Rover klaagt over NS bij Inspectie vanwege service

Door reizigers met een buitenlandse bankrekening minder service te verlenen dat reizigers met een Nederlandse rekening, handelt NS in strijdt met Europese regelgeving. Deze klacht legt Rover neer bij de Inspectie Verkeer & Waterstaat. Ook vraagt Rover de Inspectie er op toe te zien dat NS reizigers beter informeert over hun rechten en plichten.

NS legt reizigers uit het buitenland beperkingen op. Zo is het niet mogelijk een voordeelurenkaart aan te schaffen zonder Nederlandse bankrekening, waardoor reizigers uit andere landen niet kunnen beschikken over het kortingstarief. Ook is de ‘geld terug bij vertraging’-regeling enkel toegankelijk voor reizigers met een Nederlands bankrekeningnummer. Tot slot kunnen reizigers vanuit het buitenland nauwelijks de NS klantenservice bereiken.

Discriminiatie
Rover heeft de kwestie al diverse malen bij NS aangekaart maar nog geen bevredigend antwoord gehad. Volgens EU-verordening 1371/2007 verdienen reizigers uit verschillende landen dezelfde behandeling. Rover vindt daarom dat NS zich schuldig maakt aan discriminatie.

Verleden
Treinreiziger.nl helpt jaarlijks zo´n honderd reizigers in het buitenland die contact proberen te zoeken met NS. Deze mensen kunnen niet naar een 0900 nummer bellen, en kunnen eveneens geen contactformulier invullen op ns.nl. Het lijkt erop dat er bij NS weinig interesse is voor reizigers uit het buitenland. In het verleden konden zij overigens wel een voordeelurenkaart aanvragen.

Informatie toezichthouder
Volgens dezelfde verordening moeten reizigers bij de verkoop van vervoerbewijzen op de hoogte worden gebracht van hun rechten en plichten. Verder moeten reizigers in het station en in de trein worden geïnformeerd over de contactgegevens van de toezichthouder. Volgens Rover voldoet NS ook niet aan deze voorschriften. Naast het feit dat er geen contactgegevens te vinden zijn op het station en in de trein, kan de reiziger op een station zonder geopende loketten geen informatie krijgen over zijn rechten.

Rover vraagt de Inspectie maatregelen te nemen zodat NS de Europese voorschriften alsnog gaat naleven.

This post was last modified on 7 januari 2019 22:01

Share
Tags: RoverService

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug