Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas te gaan leveren. Siemens gaat tien Velaro Novo-treinstellen bouwen onder de noemer ‘American Pioneer’.

Brightline bouwt sinds vorige maand aan een hogesnelheidslijn tussen Las Vegas en de metropoolregio van Los Angeles. De lijn wordt zo’n 350 kilometer lang en moet in 2027 opgeleverd worden. De spoorlijn wordt grotendeels in de middenberm van Interstate 15 gebouwd, waardoor het traject vooral enkelsporig zal zijn. Alleen bij stations komt dubbelspoor te liggen.

Tot 320 km/u

De treinen die Siemens gaat bouwen voor Brightline zijn Velaro Novo-treinstellen die tot 200 mijl per uur (320 km/u) kunnen rijden. De treinen worden vrij breed om toegankelijkheidsredenen en per treinstel kunnen zo’n 430 tot 450 reizigers vervoerd worden. Dankzij de snelheid van de treinen kan het hele traject tussen Los Angeles en Las Vegas straks in minder dan twee uur afgelegd worden.

De roep om een hogesnelheidslijn in dit deel van Amerika is er al lang. Sinds 1997 rijdt Amtrak niet meer met passagierstreinen tussen Los Angeles en Nevada, de staat waarin Las Vegas ligt. Oorspronkelijk was het einde van het traject gepland in Palmdale, zo’n zestig kilometer ten noorden van Los Angeles. In 2022 werd besloten om het eind- en beginpunt naar Rancho Cucamonga te verplaatsen, zestig kilometer ten oosten van Los Angeles in de buurt van San Bernardino.

De financiering van het project – in totaal zijn de kosten 12 miljard dollar – wordt grotendeels privaat geregeld. Onlangs deed het kabinet van president Biden een duit van 3 miljard dollar in het zakje.

San Francisco

Tussen San Francisco en Los Angeles wordt ook gewerkt aan een hogesnelheidslijn. De aanleg daarvan begon al in 2015. Het traject tussen San Francisco en Los Angeles wordt zo’n 800 kilometer lang, waarna in een tweede fase nog doorgebouwd zal worden tot San Diego aan de Mexicaanse grens. Dan is de totale lengte van de spoorlijn bijna 1250 kilometer. In 2030 moet het eerste deel in gebruik genomen worden.

This post was last modified on 9 mei 2024 11:31

Share

Recent Posts

Paar dagen voor stremming al geen treinen door storing Velsertunnel

De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…

1 uur terug

Plan voor directe trein tussen Praag en Venetië

Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…

21 uur terug

Opnieuw stremming tussen Utrecht en Den Bosch – geen treinen in weekend

Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…

1 dag terug

Drie weken lang minder treinen van en naar Schiphol Airport

Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…

4 dagen terug

WestBahn neemt Chinese dubbeldekkers in gebruik – veroveren de Chinezen het Europese spoor?

Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…

4 dagen terug

Vrijdagochtend weer treinen tussen Geldermalsen en Den Bosch – herstel op schema

Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…

5 dagen terug