Foto: Stefan Verkerk
Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit een peiling van de NS die is uitgezet bij reizigers. Ook over de aankoop van treinkaartjes (8,1) en de sociale veiligheid in de trein (7,9) blijken reizigers positief. De hygiëne in de trein is zoals verwacht een heikel punt en scoort bij reizigers een nipte voldoende: 5,8.
De resultaten van de enquête werden deze maand gepubliceerd in De Koppeling, het personeelsblad van de NS. Zo’n 14.000 reizigers gaven hun mening via de app van de vervoerder, de NS-website of mails die namens de Spoorwegen verstuurd werden. Gemiddeld geven reizigers hun treinreis met de NS een 7,4. 50-plussers zijn wat positiever dan studenten en dertigers, die hun reis slechts een 6,4 geven. Dat correspondeert met het type reis: woon-werkverkeer wordt door de respondenten beoordeeld met een 6,5, terwijl recreatieve reizen een 7,6 krijgen.
Communicatie tussen reiziger en de NS levert volgens de enquête de hoogste scores op: de klantenservice krijgt een 7,4, contact met personeel op stations of in treinen zelfs een 8,4 en ook over de aankoop van tickets en de sociale veiligheid zijn reizigers dik tevreden. Wat betreft hygiëne in de treinen is er nog flink wat werk aan de winkel voor de nationale spoorvervoerder: de ‘reinheid van de treinen’ krijgt volgens de NS-enquête nog een nipte voldoende: een 5,8.
De cijfers komen redelijk overeen met de resultaten van de onafhankelijke OV-Klantenbarometer van 2022. Daar kreeg de netheid van NS-treinen gemiddeld een 6,5, iets hoger nog dan het cijfer dat uit de NS-enquête kwam gerold. Alleen voor de prijs van een treinrit krijgt de NS volgens kennisinstituut CROW-KpVV een onvoldoende, namelijk een 4,7. In de NS-enquête was prijs geen criterium.
This post was last modified on 24 september 2023 22:43
De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…
ProRail heeft toch langer nodig om de spoorverzakkingen op de Zeeuwse Lijn aan te pakken.…
We hebben in Nederland al stiltezones in de trein, maar voor wie juist op zoek…
Ben je klaar om Europa te verkennen? Goed nieuws, want Interrail biedt een ongelooflijke Black…
Vanaf juni 2024 rijdt er een half jaar lang geen directe Eurostar tussen Amsterdam en…
Tijdens de weekenden van 25 en 26 november en 2 en 3 december is er…
Bekijk reacties
Waar is de tijd dat er intensief gereinigd werd bij een kering (het kopmaken). Voorheen stond er op de CTA bak nog: Niet instappen. Waarna een schoonmaker even vijf minuten alles bij elkaar veegde.
Dat is in ieder geval in Groningen bij NS nog wel het geval, zoals ik uit ervaring meemaak. Helaas is er af en toe wel een toilet defect, maar dit is ook bij Arriva het geval, zelfs in de nog recente WINK-stellen.
Overigens: behalve het smerige interieur is ook de graffiti in de treinen zoals de ICM's erg.
Vandaag nog met de trein op pad geweest op traject nijmegen-den helder. Tijdens de rit kwam er een schoonmaakmedewerker langs die zoveel mogelijk prullebakken leegde en rommel opruimde. Er was vandaag voetbal in Amsterdam dus hij moest heel wat lege bierblikken opruimen die overal en nergens lagen.
Voor de rest ben ik het uiteraard volledig eens met al deze onderzoeken. Het is een grof schandaal dat het NS personeel zo'n bende in de trein achterlaat dat reizigers hier last van hebben.
Ns personeel laat die zooi niet achter, het zijn overigens ook geen schoonmakers.
Wij, de reizigers maken er een teringzooi van. Neem die troep mee de trein uit en gooi het in een afvalbak.
Er zit een afvalbak in de trein dus NEE ik neem het niet mee..
@anoniem,
Als de afvalbak vol zit neem je je troep mee. En ondanks afvalbakken flikkeren de reizigers alle zooi overal neer. Zelfs met lege afvalbakken zijn ze nog te lui.
Dus nogmaals, NS personeel laat geen vieze trein achter. Dat doen reizigers. Dat zie je zelf toch ook wel als je in de trein zit. Maar met zo'n houding snap ik dat het enkel klagen is en niet gewoon meewerken aan een oplossing
De smerige toiletten zijn vooral in de oudste treinen zoals ICM-M. De ICM-M scoort verder héél goed.
In ICNG en SNG zijn toiletten relatief het schoonst. Mits bepaalde treinreizigers er geen rommel van maken. Graffiti of toiletpapier dat niet is opgeruimd. Helaas heb je een aantal hufters in de trein zitten.
Bij NS is af en toe een toilet defect, bij Arriva werkt het toilet af en toe.
Mijn ervaring is meer andersom. Overigens zijn toiletten in sprinters mijns inziens overbodig onzin, doorgedramd door activisten. In de Duitse S-Bahn het je ook geen toiletten.
Inderdaad. Zelfs in de nog redelijk nieuwe Arriva WINKs in het Noorden komt dit jammergenoeg voor, midden op de dag (de 613).
Ik geloof er geen moer van dat die toiletten kapot zijn. Daarvoor gebeurt het mij te vaak. Ze kunnen er geen personeel voor krijgen of ze bezuinigen er liever op.
Dat gebeurt ook wel - soms zelfs TIJDENS de reis. Maar het moet ondankbaar werk zijn gezien het gedrag van sommige reizigers. Is het nou ZO'N moeite geen zooi achter te laten of die tenminste in een afvalbak te werpen?
Schoonmaakpersoneel meer betalen. Het is RANZIG en regelmatig zelfs gevaarlijk.
Met meer betalen komt er niet meer personeel. Daarnaast worden de kaartjes dan nog duurder.
Ja, laten we de lonen en de tarieven nog verder verhogen. De trein is immers al zo ontzettend goedkoop.
Het zijn wel de reizigers die er in de WC's zo'n smeerbende van maken en volspuiten met graffity. Een beetje flauw om dit allemaal op het bordje van de vervoerder te gooien. We zijn een vies volkje.
Ik ben in treinen in België en Duitsland geweest en die zijn over het algemeen schoner. Ik snap niet waarom Nederlanders het niet kunnen.
Mentaliteitskwestie en gedrag. Er zijn een aantal Nederlanders in de trein die er plezier in hebben om de boel te verzieken. Of denken stoer te zijn door te laten zien dat ze overal s... aan te hebben.
De RE-treinen zijn echt niet heel veel schoner dan de NS-treinen. De IC/ICE-treinen uiteraard wel. Over België kan ik niet oordelen, kom vrijwel nooit in België.
Ja, dat klopt. Veel van die RE-dubbeldekkers hebben geen werkende klimaatsystemen meer. Dat betekent dat het in de zomer snel bloedheet wordt. RE-treinen waarvan het blauwe velours op de stoelen jarenlang goed leek te blijven, zijn na een zomer 49-euroticket compleet in verval. Een reisgenoot van mij, bleef nog liever staan, omdat de geur van de stoelen in kleren blijft hangen. 'Zweet en kont' zou de geur het beste typeren. Hetzelfde zie je trouwens in Luxemburg gebeuren. Je kunt wel gratis met de trein, maar dan ruik je daarna wel als een zwerver.
Goedendag; Ik reis geregeld met DB regio vanuit Gronau richting Münster Hbf; het toilet in de trein is 8 van de 10 x zeer proper, de 9 en 10e keer is het redelijk schoon. Hier kan de NS nog een voorbeeld aan nemen. Hier bij ons in Twente, rijdt ook Blauwnet; de WC is ook hier geregeld 'in storing'; deur afgesloten, kun je niet naar het toilet. OK, schoonhouden is blijkbaar moeilijker, dan de meeste reizigers denken.
Laten we hopen, dat volgend jaar hierin verbetering komt. Dus....hr.Koolmees; aan het werk!
In een deel van de cijfers kan ik me wel herkennen, maar in een deel ook niet. Ik snap best dat forensen wwon-werkverkeer lager beoordelen, ik merk het zelf ook als ik in de spits reis, dat de trein regelmatig vol zit en het een deel staan is of zitten op stoeltjes die eigenlijk net te dicht op elkaar staan is, terwijl buiten de spits als de treinen wat rustiger zijn het een stuk ruimer is. Communicatie vind ik verder wel apart dat ze daar zo hoog op scoren, bij verstoringen duurt het altijd vrij lang voordat er duidelijkheid is, en ik snap dat ze niet meteen antwoorden hebben, maar meer informatie omroepen over de status zou wel fijn zijn.
Eigenlijk wordt het tijd dat ze bij NS eens proeven gaan doen met graffiti tegengaan in toiletten.
Elke toilet heeft wel een camera in de hal die op de deur gericht is, of in die buurt. Bouw speciale sensoren in die verflucht of spuitgeluiden herkennen, en geef dit en de beelden door aan een centrale. V&S erop af sturen, en hoppa!
De techniek bestaat gewoon.
Elke toilet in een moderne trein dus.....
Gisteren was ik in de trein van Maastricht naar Amsterdam...alle 3 de toiletten waren defect, of mischien dicht omdat ze mogelijk ernstig vervuild zijn.
Als het een vliegtuig was zou het niet mogen opstijgen. Maar voor treinpassagiers gelden andere normen. NS laat ook ICNG al weer dagen lang doorrijden met alle WCs op slot
Personeel op de trein is altijd prettig als je vragen hebt. Conducteurs of conductrices zijn alleen geen kaartenknippers meer maar scannen je OV kaart.Als je een verhoging moet betalen vanwege reservering maar je had er geen tijd voor , wees coulant naar het treinpeesoneel. Vorig jaar is me dat ook overkomen omdat mijn eerdere trein miste, door vertraging en dus het risico moest nemen.Dat was op de Frecciarossa van Milano Centrale naar Rimini. Op de terugweg toen met de Italiaanse Intercity via de klassieke lijn twee keer gecontroleerd! Toen hoefde ik niet extra betalen, maar kreeg een waarschuwing mee dat alle sneltreinen van Italië reserveringen hebben. De Nederlandse treinen zien er met graffiti in WC s ook niet jofel ook. In andere landen zie je dit probleem ook aan de buitenkant. In België vooral, maar soms ook in Duitsland.Ik reis ook graag per spoor naar het buitenland en dan kun je mooie vergelijkingen maken
In de Tjechische Pendolino, Cheb Praha Nl Nd
,popere toiletten,EuroCity Wien Budapest nog toiletten met stortkokers! In Luxemburg en Zwitserland zijn treinenaan binnen en buiten zonder graffiti en de stations zijn in goede staat. De liefde voor de trein zit diep in me en ga zowel in Nederland als over de landsgrenzen er mee op reis
Je ziet veel onderweg, plaatsjes en natuur wat leuker is dan een saaie snelweg.Maar personeelsproblemen zijn er over al wel ,anders dan geldkwesties, vooral in Oost Europa. Het Keleti station van Budapest ziet er binnen mooier uit dan van buiten. Daar kun je zien dat het gebouw uit 1884 aan het verpauperen is! Zonde want hier werden wel eens reclames opgenomen.
Conducteurs die controleren? Op welke planeet woont u?
Ik heb het recentelijk (een paar weken nog een keer meegemaakt). Dat in een NS trein gecontroleerd werd. Dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Ik heb dit jaar al 40x meegemaakt dat er een conducteur langskwam om mijn kaartje te controleren. Dat was 36x in Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije en Zwitserland. Op al die reizen minstens 1x. En maar liefst 4x bij de NS. Op een totaal van zo'n 140 NS-ritten. De NSconducteurs zijn de beste promotors voor het opheffen van hun eigen functie. Het zou een hoop geld besparen.
@P.J. Kroes: Het scheelt ook wel wanneer u die reizen maakt en welke reizen u maakt. Als u 140x op het hoogtepunt van de spits maar een of twee stations in de trein zit is het niet zo gek dat u zo weinig gecontroleerd wordt. Mijn persoonlijke ervaring is dat er veel vaker gecontroleerd wordt, maar ik reis dan ook op wat langere trajecten aan de randen van de spits.
Laatst in een nogal - ongebruikelijk - volle eerste klas meldde de conducteur (die opmerkelijk genoeg even niet in de machinistencabine verbleef) dat hij 'ervan uitging' dat iedereen een eerste klas kaartje had. Natuurlijk niet. Maar controle was teveel moeite. Ook een fascinerende ervaring: een conducteur in een sprinter die consequent achterin in de lege bestuurscabine zat en alleen via die aparte deur snel naar buiten kwam en floot. Hij kwam letterlijk de trein niet in. Vast ook zo'n hardwerkende Nederlander:-)
@Ricardo: ik reis vrijwel nooit in de spits. Ik reis vooral overdag, 's avonds en op za-zo. 1e klas. En dan zijn de ervaringen bedroevend. Menige gepensioneerde met vrijwilligerswerk werkt harder dan de NS conducteurs. Filmpje kijken in de stiltecoupé of een onbediende cabine. Beetje kletsen met andere harde werkers van de NS. Werklozen hebben het zwaarder want die moeten veel tijd besteden aan sollicitaties, trainingen, op gesprek komen. Daarbij vergeleken is NS conducteur een luizebaan. Dus: schaf maar af.
Informatie haal ik wel uit de app. Toezicht houden en wangedrag corrigeren doen ze ook niet dus dan waarschuw ik de veiligheidscentrale zelf wel via de app. NS is een zelfbedieningsbedrijf geworden.
Waarom solliciteren al die werklozen dan niet bij de NS? Omdat het toch niet zo een luizenbaantje is als u wilt doen voorkomen.
Als de functie zichtbaar onserieus wordt genomen door je collega's en het management het ook laat afweten, is het vechten tegen de bierkaai om er wel wat van te maken. Dan ga je liever ergens anders werken.
Het valt me mee dat op het stukje hygiëne er nog geen smeerpoetsen op deze site zitten die betaald willen krijgen om de toiletten te vervuilen. Los van de hygiëne, vind ik het schandalig dat er toch reizigers zijn DIE VINDEN DAT ZE HET RECHT HEBBEN OM DE TREIN TE VERVUILEN, MET NAME DE TOILETTEN. En als je er dan iemand op aanspreekt, krijg je te horen dat-ie gewoon 'op die manier zijn vrijheid van meningsuiting bezigt'. Serieus mensen?
Forum voor Democratie mentaliteit. Die hebben de mond vol over vrijheid. Maar tegelijkertijd beperken ze soms de vrijheid van anderen met hun gedrag om bepaalde dingen belachelijk te maken wat niet in hun straatje past. Baudet had over milieugekkies. Of schofferen.
Sommige Nederlanders hebben een mentaliteit van: Ikke ikke. En de rest kan stikken. Hondsbrutaal en onbeschoft.
Als er iemand alle vrijheden wil inperken is het wel de milieu maffia.
Dit artikel in de Koppeling is pure propaganda die niet toevallig vandaag naar buiten komt. Immers deze week praat de politiek over de nieuwe concessie en een meerderheid heeft grote bezwaren tegen het voorstel zoals het er nu ligt
Steeds minder treinen, steeds hogere tarieven en beroerde kwaliteit.
Propaganda?
Ja, ben bang dat dit toch het grote verschil is met landen zoals Duitsland en België. Wappies worden hier niet aangepakt en dan gaat het van kwaad tot erger. Als toiletten bevuilen al gezien wordt als vrijheid van meningsuiting, gaat er echt iets fout in het NL onderwijs!!
De hygiëne in treinen is onvoldoende. Vooral in de oudste treinen. Prullenbakken die uitpuilen. Verstopte toiletten. In de nieuwste treinen zijn de toiletten schoner. Maar helaas zie je daar ook rommel.
Eigenlijk zou iedereen hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen om de trein schoon te houden. Helaas blijken er een aantal reizigers in de trein te zitten die bewust er een rommel van maken. Graffiti en verstopte toiletten komen regelmatig voor. Je zou er net als bij de stations een toilet juffrouw bij moeten plaatsen.