Rover: Afschaffen 1e klas slecht idee
26 feb 2020 17:38
Rover zet vraagtekens bij het besluit van de provincies Groningen en Friesland om de 1e klas in de trein af te schaffen. Voor reizigers die redelijk gegarandeerd willen zijn van een zitplaats in de trein, is de 1e klas volgens Rover vaak juist erg belangrijk.
Redelijke zitplaatsgarantie
Vanaf 13 december is er geen eerste klas meer in de treinen van Arriva in Groningen en Friesland. In plaats daarvan wordt de hele trein voorzien van meer comfort en faciliteiten, aldus Arriva. De opdrachtgevers Groningen en Drenthe vinden het niet meer nodig om onderscheid te maken tussen eerste en tweede klas.
Voor veel eerste klas-reizigers is de eerste klas echter meer dan luxe en comfort, stelt Rover. Rover heeft al klachten binnen gekregen over het voornemen. “Het kopen van een treinkaartje voor de eerste klas is voor veel reizigers vaak de enige redelijke garantie op een zitplaats. Voor bijvoorbeeld reizigers die onderweg iets aan hun werk willen doen, maar ook reizigers die slecht ter been zijn”, stelt Rover in een persbericht.
Druppel op gloeiende plaat
Rover herkent de discussie wel: veel reizigers uit de tweede klas pleiten voor het afschaffen van de eerste klas om zo meer zitplaatsen vrij te geven. “Die paar extra zitplaatsen zijn echter slechts een druppel op een gloeiende plaat”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Om het probleem met overvolle treinen op te lossen moet er vooral worden geïnvesteerd in meer spoor en meer treinen, zodat iedereen op een comfortabele manier mee kan.”
Arriva heeft in Noord-Nederland verschillende Spurt-treinstellen. In 2-delige treinstellen zijn er 92 tot 100 zitplaatsen in de 2e klas, en 8 in de 1e klas. In 2-delige treinstellen die verlengd zijn naar 3-delig, hebben eveneens slechts 8 zitplaatsen in de 1e klas en 156 tot 164 in de 2e klas. In die treinen zijn dus slechts 5% van de stoelen in de 1e klas.
Arriva in Noord-Nederland
Dat er treinen in Noord-Nederland gaan rijden zonder 1e klas is niet volledig nieuw. Toen NS op de Noordelijke nevenlijnen reed hadden de treinen ook geen 1e klas. Arriva verzorgt vanuit Groningen treindiensten naar Roodeschool / Eemshaven, Delfzijl, Veendam, Bad Nieuweschans en Leeuwarden. Daarnaast rijdt Arriva in Noord-Nederland tussen Leeuwarden – Harlingen / Stavoren.
SP heeft eerder voorgesteld in heel Nederland de 1e klas af te schaffen. Dat plan kon toen op weinig steun rekenen.
Het artikel haalt de echte reden al aan: kans op zitplaats. Als ik op NS-intercities kan reserveren voor een redelijke prijs (3 of 4 euro) dan vind ik alleen tweede klas prima. Zou me veel geld schelen, ik reis niet dagelijks maar altijd lange afstand (Dal Vrij). Kan denk ik eenvoudig met een functie in de app. Het opeisen van de gereserveerde plek is wellicht in de beginfase wel een probleem…
In het noorden word weinig tot nooit gebruikt gemaakt van 1ste klas dus verbaast mij niks!
Dat is echt gelul. Ga maar eens in de spits met de trein. De treinen vanuit Groningen zijn dan altijd compleet vol en mensen met een eerste klas kaartje of abonnement moeten dan vragen of iedereen wel echt eerste klas heeft. Eigenlijk zouden er meer eerste klas plaatsen moeten komen dan nu het geval is, maar waarvan een gedeelte van die plaatsen buiten de spits als tweede klas gebruikt kan worden.
@Nick.Gewoon een conducteur inzetten!
“mensen met een eerste klas kaartje of abonnement moeten dan vragen of iedereen wel echt eerste klas heeft” Hoe zielig ben je dan wel niet, Nick?
De 1e klas in die treinen heeft weinig met comfort te maken. Daarvoor moet je terug naar het tijdperk van de DE III. Dát was comfort.
Ik denk dat je reserveren verplicht kunt gaan stellen wil je in de trein in het Noorden willen gaan reizen, net als in de Thalys bijvoorbeeld. 1e klasse stelt echt niet zo veel voor. Ik denk wel dat op het traject Groningen – Buitenpost – Leeuwarden en Groningen – Zuidbroek meer treinen kunnen gaan rijden. Vraag me af hoe ze internationaal gaan oplossen als je in de toekomst van Groningen naar Leer en Bremen zou gaan? Ook zo lekker in je sas in de 2e klasse of vragen de mensen toch af waar de 1e klasse was? (Ik word een beetje melig van)
Ik weet niet hoe dat met de Arriva treinen in het Noorden zit, maar in NS treinen zijn er altijd stoelen waar ouderen/zwangere/slecht ter been zijnde voorrang hebben, aangegeven met pictogrammen.
Los daarvan is het uiteraard gewoon etiquette om voor hier genoemde groepen je plaats af te staan.
Echter is dat wel een droomwereld. Want als het druk is doet iedereen alsof ie doof en blind is ….
Naar mijn weten zijn die in elk geval niet in alle NS treinen aanwezig. Vragen kan inderdaad altijd, maar ik denk dat mensen zich bezwaarlijk voelen. Andersom kunnen we het ook aan ouderen / zichtbaar moeilijk ter been zijnde mensen vragen. Dat doe ik in het algemeen. Aan de reacties merk ik dat dit tegenwoordig minder gebruikelijk is.
In de Arriva treinen is achter de WC een plek voor invaliden. Daar zitten ook klapzittingen zodat er meer ruimte zit.
Vorige week extra betaald om 1ste klas te reizen
(Bij NS)Vanwege drukte zaten daar ook mensen met 2de klas kaartje. Bij controle werd dit gewoon getoleerd. Zonde van mijn geld dus.
Al jaren en jaren, zelfs in het NS tijdperk is en was er al geen 1e klas. Op alle trajecten behalve Leeuwarden-Groningen kun je met je 2e klas kaartje in de 1e klas zitten. Dus waar hebben we het over…
Het afschaffen van de 1e klas maakt bij arriva niet zoveel uit. 1e klas wordt niet gehandeerd en bovendien zit de 2e klas lekkerder dan de 1e klas. Zitplaats is er bijna altijd wel in de trein en als je echt zekerheid wil dat je kan zitten, moet je gewoon vroeg bij de trein zijn.
treinen zoals in het noorden en ook elders die relatief korte afstanden bedienen, de 1ste klas afschaffen, want alleen in de spits zitten er maar een paar man in ( kan je op 1 hand tellen ) en buiten de spits helemaal leeg, dus niet meer van deze tijd.
En op de lange afstands trajecten , denk maar aan bijvoorbeeld Groningen-Den Haag, de 1ste klas sterk gaan reduceren tot 1 wagon, en dan krijg je die zelfs nog niet vol. En vol op gaan inzetten op comfortabel reizen in de 2de klasse wat na verloop van de tijd de 1ste klas moet doen vervangen tot 1 trein zonder klassen.
1e klas reizen doe je vooral voor meer kans op een zitplek, maar als mensen slecht ter been zijn, dan staan we gewoon voor ze op, daar is geen 1e klas voor nodig. Ik zie liever geen 1e klas meer zodat iederéén meer kans heeft op een zitplek, en niet alleen de mensen die het kunnen/willen betalen…
Bij korte afstanden bv 10 minuten kunnen passagiers makkelijk staan.Bij langere afstanden meer kans op een zitplaats