging koester ik, maar zal er altijd kritisch naar blijven kijken en dat is mij uit het hart gegrepen.
    F) Trouwens Mantelzorger zijn is net topsport alleen krijg je er geen medaille voor doe ik dat nog steeds 63 jaar oud voor een 90 jarige buurvrouw, omdat we niet alleen op deze wereld leven help ik een ander als het het effe kan, inclusief een rolstoel ritje…

    1. Anoniem schreef:

      Ja Frans een goede buur is goud waard zijn voor een verre vriend neem je de trein.

      1. Anoniem schreef:

        Een goede buur zijn

        1. Anoniem schreef:

          Aan goede buur kun je met zijn/haar naam aanspreken.
          Een goed buur is beter dan een onbekende anoniem.

  14. Salvador Brachel schreef:

    Ik geef ‘t OV een genade 6je. De reden hiervoor is, dat bepaalde buslijnen zijn doorgeknipt of wegbezuinigd. Zelf woon in buiten de Randstad, aan de IJssellijn. Op die lijn wordt zeer vaak oud materiaal op ingezet. Dit behoort tot een vd hoofdlijnen, al komt deze niet door bv Amersfoort of Utrecht. Op deze lijn, zijn er op z’n minst 2 plekken waar enkel spoor is, waaronder Deventer-Olst. In Zutphen staan niet alleen 3 verschillende incheckpalen, maar de trein naar Roosendaal en naar Zwolle vertrekken vanaf ‘tzelfde spoor en daar zit hooguit 5 minuten tussen. De NS houdt op dat punt weinig rekening mee, dat dit traject ook veelvuldig gebruik van maakt.

Reacties zijn gesloten.