Rover vreest dat Fyra Brussel reizigersgroei niet aankan
De nieuwe Fyra-treinen die vanaf december de intercity naar Brussel gaan vervangen, kunnen geen reizigersgroei opvangen. Hiervoor waarschuwt Rover NS International. Rover verwacht problemen voor reizigers die niet tijdig reserveren.
Eind december gaan de nieuwe V250 treinen van de Fyra rijden tussen Amsterdam en Brussel, de reguliere intercity moet dan verdwijnen. "De huidige Beneluxtrein barst al uit zijn voegen: veel reizigers kunnen geen zitplaats vinden en moeten een groot deel van het traject blijven staan. Met de komst van de Fyra wordt de reistijd een uur verkort en lijkt dit probleem groter te worden" zegt Rover woordvoerder Sanne van Galen.
Ze wijst erop dat in de Fyra V250 nauwelijks ruimte is voor bagage en dat de trein slechts 50 extra zitplaatsen heeft ten opzichte van het huidige materieel. Een andere vrees van Rover is dat de reizigersgroei juist wordt afgeknepen door hoge tarieven. "We vrezen dat de tarieven en het tariefsysteem vergelijkbaar zal zijn met de Thalys. Voor de vroegboekers komen er waarschijnlijk wel aantrekkelijke tarieven. Maar wie kort vooraf besluit in België te willen winkelen, zal waarschijnlijk de hoofdprijs moeten betalen" vervolgt Van Galen.
Rover vraagt zich af waarom er zoveel geld in de HSL geïnvesteerd is, als reizigersgroei blijkbaar geen doel is. Rover heeft het probleem al aangekaart bij NS International. Van Galen: "We hebben al langer aangedrongen op een discussie over de tarieven, echter NS International heeft nog niets vrijgegeven. Wij gaan er zelf vanuit dat een hogesnelheidstrein wel iets duurder mag zijn dan de reguliere trein, strikte voorwaarde is wel dat de reguliere Beneluxtrein blijft bestaan. Zonder Beneluxtrein zal de Fyra volgens ons nooit kunnen concurreren met de auto."