Arriva stopt met 1e klas in Groningen en Friesland
26 feb 2020 10:35
In Groningen en Friesland schrapt Arriva per 13 december de 1e klas. Om het verlies van de 1e klas te compenseren wordt de 2e klas comfortabeler.
Extra comfort in de 2e klas
De provincies Groningen en Friesland, opdrachtgevers van Arriva, vinden de aanwezigheid van de klas niet meer nodig, meldt Omrop Fryslân. De huidige treinen krijgen een opknapbeurt. De 2e klas krijgt dan een upgrade. “Zo komen er usb-poorten bij de stoelen om je telefoon op te laden”, aldus een woordvoerder van de provincie Groningen. “Er komen ook klaptafels in de treinen. Dat moet het makkelijker maken om tijdens je treinreis op een laptop te werken.”
Nieuwe treinen
De wijzigingen gaan in per 13 december, omdat dan de nieuwe concessie in gaat. Ook onderdeel van de nieuwe concessie is dat Arriva 18 treinstellen bij Stadler heeft besteld. Deze zogenoemde WINK-treinen zullen eveneens vanaf 13 december geleidelijk gaan instromen. Die zijn nodig omdat het aanbod treinen de komende concessie ook uitgebreid zal worden. Zo moet er tussen Groningen – Leeuwarden elk half uur een sneltrein komen, en is er een spitssneltrein voorzien tussen Groningen en Winschoten.
Arriva verzorgt in Groningen en Friesland het treinverkeer. Vanuit Groningen rijdt Arriva naar Roodeschool, Delfzijl, Bad Nieuweschans, Veendam en Leeuwarden. Daarnaast rijdt Arriva tussen Leeuwarden – Stavoren / Harlingen. Toen NS op de lijnen reed, hadden de treinen ook geen 1e klas.
Tegenwoordig heeft NS in alle treinen 1e klas, al is er wel een enorm verschil tussen comfort bij intercity’s en Sprinters. De SP heeft wel eens gepleit om de 1e klas op te heffen, dat plan kreeg toen nauwelijks steun.
Een simpele methode tot capaciteitsverhoging. Schaf de 1e klas af zodat er meer 2e klas plaatsen beschikbaar komen waar een duidelijk grotere vraag naar is.
De 1e klas bij Arriva is nauwelijks te onderscheiden van de 2e klas. Eigenlijk is alleen het treinkaartje duurder.
Misschien ook een idee voor de NS om zo de capaciteitsproblemen een beetje op te lossen.
Let wel: het gaat in de Spurt (GTW) treinen van Arrica om precies 8 plaatsen 1e klas. En die zijn afgezien van de bekleding niet anders dan de 2e klas, dus er komen geen stoelen bij.
In Friesland mocht je trouwens al met een 2e klas kaartje van die stoelen gebruik maken, enkel in Groningen werden aparte 1e klas kaartjes verkocht.
De NS heeft natuurlijk een veel simpelere methode om capaciteitsproblemen op te lossen: ‘verouderd’ materieel NIET laten afvloeien.
Ik vrees dat capaciteitsproblemen bij de NS misschien met name tussen de oren zitten en niet per se op het opstelterrein… 😉
De 1e klas zowel bij NS als bij de regionale spoorvervoerders is je reinste boerenbedrog.
m.u.v van de IC treinen. Bij NS kan de 1e klas woren opgeheven bij alle sprinters.
Ook graag de 1e klas bij de NS afschaffen. Staan in de spits terwijl de 1e klas “leeg” is. 1e klas is niet van deze tijd zoals men dat tegenwoordig noemt.
Dan betaal gewoon voor de eerste klas als je de zogenaamd lege ruimte wilt benutten. Er is ook een vraag naar eerste klas namelijk, want regelmatig is de eerste klas ook voller dan tweede klas. Maar ja, als het treinkaartje straks duurder gaat worden om het vervallen van de eerste klas te compenseren …
Ik reis enkele keren per week in de eerste klasse van Groningen naar Schiphol. Meestal vertrek ik in de ochtend voor de spits. Dan zit de eerste klasse vanaf Zwolle echt vol. Wie tussen 6:48 en 9:48 vanuit Groningen vertrekt, mag ook rekenen op een volle eerste klasse. Dan zijn er vaak zelfs nog plekken in de tweede klasse over, terwijl de eerste klasse tot de laatste plek bezet is. Mensen die voor de eerste klasse betalen en in Assen instappen, moeten vaak staan. In en rondom de middagspits hetzelfde tafereel, maar dan de andere kant op. Ik kan mij zo voorstellen dat er in de rest van Nederland op de wat langere trajecten soortgelijke situaties zijn.
Wat ik soms wel zie, bij treinen buiten de spits, is dat veel mensen met voordeelkaartjes reizen en de treinen daarvoor eigenlijk te kort zijn. Dan bestaat inderdaad de kans dat de eerste klasse vrijwel leeg is, terwijl in delen van de tweede klasse mensen moeten staan.
Als de nieuwe Arriva-treinen net zo comfortabel worden als de Syntus/Keolis/Blauwnet-treinen tussen Zwolle en Enschede is er nauwelijks reden om de eerste klas in stand te houden.
Bij de meeste regionale lijnen en Sprinters verschilt alleen de kleur van de bekleding en, vooruit, een tussenleuning.
Rustig reizen is een goede reden voor de 1e klas. Hoewel de ruimte klein en niet heel comfortabel is. In de Sprinter Zwolle – Enschede is het altijd druk en rumoerig…. Veel schooljeugd en veel studenten.
Iedereen mag in de 1e klas reizen. Ik heb het recent ook gedaan met mijn 5 jarige zoon bij een lange treinreis, en die heeft dan echt even beweging nodig.
De 1e klasse afschaffen mogen zij ook in Gelderland doen. In de stoptrein Tiel – Arnhem Velperpoort stelt de 1e klasse ook niet veel voor. Ook Zutphen – Winterswijk en Arnhem – Doetinchem – Winterswijk niet. Ook daar valt het niet veel te onderscheiden tussen 1e en 2e klasse. Ik ben mee eens dat de 2e klasse een beetje als het Duitse voorbeeld zou kunnen voorzien. De grote vraag is wel of het wel comfortabeler is?
Ik reis altijd 1e klas en blijf dat graag doen. In de intercity meer ruimte, in zowel intercity als sprinter veel meer rust. Erg fijn als je vooral voor je werk reist, om de reistijd als werktijd te kunnen gebruiken.
Zeker met de groei aan passagiers is het een illusie te denken dat de er wel zitplek is voor iedereen met het opheffen van de 1e klas. In de spits wordt in de praktijk de 1e klas al door iedereen gebruikt, en staan er nog steeds veel mensen.
Afschaffen van de 1e klas zal voor mij betekenen dat ik stop met het reizen per trein. Ik ben bereid te betalen voor iets meer rust en iets minder gajes om mij heen. Wel merk ik steeds vaker dat het interieur bij NS-treinen nauwelijks nog wordt schoongemaakt.
Als NS de eerste klasse zou afschaffen, kunnen ze mij in elk geval schrappen als klant.
Zo denk ik er ook over. Ik betaal liever iets meer voor een prettiger reisbeleving.
Ze staan in drommen te wachten om een zitplaats. Als er 10 reizigers tevreden kunnen zitten voor iedere gepikeerde ex-1e klasser is dat dikke winst.
Houdt er rekening mee dat er een prijsverhoging volgt als de eerste klas ordt afgeschaft
Hoezo? Die stoelen zijn vaker leeg, per vierkante meter en per tijdseenheid is de eerste klas vast goedkoper dan tweedr klas. Wat betekent dat de eerste klas gesubsidieerd wordt.
Het vervelende van het invoeren van poortjes is dat de controle in de trein veel minder is. Jongeren weten dat, dus op trajecten als Alexander-Centraal in Rotterdam, Amsterdam-Haarlem en Delft-Rotterdam weten de kids al lang dat ze ongestoord 1e klas kunnen zitten. Ik zit veel ‘s avonds laat in de trein en dan wordt er vrijwel niet meer gecontroleerd. Gisteren nog een jongere die zijn kans schoon zag en gezellig wat muziek opzette op zijn telefoon – zonder oortjes. En dan zijn er nog de mensen die bewust ruzie zoeken als je eerste zit uit rancune. Pubers die grote mensen pesten een leuke tijdsbesteding in de trein vinden.
Waarom is er überhaupt, een eerste klas, nodig mede gezien de drukte in de treinen? Het gebruik van de eerste klasse is dermate minimaal. Waarom klasseverschil in een openbaar vervoer gelegenheid? O.V. is er voor iedereen. Je hebt toch ook geen eerste klas in lijnbussen en trams? En Europalijnbussen?
Ik heb geen mening over de sprinters en de sprinter-trajecten. Ik reis altijd intercity-1e klas om een iets betere kans te hebben op een zitplaats zonder al te veel herrie rondom. Buiten de spits is dat in de 1e klas geen probleem. Dan is er in de 2e klas trouwens ook genoeg plaats, en is dat in ieder geval geen reden om de 1e klas maar op te heffen om daarmee meer zitplaatsen 2e klas te creëren. Ik zie inmiddels trouwens veel jonge mensen die het er kennelijk voor over hebben om iets meer te betalen om in de 1e klas te kunnen reizen. Misschien is dat ook een idee voor klagers ipv. te pleiten voor afschaffing van de 1e klas. En …”de 1e klas niet nodig vanwege het minimale gebruik”.. ?? In de spits is het mij inmiddels maar al te vaak gebeurd dat ik in het overvolle 1e klas gedeelte van de trein moest staan. Geloof mij, staan van Utrecht naar Assen is geen genoegen. Ook al is het dan in de eerste klas en tegen bijbehorend tarief. Mocht de 1e klas afgeschaft worden, dan reis ik niet meer per trein.
Omdat er nog voldoende mensen zijn dat graag rustig reizen en meer willen betalen. Dit levert nog vrij veel extra geld op waardoor de 2e-klastarieven relatief laag kunnen blijven. In een trein is 1e klas makkelijk te realiseren, een bus is een heel ander verhaal. In Spanje heb je wel luxere bussen die eigenlijk als intercity dienst doen tussen steden waar geen directe (of zeer trage) spoorverbinding is. Daar reserveer je een plek en vol = vol. Luxe stoelen, televisie en oortjes en radiozenders.Als je in Nederlandse intercity’s kon reserveren en vol= vol, dan zou de vraag naar een specifieke 1e klas misschien ook wel wat lager zijn.
Ik heb autisme en voor mij is 1e klas reizen een manier om toch met de trein te kunnen reizen, grote drukte kan ik helaas niet aan, in de spits reizen kan ik sowieso niet
In sprinters (NS) en stoptreinen (andere vervoerders) biedt de eerste klas helaas nauwelijks nog een meerwaarde. Er is hooguit een grotere kans op een vrije zitplaats.
In plaats van de eerste klas af te schaffen, zouden de vervoerders beter een grotere toegevoegde waarde bieden, met onder andere meer comfort.
Waarom moet dit besloten worden door de politiek? Heeft Arriva zelf geen bestuur?
In Nederland bestaat geen marktwerking,er gebeurt niks aan OV zonder de politiek. Dit in tegenstelling wat de liberalen graag denken.
Er is wel degelijk marktwerking: De treinvervoerder is de aanbieder, de aanbestedende overheid is de klant. De klant bepaalt wat hij wel of niet wil hebben, net als wanneer je een blik bonen gaat kopen in de supermarkt.
Marktwerking met maar één klant en soms ook erg weinig aanbieders (inschrijvers). Was het idee van een markt niet dat er voldoende aanbieders em voldoende klanten zijn? Maar dat gaat meer over de werking in de praktijk, qua definitie van het woord heb je wel een punt.
@Tonny Schonewille
Er zijn meerdere klanten, want de spoorlijnen buiten het hoofdrailnet worden aanbesteed door verschillende decentrale overheden.
Het aantal aanbieders is inderdaad wel een punt van zorg. Zolang andere vervoerders dan NS alleen meedingen naar de kruimels en er bureaucratische en technische hindernissen zijn voor vervoerders om in meerdere landen actief te zijn, is het spoor-reizigervervoer niet interessant genoeg. In ieder geval is de huidige praktijk op het hoofdrailnet het slechtste van beide werelden: Geen concurrentie, maar ook geen directie democratische controle.
Het laatste stuk van wat je zegt kan ik me wel in vinden:)
Arriva heeft ter degen wel een bestuur maar de provincies Groningen en Fryslan zijn de opdracht gevers en Arriva is verplicht om de op drachten van de provincie uit te voeren.
Er zit geen verschil tussen de 1e en 2e klas hooguit het kleurtje zit een verschil maar voorde rest zit er geen verschil.
leder versus geen leder.
Declasseren heet dat in vakjargon wanneer een eerste klas compartiment zonder toeslag toegankelijk gemaakt wordt voor tweede klas passagiers zoals in enkele NS SLT treinstellen is te zien aan de midden armleuning en extra LED verlichting boven de stoelen. De FLIRT treinstellen op de route van Zwolle naar Kampen zijn in de tweede klas ook al “eerste klas” waardig te noemen en verschillen zelfs met de eerste klas op de Heuvellandlijn. Ook al zijn er momenten op een dag, spits, dat op sommige trajecten de eerste klas “vol” is, toch is het goed als men de keuze heeft om te kiezen tussen tweede of eerste klas. Vooral op langere afstanden in de Intercity’s geeft dit, voor wie dat voor over heeft en wenst bij te betalen, een meerwaarde zoals extra beenruimte, eventuele stoelverstelling en rust mits men zich in de trein weet te gedragen ongeacht welke klas men zit. Een van de manieren is om door het treinpersoneel het toezicht te handhaven voor wie wel of niet gerechtigd is in de eerste klas te zitten en eventuele sancties uit te delen indien men zich daar niet aan wenst te houden. Ook sociale controle bij wangedrag kan bijdragen aan een goed gebruik van de eerste klas ongeacht het tijdstip van de dag. Reizigers met een tweede klas kaart mogen op de noordelijke nevenlijnen gewoon eerste klas reizen staat er met een sticker in de coupé ervoer ik op ritten van Leeuwarden naar Harlingen en Stavoren, nu worden alleen stoelen geplaatst met USB aansluiting, een extraatje dus.
> Reizigers met een tweede klas kaart
> mogen op de noordelijke nevenlijnen
> gewoon eerste klas reizen staat er
> met een sticker in de coupé
ENKEL in Friesland, dwz de lijnen naar Harlingen en Staveren.
De provincie Groningen had bij de aanbesteding 1e klas WEL verplicht gesteld, daarom hebben alle GTW’s een 1e klasse, voor als ze in Groningen tot inzet komen.
Ik weet niet precies hoe dat bij de lijn Leeuwarden Groningen geregeld is, maar op de nevenlijnen vanuit Groningen moet je dus wel voor 1e klas BIJbetalen.
Ik ben voor invoer van een derde klasse: een spotgoedkoop treinkaartje voor wie vrijwillig wil gaan staan. Als je dan toch moet staan in de spits, dan mag je best wat minder betalen… maar zou het gezeur dan ook ophouden?
@ Ik wil nu juist meer maatwerk en geen eenheidsworst. Biedt de reiziger een keuze! De automobilist kan immers ook kiezen uit verschillende types om zich te verplaatsen.
Wil het treinvervoer nieuwe doelgroepen aantrekken, dan moet de keuze voor meer comfort, ruimte en rust mogelijk zijn. Moet wel de juiste marketing worden ingezet om deze doelgroep te bereiken.
Mijn chipkaart staat standaard op eerste klas, maar voor sommige trajecten doe ik voor het instappen een klassewisseling bij de automaat, omdat ik nauwelijks verschil merk en er geen conducteurs zijn die controleren.
Is er een belangenorganisatie van reizigers eerste klas?
Als de tweede klas in het noorden net zo oncomfortabel wordt als de tweede klas in Limburg wordt het capaciteitsprobleem ook zo opgelost. Met die stoelen jagen ze iedereen die een keuze heeft de trein uit en de auto in.
In het Noorden bestaat het verschil tussen eerste en tweede klas uit de stikker die je snel over het hoofd ziet. De kans is dus ook groot dat je per ongeluk eerste klas gaat zitten.
De derde klas heeft in het verre verleden bij NS ooit bestaan en is toen afgeschaft om te worden “geclasseerd” naar tweede klas, sindsdien bestaan er alleen nog maar twee klassen, namelijk eerste klas en tweede klas. In de loop der jaren is de tweede klas opgewaardeerd met individuele stoelen soms voorzien van een midden armleuning toen de ICR en ICM rijtuigen hun intrede deden en de eerste klas bij NS in de stoptreinen type SLT, FLIRT en CAF/Civity is vereenvoudigd en de naam eerste klas eigenlijk niet mogen hebben ! In vergelijking tot de Plan V mat 64 die in de eerste klas nog echte brede en van stof voorziene stoelen/banken had en die zowel in stoptrein als intercity diensten werd ingezet, zijn de nieuwe NS stoptreinen een “aanfluiting”, de stoelen zijn slechts voorzien van een midden armleuning en ander kleurtje maar is gewoon een duur betaalde tweede klas ! NS is van mening dat het hier om slechts “korte” stoptrein ritten gaat en in waarde is verminderd. Het lijkt mijns inziens beter geweest als er een goed en éénvormig eerste klas product bestond voor de stop- als intercitytreinen, zodat de reiziger die met een eerste klas reist waar voor zijn of haar geld krijgt ongeacht de afstand of treintype en niet in enkele treintypes type Sprinter met namaak eerste klas stoelen te maken krijgt. Dit laatste geldt ook voor de andere vervoerders zoals Arriva en Breng e.d. NS heeft wel vaker de plank mis geslagen en dat geldt zeker voor het niveau verschil eerste klas versus tweede klas ! ! !
Even het historisch correcte verhaal. Ooit waren er 3 klassen: 1e, 2e en 3e klas. De 1e klas is toen afgeschaft. Daarna resteerde 2 klassen 2e en 3e klas. Daarna zijn de klassen omgenummerd, de 3e klas werd 2e klas en de 2e klas werd 1e klas. Uiteindelijk zijn we in de huidige situatie beland met 2 klassen: 1e en 2e klas.
Voor de fijnslijpers, er heeft nog een 4e klas bestaan die vergelijkbaar was met veevervoer. In Nederland heeft de 4e klas nauwelijks bestaan; maar bijvoorbeeld in Duitsland is de 4e klas breder ingevoerd geweest.