Reizigersgroei bij RET lager dan verwacht

In 2013 hebben reizigers 1,7% meer kilometers gemaakt bij de Rotterdamse vervoerder RET. Dat heeft directeur Pedro Peters bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarstoespraak. De vervoerder mikt jaarlijks op een reizigersgroei van 4%. Dat de groei lager uitvalt dan verwacht, komt doordat de RET nu ook de gevolgen van de crisis ervaart.

Hoe de reizigersgroei per modaliteit bedraagt kan de RET nog niet zeggen. Eerder gaf directeur Pedro Peters al wel aan dat de tram het in 2013 door grote en langdurige werkzaamheden minder goed deed. Zo waren er gedurende lange periode omleidingen rond Rotterdam Centraal, Kruisplein en de Coolsingel. Waarschijnlijk heeft RandstadRail E (Den Haag Centraal – Rotterdam Centraal – Slinge) een belangrijke bijdrage geleverd aan de groei.

Winst
Ondanks de tegenvallende reizigersgroei kwam de winst uit op 10 miljoen. Dat is een goed resultaat, gezien de vervoerder nu een veel lagere exploitatiebijdrage krijgt dan vorig jaar. Tot december 2012 bedroeg deze vergoeding nog 45 miljoen per jaar voor de bus, nu krijgt de vervoerder 28 miljoen per jaar voor de bus. De lagere vergoeding komt voort uit een nieuwe concessie. Toen RET die concessie won dacht Connexxion dat de Rotterdamse vervoerder onder de kostprijs had geboden. Die zorg lijkt onterecht: de winst is ondanks de nieuwe concessie vergelijkbaar met die van vorig jaar.

OV-chipkaart
Tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie voor RET-personeel maakte algemeen directeur Pedro Peters bekend dat de RET in 2014 met een aantal innovaties gericht op klantgemak komt. In februari start de RET Servicewinkel met een loket voor alle OV-chipkaartzaken. Dat betekent dat reizigers van de RET voor nieuwe, defecte, gestolen of verloren OV-chipkaarten niet meer worden doorverwezen naar OV-chipkaart-producent TLS maar direct bij de vervoerder worden geholpen. 

Zwartreizigers
Het ging afgelopen jaar goed met de sociale veiligheid in het openbaar vervoer. Peters: "Het zwartrijdpercentage is gedaald van 1,7% in 2012 naar 1,46% in 2013. Een ‘laagterecord’ sinds de invoering van de OV-chipkaart. De veiligheidsbeleving door klanten wordt hierdoor verder verbeterd. Minder zwartrijders leidt namelijk ook tot minder incidenten.”

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug