Rover: Afschaffen 1e klas slecht idee

Rover zet vraagtekens bij het besluit van de provincies Groningen en Friesland om de 1e klas in de trein af te schaffen. Voor reizigers die redelijk gegarandeerd willen zijn van een zitplaats in de trein, is de 1e klas volgens Rover vaak juist erg belangrijk.

Redelijke zitplaatsgarantie

Vanaf 13 december is er geen eerste klas meer in de treinen van Arriva in Groningen en Friesland. In plaats daarvan wordt de hele trein voorzien van meer comfort en faciliteiten, aldus Arriva. De opdrachtgevers Groningen en Drenthe vinden het niet meer nodig om onderscheid te maken tussen eerste en tweede klas.

Voor veel eerste klas-reizigers is de eerste klas echter meer dan luxe en comfort, stelt Rover. Rover heeft al klachten binnen gekregen over het voornemen. “Het kopen van een treinkaartje voor de eerste klas is voor veel reizigers vaak de enige redelijke garantie op een zitplaats. Voor bijvoorbeeld reizigers die onderweg iets aan hun werk willen doen, maar ook reizigers die slecht ter been zijn”, stelt Rover in een persbericht.

Druppel op gloeiende plaat

Rover herkent de discussie wel: veel reizigers uit de tweede klas pleiten voor het afschaffen van de eerste klas om zo meer zitplaatsen vrij te geven. “Die paar extra zitplaatsen zijn echter slechts een druppel op een gloeiende plaat”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Om het probleem met overvolle treinen op te lossen moet er vooral worden geïnvesteerd in meer spoor en meer treinen, zodat iedereen op een comfortabele manier mee kan.”

Arriva heeft in Noord-Nederland verschillende Spurt-treinstellen. In 2-delige treinstellen zijn er 92 tot 100 zitplaatsen in de 2e klas, en 8 in de 1e klas. In 2-delige treinstellen die verlengd zijn naar 3-delig, hebben eveneens slechts 8 zitplaatsen in de 1e klas en 156 tot 164 in de 2e klas. In die treinen zijn dus slechts 5% van de stoelen in de 1e klas.

Arriva in Noord-Nederland

Dat er treinen in Noord-Nederland gaan rijden zonder 1e klas is niet volledig nieuw. Toen NS op de Noordelijke nevenlijnen reed hadden de treinen ook geen 1e klas. Arriva verzorgt vanuit Groningen treindiensten naar Roodeschool / Eemshaven, Delfzijl, Veendam, Bad Nieuweschans en Leeuwarden. Daarnaast rijdt Arriva in Noord-Nederland tussen Leeuwarden – Harlingen / Stavoren.

SP heeft eerder voorgesteld in heel Nederland de 1e klas af te schaffen. Dat plan kon toen op weinig steun rekenen.

This post was last modified on 27 februari 2020 04:16

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug