Foto: (c) Rob Dammers, cc-by 2.0
Wie deze zomer met de trein naar België of Duitsland reist, moet daarvoor reserveren. Op die manier hoopt NS International grote drukte tegen te gaan. Reizigersorganisaties zijn echter niet tevreden met de maatregel: ‘We krijgen geen snellere reistijd en de flexibiliteit verdwijnt.’
Vorig jaar kampte de internationale tak van NS met grote drukte op de routes naar Duitsland en België. Daardoor bleven reizigers op het perron achter, sloegen treinen stations over of vielen verbindingen helemaal uit. Ook ontstonden er materieeltekorten door defecte ICE-treinstellen.
Om die problematiek dit jaar te voorkomen, moeten reizigers met de ICE in het hoogseizoen (17 juni t/m 18 augustus) verplicht een zitplaats reserveren. In de IC Brussel is reserveren niet mogelijk, maar treintickets koop je in die periode voor een specifieke trein. Daardoor komen er minder kaartjes beschikbaar voor de ‘Brusselaar’ en zijn treinreizigers gemiddeld duurder uit. Anders dan veel media melden zal er naar België dus geen sprake zijn van reserveringsplicht.
NS International ziet deze maatregelen als noodzakelijk om de problematiek van vorig jaar geen vervolg te geven. ‘NS verwacht dat deze maatregel bijdraagt aan de zitplaatskans, het comfort en de (sociale) veiligheid op de Intercity Brussel,” schrijft NS International-directeur Heike Luiten aan reizigersorganisaties.
Consumentenorganisaties zijn teleurgesteld. In een reactie laat reizigersvereniging Rover weten verrast te zijn door de maatregelen. ‘Met de auto wip je zo de grens over, een treinritje van Rotterdam naar Antwerpen is niet langer dan een rit van Rotterdam naar Tilburg, het past totaal niet bij deze tijd om daar een reservering voor in te voeren.’
Treinreiziger.nl vindt de kritiek van reizigersorganisaties terecht: “Het kabinet en de Europese Unie willen de trein op kortere afstanden echt laten concurreren met het vliegtuig. De maatregelen van NS staan hier haaks op, zo wordt de trein juist minder aantrekkelijk” reageert hoofdredacteur Hildebrand van Kuijeren in het Algemeen Dagblad.
Van Kuijeren vervolgt: “Bij de Fyra was juist de kritiek dat de flexibiliteit van elk uur kunnen instappen verdween. Daar stond nog wel een snelle reistijd tegenover. Nu krijgen we geen snellere reistijd, maar verdwijnt alsnog de gewenste flexibiliteit.” Treinreiziger.nl wijst erop dat reizigers naar België geen zitplaatsgarantie krijgen.
Rover hoopt dat NS op termijn meer en langere treinen inzet op de internationale verbindingen. Nieuw materieel is in aantocht, want de ICNG wordt momenteel al (zeer beperkt) op proefbasis ingezet binnen Nederland, en moet vanaf volgend jaar ook naar Brussel gaan rijden. Daarnaast is er een opvolger in aantocht voor de ICE 3M-treinen die momenteel rijden tussen Amsterdam en Frankfurt .
This post was last modified on 2 mei 2023 20:47
Na zes dagen van onderhandelingen is er nog geen doorbraak bij de CAO onderhandelingen voor…
Tot ten minste vrijdag 8 december zorgen dassenburchten onder het spoor voor minder treinverkeer tussen…
Vanaf maandag 11 december rijden er tot uiterlijk eind januari 2024 geen sneltreinen tussen Maastricht…
Sinds corona reizen minder reizigers met de trein, en vooral op vrijdag is het aantal…
Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…
Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…
Bekijk reacties
Te hopen is dat DB dat in Duitsland dat ook doet. Een grote ergernis op de ICE bij mijn paar ritjes was toch vooral al dat staande volk in de paden en op de balkons. Vooral dat geschreeuw, luidruchtig praten en het voortdurend open gaan van de coupé-deuren maakte het een onaangename trip. Ook het aangeschoten gewauwel op de terugreis was een pak ergernis.
Naar België zou men beter subiet treinen verlengen. Zo moeilijk kan dat niet zijn. Wanneer ICng ingezet wordt in NL kan het vrije materieel mooi op de drukke uurtje naar BE aangekoppeld worden. Desnoods vanaf Rotterdam. Af laat gewoon extra treinen rijden. Vanaf Breda, Utrecht-Rotterdam. Daar heeft iedereen wat aan. Wees blij met de grote belangstelling. Antwerpen is tegenwoordig een ramp met de auto. Door de strenge LEZ kun je de stad niet meer in ook al is je auto helemaal niet zo oud.
En duidelijk dat de verbinding naar het Ruhrgebiet wel verbeterd kan worden met nieuwe ICng treinen. Niet iedereen hoeft naar Frankfurt of Bazel.
> Te hopen is dat DB ***dat*** in Duitsland ook doet.
Indien "dat" = reservering. In Duitsland bestaat de MOGELIJKHEID te reserveren, maar niet de PLICHT.
Indien "dat" = treinbinding: dat doet Duitsland al. Sparpreis-kaartjes. Minder flex maar daarvoor wel een lagere prijs.
> Ook het aangeschoten gewauwel op de terugreis was een pak ergernis.
Naar ik vrees: de kegelclubs. Nog erger dan voetbalfans. "Kijk ons eens, wij doen ook aan sport!"
> Naar België zou men beter subiet treinen verlengen.
Dat kan pas als de eerste ICNG's instromen. De vrijkomende ICRm-stammetjes kun je gebruiken om de Benelux-stammen mee te verlengen; inzetten als Benelux gaat niet omdat de Benelux-stammetjes andere loco's hebben die ook op 3000V= kunnen rijden.
> Antwerpen is tegenwoordig een ramp met de auto.
Als die ramp wordt veroorzaakt door gele nummerplaten, dan is de auto de minst erge van twee rampen.
> En duidelijk dat de verbinding naar het Ruhrgebiet wel verbeterd kan worden met nieuwe ICng treinen. Niet iedereen hoeft naar Frankfurt of Basel.
De meesten reizen naar "Rhein-Ruhr-Sieg", zeg maar het gebied tussen Keulen, Duisburg en Dortmund. Een deel heeft het als einddoel, de rest stapt over op andere ICE's (Hannover, Berlijn, Dresden, Nürnberg, München) of op de linksrijnse treinen via Koblenz. Dat vervoer NL-RRS kan prima met ICNG+DE. Zelfs met 200 over de lijn DU-D-K.
Een groot deel van de ICE reizigers uit Nederland gaat niet verder dan Düsseldorf.
De aandachtige lezer, altijd fijn om te zien.
De LEZ in Antwerpen kost behoorlijk geld. Zou je ondoordacht binnen rijden met een niet goedkeurde auto dan krijg je automatisch een dikke bekeuring. Een dagvergunning voor een foute auto is Euro 35.
Je ben dus gedwongen om buiten de LEZ te blijven en de Lijn te gebruiken.
Helaas valt de LSO linker Schelde oever er ook binnen. Zo kun je niet meer naar het LSO frietkot en ook niet meer door de Waaslandtunnel naar huis. Dit is toch wel het ergste.
Ik vind het nog veel te weinig als boete voor de LEZ. 35 euro, daar kun je in Amsterdam amper een halve dag voor parkeren.
Mag ik de zuinige Hollander een tip geven? Parkeer buiten de LEZ (gratis!), echt voldoende plekken waar dat eenvoudig kan, en neem voor een paar euro de tram de stad in. Of parkeer aan Noorderkempen of Essen waar het vol staat met gele platen. Daar geldt de "reserveringsplicht" niet hoor.
Als je echt met de auto wil: neem een deelauto (Poppy, GreenMobility, Miles). Voor 5 euro rijd je van je parkeerplaats zo "het" stad in. Met gereserveerde plek in de parkeergarages, nummerplaatherkenning, ssst niet verder vertellen.
Van te voren betalen is EUro 35, binnenrijden zonder melden vooraf is Euro 200+ Er is camera met nr herkenning. Gekoppeld aan de RDW bestanden. De bekeuring zit in de post voordat je thuis bent.
@Dries
Wees blij dat Nederlandse auto's niet vooraf aangemeld moeten worden als ze wél binnen mogen, anders zou het al helemaal chaos zijn. Met een Franse of Duitse auto mag je 150 euro aftikken als je die niet aanmeldt, zelfs al mag die gewoon in de LEZ rijden. Het is zelfs 350 euro in Brussel, been there done that, dure grap met een Franse huurauto.
Volgens mij zit de trein tussen Breda en Brussel Zuid altijd vol. Niet aleen in de zomer. Met Koningsdag ben ik naar Mechelen geweest. Met de eerste gelegenheid vanuit Limburg naar Breda is dat de trein avn 8.42 uur vanuit Breda. Ik had nog net een zitplaats, maar velen die na mij instapten niet meer. En moeten de reizigers vanuit Noorderkempen ook reserveren?
Het wordt tijd dat er vanuit Weert een pendelbus naar Hamont gaat rijden. Dan hoef ik niet meer om te rijden via de bomvolle en peperdure trein vanuit Breda.
In het plan hoeft er niet gereserveerd te worden voor de intercity Brussel (dus ook niet vanuit Noorderkempen), maar worden de Early Bird tickets treingebonden (en niet meer onbeperkt beschikbaar). Dus dan behoud je het lage tarief, maar mag je niet een uurtje eerder of later reizen.
Ik ben benieuwd hoe ze die treinbinding willen toepassen op tickets voor mensen die bijvoorbeeld vanuit Enschede naar Antwerpen reizen op 1 ticket van NS International. Als zij onderweg vertraging oplopen en de IC Brussel missen, is het ticket dan plotseling wel geldig op de volgende trein?
Overigens vind ik het weer typerend hoe het internationale spoor de concurrentie met het vliegtuig aan moet gaan (op routes waarop de trein hooguit concurreert met het wegverkeer), maar dat zelfs een probleemloze verbinding met Antwerpen die voldoet qua kosten, flexibiliteit en capaciteit al teveel gevraagd lijkt.
De zugbindungnkunnje op dezelfde manier organiseren als in Duitsland.
Early Bird tickets zijn in een bepaalde zomerperiode niet geldig (meer). Voor de rest van het jaar kun je de Early Bird tarieven wel boeken.
Volgens de beschikbare informatie, blijven er Early Bird tickets beschikbaar, maar wordt het aantal beperkt en worden ze treingebonden.
Annemiek:
Klopt. Had het niet goed gelezen.
Nee, hoor. Als je op een doodgewone dinsdag of woensdag gaat België gaat zitten de treinen helemaal niet vol. Het zijn vooral de wat treinen in de ochtend tijdens de schoolvakanties.
Kan best kloppen. Zie wel vaker volle Benelux Treinen. Hoogtepunt/dieptepunt was destijds vanwege de chaos op Schiphol met chronische personeelstekorten.
Vanaf 2025 ICNG België en NMBS Intercity erbij. Verwacht dat de frequentie met Eurostar naar Parijs en Londen niet zal stijgen. Ze hebben immers aangegeven dat tot 2030 geen nieuwe treinen aan te schaffen.
Los van het feit dat Thalys/Eurostar dat niet wil vanwege de torenhoge infraheffing op het Nederlandse stuk.
Alsof de heffingen in België en Frankrijk zo goedkoop zijn. De internationale vervoerders willen daarom in Frankrijk alleen op de HSL rijden waar ze veel kunnen exploiteren. En dan rijden ze bepaald geen hoge frequentie zoals Trenitalia met de ETR 1000 tussen Parijs - Lyon
Als je wel de tijd hebt, is het volgende ook een overweging waard:
Vanaf Weert met de bus (lijn 11?)toto Budel-Schoot en dan 2,5km lopen naar station Hamont.
OF
Vanaf Tilburg de bus(lijn 450) van DeLijn nemen naar Turnhout (10-rittenkaart kost 17euro, dus een enkeltje 1,70euro).
Zie ook grenstreinbus.be
Ik begrijp niet zo goed waarom er op dit moment, en al jaren, vroegboektarieven gelden op de IC-brussel. Thalys heeft ook vroegboektarieven, maar die laten nog wel eens een trein niet rijden bij te weinig vraag, om de reizigers te plaatsen in een andere trein, en zo kosten te besparen. Maar bij NS kan dat niet, omdat veel mensen die trein gebruiken voor regionaal vervoer (ongeboekt), waar de NS geen zicht op heeft. NS rijdt al jaren gewoon die bakken heen en weer tussen Amsterdam en Brussel, ongeacht of er veel kaartjes zijn verkocht. Wat is voor NS nu het voordeel dat iemand >2 weken van tevoren het kaartje koopt, ipv van een uur tevoren? Ze veranderen ook niet het materiaal op basis van kaartverkoop.
Buiten Corona worden er helemaal geen Thalyses geannuleerd vanwege onderbezetting. Bespottelijk. De materieelcirculatie stagneert dan ook en zo raakt de hele dag in de war.
Volgens mij zit het eigenlijk de hele dag ramvol. Beter zou men meer treinen laten rijden en/of langere treinen.
OK, ik had wel eens een thalys-trein gecanceld gehad, waarvan ik vermoedde dat onderbezetting een rede was. Dat was voor corona, want nu zit het inderdaad stampensvol. Maar die gedachte was misschien onterecht. Maar waarom bestaan er dan vroegboektarieven, als je de trein sowieso gaat rijden met bepaald materiaal?
Yield management in dure taal: het optimaliseren (zo hoog mogelijk maken) van de inkomsten per zitplaats, met het optimaliseren van hoe vol de trein gaat.
De vroegboekers zitten dan vast. Het is binding. En de hoeveelheid tickets lijkt mij beperkt.
Men zal veel meer treinen moeten laten rijden en niet meer stoppen in BE.
@Dries
Thalys vertikt het om meer treinen naar Nederland te laten rijden omdat ze de infraheffing in Nederland belachelijk hoog vinden. Dan liever schaarste en hoge tarieven.
@Brabo. Dat geldt ook voor Eurostar. Er is een problematisch tekort aan vluchten vanaf Schiphol richting het VK, wat een prijsopdrijvend effect heeft. Eurostar profiteert daar enorm van door ook hoge tarieven te hanteren.
Meer on-topic, er staat in dit artikel dat deze treinreserveringenvoor IC-brussel al deze zomer ingaan. Maar je kan nu nog gewoon een early-bird kaartje kopen voor deze zomer periode die geldig is voor elke trein op de gekozen dag. Gaan ze dat dan binnenkort veranderen? Dan zou ik nu alvast al mijn kaartjes kopen voor deze zomer...
De theorie: De voorwaarden geldig op het moment van aanschaf van het ticket blijven van toepassing.
De praktijk: Conducteurs zullen zich onvoldoende op de hoogte stellen van de voorwaarden en zullen onterecht boetes uitschrijven.
Conducteurs die controleren? En dan ook nog boetes uitschrijven? Hahahaha
@P.J. Kroes. Tussen Rotterdam en Antwerpen werd ik vrijwel altijd gecontroleerd. Heel vaak gaat dat verkeerd, want ik kreeg dan vrijwel standaard een correctietarief bij het tonen van mijn OV-chipkaart, die moet worden overhandigd naast het ticket in de app om aan te tonen dat er recht is op korting op het Nederlandse deel van het traject. Dat is ook direct de reden dat ik tegenwoordig weer gebruik maak van de auto als ik naar België ga.
Dat vermoed ik niet. Ik heb in de kerstvakantie tickets met treinbinding gekocht met de kortingsactie van 75% toen (13 euro Brussel-Groningen, alleen 2e klas). Daarop stond een treinnummer en vertrektijd voor de Amsterdam-Brussel. Op de huidige Early Bird en Flex tickets staat dat hele blok met treinbinding er niet op, dus voor de conducteur is er eigenlijk geen verschil tussen een Early Bird oude stijl en een Flex. Je kunt dus nu prima boeken voor de hele zomer, met korting. Maar let op, wel 5 euro kosten als je annuleert.
@Annemiek:2 mei 2023 om 15:17
Over dat correctietarief heb ik afgelopen september ook gedonder gehad. Ik reisde met WeekendeVrij (NL) en Standaard Multi (NMBS). Toch meende de (NS-)conducteur dat ik geen vervoersbewijs had van Noorderkempen naar Breda. Ik kreeg er trouwens geen boete bovenop.
Na 2 onbeantwoorde brieven moest het Klachtenbureau OV eraan te pas komen om het geld teruggestort te krijgen. Uit coulance volgens NS, want ik had me bij de NMBS moeten melden (ik vermoed omdat het de trein Brussel-Nederland was, maar toelichting ontbrak)
@Wim
Met die combinatie heb je inderdaad nog een kaartje Noorderkempen-Breda met 100% korting in Nederland nodig. Standaard Multi (RailPass) is maar geldig tot het laatste station in België, en WeekendVrij vanaf de grens.
Dat er vaak onterecht correctietoeslagen aangeslagen worden is wel juist (en dan het liefst zonder iets te zeggen), maar in uw geval terecht.
@Joost. Ik heb in totaal vijfmaal onterecht een correctietarief ontvangen (5*50 euro) op de IC Brussel. Dat mag je dan gaan uitleggen aan de medewerkers van de klantenservice die er werkelijk geen steek van begrijpen, maar die blijven volhouden dat er NOOIT onterecht een correctietarief in rekening kan worden gebracht. Op mijn stelling dat er NOOIT terecht een correctietarief in rekening kan worden gebracht op het Belgische deel van het traject, geven ze standaard als reactie dat je ook daar ingecheckt moet zijn. Ik kreeg driemaal zonder al te veel problemen het correctietarief terug via de volgende factuur, maar na drie keer doet NS dat niet meer. Daarvoor ben ik naar het Klachtenloket Openbaar Vervoer gestapt. NS heeft vervolgens uit 'coulance' de andere honderd euro overgemaakt. Ik heb aangegeven dat mijn klacht daarmee niet is opgelost, aangezien er geen sprake is van coulance, maar het inlossen van een schuld. Maar goed, daarop heb ik dus niets meer vernomen.
@Joost:3 mei 2023 om 18:12
Toen ik begin vorig jaar voor het eerst een Standaard Multi wilde kopen op het station van Brugge, werd ik aangesproken door een hostess van de NMBS. Zij verzekerde mij dat de Standaard Multi vanaf de grens geldig was, maar dat het eerste (of laatste) fysieke station van België moest worden ingevuld. Dus niet bijv. Hazeldonk-grens, want dat bestaat alleen maar op papier. Ze zei dat veel Nederlanders met een Standaard Multi naar België reizen.
Ik heb er inmiddels 14 ritten op zitten (ook van/naar Maastricht en Roosendaal) maar slechts één conducteur maakte er een probleem van.
De routeplanner van NS International heeft het bij de tarieven ook alleen maar over 'Vrij reizen op traject België'.
De volgende keer België loop ik nog maar eens bij de infobalie langs.
Je kunt voor zoiets beter de officiële productvoorwaarden doorspitten. Of vervoerbewijzen tot de grens of tot het laatste station vóór de grens geldig zijn is zo ondoorzichtig dat ook niet al het personeel precies uit het hoofd weet hoe het zit.
De werkwijze van NS International en NMBS (Europe) met Beneluxtrein is anders dan van SNCF en NMBS met Thalys.
De Beneluxtrein is tot 2025 een trein die flexibel en goedkoper geboekt kan worden. Het rijdt een starre uurpatroon. Tussen Amsterdam - Breda is de Beneluxtrein geïntegreerd in de Intercity Direct verbindingen. En tussen Breda - Brussel is de Beneluxtrein geïntegreerd in een starre uurpatroon.
De Thalys heeft een patroon op basis van aantal reizigers. Vergelijkbaar met de luchtvaartwereld met o.a. KLM. Daarom moet je voordat je met Thalys wilt reizen per dag kijken wanneer de Thalys wel of niet reist. De frequenties kunnen verschillen.
Dat blijft belachelijk. Een trein is geen vliegtuig. Treinen horen laagdrempelig te zijn en voorspelbaar. Het is openbaar vervoer. Een vliegtuig niet.
Segmentatie tussen vrijetijdsreizigers en zakelijk/noodzaaklijk verkeer. Ik reis privé altijd Early Bird en zakelijk bijna altijd Flex, gewoon omdat zulke reizen last-minute geboekt worden. Op ma-do is de trein niet zo vol en is het logisch "op te vullen" met vrijetijdsreizigers, dagjesmensen. Uit onderzoek over (snelle) treinverbindingen blijkt dat maar een heel klein deel van de reizen luchtvaart of auto vervangt. Een groot deel gaat sowieso met de trein, en een ander deel is "induced demand", net als NS dat jarenlang in Nederland deed met de Kruidvatkaartjes.
NB in de richting Brussel-Nederland is de Benelux doordeweeks helemaal nooit zo vol. Wij zijn gestopt met zakelijk eerste klas reizen, het was helemaal niet nodig want ik zat regelmatig 's avonds in een volledig lege coupé. Vrouwelijke collega's gingen tweede klas zitten want ze voelden zich onveilig helemaal alleen in de eerste klas. Dit is in de richting naar Nederland in de ochtend en naar België in de avond. De andere kant op (ochtend naar België en avond naar Nederland) is het volgens mij veel voller.
Citaat: "Consumentenorganisaties zijn teleurgesteld. In een reactie laat reizigersvereniging Rover weten verrast te zijn door de maatregelen. ‘Met de auto wip je zo de grens over...."
Daar hebben ze groot gelijk in. Het wordt nog weer eens ingewikkelder. Het hart van de treinliefhebber zal sneller gaan kloppen bij het zien van een bord met de tekst "Internationale trein met toeslag. Reserveren verplicht". Dat is echter moeilijk te begrijpen voor iemand die af een toe eens een treinreisje maakt van, om maar iets te noemen, Woerden naar Utrecht. Die wil gewoon zonder al te veel na hoeven te denken in de trein kunnen stappen, net zoals dat met de auto gaat.
Zo mee eens. Al die restricties en voorwaarden schrikken af. Mensen willen geen "gedoe".
nee, gedoe heb je in het vliegtuig ook niet. Betalen voor ticket printen, voor je tas. Helemaal geen gedoe en alles goedkoop. Langer wachten vooraf dan de reisduur, ook helemaal niet vervelend.
Printen? Nee gewoon op mijn mobiel.....
Zelfs als je 2/3 uur van te voren aanwezig bent valt er genoeg te doen op de luchthaven
@dries molenaar. Er zijn inderdaad vliegmaatschappijen waar voor heel veel zaken moet worden bijbetaald. Het langs een desk gaan voor het printen van een boarding card is voor de meeste reizigers gewoon pure flauwekul. Mensen hebben dat ding in een app, als pdf of voor de zekerheid thuis geprint. Ik vind het prima als een luchtvaartmaatschappij dergelijke zelfredzaamheid aanmoedigt door er extra kosten voor te berekenen. Het verschilt overigens ook niet veel van het reizen per internationale trein. De meeste gunstige tickets van DB/Thalys/Eurostar zijn ook mobiel of kunnen tegen meerkosten thuis worden bezorgd. Een hard copy treinkaartje uit de NS-automaat kost ook een euro. Vreemd dat je dat dan als probleem aandraagt alleen als het om het vliegtuig gaat.
Dat mensen urenlang op het vliegveld zitten duimen te draaien voor hun vlucht vertrekt, is echt een keuze die ze zelf maken. Zelf probeer ik bij reizen via Schiphol altijd ongeveer 45 minuten voor het aangekondigde sluiten van de gate in de Plaza te zijn. Daarbij probeer ik nog een uur extra speling in te bouwen als ik met de trein naar Schiphol reis. Het klopt dat het vliegen daarna meestal maar een uur of anderhalf uur duurt, maar in die tijd legt het vliegtuig met gemak een afstand af waarin je vrijwel een hele dag in de trein zit.
Dit is mij een reactie naar mijn hart. Bovendien, wat gaan we dan doen als er reizigers lukraak op andere plaatsen gaat zitten?? Ga je wat zeggen als er een karateleraar van twee meter lang en twee meter breed die geen Nederlands of Engels spreekt je vuil gaat aankijken? Daarnaast is er 'mob mentality', kort samengevat, dat betekent als iemand er mee begint iedereen vanzelf mee gaat doen. En wat als je je zitplaats niet gaat vinden, weet jij waar 98A uit je blote hoofd en kun je die microscopisch kleine aanduidingen vinden? Dat is alleen al een kleine greep wat me niet bevalt.
Dus in de zomer van 2022 constateerde NS dat er te weinig plaats was in de internationale treinen voor alle vakantiereizigers. Vervolgens hebben ze 8 maanden gewacht en komen ze ná de boekingspiek voor komende zomer ineens aankakken met een reserveringsplicht. Moeten conducteurs dan reizigers de trein uit gaan smijten die in april, dus ruim van tevoren, te goeder trouw een vervoerbewijs voor hun reis eind juni hebben gekocht en helemaal nooit zijn geïnformeerd over een reserveringsplicht?
Mág dat überhaupt? Mag een theater met 1000 zitplaatsen dan ook eerst 1000 toegangsbewijzen met vrije zit verkopen, daarna voor dezelfde voorstelling nog eens 1000 geplaceerde kaarten en dan op de dag van de voorstelling met een strak gezicht tegen de eerste 1000 klanten zeggen dat ze de boom in kunnen omdat hun toegangsbewijs onbruikbaar is zonder zitplaatsreservering?
NS met een theater vergelijken is appels met peren vergelijken. Zelfs als je het sarcastisch bedoeld.
Extra treinen kun je niet uit de schappen halen. Ontwikkelen, testen en opleiden kosten wat méér jaren. Zie ICNG inclusief coronacrisis.
Hoop daarom dat NS daarom een aantal nationale NS rijtuigen kan aanpassen voor de Beneluxdienst. Of dat NMBS binnenkort een paar I - 11 stammen kan inzetten.
Ik denk niet dat NS die treinen twee jaar voor de sloop nog gaat ombouwen voor België. Lijkt me nogal een geldverspilling, los van het probleem dat je daarvoor extra materiaal en extra werkplaats personeel nodig hebt.
Je argumentatie snijdt geen hout. In beide gevallen hoort een bedrijf gewoon de dienst te leveren die het al verkocht heeft.
Theaterzalen zijn trouwens nog moeilijker van de plank te kopen dan treinen en het klonen van de artiesten die erin zouden moeten spelen is bij mijn weten überhaupt nog niet mogelijk.
En waarom duurt het bouwen van een trein zo enorm lang? Is dat futuristische techniek of zo?? Dat moet toch veel sneller kunnen dan "járen". Als dat niet kan is er echt iets goed mis met het hele proces.
Meer bouwen van een bestaand treintype kan vaak niet omdat oude treintypes doorgaans niet meer aan de huidige eisen voldoet qua veiligheid, toegankelijkheid, geluid, gewicht, etcetera.
Omdat de spoorinfrastructuur van land tot land verschilt is elk nieuw treintype maatwerk. Vervolgens moet zo'n nieuw type maatwerktrein in het land van bestemming getest en gekeurd worden. Met dat testen ben je niet in een paar weken klaar, alleen al omdat je wilt weten of een trein het zowel in een hittegolf als in opstuivende sneeuw goed blijft doen.
Voor alle mensen die al eerder een ticket hebben geboekt, waarvoor nu een zitplaatsreservering verplicht is, worden door de klantenservice van NS kostenloos een nieuwe zitplaats gegeven. Klanten krijgen binnen nu en twee weken een zitplaats toegewezen, ze zijn hierover al geïnformeerd.
NS moet de boekingssysteem reorganiseren. Want de Beneluxtrein is in de zomer al structureel te vol. Dat is al een aantal jaren zo.
Goed dus dat de Early Bird in een bepaalde zomerperiode vanaf 17 juni even niet mogelijk is. Maar tegenstrijdig is het ook. Want de internationale trein wordt gestimuleerd om het te gebruiken i.v.m. milieu doeleinden. Maar wordt in een bepaalde periode slachtoffer van hun eigen succes.
Maar als NS en NMBS samenwerken kan hier snel een mouw aangepast worden. De ICNG stroomt in. Nu al is al 1 treinstam met 7 ICR naar Arnhem gebracht. En opgesteld. Als een aantal van die ICR wordt aangepast voor het rijden op de Benelux verbinding Amsterdam - Brussel kunnen een aantal stammen verlengd worden van 7 rijtuigen naar 9 rijtuigen. Of eventueel meer rijtuigen.
NMBS moet met I - 11 nog toegelaten worden op HSL. Op gewone spoortrajecten zoals richting Maastricht is dat geen probleem. Maar op Groot Belgisch Treinen Forum is te lezen dat er een paar technische aanpassingen nodig zijn met I - 11 op HSL.
"Als een aantal van die ICR wordt aangepast voor het rijden op de Benelux verbinding Amsterdam – Brussel kunnen een aantal stammen verlengd worden van 7 rijtuigen naar 9 rijtuigen."
Bij veel spoorbedrijven zouden ze op het eerste het beste station even een of twee rijtuigjes aankoppelen, maar bij NS moet de hele trein daarvoor naar de werkplaats. Tegen de tijd dat ze dat ingepland en uitgevoerd hebben is heel die zomer alweer lang voorbij.
Ben per ongeluk ook een keer anoniem. Inderdaad is het een dingetje hoe snel die rijtuigen aangepast kan worden voor inzet naar België. En de spoorwereld is vooral door bureaucratische rompslomp en technische complicaties langzaam.
Véél ophef. Maar in feite komt het erop neer dat in een bepaalde zomerperiode reserveren voor ICE verplicht is. En dat de Early Bird tarieven niet gebruikt kan worden in de Beneluxtrein.
Wil NS daarmee niet vrij pleiten. Maar vooral de context goed weergeven. Het kost extra geld voor treinreizigers. Net als je met Intercity Direct in spitsuren rijdt i.p.v. de daluren. En de daluren zijn er verreweg het meeste bij de Intercity Direct.
NS moet daarmee hun probleem met te weinig treinmaterieel niet afschuiven op de treinreizigers. Want NS heeft gekozen om treinreizigers flexibel te laten reizen. Dan moeten ze ook in de zomerperiode genoeg treinen hebben. Franse Staatsspoorwegen hebben reserveringssysteem. Waardoor ze iedereen een zitplaats kunnen garanderen. Dat is het essentiele verschil.
Reizen met Beneluxtrein van NS en NMBS is geen garantie voor zitplaats. Maar NS (International) en NMBS (Europe) hebben nu al de mogelijkheid voor om aanpassingen te doen. De Beneluxstammen kunnen al verlengd worden van 7 naar 9 of meer rijtuigen als ICNG instroomt. Waardoor het ook het gunstig is voor binnenlandse treinreizigers tussen Amsterdam - Breda die tot december 2023 alleen gebruik kunnen maken van Beneluxtrein.
NMBS zit meer met technische aanpassingen en bureaucratische toelating voordat de inzet van I - 11 op HSL Antwerpen - Schiphol wordt toegestaan. Maar daarna kan NMBS een paar stammen I - 11 alvast inzetten. De M 7 is al behoorlijk ingestroomd tussen Oostende - Eupen. Daardoor zijn al een aantal I - 11 doorgeschoven.
En vanaf 2025 zal de ICNG België en de Belgische Intercity in Nederland en België v.v. rijden.
Euh Hanze, ik weet niet waar iedereen het vandaan haalt maar is er al overeenstemming met NMBS bereikt over de inzet van ICNG? Anders had dat toch wel al in een voortgangsrapportage van de Stas gestaan?
In de zomer dreigen overvolle treinen tussen Amsterdam en Brussel. Dit geld met name in de vroege ochtendtreinen en in de latere middaguren rond de avondspits.
Bijkomend probleem is dat er nog wel eens een Benelux uitvalt. Deze reizigers moeten dan met de volgende trein. Dat wordt vaak persen.
Komende zomer krijgen we ook dat het vliegen vanuit Nederland naar zonvakanties vanaf de luchthaven Brussel wordt gepromoot. Er is grote kans dat een deel van deze luchtreizigers met de trein gaat, want de Benelux stopt ook op de luchthaven van Brussel.
Daar komen Belgische vakantiegangers naar en van de luchthaven Brussel die opstappen op Noordenkempen, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem en Mechelen nog bij.
Uitgangspunt moet zijn: aanbod bieden op de vraag en niet de vraag trachten af te remmen.
Extra treinen is lastig, omdat de capaciteit van de Noord-Zuidtunnel in Brussel beperkt is. Wellicht is iets mogelijk tot Antwerpen-Berchem, of Brussel-luchthaven als eindstation en dan keren op het emplacement ten noorden van Brussel. Veel reizigers hebben als bestemming Antwerpen. Onder hen redelijk wat dagjesmensen 's Morgens heen en vroeg in de avond terug. Precies op de drukste tijden in de Benelux.
In België komen steeds meer l11 rijtuigen vrij, die in ook Nederland en met simpele aanpassingen op HSL kunnen rijden. Binnenlandse Belgische treinen met l11-rijtuigen die op Brussel reden zijn vervangen door de M7, zoals de langste trein van België van Eupen via Brussel naar Oostende.
Eventueel kunnen de M7's van Brussel naar Antwerpen verlengd worden naar Breda of Roosendaal. Ook de M7 kan in Nederland rijden. Overigens vind ik het comfort van deze trein beperkt voor een Intercity, met name in de eerste klas.
Het moet wel mogelijk zijn om de Benelux in de zomermaanden te verlengen. Door:
1)Belgische l11 rijtuigen te koppelen aan de huidige stammen. Complete stammen l11 lijkt mij niet wenselijk, want er zijn op deze lange stam slechts twee fietsplaatsen in het stuurstandrijtuig. De conducteur moet de deur vanaf het perron naar dit hokje openen.
2) In de zomermaanden het aantal rijtuigen op de lange Intercity Den Haag - Eindhoven tijdelijk verminderen en deze koppelen aan de Benelux.
3) De instroom van de ICNG tussen Amsterdam en Rotterdam versnellen en de oude rijtuigen koppelen aan de Benelux. Ik zie nu al voldoende ICNG's en ze hebben al proef gereden met reizigers.
De intercitytreinen Eindhoven-Den Haag inkorten is een probleem omdat op de treindienst Breda-Rotterdam sinds december de helft van alle treinen is geschrapt. Nog verder inkrimpen zou tot capaciteitsproblemen leiden.
Als die treinen niet rijden, dan staat het materieel aan de kant.
Volgens mij zijn die rijtuigen technisch niet geschikt voor België.
Het zijn dezelfde rijtuigen.
Overigens rijdt de lange Intercity van Den haag naar Eindhoven gewoon ieder half uur. In de vakantiemaanden zijn er geen reguliere colleges op de universiteiten en hogescholen van Delft, Rotterdam, Breda, Tilburg en Eindhoven. Scheelt flink wat reizigers. Volgens mij kan die Intercity best een rijtuig afstaan aan de Benelux met in die tijd juist extra drukte.
Die rijtuigen zijn volgens mij inderdaad niet toegelaten in België.
(Inter) nationale treinreizigers kijken tegenwoordig via app naar reizigersinformatie. Weet niet of dat altijd DB, NS of andere app zijn. De app van DB komt qua informatievoorziening aardig overeen met app van NS International. Alleen is DB app praktischer en eenvoudig te bedienen.
Informatievoorziening is essentieel om internationale treinreizigers goed te vervoeren. Daar begint het mee.
Rijpaden liggen tot december vast. Ze kunnen beter creatief zijn met verlengen van Beneluxtrein.
Dat van die Nederlanders die via Zaventem vliegen en dan de trein pakken valt vies tegen. Er is jarenlang (in de post-Fyra periode) door NMBS geadverteerd in Nederland op stations met een relatief goede verbinding voor de IC (regio Den Haag en Breda). Leverde weinig op, Nederlanders rijden massaal naar Zaventem. Vorig weekend stonden de parkeerplaatsen (15000 plaatsen) op Brussels Airports helemaal vol met gele nummerplaten. Ze hebben zelfs de personeelsparking moeten openstellen met een shuttlebus. Ook die zag gisteravond geel.
Logisch wel. De auto is sneller en betrouwbaarder. En met meerderen ook goedkoper. En je bent niet afhankelijk van de grillen van het spoor en techniek En sjouwen met bagage hoeft niet. Je stapt immers recht voor je deur in en recht voor de vertrekhal weer uit.
Als ik het artikel lees valt mij eigenlijk op dat er te veel vraag is voor internationale treinreizen die met name NS niet kan opvangen waardoor ze met deze 'rare' maatregel komen. Dus hier misschien een oplossing:
Andere grensoverschrijdende treinen goedkoper maken en veel adverteren.
Voorbeeld: Van Rotterdam naar Antwerpen: via Breda met de IC Direct/IC Brussel is het €20,-, maar via Roosendaal is het maar €10,-.
Verder is de oorzaak van het probleem duidelijk: te weinig materieel en te weinig personeel, dus extra treinen inzetten zit er voor nu even niet in. Het Europese maximum voor treinen is een lengte van 16 rijtuigen. De ICE Amsterdam-Basel rijdt vaak al met deze samenstelling, maar kan dit ook niet worden gedaan bij andere treinreizen richting Duitsland?
Voor de reizen richting België zou je misschien op het perron extra mensen kunnen neerzetten die treinreizigers adviseren in welk rijtuig te gaan zitten, zoals ze dat ook deden met de IC Direct. Hierdoor zou het misschien minder druk kunnen worden.
Verder nog een vraag: als deze rotzooi met te weinig personeel eindelijk voorbij is, kunnen de 'oude' ICR rijtuigen dan niet de lijn naar België voor een deel overnemen met als startpunt Eindhoven?
En kunnen de 'oude' ICE-3M rijtuigen dan niet worden ingezet op extra reizen naar Duitsland? Of is de capaciteit een probleem? Arnhem-Oberhausen is namelijk wel nu met 3 sporen uitgerust.
Voor extra treinen is er helemaal geen personeel, zeker niet in de zomervakantie.
Dat is een anonieme dooddoener!
L trein Roosendaal - Puurs stimuleren te gebruiken helpt alleen als NMBS een aantal gekoppelde treinstellen inzet. Met slechts 1 klein treinstel zal het snel overvol zijn.
Het maximum hangt niet af van het aantal rijtuigen. Maar qua lengte van 400 meter. Zoals een gekoppelde Thalys. De nieuwste ICE - L zal 17 Talgo rijtuigen hebben tussen Amsterdam - Berlijn. Maar is slechts 255 meter lang inclusief locomotief.
3 sporen tussen Emmerich en Oberhausen liggen er nog steeds niet. En over 5 jaar ook nog niet.
Ooit beloofd bij aanleg Betuweroute. Maar dat was Nederlands wensdenken. Terwijl Duitsland er geen haast mee had.
Laat me je selectieve Nederlandse geheugen even opfrissen. Nederland en Duitsland waren ten behoeve van de Betuweroute in het verdrag van Warnemünde overeengekomen dat Duitsland dat derde spoor bij Emmerich aanlegt en dat Nederland een noord- en zuidtak aan de Betuweroute bouwt (zodat goederentreinen die via de Betuweroute rijden ook bij Oldenzaal of Venlo de grens over kunnen, om de route bij Emmerich te ontlasten). Duitsland legt nu, weliswaar te laat, dat derde spoor aan, terwijl van nakomen van het Nederlandse deel van het verdrag van Warnemünde letterlijk nog geen spoor is.
Klopt, Nederland heeft boter op zijn hoofd
> ...en dat Nederland een noord- en zuidtak aan de Betuweroute bouwt (zodat goederentreinen die via de Betuweroute rijden ook bij Oldenzaal of Venlo de grens over kunnen, om de route bij Emmerich te ontlasten).
Volgens mij zijn die er al. Bij Elst kun je de Betuweroute zowel in noordelijke als in zuidelijke richting verlaten en via bestaand spoor naar Bad Bentheim of Venlo. Hang aan dat bestaande spoor een labeltje Betuweroute, probleem opgelost.
Wat wel een probleem is:
1. het kopmaken in Deventer.
a. Wereldcity Colmschate heeft zich met succes verzet tegen een verbindingsboog, "want dat levert teveel treinenherrie op".
b. Gelderland heeft zich met succes verzet tegen de upgrade van Zwolle-Hengelo (ook iets met treinenherrie). Daar hoef je niet kop te maken, maar daar kom je dus alleen met dieseltractie op.
En zolang Vroem-Vroem-Drive en Boer-Bok-Brood het voor het zeggen hebben, gaat hier ook niets aan veranderen, schat ik zo.
2. ontbrekende bovenleiding Nijmegen-Venlo. Ook hier dieseltractie nodig. Goed, Maaslijn wordt wellicht ooit een keer onder de draad gebracht.
@Oscar
"Wat wel een probleem is: ..."
Precies dat. Feitelijk is daar sinds het verdrag dus niets aan verbeterd en dat was wel de bedoeling.
De boemel tussen Roosendaal en Antwerpen stopt veel te veel. Bovendien zijn die varkensneuzen niet aantrekkelijk om in te reizen, ook al zijn ze wat opgelapt. Wellicht dat koopjesjagers er een tientje minder voor over hebben.
Men kan in Essen uitstappen en dan de B-trein naar Brussel nemen.
Onder de week rijdt er ook een IC Essen - Charleroi. Als je geen haast hebt is dat een goede. Bus 19 tussen Breda en Antwerpen is geen alternatief want die rijdt te weinig.
Heb ik vorig jaar gedaan, toen tijdens een staking bij NS de Benelux niet reed.
Ook de Belgische IC in Essen bleek zo'n knorrende varkensneus.
Die treinen Roosendaal - Puurs. Modernercen eigentijdser kan niet :-(( Daar wil je toch niet in vervoerd worden.... Dan moet het wel echt nood zijn.
De “oude” ICE 3M treinstellen zijn de enigste ICE treinstellen die op dit moment naar Nederland (en België) dienst kunnen doen. Alle beschikbare ICE 3M treinstellen worden al reeds naar Nederland (en België) ingezet. De gelijkstroom (tractie)installaties van de ICE 3M treinstellen zijn zo goed als afgeschreven, men hoopt dat deze het nog tot eind 2024 (start inzet ICE 3Neo) vol kunnen houden. Het is nog ongewis wat er met de ICE 3M treinstellen na 2024 gaat gebeuren, maar inzet naar België en Nederland is vrijwel zeker uitgesloten.
Je zal maar met spoed naar Belgie moeten met het OV en dan is zo een reserveringssysteem meteen een blok aan je been. Bovendien neemt zo een reserveringssysteem ook iedere spontaniteit weg.
Zullen we naar Antwerpen gaan? OK, laten we de auto pakken.
In Duitsland moet je in de IC/ICE ook met Zugbindung boeken anders betaal je de absolute hoofdprijs. En daar werkt het prima. Het is weer typisch Nederlands gezeur, mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Treinbinding in ICE op lange afstand is wel iets anders dan even het kippeneindje Rotterdam of Breda / Antwerpen, waar je spontaan even een middagje of avondje naartoe wilt. Daarom werkt het in ICE wel maar is niet geschikt voor IC Brussel.
Spontaniteit??? Wie verzint die onzin?
Gezellig in de file op de ring van Antwerpen. Moet je wel een gloed nieuwe automobiel hebben, anders kom je de stad niet meer in.
Ik vraag me af wat de familie Sitters onder 'gloednieuw' verstaat. Een benzineauto uit het begin van deze eeuw? Mag gewoon de milieuzone in. En voor dieselauto's van een jaar of 10 oud is dat ook geen enkel probleem.
Die treinbinding geldt alleen voor de Early Bird tickets, die je een week of langer van tevoren moet boeken. Er blijven dus genoeg mogelijkheden om een spontaan tripje te plannen :)