Schultz wil permanente oplossing spoorproblemen

De noodmaatregel om de dienstregeling op het spoor uit te dunnen bij dreigend winterweer moet zo snel mogelijk worden vervangen door een permanentere oplossing. Dat zei minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) dinsdag in een Kamerdebat over de problemen op het spoor van afgelopen winter.

De NS heeft aangekondigd om als er drie centimeter sneeuw wordt verwacht of als het 10 graden vriest met 18 procent minder treinen te gaan rijden. Naar verwachting gebeurt dit zo´n twaalf dagen per jaar. Uitval van treinen door bijvoorbeeld bevroren wissels heeft minder gevolgen als er minder treinen rijden.

Treinalarm
Volgens Schultz zijn reizigers hiermee beter af dan als wordt vastgehouden aan de normale dienstregeling en deze zes dagen per jaar volledig in de soep loopt door winterweer. Gevolg van het preventief uitdunnen van de dienstregeling is wel dat een paar keer een zogenoemd treinalarm wordt afgegeven en de weersomstandigheden meevallen. "Better safe than sorry", zei Schultz in het debat.

Lange termijn
De minister benadrukte dat dit een tijdelijke oplossing is. De NS en Prorail gaan werken aan een permanente oplossing om het spoor betrouwbaarder te maken. Dit kan echter wel een paar jaar duren, zei Schultz. Ze kon geen precieze indicatie geven.

Rondje om de Kerk
PVV, D66 en ChristenUnie willen dat opnieuw wordt nagedacht over het ´rondje om de kerk´. Dit houdt onder meer in dat treinpersoneel op slechts een traject werkt, waardoor minder problemen ontstaan als een trein vertraging heeft of uitvalt. Nu moet een andere trein dan wachten tot bijvoorbeeld een machinist op het station is aangekomen. Schultz voelt weinig voor het rondje om de kerk. Ook het NS-personeel is daar zwaar op tegen.

Gebrek ambitie
De Maatschappij Voor Beter OV vindt dat Schultz en de Kamer ´een ernstig gebrek aan ambitie´ aan de dag leggen. "Niet alleen bij werkelijk extreem weer zal de treindienst bij de NS worden uitgedund, maar ook bij relatief mild winterweer, zoals enkele centimeters sneeuw of lichte tot matige vorst. Dit paniekvoetbal zal nog jaren duren."

(c) Novum / Foto: Daud Pechler

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug