fbpx

Tot 60% korting op je treinkaartje tussen Eindhoven – Den Haag als NS weinig reizigers verwacht

Vanaf dinsdag 15 maart 9:00 uur kunnen treinreizigers tussen Eindhoven en Den Haag in aanmerking komen voor tot 60% korting. De exacte hoogte van de korting is afhankelijk van de verwachte drukte. De goedkope tickets zijn tot één dag voor vertrek beschikbaar en bedoeld voor een specifieke rit.

Beter spreiden

Het gaat om een pilot die loopt tot 3 juli. Met de pilot wil NS reizigers zich beter laten spreiden en stimuleren om meer mensen de trein te laten nemen. Daarnaast wil NS inzicht krijgen of reizigers bereid zijn een ticket te kopen voor een specifieke rit, in ruil voor een hoge korting. Doordat de reiziger bij aankoop een specifieke rit selecteert, wordt NS in staat de drukte beter te spreiden.

“Neem bijvoorbeeld de Intercity die op maandag om 10:15 uur vertrekt vanuit Eindhoven naar Den Haag waarvan twee derde van de stoelen bezet is. Pak je dezelfde trein, maar twee uur later, dan is slechts een derde van de stoelen bezet. Reizigers die voor deze trein kiezen, kunnen daarom 30 procent korting krijgen” zegt Tjalling Smit, binnen de Raad van Bestuur van NS verantwoordelijk voor treinkaartjes en abonnementen, in een persbericht.

Tijdslot van drie uur

Smit wijst er ook op dat de proef een stimulans kan zijn voor automobilisten om de trein te proberen. “En kijkend naar de huidige brandstofprijzen biedt dit initiatief mogelijk voor veel reizigers een uitkomst om voordelig tussen Den Haag en Eindhoven te reizen” stelt Smit.

NS spreekt in zijn communicatie over tickets die geldig zijn als het tijdstip van de reis vaststaat. Toch bieden de tickets meer flexibiliteit dan de treingebonden tickets die Duitsland en Zwitserland kennen: de tickets zijn geldig binnen een tijdslot van drie uur. Binnen die periode moet de treinreis plaatsvinden. De tijdsloten zijn elke dag hetzelfde, maar de hoogte van de korting kan per dag verschillen.

Geen extra kortingen

Voor vaste klanten is de pilot minder aantrekkelijk. Het is gedurende de proef niet mogelijk om kortingen te stapelen. Dat is een bewuste keuze. “We willen juist ook kijken of we met korting mensen in de trein krijgen die anders met ander vervoer zouden reizen. Dat zijn over het algemeen geen abonnementhouders” legt NS-woordvoerder Oscar van Elferen tegenover Treinreiziger.nl uit. Overigens kunnen abonnementhouders ook gebruik maken van de pilot, maar ze krijgen geen extra korting. Als de korting 40% of lager is, dan is het abonnement dus voordeliger.

NS noemt de proef “NS Voordeel”. Het is alleen beschikbaar tussen Eindhoven en Den Haag vv, en alleen als e-ticket. Wie een langer traject wil afleggen, bijvoorbeeld vanuit Helmond of Roermond naar Rotterdam, profiteert niet direct van de proef tenzij de reiziger zijn ticket splitst. Mocht er een verstoring zijn, dan blijft het ticket geldig of mag er gereisd worden via de geadviseerde omreisroute. NS Voordeel kan alleen gekocht worden als enkele reis. Wie een retourtje wil maken, moet twee losse tickets kopen.

De pilot loopt tot 3 juli. Daarna neemt NS een besluit of NS Voordeel ook op andere trajecten getest gaat worden. 

De hoogte van de korting varieert. Voorbeeld Eindhoven – Rotterdam Centraal voor woensdag 23 maart.

51 gedachten aan “Tot 60% korting op je treinkaartje tussen Eindhoven – Den Haag als NS weinig reizigers verwacht”

  1. Dries Molenaar schreef:

    Als van Eindhoven dan een beetje voordelig naar Duitsland zou kunnen was het helemaal leuk voor een ondernemend reisje

    1. Spoordaaf schreef:

      @Dries Molenaar, maar dat is er al in de vorm van ern (SuperSparpreis), anders kun je ook nog leuke dagtickets voor de tegionale treinen kopen, deze zijn als mini-groepstickets zeer scherp geprijsd.

  2. Simon schreef:

    Dit lijkt me een goed initiatief van NS.
    Die enorme treinen met een handjevol reizigers erin, dat kan echt niet.

  3. Rudy schreef:

    Weer een nieuw soort kaartje met lastige beperkingen. Een verdere uitbreiding van de kaarten jungle. Ik kan mij de vroegere 65+ korting van het GVB herinneren. Je stapte in buiten de spits, je hoefde je niet aan te melden, je hoefde geen extra kaart te kopen. Het werkte, de oudjes reden buiten de spits. De NS snap nog steed niet eenvoud werkt.

    1. Stokbosveen schreef:

      Tja, tijden veranderen.
      Vroeger had je keuze uit enkele reis of retour, dat is al verleden tijd geworden. En je kon vroeger ook kiezen voor een avondretour of weekendretour.
      Nu ben je verplicht om eerst een OV-chipcard te kopen en daar moet je vervolgens saldo op laden. Dan ben je daaraan al 27 euro kwijt zonder een meter gereisd te hebben…
      Tevens wil de NS graag dat je jezelf vooraf aanmeld en registreerd voor de treinreis en ook je fiets moet je aanmelden als je die meeneemt. Het enige wat nog ontbreekt is de stoelreservering.

      Hoezo stimulans om de trein te pakken??
      Letters NS betekend: Niet Snugger of Niet Slim

      1. Spoordaaf schreef:

        Wat je zegt klopt niet, of gaat voor een heel klein deel op).

        1: Die € 20 is een borg, die achteraf met de ritprijs verrekend wordt.
        2: Heb je een abonnement, is de borg maar € 10.
        3: Een los kaartje kost € 1,00 extra, (online gekocht is deze zelfs gratis).
        4: Neem je een abonnement, is de Chipkaart bijna altijd gratis.
        5: Fietsreserveringsplicht gold alleen afgelopen zomer, nu niet meer.

        Haal ik toch even 5 flinke fouten of onvolkomenheden uit jouw stukkie. Waarom schrijven velen hier iets op zonder zich voor de volle 100% over de geiten nahedacht te hebben. Als je toch even bezig bent, leer ook even meteen juist spellen, betekent is nog altijd met een -t (3e persoon enkelvoud, 1e klas middelbare-school, weet je nog?!).

        1. Falo schreef:

          @Spoordaaf
          +1

        2. spoorlaaf schreef:

          spellen?…..geiten… ern… tegionale.. nahedacht…goedzo knul. Je kan zo onbezoldigd ambtenaar worden bij de NS.

    2. dries molenaar schreef:

      Oudjes zijn een deel van het hoofdproduct. Er is geen enkele reden deze mensen voor minder te laten reizen. Nederlandse bejaarden zijn ook de rijksten ter wereld.
      Het is net zoiets als een collega die dacht gratis fotorolletjes van Kodak te bietsen voor een safari-reis. Hem werd verteld dat hij juist de kopersgroep was en gewoon films moest kopen.

      1. Rudy schreef:

        Het gaat hier niet om oudjes. Het gaat hier om te gecompliceerde reisproducten. Als je een site van een derde aanbieder nodig hebt om het juiste kaartje te kopen, dan is er iets grondig mis in de tariefenjungle.

        De NS had bijvoorbeeld alle treinen met een verlaagd tarief met een sterretje in de dienstregeling kunnen merken. Reisen met die treinen is dan veel goedkoper. Geen papieren rompslomp en zeer duidelijk en eenvoudig.Maar nee hoor, de klant moet allerlei rare fratsen uithalen om voor korting in aanmerking te komen.

        1. Niet onnodig eenvoudig doen schreef:

          Het voordeel van het ingewikkelde product is in dit geval dat ze ook veel meer kunnen differentiëren. De dal-trein van 10:25 zou zomaar eens veel rustiger kunnen zijn dan de daltrein van 10:55. Daar kunnen ze nu specifiek op sturen. En ook per dag kan het drukte-niveau per trein verschillen. Ingewikkeld ja, maar nuttig. Zeker als het later ook op nog frequentere trajecten wordt toegepast. Een half uur eerder of later is nogal wat voor een reiziger. 10 minuten eerder of later kan ook al flink in de drukte schelen en is veel minder impactvol. Ingewikkeld ja, maar ik denk dat het qua spreiding veel beter gaat werken dan eenvoudig ‘reis maar lekker na 09:00’.

        2. Annemiek schreef:

          Er kan niet specifiek gestuurd worden op een trein. Er wordt gestuurd op een tijdvak. De treinen van 10:25 en 10:55 kosten evenveel, want die vallen beiden in het tijdvak van 09:00 tot 12:00.

        3. Johan schreef:

          Er lopen hier twee dingen door elkaar heen. Prijsdifferentiatie maakt de tariefstructuur natuurlijk ingewikkelder, maar dat hoeft niet te betekenen dat het systeem ook ingewikkelder in gebruik hoeft te worden. Wat ze nu voorstellen hoeft echt niet per se met gesplitste e-tickets die je alleen via een website kunt kopen. Het zou minstens net zo goed moeten kunnen met gewoon in- en uitchecken met de OV-chipkaart.

      2. JM. Steffens schreef:

        Onder welke steen kom je vandaan met rijke bejaarden, die zijn er wel in het Gooi, Wassenaar, Heemstede, Aerdenhout, maar het overgrote deel van de Nederlandse ouderen niet ze bezitten dan misschien wel een eigen huis maar van stenen kun je niet eten misschien als ze dood zijn dat de erfgenamen ervan kunnen eten bij de verkoop maar daar hebben de AOW`ers niets aan dus denk even goed na voor je iets roept!!!

  4. Hanzeboog2012 schreef:

    Niet representatief voor overige verbindingen. De IC Den Haag – Eindhoven heeft een vaste samenstelling met 7 tweede en 2 eerste klas rijtuigen. Waardoor in daluren voldoende ruimte is.

    Op andere verbindingen wordt in daluren de samenstelling met ICM-M, V-IRM-M, DDZ en Sprinters verkort. Als NS graag wilt dat reizigers veel meer in daluren gaan reizen moeten ze de trein samenstellingen ook verlengen.

    En forenzen kunnen niet altijd kiezen. Hun werkgever bepaalt de tijd dat ze moeten beginnen en eindigen. En dat is vaak in spitsuren.

    1. Ruud schreef:

      Helemaal correct.
      In de daluren incl de weekenden zet de NS vaak minimaaal materieel in. Afgelopen zaterdag was de dienstregeling op Nijmegen-Utrecht weer eens gehalveerd, 2 ipv 4 ICs per uur. De treinen die wel reden waren kort met als gevolg dat mensen afgelopen zaterdag weer eens in het gangpad tussen de stoelen moesten staan.

      Als je dit soort acties leest dan krijg ik toch echt de indruk dat de NS totaal niet weet waarmee ze bezig zijn. Weekend is toch echt daluren volgens mij en je moet dan s’middags om 1300 uur blij zijn dat iedereen inschuift en je de trein in kan.

      Kun je kortingsacties verzinnen zoveel je wilt maar je jaagt de mensen gewoon de trein uit doordat ze (onnodig) de hele reis moeten staan in een trein met 4 bakken.

      Door de volledig incompetente capaciteitsplanning bij de NS zitten treinen buiten de spits veel te vaak overvol zonder dat er sprake is van bij een storing elders. Dus doe eerst daar eens wat aan voor je nog meer mensen in de trein probeert te krijgen.

      1. Michiel schreef:

        Opmerkelijk: In het weekend worden er op het traject 1100 Eindhoven – Den Haag voor 09:00u en tussen 16:00u en 18:30u geen specifieke NS Voordeel tickets verkocht. (Referentie: zaterdag 2 april & zondag 3 april. Het komend weekend worden er namelijk helemaal geen NS Voordeel tickets verkocht, want dan rijdt serie 1100 niet ivm werkzaamheden).

  5. Staatslijn K schreef:

    Alsof men massaal ervoor kiest om in de spits tr reizen… De NS dient ook in de spits voldoende materieel gereed te hebben, zeker nu de DDZ terugkeert kan dat geen excuus zijn. Maar goed, het zou bij de NS maar eens om de reizigers gaan

  6. Staatslijn K schreef:

    Alsof men massaal ervoor kiest om in de spits tr reizen… De NS dient ook in de spits voldoende materieel gereed te hebben, zeker nu de DDZ terugkeert kan dat geen excuus zijn. Maar goed, het zou bij de NS maar eens om de reizigers gaan

  7. vissers schreef:

    Ook hier weer de nefaste invloed van hun ervaring in dat funny eiland midden in de Noordzee-waar het wel tot 8 verschillende prijzen afhankelijk van aankomsttijd kan geven. Waren ze maar daar gebleven voor al die uitprobeersels.

    1. Gerben Vos schreef:

      In Duitsland, Frankrijk en veel andere Europese landen hebben ze ook variabele prijzen, vooral voor de langeafstandstreinen.

  8. bert sitters schreef:

    Er rijden ook lege treinen in de spits. Vanuit de richting Alkmaar gaan de treinen vol naar Amsterdam, maar de andere kant uit zijn deze treinen zo goed als leeg.
    In de avondspits is dit precies omgekeerd.
    NS zou ook in deze tegendraadse treinen in spits meer passagiers kunnen lokken met leuke kortingen zelfs in de spitsuren. Voor iemand die niet voor “noodzakelijk vervoer” van Amsterdam naar Alkmaar wil en leuk alternatief voor de auto.

    1. Gerben Vos schreef:

      Ongetwijfeld zit NS daar ook al aan te denken. Al is dat wel wat ingewikkelder: NS bepaalt de kortingen tijdens deze proef per treinrit, en de spitstreinen naar Alkmaar die vanaf Amsterdam bijna leeg zijn, komen vaak uit Eindhoven en Utrecht, waar ze nog wel vol zitten met mensen die naar de Randstad reizen. Maar met een beetje extra slimheid valt dat ook wel in het systeem te programmeren.

      1. Michiel schreef:

        De kortingen worden (momenteel?) berekend op basis van tijd en traject, niet op basis van specifieke treinritten en hun bezetting.

  9. Frans E. R. Eekhout schreef:

    Wiens idee is dit van afdeling Marketing of zo en waarom geen wedergeboorte van de aloude Kruidvat, Blokker voordeelkaarten, krijg je vanzelf wel de meute weer in zo’n ijzeren ros wat trein heet ?
    Misschien moet men het “thuis werken” minder stimuleren, gaat die inmiddels bijna – noodzakelijke – vast geroeste doelgroep die intussen een (tweede hands) vehikel heeft gekocht wel weer de trein in jagen. In het buitenland kent men wel vaker diverse soorten dal – spits gespecificeerde zitplaatsbewijzen, doet NS nu ook een schepje bovenop. Als deze proef tussen de Lichtstad en Regerings Hofstad landelijk gangbaar wordt, krijgen we straks misschien wel een “zootje ongeregeld” in Nederland spoorwegland, je eerst te pletter uitzoeken waar en hoe men voor een prikkie de hort op kan en al boemelend de goedkoopste zitplaats bereizen. Misschien is dit wel een ééndagsvlieg met mogelijk wel een lange adem…

    1. bert sitters schreef:

      Probleem is dat je met Kruitvat-aanbiedingen vaak een extra spits krijgt om negen uur. Bij het proefaanbod dat nu is ingegaan krijgt een reiziger alleen de korting als er veel stoelen leeg zijn in een trein tussen Den Haag en Eindhoven.

      1. Michiel schreef:

        Op dit moment is de korting niet afhankelijk van het aantal reizigers op een specifieke treinrit, maar krijg je een vast percentage op basis van dag en tijdsslot.

        1. Yvonne schreef:

          Waar zijn de kaartjes te bestellen, op de site van ns betaal ik het volledige bedrag 🙂 Yvonne

  10. Nico schreef:

    Misschien wel handig om bij een aantal min of meer belangrijke stations een soort van rangeerspoor te maken om in geval van nood een treinstel te parkeren en evt er weer aan te knopen.

  11. Kees schreef:

    Vraag is of dit voor Nederland een vatbaar idee is. De afstanden die de mensen afleggen is wellicht niet ver genoeg om dit tariefsysteem te rechtvaardigen. Daarnaast is het maar de vraag hoeveel treinritten met zestig procent korting daadwerkelijk worden uitgevoerd. Zitten bij vliegreizen vluchten met goedkope ticketprijzen ook standaard voller dan duurdere? Daarnaast is, zoals hierboven al genoemd, dit initiatief niet gericht op de reguliere treinpassagier die een abonnement heeft, maar de automobilist die wel eens met de trein reist. Vraag is hoeveel van deze doelgroep daadwerkelijk in de spits in de trein zit.

    1. bert sitters schreef:

      Ook na de spits zitten treinen vol. Met dit middel kun je de stromen verdelen. De trein van 11:00 uur zit goed vol, dus daar geldt vol tarief. De trein van 11:30 uur heeft nog zat ruimte en dus geldt voor deze trein de korting. Zo prikkel je koopjesjagers om een lege trein te nemen in plaats van een volle.
      De reizigers die de volle mep betalen hebben dan niet de overlast van een overvolle trein.

      1. bert sitters schreef:

        Twee vriendinnen uit Den Haag gaan gezellig een dagje naar Eindhoven. Ze zoeken op de app een goedkope trein uit voor hun terugreis. Vertrekt de goedkope trein wat later, dan gaan ze nog even shoppen of een kopje koffie drinken.

        1. Annemiek schreef:

          Dan moeten ze wel een dag van tevoren weten in welk tijdvak ze naar huis willen, want als ze dat pas op de (mid)dag zelf uitvinden, krijgen ze geen korting.

        2. bert sitters schreef:

          @Annemiek.
          Dat klopt. Tijdig je korting regelen.

        3. Wouter schreef:

          Voor spontaan een uitje gaat dit misschien niet werken maar als je vooraf weet wat je gaat doen en als je dit kan plannen dan is de korting mooi meegenomen.

    2. Gerben Vos schreef:

      Dat is inderdaad een open, onbeantwoorde vraag. Vandaar terecht een proef; als het zou werken is het een interessant idee.

  12. Baardstaart schreef:

    Zolang dit een extra toevoeging is en dit nooit een alternatief wordt voor de huidige kortingsregelingen zie ik eerlijk gezegd geen probleem. Met dit soort kortingen probeert de NS mensen te verleiden om met korting op rustigere treinen te reizen en lege treinen voller krijgen lijkt me geen verkeerd idee.

  13. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Bakken,,,
    De IC Eindhoven – Den Haag Centraal verbinding is een vaste stam van 9 bakken, 9 x 26.40 meter = 237.60 meter lang exclusief 2 Traxx locomotieven en wordt zelfs aangeduid als “treinstel”. Het valt mij op hoe slecht mensen zélf zich over de trein verdelen en beperken tot alleen een enkel deel van de trein. Vertrekkend vanuit Den Haag Centraal zijn de voorste wagons vaak een stuk rustiger dan aan het begin en dat zie je ook in Eindhoven waarbij de bakken die het dichts bij de roltrap zijn drukker zijn dan achteraan. Ook op tussengelegen stations merk je deze situatie.
    Ïk maak ook gebruik van het “stopbord” langs de perrons, blauw bord met een cijfer erin, maximaal 12. Aan de hand van het aantal bakken kun je zien waar de trein stopt en beslis dan mede op basis hiervan waar ik ga zitten. Mensen verdelen zich slecht over de trein en doordat men de neiging heeft op een kluitje te gaan zitten krijgt men al snel de indruk dat het erg druk is, terwijl het verderop nog rustig is en plaats genoeg om de treinreis te maken, uitzonderingen daargelaten.
    Ook bij niet vaste stammmen op andere trajecten kun je door verder voor of achter te zitten vaak nog een plek vinden. De stopborden leveren bij een SLT wel eens problemen op doordat hier de baklengte korter is dan de gangbare 26.40 meter norm, is lengte over de buffers, en een machinist weleens stopt bij een bord dat niet gelijk is aan het aantal bakken. Elk initiatief om – weer – meer mensen in de trein en u i t de auto te krijgen is in milieutechnisch opzicht goed, maar de reizigers hebben ook vaak een zelfregulerend effect door verder te kijken dan hun neus c.q. trein lengte lang is en als het effe kan een trein later te nemen om de drukte te vermijden. Voor de conducteurs/trices, of noemen zich weleens gastheer/vrouw (?), een extra taak om ook nu weer te zien wie met wat en welk tarief op welk tijdstip men in de trein mag en kan zitten, hoeven ze zich tenminste niet te vervelen tijdens hun werk… Leuker kan met het niet maken, wel makkelijker ?

  14. Johan schreef:

    “Wie een langer traject wil afleggen, bijvoorbeeld vanuit Helmond of Roermond naar Rotterdam, profiteert niet direct van de proef tenzij de reiziger zijn ticket splitst. Mocht er een verstoring zijn, dan blijft het ticket geldig of mag er gereisd worden via de geadviseerde omreisroute. ”

    Niet al het bovenstaande is niet terug te vinden in de officiële voorwaarden. Daar staat:

    “Het is dus niet toegestaan om met NS Voordeel buiten de op het ticket genoemde traject, datum en/of het gekozen tijdslot te reizen. Als het vanwege de (sic) vertraging niet mogelijk is om de reis in het gekozen tijdslot af te maken, dan is NS Voordeel ook geldig gedurende de door de vertraging veroorzaakte extra reistijd buiten het tijdslot.”
    https://www.ns.nl/binaries/_ht_1645085747282/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-ns-voordeel.pdf

    Daaruit blijkt niet dat je bij een verstoring via een andere route zou mogen reizen en ook niet dat je ticket geldig zou blijven als je door een vertraging tussen Helmond of Roermond en Eindhoven de trein in Eindhoven mist.

  15. y.li schreef:

    kom goed.

  16. Arjan Krabbenbos schreef:

    Op de (late) avonden zijn er vaak voldoende plekken om te zitten. Dan is het raadzaam om wat extra korting te geven, niet alleen tussen Eindhoven Centraal en Den Haag Centraal en vice versa ook op andere verbindingen. Maar ook op rustige dagen, wanneer het schoolvakantie of weekend is kan een zitplaats vaak zonder enige moeite worden opgezocht. Misschien een idee voor blinden en slechtzienden om dit ook op de grotere stations om te roepen , alsmede onderweg in de trein. Die kunnen eenmaal moeilijk of helemaal niets zien van die beeldschermen op perrons en treinen, dus denk ook aan die groepen reizigers.

  17. Frans E.R. Eekhout schreef:

    @ Arjan. Tenminste nog één die nog eens aan een kwetsbare groep in onze samenleving denkt want daar wordt nog te weinig aandacht aan geschonken.

    @ Johan. Goed dat je de omleidingsroute aanhaalt. Twee jaar geleden moest ik eens van Utrecht i.p.v. de IC naar Sittard vanwege een verstoring op de late avond via Rotterdam en de HSL en Eindhoven nog thuis zien te geraken, zo iets zou dus ook op het traject Den Haag, Rotterdam via de HSL naar Eindhoven kunnen gebeuren dat men via Utrecht C moet omreizen, maar of dat de reiziger altijd goed duidelijk wordt gemaakt valt te betwijfelen.

  18. Andre Klomp schreef:

    Waarom zo ingewikkeld. Laat gewoon het tijdstip van inchecken bepalen hoe hoog het tarief is. (Zonder dat daar weer een “recht op daluren korting” voor afgesloten moet worden. Heb je gelijk heel NL als doelgroep en als traject.
    Sterker nog: in geval van massale verschuiving van spitsdrukte zijn die tijden ook makkelijk te verschuiven door NS.

  19. Pam Tig schreef:

    Hoe kan ik dit boeken voor 20 april?

    1. Johan schreef:

      1. Plan je reis op https://www.ns.nl/reisplanner.
      2. Kies een reismogelijkheid met een groen balkje “NS Voordeel”.
      3. Klik op “Koop kaartje”.
      4. Kies in het volgende venster onder “Met korting treinreizen?” voor “NS Voordeel”.

  20. Johan schreef:

    “de tickets zijn geldig binnen een tijdslot van drie uur.”

    De reisplanner wekt een andere suggestie. De Voorwaarden NS Voordeel hebben het inderdaad over “specifieke trajecten, data en tijdsloten”, maar in de reisplanner wordt het ticket voor zover ik heb kunnen vinden alleen aangeboden bij ritten met de IC serie 1100 (Den Haag – Eindhoven). Als je bijvoorbeeld van Eindhoven naar Tilburg wilt reizen is NS Voordeel volgens de Voorwaarden NS Voordeel ook geldig in de sprinter op dat traject, mits binnen het juiste tijdslot.

    Als je daar gebruik van wilt maken heb je wel het probleem dat NS je tijdens het hele aankoopproces van NS Voordeel niet vertelt hoe laat het bijbehorende tijdslot begint en eindigt. Je weet dus eigenlijk pas wat je koopt nadat je het al gekocht hebt. Tenminste, als het tijdslot op het ticket wel wordt vermeld.

    Overigens spreken de voorwaarden zichzelf tegen over het gebruik van van NS Voordeel tussen Rotterdam en Breda. Dat maakt onmiskenbaar deel uit van het binnenlandse traject van de ICd serie 9200 (van/naar Brussel) en op dat traject is volgens de Voorwaarden NS Voordeel (artikel 7) een toeslag verplicht. (Nee, er staat niet dat dat alleen zou gelden in ICd treinen en tussen Schiphol en Rotterdam.) Om die toeslag te betalen zul je NS Voordeel moeten combineren met het product Eenmalige Intercity direct Toeslag (of een abonnement), maar volgens dezelfde voorwaarden (artikel 8) is NS Voordeel juist niet geldig in combinatie met andere producten. Dat betekent dat NS Voordeel officieel nooit een geldig vervoerbewijs is tussen Breda en Rotterdam.

  21. Michiel schreef:

    Aangezien elk ticket van NS Voordeel te gebruiken is in zowel de sprinter als Intercity, is het interessant om goed in de reisplanner te kijken.

    Dit zijn de NS Voordeel Blokken waarvoor je een E-ticket kunt kopen.
    De reis dient in een vast tijdslot te worden afgelegd (vgl Daluren)
    Tijdsslot Ma-Wo Do+Vr Za+Zo
    10:30-13:30 40% 10% 20%
    12:00-15:00 30% 10% 20%
    13:30-16:00 20% 10% 20%
    18:30-21:30 40% 30% 30%
    20:00-23:00 50% 30% 30%
    21:30-01:00 60% 30% 30%

    Conclusie: De hoogste korting (60%) krijg je op een
    treinreis op maandag of dinsdag vanaf 21:30u.
    Je krijgt alleen korting wanneer de volle prijs > €5,50
    Dus soms kun je beter kaartje voor een verder station kopen.

    1. Johan schreef:

      Waar heb je gevonden dat de tijdsblokken zo zijn zoals je ze hebt opgeschreven? – Ben je er zeker van dat sommige blokken maar twee en een half uur duren?

      “Je krijgt alleen korting wanneer de volle prijs > €5,50
      Dus soms kun je beter kaartje voor een verder station kopen.”
      Sjongejonge wat knullig. Als ze per se een drempelwaarde willen inbouwen hadden ze dat beter gewoon op de prijs ná korting kunnen doen, dan heb je dit rare effect niet.

      Rekenen kunnen ze trouwens ook niet. Eindhoven-Rotterdam is normaal precies €20,00, dus met 10% tot 60% korting in stappen van 10% zouden de prijzen van €18,00 naar €8,00 moeten teruglopen in stappen van precies €2,00. Volgens de reisplanner krijg je echter altijd 2 cent te veel korting op dat traject.

      1. Michiel schreef:

        Het tabelletje met kortingen per blok en per dag heb ik gemaakt op basis van de voorwaarden, bijvoorbeeld “Je krijgt 60% korting op je reis binnen het tijdslot 21:30-01:00 uur”.

        Op sommige trajecten biedt NS 0,1% extra korting aan.

        Op sommige korte trajecten wordt de korting pas vertoon, wanneer het hele traject van een trein binnen het tijdslot valt. Soms krijg je in de avond 10% extra korting, als je in de NS planner kijkt naar een vertrektijd van een uur later. Zo lang je maar niet reist buiten het tijdsslot of traject, kun je dit ticket op elke NS trein (Sprinter of Intercity) gebruiken. Je betaalt dan nog wel de eventuele toeslagen (Intercity Direct)

        Als treinserie 1100 (Eindhoven – Den Haag) wegens werkzaamheden uitvalt, worden er voor die dag géén goedkope tickets met een korting tot 60% verkocht.
        Komend weekend, 26+27 maart, zijn er werkzaamheden tussen Breda en Rotterdam. https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11346-25-maart-2022-werkzaamheden-rotterdam-breda-hsl

        Daardoor wordt treinserie 1100 niet gereden en zijn er komend weekend ook geen goedkope tickets met 20% of 30% korting te koop.

        1. Johan schreef:

          ‘Het tabelletje met kortingen per blok en per dag heb ik gemaakt op basis van de voorwaarden, bijvoorbeeld “Je krijgt 60% korting op je reis binnen het tijdslot 21:30-01:00 uur”.’

          Huh? Het enige voorbeeldblok dat ik in de voorwaarden zie staan is 9:00 tot 12:00, maar juist die komt in jouw tabelletje niet voor. De tekst “Je krijgt 60% korting op je reis binnen het tijdslot 21:30-01:00 uur” kan ik in de voorwaarden dan ook niet in terugvinden.

          zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1645085747282/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-ns-voordeel.pdf

  22. Michiel schreef:

    In het blok van 9-12 uur krijg je op maandag, dinsdag en woensdag géén korting. Op donderdag en vrijdag 10% en in het weekend 20%. Helaas kun je op deze website niet meer je eigen reactie wijzigen. Mocht je andere percentages tegen komen, reageer dan hier op dit draadje

    Tijdsslot Ma-Wo Do+Vr Za+Zo
    09:00-12:00 00% 10% 20%
    10:30-13:30 40% 10% 20%
    12:00-15:00 30% 10% 20%
    13:30-16:00 20% 10% 20%
    18:30-21:30 40% 30% 30%
    20:00-23:00 50% 30% 30%
    21:30-01:00 60% 30% 30%

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.