Spitsheffing en schrale dienstregeling: NS mag vanaf 2025 variëren met prijzen tickets
01 mei 2023 16:13
Vanaf 2025 mag NS variëren met de prijzen van treintickets, bijvoorbeeld door een spitsheffing in te voeren. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer. Dat betekent dat dezelfde treinreis het ene moment duurder kan zijn dan het andere.
Door de spitsheffing kan NS treinreizen in de spitsuren (6:30-9:00) duurder maken. Ook moet het spoorbedrijf volgens de Kamerbrief “personeel en materieel zo doelmatig mogelijk inzetten”, wat in de praktijk neerkomt op verschraling van de dienstregeling als dat nodig is. Immers, buiten de spits zijn er meer treinen met een lagere bezetting die daardoor als minder doelmatig gezien kunnen worden.
‘Efficiëntie vergroten’
Het zijn geen maatregelen die positief zijn voor de reiziger. Heijnen doet deze adviezen om zo ‘de efficiëntie te vergroten’. In 2025 gaat de nieuwe vervoersconcessie in voor het hoofdrailnet (HRN), dat zijn de belangrijkste spoorlijnen in Nederland. Op 25 december dit jaar moet besloten zijn welke vervoerder onder welke voorwaarden over dat HRN mag rijden. De kans dat NS die concessie krijgt, is groot. Het kabinet heeft al laten weten voornemens te zijn de nieuwe concessie aan NS te gunnen, tot onvrede van andere maatschappijen.
Omdat NS nog niet volledig financieel hersteld is na de coronacrisis en de reizigersaantallen ook nog niet zo hoog liggen als voor 2020, is Heijnen bereid de Nederlandse Spoorwegen te voorzien van financiële steun in de vorm van subsidies. Daarnaast wil de staatssecretaris het dus toestaan dat NS variabele prijzen voor treintickets kan aanbieden. In de huidige concessie is dat ook toegestaan, maar alleen onder voorwaarde dat treintickets in de daluren goedkoper worden, en de maatregel opbrengstneutraal is.
Proef met korting
Op dit moment hebben treintickets per traject een vaste prijs, ongeacht hoe laat of op welke dag je reist. Wel hield NS vorig jaar een proef op de intercity Den Haag-Eindhoven, waar reizigers in de daluren tot 60% korting kregen. De vervoerder achtte die proef geslaagd en nu geldt ‘NS Voordeel’ standaard op dat traject. Ook is de HSL-toeslag op het traject Rotterdam Centraal-Schiphol Airport in de spits duurder (€2,90) dan in de daluren (€1,74)
In augustus presenteert staatssecretaris Heijnen de voorlopige concessie voor 2025-2035 aan de Tweede Kamer.
De redactie van Treinreiziger.nl is uitgebreid. Tijn van der Muuren zal per vandaag – 1 mei – onze redactie versterken en met regelmaat artikelen publiceren op deze site.
Meer betalen voor een volle trein.
Mensen stimuleren om buiten de spits te reizen door de dienstregeling onaantrekkelijker te maken.
Mensen hebben zich aan werktijden te houden.
Op deze manier ga de reiziger niet terug in de trein krijgen!
De spits wordt wellicht duurder en daardoor worden mensen inventiever. Het is ook gebleken dat in de spits veel mensen op de weg of in trein zitten terwijl zij geen enkele noodzaak hebben dit te doen. Mensen met de hele dag de tijd, als het ware.
Ja, alleen rijden er buiten de spits steeds minder treinen. Een kansloos plan.
Is dit plan door de Bovag bedacht?
Dan moet er buiten de spits wel voldoende treinen blijven rijden. Als het overal uurdiensten worden gaan die flexibele forensen wel met de auto.
Als je een grote groep studenten uit de spits wil krijgen, moet je iedereen die op fietsafstand van onderwijsinstelling of stageplek woont een weekendkaart geven. De rest die het OV moet gebruiken om op de stageplek of onderwijsinstelling te komen, kun je wel gerust – al dan niet tijdelijk – gratis reisrecht voor door de week geven, (desnoods met gratis reizen in het weekend, omdat het dan rustig is), (ook wie door een beperking niet of niet ver kan fietsen moet ontzien worden). De trein wordt nu ook gebruikt door een grote groep, omdat ze zo nodig bij overleggen van studentenverenigingen of hobbyclubs in andere studentensteden moeten zijn. Daardoor kunnen ze ook prima bij sponsors aankloppen die hun reis daarnaartoe betalen. Het is gek dat je wel gewone mensen het reizen in de spits probeert te ontmoedigen (ook wie voor werk in de spits móét reizen), maar dat een grote groep studenten die in de spits eigenlijk niks in het OV te zoeken hebben ongemoeid gelaten wordt.
Nog meer betalen voor nog minder treinen. Buiten de Randstad blijft er zo meteen weinig over.
U zit toch maar in één trein tegelijk.
Ik zit straks wel in de auto.
Alsof die voorgenomen onderhandse gunning nog niet schimmig genoeg was, verlaagt de staatssecretaris ook nog de eisen én doet er een zak staatssubsidie bij. Als dit in een Zuid- of Oost-Europees EU-land zou gebeuren sprak Nederland er terecht schande van, omdat zulke praktijken op z’n minst de schijn van corruptie wekken.
Over twee jaar zitten er alleen nog studenten en jongeren met zo’n fraude-dagkaart in de trein. Zal financieel geen vetpot worden voor NS.
De autolobby lacht zich een breuk.
Ik noem het falen van het OV niet voor niets een lange Bovag campagne. Maar echte autorij liefhebbers zijn ook niet blij met de horde zondagsrijders, die ze uit het OV gepest hebben. Heb je weleens gezien hoe druk het op de weg is en ik bedoel dan in het Oosten en niet in de randstad. Sinds 2020 zijn er een half miljoen auto’s bijgekomen.
Auto partijen als FvD en BVNL pleiten inmiddels voor het herstel en het betaalbaar houden van het OV.
De treinen worden nu dus in de spits voor 100% gereserveerd voor studenten.
Voor treinreizigers met een abonnement verandert er niets, want voor hen is (structureel) reizen in de spits allang duurder dan daarbuiten. Alleen voor losse vervoerbewijzen geldt nu nog heel de dag hetzelfde tarief en straks niet meer.
Terwijl men in Duitsland bezig is het OV te stimuleren is men in Nederland druk bezig om het OV onbetaalbaar te maken.
Inderdaad een prima actie van Duitsland om het totale OV te stimuleren en kansen te scheppen voor bereikbaarheid! Het biedt veel dorpen het behoud van bus-en treinverbindingen.
Helaas ziet onze regering dit niet in!
Ik heb er inmiddels een hele cynische kijk op. In Nederland heeft men een andere strategie. OV is duur en kost de overheid alleen geld. Dus als we dit kunnen afschalen is dit goed voor de schatkist. Autorijden levert de overheid alleen geld op. Waarom zou je in iets investeren wat alleen geld kost, terwijl je als regering ook de mogelijkheid hebt om veel geld te verdienen aan het vervoer van mensen. Voor de buitenwacht janken we wel over het klimaat en vervoersarmoede, maar dit heeft in werkelijkheid totaal geen body en hoeft niet serieus genomen te worden.
In de spits mogen dus alleen nog maar studenten met de trein reizen. Is dat soort leeftijdsdiscriminatie wel toegestaan?
Vandaag in Duitsland onderweg.
Met ICE. ICE was te laat in Keulen, vertraging 20 minuten.
Het Duitsland had op deze nationale feestdag totaal niet geleid tot overvolle treinen, wat ik eigenlijk verwachtte.
Noch in de ochtend noch in de namiddag 1630 – 18.00 uur.
Nederland heeft behoefte aan langere treinen en vooral het NL-ticket.
Wat slechts 29 Euros per maand moet kosten en dat gefinancierd moet worden met accijnsverhoging van 60 cent per liter (30 naar OV en 30 cent naar inter- en nationaal klimaatfonds)
De CO2 uitstoters moeten gaan betalen voor hun klimaatvernietigend gedrag.
En voor de OV infra-structuur (busbanen, railinfrastructuur) een belastingverhoging van 0,15% 1e belastingschijf; 0,30% 2e belastingschijf; hoogste belastingschijf 0,50%.
Zij die de hoogste belastingschijf verschuldigd zijn zijn ook de grootste vervuilers over de laatste 50 jaar. Tijd voor een Payback!!
Stop op verdere uitbouw van auto-wegen infrastructuur.
Btw het OV in de daluren zijn grosso modo studenten die in de trein zitten, zij die veelal uit de 2e en 3e belastingschijven-gezinnen komen.
Dus laten hun ouders maar een bijdrage leveren.
En stoppen van het uitstoten van CO2.
in Duitsland voor 1,60 E per dag OV.
In Luxemburg voor 0,00 E per dag OV.
in Nederland voor29 E : 3- dagen voor nog geen 1 Euro per dag, 0,97 E.
Dat goedkope maandkaartje in Duitsland geldt alleen in regionaal vervoer: trein, bus, tram, metro en S-Bahn, maar niet in de IC, EC en ICE.
waar gaat dit over?
Ik denk dat er voor dit soort communistische maatregelen geen politieke meerderheid te vinden is.
in Duitsland voor 1,60 E per dag OV.
In Luxemburg voor 0,00 E per dag OV.
in Nederland voor29 E : 3- dagen voor nog geen 1 Euro per dag, 0,97 E.
Verschraling dienstregeling.
Korte treinen.
Onaanvaardbaar.
Management opstappen.
Een management kan opstappen. Dan is het management weg, maar de problemen niet.
Hoe eerder Koolmees, de zetbaas van de FNV, weg is hoe beter.
De vakbonden maken al zeker 40 jaar de dienst uit bij de NS. In die tijd is de president-directeur 11 keer gewisseld (waarvan 3 ad interim). Waarom zou de twaalfde NS wel op de rails weten te krijgen?
Hij is er net, En nu is de vakbond als boos?
Koolmees is er gekomen onder druk van de vakbeweging. Het was te verwachten dat hij alleen naar hun pijpen zou dansen.
Spitsheffing betekent:
– alleen nog studenten in de spits aanwezig
– overvolle daluurtreinen (weinig frequent en
vooral ook kort)
– meer drukte op de weg en een uitdijender
wagenpark
– mog grotere financiële problemen bij NS
Als ik vragen mag; Wie is Tijn van der Muuren? Zou je je willen voorstellen. Dat zou leuk zijn om van je te horen. mvg.
Ik denk dat spitsheffing vooral bedoeld is om de parttime thuiswerkers uit de spitstrein te krijgen. Of een abonnement voor 5 dagen per week kopen of in de daluren gaan reizen.
Of de overheid draait anti auto maatregelen terug op gemeentelijk niveau.
Je bedoelt de groep waarvan NS aldoor jammert dat die maar niet terug komt in de trein na de coronapandemie? – Die betaalt nu al de hoofdprijs.
Als je 3 dagen per week in de spits reist (o.b.v. Altijd Voordeel) betaal je per maand hetzelfde als wanneer je 5 dagen per week in de spits reist (o.b.v. Traject Vrij).
De grote blinde vlek qua spitsspreiding zit juist bij dagelijkse reizigers die meestal in de spits moeten reizen, maar die soms wel zouden kunnen mijden. Bijvoorbeeld alleen de middagspits, of op een bepaalde dag in de week. Die reizigers zijn het voordeligst uit met Traject Vrij of Altijd Vrij en bij die abonnementen is er geen (financieel) voordeel aan het mijden van een spits als dat kan. Een spitsheffing voor incidentele reizen gaat daar ook niets aan verbeteren.
NS is voor de spits alleen geïnteresseerd in mensen die dagelijks forensen en wil juist de parttime thuiswerkers weg hebben.
Parttime forensen die in de spits reizen zijn de meest verliesgevende groep omdat je daarvoor peperdure spitscapaciteit moet inzetten terwijl het iedere dag weer een gok is of ze nou wel of niet komen.
In de spits wil je liever zo veel mogelijk vaste abonnementhouders zodat je een voorspelbare en gegarandeerde hoge bezetting van je spitstreinen hebt. En die parttimers kunnen trouwens ook makkelijker de spits mijden, ze kunnen immers ook een uurtje extra thuiswerken.
Ga als gedachte-experiment eens uit van forenzen die allemaal 10 spitsen per week reizen. Iedere plaats die vanuit die situatie wordt vrijgemaakt levert NS een voordeel op in de vorm van minder capaciteit die de rest van de dag onbenut blijft. Voor reizigers die tot 4 van de 10 spitsen mijden staan daar in het NS-tariefmodel nu helemaal GEEN gederfde inkomsten tegenover. Deeltijdforenzen zijn ten opzichte van voltijdforenzen juist pure winst voor NS.
NS zou dat tegelijkertijd kunnen aanmoedigen en in goede banen kunnen leiden door bijvoorbeeld Deeltijd Traject Vrij abonnementen aan te bieden waarbij de reiziger kan aanvinken tijdens welke van de 10 spitsen in de week het abonnement geldig moet zijn. Daar wordt de abonnementsprijs dan op aangepast, waarbij een maandagochtendspits duurder is dan een woensdagmiddagspits bijvoorbeeld.
“En die parttimers kunnen trouwens ook makkelijker de spits mijden, ze kunnen immers ook een uurtje extra thuiswerken.”
Daar haal je twee dingen door elkaar die weinig met elkaar te maken hebben. Je kunt bijvoorbeeld part-time op lokatie moeten/mogen werken tijdens kantoortijden en daardoor alleen op bepaalde dagen reizen. Je kunt ook full-time op lokatie moeten/mogen werken in een 4×9 rooster en daarmee de avondspitsen kunnen mijden. Dat rigide denken van NS in ofwel 10 spitsen per week reizen ofwel verondersteld te worden de mogelijkheid te hebben om alleen maar in de daluren te reizen werkt alle verschillende tussenvormen tegen waarmee over het geheel gezien de benodigde capaciteit wel degelijk gespreid zou kunnen worden, c.q. waarmee het voor een deel van de vaste reizigers die sinds 2020 vertrokken zijn weer aantrekkelijk wordt om met de trein te reizen.
@Johan
De parttimers blijken zich niet goed te spreiden over de 10 spitsen.
@Johan
Je kunt betogen wat je wilt maar die parttime forensen zijn voor het OV meer een plaag dan een zegen als ze in de spits reizen.
Ik denk niet dat het alleen om parttime forenzen gaat. Ik denk dat ze zoveel mogelijk mensen uit de spits willen hebben waarbij dat ook mogelijk is.
Wat mij vaak motiveerde om de spitsuren te mijden waren de treinkaartjes in fysieke winkels. Ik merk zelf dat door het afschaffen van deze treinkaartjes dat ik aanzienlijk minder met de trein ga. Ook stap ik makkelijker tijdens de spits in de trein omdat de prijs toch hetzelfde is.
Directie en managment moet nodig worden vervangen door mensen uit de Zwitserse spoor gelederen met verstand van spoorse zaken om de NS vlot te trekken en daar zetten waar het behoort!
De Zwitserse spoorwegen staan momenteel zwaar indruk omdat de politiek vindt dat ze veel te veel geld uitgeven. Er moet nu fors bezuinigd worden, onder andere door meer eenmansbediening in te voeren.
Het HRN gaat dus vrijwel automatisch naar het bedrijf waar de reiziger het slechtste bij af is. Interessant dat het allemaal zo maar kan, de reizigers schieten er in ieder geval niets mee op.
Het gaat niet om de reizigers maar om de centen. Dat heet marktwerking. In de zorg gaat het niet om de patienten, in het onderwijs niet om de scholieren. Dat krijg je met het Amerikaanse model dat Rutte c.s. hier sluipenderwijs hebben ingevoerd. Wie er geld voor heeft wordt zelfredzaam: privé auto, privé kliniek, privé school. Vooral VVD blijven stemmen!
Het HRN gaat automatisch naar de NS omdat er juist GEEN sprake is van marktwerking maar van onderhandse gunning.
Ik heb de linkse/groene partijen anders ook nog nooit op een pro-OV maatregel kunnen betrappen.
Het gaat niet om de reizigers maar om de centen. Dat heet marktwerking. In de zorg gaat het niet om de patienten, in het onderwijs niet om de scholieren. Dat krijg je met het Amerikaanse model dat Rutte c.s. hier sluipenderwijs hebben ingevoerd. Wie er geld voor heeft wordt zelfredzaam: privé auto, privé kliniek, privé school. Vooral liberaal blijven stemmen!
Volgens mij bent u een trol van de SP.
Van de verschraling van de dienstregeling buiten de spits hebben we al een paar voorproefjes gehad. Te beginnen met Nieuwjaar, toen de treinen pas om een uur of elf begonnen te rijden. Met Koningsdag viel de ene na de andere overstap ‘s morgens uit. Een halfuurtje later van huis? Maak er maar een uur van, want als je met een sprinter verder moet, rijdt die natuurlijk net op het andere halfuur.
NS realiseert zich nog steeds niet, dat niet iedereen in de Randstad woont.
Tja, als je in minder dichtbevolkte gebieden woont, zal je moeten accepteren dat er minder frequent OV is. Dat is overal ter wereld zo.
Dankzij de OV afbraakpolitiek van de opeenvolgende kabinetten is er zelfs in dichtbevolkte gebieden geen OV meer. Vooral VVD blijven stemmen……
Rond Eindhoven rijdt NS buiten de kantooruren ook overal om het uur. Dat kun je toch moeilijk “minder dichtbevolkt gebied” noemen.
Precies, want Heeze en Boxtel zijn het centrum van de Nederlandse economie.
@Joost2
Met jouw redenering moet je dus alleen nog maar stadsvervoer in stand houden want vervoer van en naar de omliggende regio is volgens jou niet relevant.
Het treinverkeer van Amsterdam naar het Gooi en de Zaanstreek kunnen we volgens Joost2 dus ook uitdunnen tot uurdiensten.
@realismegraag
Dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat er een relatie is tussen bevolkingsdichtheid en de frequentie van verbindingen (en ook het aantal verbindingen overigens).
@otto
Dat zou kunnen. Ik ben niet zo bekend in die regio, dus of dat zinvol is, kan ik lastig bepalen.
Belachelijk en absurd plan
Ik hoop echt dat de Europese Commisie hier ingrijpt en de spoorsector liberaliseert, net als met de telecom, post en energiemarkt is gebeurd
Het is niet meer van deze tijd dat een bedrijf het monopolie heeft en behoud.
De NS had nooit al mogen privatiseren en sindsdien gaat hun service allee n maar achteruit en worden de reizigers hier de dupe van
Wat de NS nodig heeft is gezonde concurrentie
Geef Arriva, Keolis, Qbuzz en andere vervoerders een kans.
Deutsche Bahn zelfs!
Zul je zien hoe snel de prijzen weer omlaag gaan en heeft de reiziger meer keuze.
Het spoor is geliberaliseerd, daarom gaat het zo.
Er is niets geliberaliseerd want er is nog steeds een monopolie voor zowel NS als ProRail.
NS is helemaal niet geprivatiseerd. De regering is geliberaliseerd. En denkt dat openbaar vervoer en bijvoorbeeld de zorg net zo makkelijk te liberaliseren zijn als de telecom en de post. Nou dat laatste is niet helemaal gelukt. En in het OV gaat het steeds verder bergafwaarts. Maar als een land er geen geld voor overheeft om de samenleving netjes in te richten en te onderhouden krijg je deze neerwaartse spiraal.
Alsof de PvdA en GL wel pro OV zijn. In mijn gemeente stemde GL zelfs tegen beter OV omdat ze vond dat iedereen moet fietsen in plaats van met OV te gaan.
Het NS monopolie is een drama voor de reiziger. NS is er alleen voor de vakbonden en het personeel.
Vind je het gek? Koolmees is er juist door de vakbonden neergezet.
Als de politiek al niet om het milieu denkt waarom moeten wij dat dan wel?
Houd het tariefsysteem eenvoudig. Je wordt gek van al die toeslag- en kortingsregelingen. Op zich vind ik een spitsheffing geen gek idee. Het laat zich gemakkelijk realiseren door op typische spits stations een extra instap- of uitstapheffing te vragen. ‘s Ochtend is het tijdens de ochtendspits het uitstappen in de grote steden en ‘s avonds is het tijdens de avondspits het instappen in de grote steden. Dat past heel goed binnen het OV-chipkaart concept.
Bizar plan….
Duurzamer reizen naar je werk door de trein te pakken word op deze manier niet gestimuleerd.. ik reis in de spits omdat ik naar mijn werk moet. De dagen starten om half 8 of half 9 dus spitsmijden om te reizen. Gaat NS de werkgever compenseren voor de hogere prijzen? Of gaat de NS mijn planner bellen om te vragen of het anders kan? Ik snap dit oprecht niet….
Men bouwt liever extra rijbanen.
En laat mensen in de file staan.
NL-ticket, 29 E /maand ook voor in de spits.
Loop – fiets – bus- trein.
En reserveert honderden miljarden voor klimaat- en natuurkatastrofen.
Achteraf problemen pijn teverzachten, terwijl er geen weg terug is, onontkeerbaar.
We zijn gezegend met rechtse zakkenvullers.
De politiek is het zat dat het OV voortdurend om geld loopt te bedelen maar zelf tegelijkertijd met geld smijt. En dus wordt er nu een grens getrokken.