Nieuws

Deze reizigers zijn niet blij met de tienminutentrein

Elke tien minuten een trein: vanaf december is dit tussen Amsterdam en Eindhoven dagelijks de realiteit. Vier maal per uur rechtstreeks en twee maal per uur met overstap in Utrecht. Voor de meeste intercityreizigers vormt de wijziging een grote verbetering. Maar op een aantal trajecten pakt de tienminutentrein voor reizigers juist nadelig uit.

Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als aansluitingen slechter worden of treinen slechter verspreid gaan rijden. Dat is bijvoorbeeld van toepassing tussen Breukelen en Amsterdam. Daar rijdt nu elk kwartier een trein. Vanaf december wijzigt dat. Er blijven weliswaar vier treinen per uur rijden, maar de wachttijd tussen twee treinen kan straks oplopen tot 26 minuten. De treinen kunnen namelijk door de tienminutentrein niet meer goed verspreid over het uur vertrekken. “Tussen Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Centraal maken de Intercity’s en Sprinters gebruik van dezelfde sporen. Als de Sprinter elk kwartier zou vertrekken, dan zou ‘ie in de weg gaan zitten van de intercity. Daarom rijden straks twee treinen vier minuten na elkaar, en daarna 26 minuten niets,” legt redacteur Hildebrand van Kuijeren uit. Bovendien wordt de reistijd voor deze reizigers tot 5 minuten langer.

Rivierenland
Andere reizigers die niet blij zijn met de tienminutentrein, zijn reizigers in Rivierenland. De treinreis Utrecht – Kesteren duurt straks bijvoorbeeld geen 51 minuten meer, maar 1 uur en 15 minuten. “De aansluiting in Tiel gaat er behoorlijk op achteruit. Ook weer door de tienminutentrein. Het wordt zelfs sneller om via Arnhem te reizen. Maar dan kost een enkeltje opeens geen 9,66 euro meer, maar 16,43 euro. Dus dat zullen denk ik niet veel reizigers doen,” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Noord-Holland
Ook tussen Amsterdam en Uitgeest / Alkmaar zal er waarschijnlijk beperkt enthousiasme zijn voor de tienminutentrein. Nu rijden de intercity’s Amsterdam – Alkmaar nog elk kwartier. Straks gaan treinen slechter verspreid rijden. Daarnaast wordt de reistijd Uitgeest – Amsterdam langer, doordat de Sprinter aan de kant moet voor de intercity. Een paar keer per dag kan de trein bovendien niet doorrijden richting richting Breukelen.

Per saldo
Ondanks al deze nadelen is de verwachting dat er per saldo meer reizigers op vooruit gaan dan achteruit. “Maar de impact voor de mensen die erop achteruit gaat is veel groter,” zegt van Kuijeren. Rover stelde eerder dat de Sprinter-reizigers het kind van de rekening dreigen te worden. “En in zekere zin lijkt dat inderdaad zo,” beaamt Van Kuijeren. In de kern wordt dat probleem veroorzaakt doordat Sprinters bijna overal ieder kwartier blijven rijden, en dat matcht niet met de tienminutentrein.

 

This post was last modified on 13 november 2017 10:47

Bekijk reacties

  • Tussen Utrecht en Eindhoven is deze tien-minuten-trein een farce. Met de kwartierdienst was de reistijd 49 minuten; dat is nu 52 of 53 minuten geworden. Van de maximale tijdswinst van 5 minuten, gaan er weer 4 verloren door een langere reisduur.

    • Als ik de reisplanner bekijk is dat nu 49 tot 52 minuten, en is dat straks meestal 50 minuten tot 52 minuten. In de tegenrichting is het nu 49 minuten, en blijft dat meestal ook zo, enkele keer 48 minuten

  • Volgens mij is de tienminutenregeling het probleem niet; dan zou je simpelweg de ene Sprinter 10 minuten vroeger laten rijden of de andere Sprinter 10 minuten later. Ik denk dat er gekozen is uit twee kwaden, deze optie of het opknippen van Sprinters.

    Bijvoorbeeld, de situatie van Breukelen naar Amsterdam C: op dat stuk kun je prima tien minuten schuiven met een Sprinter. Het probleem is dat de trein ergens vandaan komt. De eerste Sprinter komt vanuit Rotterdam: als je daar gaat schuiven, komt je kwartiersdienst tussen bijv. Rotterdam en Capelle in de knoei. De andere Sprinter komt vanuit Rhenen: die kun je niet tien minuten later laten rijden omdat je dan de ICE ophoudt tussen Veenendaal en Driebergen-Zeist.

    Je kunt deze problemen op ons drukke spoor niet verhelpen zonder je lijnen opnieuw in te delen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen in 2019!

    • Wat betreft Breukelen: zover mij bekend was verandering niet mogelijk vanwege een goederenpad.

    • Wat nog eventueel een optie zou zijn geweest is de treinen uit Breukelen een tijd te laten wachten in Holendrecht op ruimte verder richting Amsterdam Centraal. Net zoals de IC's uit het noorden in Amsterdam wachten en uit het zuiden in Eindhoven, om zo die tienminutenspreiding te realiseren. Vanuit Breukelen zou er dan overstapgelegenheid kunnen worden geboden op de metro richting Duivendrecht. Maar dat is de concurrent van klanten voorzien en dat wil NS natuurlijk niet.

  • Sprinter Krommenie - Maarssen v.v., 118 naar 135 minuten per dag. Toename van 14 a 15 procent. Voor mij teveel, ik zal me helaas weer moeten oriënteren op andere mogelijkheden.

  • Bij NS houdt Nederland bij Eindhoven op. Voor reizigers naar en van Midden- en Zuid-Limburg pakt de tienminutentrein totaal verkeerd uit. Zo zijn de verbindingen richting Roosendaal (Zeeland, Antwerpen), Arnhem, en Zwolle of Rhenen ronduit ellendig. 's Avonds terug is nog erger.
    Illustrerend is, dat de routeplanner vanuit Weert opvallend vaak het advies geeft om de starten met de Sprinter richting Eindhoven of Tilburg. Terwijl er echt 2 IC's per halfuur rijden. Deze Sprinter rijdt 's avonds en 's zondags ook nog slechts 1 keer per uur.

    • Precies! Begin eerst eens met het verbeteren van de huidige aansluitingen op andere trajecten in Nederland. Elk jaar gaat mijn reistijd omhoog.

  • Ik blijf de 10 minuten trein een goed plan vinden, omdat dit de enige manier is om zoveel mogelijk passagiers te vervoeren.

    Ik maak op het traject utrecht-amsterdam zowel gebruik van de intercity als de sprinters. Ik ken de intercity utrecht-amsterdam vooral van het staan in de ochtendspits en dit wordt alleen maar erger. Ik begrijp dus dat de NS naar methoden zoekt om zoveel mogelijk reizigers te vervoeren.

    Voor wat betreft de spinter holendrecht-utrecht. Heel veel slechter wordt de situatie niet, want nu is er 2 keer per uur een snelle sprinter-verbinding.Er is dus geen sprake van lukraak naar het station gaan. Het blijft dus een kwestie van goed je reis plannen. Reizigers tussen Adam cs en Bijlmer kunnnen trouwens ook gebruik maken van de metro.

    Het valt me trouwens op dat in het buitenland de intercity/tgv/ice nog veel meer voorrang krijgen op de stoptreinen.

    • Er is een betere* manier om zoveel mogelijk reizigers te vervoeren: Treinen verlengen. De dubbeldeks treinen van NS kunnen tot 12 bakken lang gecombineerd rondrijden en de enkeldeks koplopers zag je vroeger wel met 15 bakken. Tegenwoordig zie je nog maar weinig treinen van meer dan 10 bakken. Het probleem ontstond toen NS besloot de IC's voortaan te laten stoppen op de oude sneltreinstations met korte perrons, terwijl NS het bovendien logistiek te uitdagend vindt om vaak halverwege de rit treinstellen aan of af te koppelen afhankelijk van de drukte op een deeltraject.
      Die verlengde rijtijden door de 10-minutentreinen zorgen trouwens voor extra drukte: Als hetzelfde aantal reizigers gemiddeld meer minuten per dag in dezelfde hoeveelheid materieel zit, neemt het gemiddeld aantal reizigers dat zich op een zeker moment in een trein bevindt toe.

      *Beter in de zin dat meer reizigers vervoerd kunnen worden, zonder een groter beslag te leggen op de capaciteit van het spoor.

        • Dank voor de verbetering. Met 14 bakken VIRM is het moment dat de 10-minuten trein echt nodig is zelfs nog verder weg. Dat ICM nu korter mag zijn vanwege gewicht vind ik wel een vreemd verhaal: Die zijn door het verwijderen van de doorloopkop juist lichter dan vroeger.

    • Ik woon zelf in Vught onder de rook van Den Bosch. De spoorbomen zijn zo onderhand meer dicht dan open met de 10 minuten dienstregeling. En over 2 à 3 jaar is 10 minuten dienstregeling tussen Den Bosch en Boxtel toch niet meer haalbaar aangezien ProRail en provincie Noord Brabant en het rijk beginnen met de ondertunneling van Vught. En dan is het nog maar de vraag welke treinen er überhaupt nog rijden.

      • Het spoor in Vught wordt naar mijn weten juist verdiept, om de overlast van de tienminutentrein straks te beperken.

  • Ik ben faliekant tegen 10-minutentreinen, omdat de spoorbomen voor het overwegverkeer gewoon te lang dicht zitten voor dit commerciële "speeltje van NS". Op het traject Naarden/Bussum-Hilversum rijden nu in elke richting 4 intercities en en 4 stoptreinen (dus 16 treinen). Overwegen daar 38 minuten per uur dicht. Veel te lang. Tussen Utrecht en Eindhoven dus nog erger. De huidige stedelijke infrastructuur kan zoveel treinen niet aan en er moet gewoon een verbod komen op 10-minutenintercities.

    • Dat is aan de gemeentes en Prorail om meer ongelijkvloerse kruisingen te maken wat overigens sowieso de toekomst is. Je kan van een commercieel bedrijf als NS niet verwachten dat zij de treindienst gaan aanpassen vanwege een aantal overwegen die mogelijk langer dicht zijn.

      • En ik verwacht dat juist wel, dat de NS de voet dwarsgezet wordt. De Gemeenten moeten gewoon tegeneisen stellen. Spoorbomen zijn niet te vervangen in Hilversum. Niks ProRail. Die sluit alleen maar overgangen met niets ervoor in de plaats. Ik heb als bewoner van Hilversum een belang, dat ingaat tegen NS.

    • Ik weet niet waar je precies over zeikt, maar de IC Amsterdam - Eindhoven komt helemaal niet langs Hilversum. Verder: ik ben faliekant tegen al die auto's, want door al die mensen die met vier lege stoelen rondrijden staan alle fietsstoplichten veel te lang op rood. Zo kun je altijd wel wat verzinnen.

    • Wie zal dat betalen? En hoeveel bomen,huizen ed. moeten er verdwijnen? En hoelang zal het duren voor alles gereed is?

      • Alle sporen verdubbelen is inderdaad praktisch onbetaalbaar. En dat is ook echt niet nodig. Vier sporen tussen bijvoorbeeld Meppel en Leeuwarden is echt wel heel erg veel. En acht tussen Dordrecht en Rotterdam of Den Haag en Leiden is ook wel heel erg veel. In z'n algemeenheid: extra investeren in infra is op sommige punten best nodig, maar alles verdubbelen is onnodig duur en niet realistisch.

Share

Recent Posts

Planuitwerking RegioExpres Arnhem – Winterswijk gestart

De provincie Gelderland heeft de verkenning naar de snelle trein tussen Arnhem en Winterswijk afgerond.…

20 uur terug

NS en Arriva kondigen nieuwe proef aan met automatisch bestuurde trein

Komende zomer start een nieuwe proef met een automatisch bestuurde trein (ATO). NS, Arriva en ProRail gaan in Groningen…

1 dag terug

Boete dreigt voor Keolis vanwege elektrische probleembussen

Openbaarvervoerbedrijf Keolis hangt een boete van 1,25 miljoen euro boven het hoofd, omdat de problemen…

2 dagen terug

Versoepelingen zorgen voor meer trein- en busreizigers

Nederlanders laten zich vaker buiten zien sinds zaterdag de lockdownmaatregelen zijn versoepeld. Zij gaan vaker…

2 dagen terug

Stadsvervoerders willen meer geld voor OV

De stadsvervoerders GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam) en HTM (Den Haag) willen nu om de tafel…

3 dagen terug

ProRail: 34x grootschalige werkzaamheden aan het spoor

Treinreizigers moeten in 2022 opnieuw goed de reisplanners bekijken voordat ze de deur uitgaan, want…

4 dagen terug