Reizigers positief over ervaringen met NS-personeel, minder tevredenheid over hygiëne in treinen
24 sep 2023 21:16
Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit een peiling van de NS die is uitgezet bij reizigers. Ook over de aankoop van treinkaartjes (8,1) en de sociale veiligheid in de trein (7,9) blijken reizigers positief. De hygiëne in de trein is zoals verwacht een heikel punt en scoort bij reizigers een nipte voldoende: 5,8.
De resultaten van de enquête werden deze maand gepubliceerd in De Koppeling, het personeelsblad van de NS. Zo’n 14.000 reizigers gaven hun mening via de app van de vervoerder, de NS-website of mails die namens de Spoorwegen verstuurd werden. Gemiddeld geven reizigers hun treinreis met de NS een 7,4. 50-plussers zijn wat positiever dan studenten en dertigers, die hun reis slechts een 6,4 geven. Dat correspondeert met het type reis: woon-werkverkeer wordt door de respondenten beoordeeld met een 6,5, terwijl recreatieve reizen een 7,6 krijgen.
Nipte voldoende
Communicatie tussen reiziger en de NS levert volgens de enquête de hoogste scores op: de klantenservice krijgt een 7,4, contact met personeel op stations of in treinen zelfs een 8,4 en ook over de aankoop van tickets en de sociale veiligheid zijn reizigers dik tevreden. Wat betreft hygiëne in de treinen is er nog flink wat werk aan de winkel voor de nationale spoorvervoerder: de ‘reinheid van de treinen’ krijgt volgens de NS-enquête nog een nipte voldoende: een 5,8.
OV-klantenbarometer
De cijfers komen redelijk overeen met de resultaten van de onafhankelijke OV-Klantenbarometer van 2022. Daar kreeg de netheid van NS-treinen gemiddeld een 6,5, iets hoger nog dan het cijfer dat uit de NS-enquête kwam gerold. Alleen voor de prijs van een treinrit krijgt de NS volgens kennisinstituut CROW-KpVV een onvoldoende, namelijk een 4,7. In de NS-enquête was prijs geen criterium.
Waar is de tijd dat er intensief gereinigd werd bij een kering (het kopmaken). Voorheen stond er op de CTA bak nog: Niet instappen. Waarna een schoonmaker even vijf minuten alles bij elkaar veegde.
Dat is in ieder geval in Groningen bij NS nog wel het geval, zoals ik uit ervaring meemaak. Helaas is er af en toe wel een toilet defect, maar dit is ook bij Arriva het geval, zelfs in de nog recente WINK-stellen.
Overigens: behalve het smerige interieur is ook de graffiti in de treinen zoals de ICM’s erg.
Vandaag nog met de trein op pad geweest op traject nijmegen-den helder. Tijdens de rit kwam er een schoonmaakmedewerker langs die zoveel mogelijk prullebakken leegde en rommel opruimde. Er was vandaag voetbal in Amsterdam dus hij moest heel wat lege bierblikken opruimen die overal en nergens lagen.
Voor de rest ben ik het uiteraard volledig eens met al deze onderzoeken. Het is een grof schandaal dat het NS personeel zo’n bende in de trein achterlaat dat reizigers hier last van hebben.
Ns personeel laat die zooi niet achter, het zijn overigens ook geen schoonmakers.
Wij, de reizigers maken er een teringzooi van. Neem die troep mee de trein uit en gooi het in een afvalbak.
Er zit een afvalbak in de trein dus NEE ik neem het niet mee..
@anoniem,
Als de afvalbak vol zit neem je je troep mee. En ondanks afvalbakken flikkeren de reizigers alle zooi overal neer. Zelfs met lege afvalbakken zijn ze nog te lui.
Dus nogmaals, NS personeel laat geen vieze trein achter. Dat doen reizigers. Dat zie je zelf toch ook wel als je in de trein zit. Maar met zo’n houding snap ik dat het enkel klagen is en niet gewoon meewerken aan een oplossing
De smerige toiletten zijn vooral in de oudste treinen zoals ICM-M. De ICM-M scoort verder héél goed.
In ICNG en SNG zijn toiletten relatief het schoonst. Mits bepaalde treinreizigers er geen rommel van maken. Graffiti of toiletpapier dat niet is opgeruimd. Helaas heb je een aantal hufters in de trein zitten.
Bij NS is af en toe een toilet defect, bij Arriva werkt het toilet af en toe.
Mijn ervaring is meer andersom. Overigens zijn toiletten in sprinters mijns inziens overbodig onzin, doorgedramd door activisten. In de Duitse S-Bahn het je ook geen toiletten.
Inderdaad. Zelfs in de nog redelijk nieuwe Arriva WINKs in het Noorden komt dit jammergenoeg voor, midden op de dag (de 613).
Ik geloof er geen moer van dat die toiletten kapot zijn. Daarvoor gebeurt het mij te vaak. Ze kunnen er geen personeel voor krijgen of ze bezuinigen er liever op.
Dat gebeurt ook wel – soms zelfs TIJDENS de reis. Maar het moet ondankbaar werk zijn gezien het gedrag van sommige reizigers. Is het nou ZO’N moeite geen zooi achter te laten of die tenminste in een afvalbak te werpen?
Schoonmaakpersoneel meer betalen. Het is RANZIG en regelmatig zelfs gevaarlijk.
Met meer betalen komt er niet meer personeel. Daarnaast worden de kaartjes dan nog duurder.
Ja, laten we de lonen en de tarieven nog verder verhogen. De trein is immers al zo ontzettend goedkoop.
Het zijn wel de reizigers die er in de WC’s zo’n smeerbende van maken en volspuiten met graffity. Een beetje flauw om dit allemaal op het bordje van de vervoerder te gooien. We zijn een vies volkje.
Ik ben in treinen in België en Duitsland geweest en die zijn over het algemeen schoner. Ik snap niet waarom Nederlanders het niet kunnen.
Mentaliteitskwestie en gedrag. Er zijn een aantal Nederlanders in de trein die er plezier in hebben om de boel te verzieken. Of denken stoer te zijn door te laten zien dat ze overal s… aan te hebben.
De RE-treinen zijn echt niet heel veel schoner dan de NS-treinen. De IC/ICE-treinen uiteraard wel. Over België kan ik niet oordelen, kom vrijwel nooit in België.
Ja, dat klopt. Veel van die RE-dubbeldekkers hebben geen werkende klimaatsystemen meer. Dat betekent dat het in de zomer snel bloedheet wordt. RE-treinen waarvan het blauwe velours op de stoelen jarenlang goed leek te blijven, zijn na een zomer 49-euroticket compleet in verval. Een reisgenoot van mij, bleef nog liever staan, omdat de geur van de stoelen in kleren blijft hangen. ‘Zweet en kont’ zou de geur het beste typeren. Hetzelfde zie je trouwens in Luxemburg gebeuren. Je kunt wel gratis met de trein, maar dan ruik je daarna wel als een zwerver.
Goedendag; Ik reis geregeld met DB regio vanuit Gronau richting Münster Hbf; het toilet in de trein is 8 van de 10 x zeer proper, de 9 en 10e keer is het redelijk schoon. Hier kan de NS nog een voorbeeld aan nemen. Hier bij ons in Twente, rijdt ook Blauwnet; de WC is ook hier geregeld ‘in storing’; deur afgesloten, kun je niet naar het toilet. OK, schoonhouden is blijkbaar moeilijker, dan de meeste reizigers denken.
Laten we hopen, dat volgend jaar hierin verbetering komt. Dus….hr.Koolmees; aan het werk!
In een deel van de cijfers kan ik me wel herkennen, maar in een deel ook niet. Ik snap best dat forensen wwon-werkverkeer lager beoordelen, ik merk het zelf ook als ik in de spits reis, dat de trein regelmatig vol zit en het een deel staan is of zitten op stoeltjes die eigenlijk net te dicht op elkaar staan is, terwijl buiten de spits als de treinen wat rustiger zijn het een stuk ruimer is. Communicatie vind ik verder wel apart dat ze daar zo hoog op scoren, bij verstoringen duurt het altijd vrij lang voordat er duidelijkheid is, en ik snap dat ze niet meteen antwoorden hebben, maar meer informatie omroepen over de status zou wel fijn zijn.
Eigenlijk wordt het tijd dat ze bij NS eens proeven gaan doen met graffiti tegengaan in toiletten.
Elke toilet heeft wel een camera in de hal die op de deur gericht is, of in die buurt. Bouw speciale sensoren in die verflucht of spuitgeluiden herkennen, en geef dit en de beelden door aan een centrale. V&S erop af sturen, en hoppa!
De techniek bestaat gewoon.
Elke toilet in een moderne trein dus…..
Gisteren was ik in de trein van Maastricht naar Amsterdam…alle 3 de toiletten waren defect, of mischien dicht omdat ze mogelijk ernstig vervuild zijn.
Als het een vliegtuig was zou het niet mogen opstijgen. Maar voor treinpassagiers gelden andere normen. NS laat ook ICNG al weer dagen lang doorrijden met alle WCs op slot
Personeel op de trein is altijd prettig als je vragen hebt. Conducteurs of conductrices zijn alleen geen kaartenknippers meer maar scannen je OV kaart.Als je een verhoging moet betalen vanwege reservering maar je had er geen tijd voor , wees coulant naar het treinpeesoneel. Vorig jaar is me dat ook overkomen omdat mijn eerdere trein miste, door vertraging en dus het risico moest nemen.Dat was op de Frecciarossa van Milano Centrale naar Rimini. Op de terugweg toen met de Italiaanse Intercity via de klassieke lijn twee keer gecontroleerd! Toen hoefde ik niet extra betalen, maar kreeg een waarschuwing mee dat alle sneltreinen van Italië reserveringen hebben. De Nederlandse treinen zien er met graffiti in WC s ook niet jofel ook. In andere landen zie je dit probleem ook aan de buitenkant. In België vooral, maar soms ook in Duitsland.Ik reis ook graag per spoor naar het buitenland en dan kun je mooie vergelijkingen maken
In de Tjechische Pendolino, Cheb Praha Nl Nd
,popere toiletten,EuroCity Wien Budapest nog toiletten met stortkokers! In Luxemburg en Zwitserland zijn treinenaan binnen en buiten zonder graffiti en de stations zijn in goede staat. De liefde voor de trein zit diep in me en ga zowel in Nederland als over de landsgrenzen er mee op reis
Je ziet veel onderweg, plaatsjes en natuur wat leuker is dan een saaie snelweg.Maar personeelsproblemen zijn er over al wel ,anders dan geldkwesties, vooral in Oost Europa. Het Keleti station van Budapest ziet er binnen mooier uit dan van buiten. Daar kun je zien dat het gebouw uit 1884 aan het verpauperen is! Zonde want hier werden wel eens reclames opgenomen.
Conducteurs die controleren? Op welke planeet woont u?
Ik heb het recentelijk (een paar weken nog een keer meegemaakt). Dat in een NS trein gecontroleerd werd. Dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Ik heb dit jaar al 40x meegemaakt dat er een conducteur langskwam om mijn kaartje te controleren. Dat was 36x in Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije en Zwitserland. Op al die reizen minstens 1x. En maar liefst 4x bij de NS. Op een totaal van zo’n 140 NS-ritten. De NSconducteurs zijn de beste promotors voor het opheffen van hun eigen functie. Het zou een hoop geld besparen.
@P.J. Kroes: Het scheelt ook wel wanneer u die reizen maakt en welke reizen u maakt. Als u 140x op het hoogtepunt van de spits maar een of twee stations in de trein zit is het niet zo gek dat u zo weinig gecontroleerd wordt. Mijn persoonlijke ervaring is dat er veel vaker gecontroleerd wordt, maar ik reis dan ook op wat langere trajecten aan de randen van de spits.
Laatst in een nogal – ongebruikelijk – volle eerste klas meldde de conducteur (die opmerkelijk genoeg even niet in de machinistencabine verbleef) dat hij ‘ervan uitging’ dat iedereen een eerste klas kaartje had. Natuurlijk niet. Maar controle was teveel moeite. Ook een fascinerende ervaring: een conducteur in een sprinter die consequent achterin in de lege bestuurscabine zat en alleen via die aparte deur snel naar buiten kwam en floot. Hij kwam letterlijk de trein niet in. Vast ook zo’n hardwerkende Nederlander:-)
@Ricardo: ik reis vrijwel nooit in de spits. Ik reis vooral overdag, ‘s avonds en op za-zo. 1e klas. En dan zijn de ervaringen bedroevend. Menige gepensioneerde met vrijwilligerswerk werkt harder dan de NS conducteurs. Filmpje kijken in de stiltecoupé of een onbediende cabine. Beetje kletsen met andere harde werkers van de NS. Werklozen hebben het zwaarder want die moeten veel tijd besteden aan sollicitaties, trainingen, op gesprek komen. Daarbij vergeleken is NS conducteur een luizebaan. Dus: schaf maar af.
Informatie haal ik wel uit de app. Toezicht houden en wangedrag corrigeren doen ze ook niet dus dan waarschuw ik de veiligheidscentrale zelf wel via de app. NS is een zelfbedieningsbedrijf geworden.
Waarom solliciteren al die werklozen dan niet bij de NS? Omdat het toch niet zo een luizenbaantje is als u wilt doen voorkomen.
Als de functie zichtbaar onserieus wordt genomen door je collega’s en het management het ook laat afweten, is het vechten tegen de bierkaai om er wel wat van te maken. Dan ga je liever ergens anders werken.
Het valt me mee dat op het stukje hygiëne er nog geen smeerpoetsen op deze site zitten die betaald willen krijgen om de toiletten te vervuilen. Los van de hygiëne, vind ik het schandalig dat er toch reizigers zijn DIE VINDEN DAT ZE HET RECHT HEBBEN OM DE TREIN TE VERVUILEN, MET NAME DE TOILETTEN. En als je er dan iemand op aanspreekt, krijg je te horen dat-ie gewoon ‘op die manier zijn vrijheid van meningsuiting bezigt’. Serieus mensen?
Forum voor Democratie mentaliteit. Die hebben de mond vol over vrijheid. Maar tegelijkertijd beperken ze soms de vrijheid van anderen met hun gedrag om bepaalde dingen belachelijk te maken wat niet in hun straatje past. Baudet had over milieugekkies. Of schofferen.
Sommige Nederlanders hebben een mentaliteit van: Ikke ikke. En de rest kan stikken. Hondsbrutaal en onbeschoft.
Als er iemand alle vrijheden wil inperken is het wel de milieu maffia.
Dit artikel in de Koppeling is pure propaganda die niet toevallig vandaag naar buiten komt. Immers deze week praat de politiek over de nieuwe concessie en een meerderheid heeft grote bezwaren tegen het voorstel zoals het er nu ligt
Steeds minder treinen, steeds hogere tarieven en beroerde kwaliteit.
Propaganda?
Ja, ben bang dat dit toch het grote verschil is met landen zoals Duitsland en België. Wappies worden hier niet aangepakt en dan gaat het van kwaad tot erger. Als toiletten bevuilen al gezien wordt als vrijheid van meningsuiting, gaat er echt iets fout in het NL onderwijs!!
De hygiëne in treinen is onvoldoende. Vooral in de oudste treinen. Prullenbakken die uitpuilen. Verstopte toiletten. In de nieuwste treinen zijn de toiletten schoner. Maar helaas zie je daar ook rommel.
Eigenlijk zou iedereen hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen om de trein schoon te houden. Helaas blijken er een aantal reizigers in de trein te zitten die bewust er een rommel van maken. Graffiti en verstopte toiletten komen regelmatig voor. Je zou er net als bij de stations een toilet juffrouw bij moeten plaatsen.
In de NS personeelsblad de Koppeling werden deze cijfers bekend gemaakt. Het is waarschijnlijk een vertekend beeld. Want qua veiligheid zal de waarderingscijfers in andere opinies wat minder rooskleurig zijn.
Vooral de waardering van sociale veiligheid met 7,9 zal niet iedereen mee eens zijn. Het is aan wie je het vraagt.
Die klachten over de sociale.veiligheid zijn mijns inziens zwaar overdreven en vooral gerelateerd aan late treinen in het weekend met doorgesnoven uitgaanspubliek. De gemiddelde forens en de reiziger overdag merkt daar weinig van en dat is welk de bulk van de reizigers.
Het probleem is er wel degelijk. Het grote aantal vrijwel lege treinen dat rondrijdt is een potentieel gevaar. Dat het gemiddelde cijfer prima is, is logisch want het merendeel reist uiteraard op drukke momenten en dan is het probleem er niet. Maar dat maakt het voor het slachtoffer niet minder belangrijk. De impact van aangerand worden is wel even wat groter dan dat je 15 minuten later thuis bent omdat je een aansluiting miste.
De treinen zijn tegenwoordig inderdaad veel smeriger dan in het verleden. En daarnaast hebben met name de ICM’s veel versleten en kapotte stoelen, hier kun je echt geen reizigers meer mee vervoeren. Dit is vaak ook nog het materieel dat het zwaarst belast wordt door veel te korte treintjes te laten rijden op bepaalde trajecten. Zo stapte ik gisteravond om 20.54 in Hengelo in de trein naar Den Haag, een enkele ICM, deze kwam al vol vanuit Enschede, in Hengelo moest er nog dezelfde hoeveelheid reizigers bij waardoor de gangpaden/balkons vol stonden en toen moest hij nog in Almelo stoppen…. Schandalig hoe NS de reizigers op dit soort (volgens hen rustige) tijdstippen ook als veevervoer vervoert terwijl de rangeerterreinen vol staan met treinen!
Gelukkig loopt ICM op zijn laatste benen en dan heeft NS geen hele kleine IC-treinen meer.
Zelfde probleem had je vroeger met Plan V wat vaak als los stel werd ingezet.
ICNG-V is ook een relatief klein treinstel hoor.
Doorzichtig propaganda verhaal van NS. Vandaag praat de Kamercommissie met Koolmees over de inhoud van de nieuwe concessie. De algemene mening is dat de staatssecretaris zich door NS heeft laten inpakken.
5,8 ? Reinheid is een DRIE, NS treinen zijn zelfs smeriger dan van Arriva vooral ook in de VIRM en het zwerfafval in het interieur is mede door de vaak te korte kopmaaktijden en te weinig gemotiveerd schoonmaak personeel ook geen 5,8 waard. Om over te vaak gesloten WC’s, personeel dat wel door een trein loopt en niet of amper aan plaatsbewijs controle doet en uitval van treinen maar te zwijgen. Het is dat ik geen rijbewijs heb en wel met een trein moet reizen en soms nodig vanwege medicatie van het toilet gebruik moet maken, anders zou ik het wel weten.
Het sensor idee van Anoniem is een goed idee. Mensen die WC vol spuiten met graffity moeten als ze betrapt worden een boete krijgen van Euro 10.000 of anders gevangenis straf. Jammer dat men hier de regels niet toepast van Singapore, anders zou Nederland pas echt een leefbaar en schoon land zijn, maar dat is een utopie.
Spoorvervoerders: start een actie SCHOONMAAK en betrouwbaarheid dat doe je de reizigers een plezier mee. En reizigers, hou je aan de regels en ga met fatsoen op reis zonder iets te bevuilen !
De NS-treinen zijn al tijden gewoon smerig. Vanmorgen in Alkmaar (IC richting Nijmegen van 08:14) weer allerlei McDonalds-afval op de vloer en overvolle prullenbakken. Gewoon ‘s avonds laat niet schoongemaakt. Dan lonkt toch je frisgewassen autootje (dat ik helaas niet heb, want geen rijbewijs)?. Als het niks kost, kun je ook niks verwachten, maar het kost wél wat.
Kolen…
Het is ook een mentaliteitskwestie Martin. Als ik vuil heb, drinkbekers dan gooi ik die na afloop in de prullenbakken op de perrons. De afvalbakken zijn te klein en worden inderdaad te weinig geledigd. Zijn er geen station of lijn managers die mede toezicht houden op de staat van de treinen, of kijkt men alleen periodiek of verlichting en reminstallatie het nog goed doen en laat de rest maar stikken ? Heeft de NS directie enig weet van de smerigheid in de trein en het feit dat er amper aan plaatsbewijs controle gedaan wordt door conducteurs m/v ? Ik denk haast van niet zolang als hun bureau op kantoor maar schoon is zal het hen volgens mij hen geen moer schelen hoe de treinen er uit zien.
A propos, niet alleen van binnen, maar ook van buiten is het niet altijd proper denk aan de zwarte roet bij vooral de VIRM, waar zou dat door komen, weet iemand dat,misschien
door de pantograaf of roosters vraag ik mij al lange tijd af en soms zijn de nabijgelegen deuren net zo smerig ? Als je die zwarte smurrie ziet zou je haast denken dat de VIRM op kolen rijdt.
Die viezigheid is één ding, maar de onbetrouwbaarheid is veel erger. Net nog, de brug over het Noordhollands kanaal is weer eens ‘stuk’. Wil je na je werk naar huis (Heerhugowaard, Hoorn, Den Helder enz.)? Pech dan, in Alkmaar uitstappen en iets regelen, bekijk het maar. Ik ga ook nooit meer met de trein naar Schiphol (voor die ene keer per jaar dat ik vlieg); echt veel te riskant.
De brug is Prorail. Als er Arriva zou rijden gaan die op dat moment ook niet over de brug heen.
Maar de smerigheid is Def. een ding ja
Een goede oplossing zou zijn om de hele familie Koolmees de rijbewijzen, de auto’s en de dienstauto van papa af te pakken. Allemaal verplicht met het OV. Dan maken ze meer mee dan zo’n enquete zegt. Pas als mevrouw Koolmees een uur lang haar plas moet ophouden, staand in een vieze en veel te volle ICM3 gaat papa er echt wat aan doen. Tot die tijd houdt de klantenservice de klachten weg uit het blikveld van de directie. En de afdeling agitatie en propaganda verspreidt gemanipuleerde enquetes.
Brhalve de reinheid dus allemaal dikke vette voldoendes. Je zou haast vergeten dat de verdwenen 20% reizigers met de voeten heeft gesproken. Die kun je met geen riek meer vanuit de auto de trein in jagen. Helaas voor NS behoorden zij wel veelal bij de best betalende klanten. Wie proberen ze met dit onderzoek voor de gek te houden?
…de taxi alternatief…
Een alternatief voor een rit naar Schiphol Martin is de Schiphol Travel Taxi. Je geeft je reisschema op, haalt je thuis op, neemt je bagage in ontvangst en zet je deur van de betreffende terminal af. Bij vertraging neemt men contact met je op, heb het een keer mogen ervaren. Als je met de trein gaat, moet je zelf naar het station gaan en naar de terminal lopen.
Hoi Frans, klopt. Doe ik de afgelopen jaren ook. Kost 100 euro enkele reis (drie personen vanuit Alkmaar), maar het werkt. Aardige chauffeurs, nette auto’s, altijd ruim op tijd op Schiphol. Voor die zekerheid trek ik graag de portemonnee.
Reizigers moeten zelf maar wat netter zijn. Hoe moeilijk kan het zijn. Alles wat je mee neemt de trein in neem dat ook weer mee als je uitstapt.
In je eigen huis laat je toch ook geen blikjes in de vensterbank staan en papiertjes op de grond liggen.
Ik zag eergisteren op Alkmaar Noord een SLT die niet alleen bruin was (de standaardkleur van het NS-materieel de afgelopen jaren), maar ook was voorzien van groene aanslag (algen?). Moet je dan als reiziger een spons en een teiltje meenemen?
Nee, maar aan de binnenkant heb je zeker wel een aandeel als reiziger.
Ik heb geleerd om mijn zooi op te ruimen. Zijn de prullenbakken vol dan neem je het mee naar buiten en gooi je het daar weg.
Ik ruim mijn zooi ook altijd op en spreek mensen er ook op aan (bijvoorbeeld in de ‘hangplekken’ bij ons in de buurt; Red bull-blikjes op een meter afstand van de prullenbak) als ze dat niet doen. Wordt meestal niet zo gewaardeerd. Ik beschrijf hier alleen dat de NS-treinen er van de buitenkant gewoon verloederd uitzien. Hoe vaak gaan ze door de wasmachine? Volgens mij niet meer dan eens per jaar.
Zeer goede opmerking Peter Janssen, jij en ik zijn misschien een van de weinige mensen die deze stelling ook in de praktijk brengen als we met de trein of ander OV reizen.
En dat geldt niet alleen voor het afval, ook bij het in- en uitstappen. Eerst de mensen laten uitstappen en hen de ruimte geven, dan pas stap je zelf in de trein en niet zoals vaak voorkomt men gewoon als gekken de uitstappers hinderen en tegen de stroom in naar binnen gaan om een plaatsje te vinden. Ook weinig respect tonen voor mensen die met een rolstoel reizen en geholpen moeten worden bij het in- en uitstappen, was mij vroeger en nu nog steeds opgevallen hoe onbegripvol mensen soms kunnen zijn. Meer fatsoen, respect en tolerantie zouden meer reizigers moeten hebben en daar ontbreekt het vaak aan !
Curieus, afgelopen week een lange reis gemaakt met overstappen enz. Vreemd genoeg in al de uren geen NS-er gezien, zelfs niet in de verte. De trein was niet druk en er had makkelijk gecontroleerd kunnen worden.
Gelukkig reden alle treinen wel netjes op tijd. En de automaat en de poortjes deden het ook goed.