Vanaf medio april zal de Benelux (Amsterdam – Brussel) gaan rijden via de HSL-Zuid. Dit is omstreden, omdat reizigers daarmee verplicht worden een toeslag te kopen. De Tweede Kamer drong eerder al aan op behoud van Benelux via de normale route. Uit de voortgangsrapportage die minister Eurlings naar de Tweede Kamer heeft gestuurd blijkt dat er mogelijk toch een intercity naar Brussel gaat rijden via het bestaande spoor.
Er wordt nu onderzoek verricht om ten tijde van de start van het internationale vervoer over de HSL-Zuid een extra verbinding tussen Roosendaal en Antwerpen mogelijk te maken, naast de stoptrein die nu al tussen Roosendaal en Antwerpen rijdt. Een volwaardige internationale Intercityaansluiting op Roosendaal is de best mogelijke optie voor de reiziger. Het doortrekken van de Intercity Charleroi – Brussel – Antwerpen – Essen naar Roosendaal komt hiervoor in aanmerking.
Wanneer de resultaten van het onderzoek verwacht kunnen worden, wordt niet gemeld.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…