Tienminutentrein in gevarenzone door stikstof en PFAS

De spoorprojecten van spoorbeheerder ProRail dreigen tot twee jaar vertraging op te lopen. Oorzaak is de stikstof en PFAS-crisis; zonder maatregelen van het kabinet dreigt er vertraging te ontstaan bij een kleine honderd projecten. Dat kan gevolgen hebben voor de uitrol van de tienminutentrein.

Alleen asfaltmaatregelen

Het kabinet heeft nu alleen noodmaatregelen getroffen waardoor een aantal asfaltprojecten doorgang krijgen, terwijl er geen oplossing is geregeld voor het spoor. ProRail roept het ministerie op om ervoor te zorgen dat de spoorprojecten niet in vertraging komen.

Trein oplossing voor stikstofprobleem

De spoorbeheerder heeft zelf afspraken weten te maken met een verwerkingsbedrijf voor het afval van vervuilde grond. Daardoor is voorkomen dat de projecten per direct stil zijn komen te liggen. ProRail benadrukt dat als het spoor er éénmaal ligt de trein juist een bijdrage kan leveren om de stikstofuitstoot te verminderen.

Vertraging dreigt

Het gaat om in totaal 70 projecten die vertraging kunnen oplopen door de stikstofcrisis, voor PFAS gaat het zelfs om een kleine honderd projecten. Vooralsnog is er niet direct sprake van een vertraging, maar die kan wel ontstaan als het ministerie van infrastructuur geen maatregelen treft. “We dringen daarom aan om zo spoedig mogelijk stappen te zetten”, zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom.

Extra kosten en hinder

De crisis zorgt ook voor miljoenen euro’s aan extra kosten. “Op dit moment zijn er buitendienststellingen om de bodem te onderzoeken. Dat kost tijd en geld. Dat loopt al snel in de miljoenen”, vertelt Eikelboon uit. De buitendienststellingen zorgen bovendien voor extra reizigershinder.

Tienminutentrein

De vele projecten die ProRail uitvoert zijn nodig om de frequenties te kunnen verhogen. Zo wil NS per dienstregeling 2022 de tienminutentrein Schiphol – Nijmegen realiseren. Dat kan alleen als het spoor tal op plekken is aangepast.

This post was last modified on 24 november 2019 12:58

Share

Recent Posts

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

8 uur terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

11 uur terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

1 dag terug

Treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder – meer drukte in treinen verwacht

Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…

1 dag terug

Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…

1 dag terug

Problemen op spoor in Rotterdam en Zeeland

Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…

2 dagen terug