Spitsheffing en schrale dienstregeling: NS mag vanaf 2025 variëren met prijzen tickets

Vanaf 2025 mag NS variëren met de prijzen van treintickets, bijvoorbeeld door een spitsheffing in te voeren. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer. Dat betekent dat dezelfde treinreis het ene moment duurder kan zijn dan het andere.

Door de spitsheffing kan NS treinreizen in de spitsuren (6:30-9:00) duurder maken. Ook moet het spoorbedrijf volgens de Kamerbrief “personeel en materieel zo doelmatig mogelijk inzetten”, wat in de praktijk neerkomt op verschraling van de dienstregeling als dat nodig is. Immers, buiten de spits zijn er meer treinen met een lagere bezetting die daardoor als minder doelmatig gezien kunnen worden.

‘Efficiëntie vergroten’

Het zijn geen maatregelen die positief zijn voor de reiziger. Heijnen doet deze adviezen om zo ‘de efficiëntie te vergroten’. In 2025 gaat de nieuwe vervoersconcessie in voor het hoofdrailnet (HRN), dat zijn de belangrijkste spoorlijnen in Nederland. Op 25 december dit jaar moet besloten zijn welke vervoerder onder welke voorwaarden over dat HRN mag rijden. De kans dat NS die concessie krijgt, is groot. Het kabinet heeft al laten weten voornemens te zijn de nieuwe concessie aan NS te gunnen, tot onvrede van andere maatschappijen.

Omdat NS nog niet volledig financieel hersteld is na de coronacrisis en de reizigersaantallen ook nog niet zo hoog liggen als voor 2020, is Heijnen bereid de Nederlandse Spoorwegen te voorzien van financiële steun in de vorm van subsidies. Daarnaast wil de staatssecretaris het dus toestaan dat NS variabele prijzen voor treintickets kan aanbieden. In de huidige concessie is dat ook toegestaan, maar alleen onder voorwaarde dat treintickets in de daluren goedkoper worden, en de maatregel opbrengstneutraal is.

Proef met korting

Op dit moment hebben treintickets per traject een vaste prijs, ongeacht hoe laat of op welke dag je reist. Wel hield NS vorig jaar een proef op de intercity Den Haag-Eindhoven, waar reizigers in de daluren tot 60% korting kregen. De vervoerder achtte die proef geslaagd en nu geldt ‘NS Voordeel’ standaard op dat traject. Ook is de HSL-toeslag op het traject Rotterdam Centraal-Schiphol Airport in de spits duurder (€2,90) dan in de daluren (€1,74)

In augustus presenteert staatssecretaris Heijnen de voorlopige concessie voor 2025-2035 aan de Tweede Kamer.

De redactie van Treinreiziger.nl is uitgebreid. Tijn van der Muuren zal per vandaag – 1 mei – onze redactie versterken en met regelmaat artikelen publiceren op deze site.

This post was last modified on 1 mei 2023 18:46

Bekijk reacties

  • Meer betalen voor een volle trein.
    Mensen stimuleren om buiten de spits te reizen door de dienstregeling onaantrekkelijker te maken.

    Mensen hebben zich aan werktijden te houden.

    Op deze manier ga de reiziger niet terug in de trein krijgen!

    • De spits wordt wellicht duurder en daardoor worden mensen inventiever. Het is ook gebleken dat in de spits veel mensen op de weg of in trein zitten terwijl zij geen enkele noodzaak hebben dit te doen. Mensen met de hele dag de tijd, als het ware.

      • Ja, alleen rijden er buiten de spits steeds minder treinen. Een kansloos plan.

      • Dan moet er buiten de spits wel voldoende treinen blijven rijden. Als het overal uurdiensten worden gaan die flexibele forensen wel met de auto.

      • Als je een grote groep studenten uit de spits wil krijgen, moet je iedereen die op fietsafstand van onderwijsinstelling of stageplek woont een weekendkaart geven. De rest die het OV moet gebruiken om op de stageplek of onderwijsinstelling te komen, kun je wel gerust - al dan niet tijdelijk - gratis reisrecht voor door de week geven, (desnoods met gratis reizen in het weekend, omdat het dan rustig is), (ook wie door een beperking niet of niet ver kan fietsen moet ontzien worden). De trein wordt nu ook gebruikt door een grote groep, omdat ze zo nodig bij overleggen van studentenverenigingen of hobbyclubs in andere studentensteden moeten zijn. Daardoor kunnen ze ook prima bij sponsors aankloppen die hun reis daarnaartoe betalen. Het is gek dat je wel gewone mensen het reizen in de spits probeert te ontmoedigen (ook wie voor werk in de spits móét reizen), maar dat een grote groep studenten die in de spits eigenlijk niks in het OV te zoeken hebben ongemoeid gelaten wordt.

  • Nog meer betalen voor nog minder treinen. Buiten de Randstad blijft er zo meteen weinig over.

  • Alsof die voorgenomen onderhandse gunning nog niet schimmig genoeg was, verlaagt de staatssecretaris ook nog de eisen én doet er een zak staatssubsidie bij. Als dit in een Zuid- of Oost-Europees EU-land zou gebeuren sprak Nederland er terecht schande van, omdat zulke praktijken op z'n minst de schijn van corruptie wekken.

  • Over twee jaar zitten er alleen nog studenten en jongeren met zo'n fraude-dagkaart in de trein. Zal financieel geen vetpot worden voor NS.

    • Ik noem het falen van het OV niet voor niets een lange Bovag campagne. Maar echte autorij liefhebbers zijn ook niet blij met de horde zondagsrijders, die ze uit het OV gepest hebben. Heb je weleens gezien hoe druk het op de weg is en ik bedoel dan in het Oosten en niet in de randstad. Sinds 2020 zijn er een half miljoen auto's bijgekomen.

      Auto partijen als FvD en BVNL pleiten inmiddels voor het herstel en het betaalbaar houden van het OV.

  • De treinen worden nu dus in de spits voor 100% gereserveerd voor studenten.

    • Voor treinreizigers met een abonnement verandert er niets, want voor hen is (structureel) reizen in de spits allang duurder dan daarbuiten. Alleen voor losse vervoerbewijzen geldt nu nog heel de dag hetzelfde tarief en straks niet meer.

  • Terwijl men in Duitsland bezig is het OV te stimuleren is men in Nederland druk bezig om het OV onbetaalbaar te maken.

    • Inderdaad een prima actie van Duitsland om het totale OV te stimuleren en kansen te scheppen voor bereikbaarheid! Het biedt veel dorpen het behoud van bus-en treinverbindingen.
      Helaas ziet onze regering dit niet in!

    • Ik heb er inmiddels een hele cynische kijk op. In Nederland heeft men een andere strategie. OV is duur en kost de overheid alleen geld. Dus als we dit kunnen afschalen is dit goed voor de schatkist. Autorijden levert de overheid alleen geld op. Waarom zou je in iets investeren wat alleen geld kost, terwijl je als regering ook de mogelijkheid hebt om veel geld te verdienen aan het vervoer van mensen. Voor de buitenwacht janken we wel over het klimaat en vervoersarmoede, maar dit heeft in werkelijkheid totaal geen body en hoeft niet serieus genomen te worden.

  • In de spits mogen dus alleen nog maar studenten met de trein reizen. Is dat soort leeftijdsdiscriminatie wel toegestaan?

  • Vandaag in Duitsland onderweg.
    Met ICE. ICE was te laat in Keulen, vertraging 20 minuten.
    Het Duitsland had op deze nationale feestdag totaal niet geleid tot overvolle treinen, wat ik eigenlijk verwachtte.
    Noch in de ochtend noch in de namiddag 1630 - 18.00 uur.
    Nederland heeft behoefte aan langere treinen en vooral het NL-ticket.
    Wat slechts 29 Euros per maand moet kosten en dat gefinancierd moet worden met accijnsverhoging van 60 cent per liter (30 naar OV en 30 cent naar inter- en nationaal klimaatfonds)
    De CO2 uitstoters moeten gaan betalen voor hun klimaatvernietigend gedrag.
    En voor de OV infra-structuur (busbanen, railinfrastructuur) een belastingverhoging van 0,15% 1e belastingschijf; 0,30% 2e belastingschijf; hoogste belastingschijf 0,50%.
    Zij die de hoogste belastingschijf verschuldigd zijn zijn ook de grootste vervuilers over de laatste 50 jaar. Tijd voor een Payback!!
    Stop op verdere uitbouw van auto-wegen infrastructuur.

    Btw het OV in de daluren zijn grosso modo studenten die in de trein zitten, zij die veelal uit de 2e en 3e belastingschijven-gezinnen komen.
    Dus laten hun ouders maar een bijdrage leveren.
    En stoppen van het uitstoten van CO2.

    • in Duitsland voor 1,60 E per dag OV.
      In Luxemburg voor 0,00 E per dag OV.
      in Nederland voor29 E : 3- dagen voor nog geen 1 Euro per dag, 0,97 E.

      • Dat goedkope maandkaartje in Duitsland geldt alleen in regionaal vervoer: trein, bus, tram, metro en S-Bahn, maar niet in de IC, EC en ICE.

    • Ik denk dat er voor dit soort communistische maatregelen geen politieke meerderheid te vinden is.

  • in Duitsland voor 1,60 E per dag OV.
    In Luxemburg voor 0,00 E per dag OV.
    in Nederland voor29 E : 3- dagen voor nog geen 1 Euro per dag, 0,97 E.

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

15 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

17 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug