Rover vreest dat Fyra Brussel reizigersgroei niet aankan

De nieuwe Fyra-treinen die vanaf december de intercity naar Brussel gaan vervangen, kunnen geen reizigersgroei opvangen. Hiervoor waarschuwt Rover NS International. Rover verwacht problemen voor reizigers die niet tijdig reserveren.

Eind december gaan de nieuwe V250 treinen van de Fyra rijden tussen Amsterdam en Brussel, de reguliere intercity moet dan verdwijnen. "De huidige Beneluxtrein barst al uit zijn voegen: veel reizigers kunnen geen zitplaats vinden en moeten een groot deel van het traject blijven staan. Met de komst van de Fyra wordt de reistijd een uur verkort en lijkt dit probleem groter te worden" zegt Rover woordvoerder Sanne van Galen.

Ze wijst erop dat in de Fyra V250 nauwelijks ruimte is voor bagage en dat de trein slechts 50 extra zitplaatsen heeft ten opzichte van het huidige materieel. Een andere vrees van Rover is dat de reizigersgroei juist wordt afgeknepen door hoge tarieven. "We vrezen dat de tarieven en het tariefsysteem vergelijkbaar zal zijn met de Thalys. Voor de vroegboekers komen er waarschijnlijk wel aantrekkelijke tarieven. Maar wie kort vooraf besluit in België te willen winkelen, zal waarschijnlijk de hoofdprijs moeten betalen" vervolgt Van Galen.

Rover vraagt zich af waarom er zoveel geld in de HSL geïnvesteerd is, als reizigersgroei blijkbaar geen doel is. Rover heeft het probleem al aangekaart bij NS International. Van Galen: "We hebben al langer aangedrongen op een discussie over de tarieven, echter NS International heeft nog niets vrijgegeven. Wij gaan er zelf vanuit dat een hogesnelheidstrein wel iets duurder mag zijn dan de reguliere trein, strikte voorwaarde is wel dat de reguliere Beneluxtrein blijft bestaan. Zonder Beneluxtrein zal de Fyra volgens ons nooit kunnen concurreren met de auto."

This post was last modified on 7 januari 2019 21:59

Share
Tags: FyraRover

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

4 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

24 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug