Tienminutentrein in gevarenzone door stikstof en PFAS

De spoorprojecten van spoorbeheerder ProRail dreigen tot twee jaar vertraging op te lopen. Oorzaak is de stikstof en PFAS-crisis; zonder maatregelen van het kabinet dreigt er vertraging te ontstaan bij een kleine honderd projecten. Dat kan gevolgen hebben voor de uitrol van de tienminutentrein.

Alleen asfaltmaatregelen

Het kabinet heeft nu alleen noodmaatregelen getroffen waardoor een aantal asfaltprojecten doorgang krijgen, terwijl er geen oplossing is geregeld voor het spoor. ProRail roept het ministerie op om ervoor te zorgen dat de spoorprojecten niet in vertraging komen.

Trein oplossing voor stikstofprobleem

De spoorbeheerder heeft zelf afspraken weten te maken met een verwerkingsbedrijf voor het afval van vervuilde grond. Daardoor is voorkomen dat de projecten per direct stil zijn komen te liggen. ProRail benadrukt dat als het spoor er éénmaal ligt de trein juist een bijdrage kan leveren om de stikstofuitstoot te verminderen.

Vertraging dreigt

Het gaat om in totaal 70 projecten die vertraging kunnen oplopen door de stikstofcrisis, voor PFAS gaat het zelfs om een kleine honderd projecten. Vooralsnog is er niet direct sprake van een vertraging, maar die kan wel ontstaan als het ministerie van infrastructuur geen maatregelen treft. “We dringen daarom aan om zo spoedig mogelijk stappen te zetten”, zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom.

Extra kosten en hinder

De crisis zorgt ook voor miljoenen euro’s aan extra kosten. “Op dit moment zijn er buitendienststellingen om de bodem te onderzoeken. Dat kost tijd en geld. Dat loopt al snel in de miljoenen”, vertelt Eikelboon uit. De buitendienststellingen zorgen bovendien voor extra reizigershinder.

Tienminutentrein

De vele projecten die ProRail uitvoert zijn nodig om de frequenties te kunnen verhogen. Zo wil NS per dienstregeling 2022 de tienminutentrein Schiphol – Nijmegen realiseren. Dat kan alleen als het spoor tal op plekken is aangepast.

This post was last modified on 24 november 2019 12:58

Share

Recent Posts

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

3 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug

Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…

1 week terug

Kabinet zoekt structurele oplossing voor duurder NS-kaartje

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…

1 week terug