Met de trein naar Frankfurt? De ICE Amsterdam – Frankfurt rijdt tot 7 keer per dag. Daarnaast kunt u op deze route ook gebruik maken van de trein Amsterdam – Basel. In minder dan 4 uur rijdt de trein van Amsterdam naar Frankfurt. Treintickets naar Frankfurt zijn beschikbaar vanaf € 37,90. De trein kan ook gebruikt worden voor reizen naar andere Duitse bestemmingen.
De trein Amsterdam – Frankfurt start te Amsterdam Centraal en stopt in Nederland verder te Utrecht Centraal en Arnhem. Reizigers uit bijvoorbeeld Zwolle, Tilburg en Den Bosch kunnen in Arnhem instappen. Tijdens werkzaamheden vervalt de stop in Arnhem. Met name tijdens vakanties moet je hier rekening mee houden. In dat geval stopt de trein in de regel in Den Bosch. In Duitsland stopt de ICE in Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf, Keulen (Köln Hbf), Frankfurt Flughafen (Airport) en eindbestemming Frankfurt Hauptbahnhof. De eerder genoemde ICE naar Basel stopt in Frankfurt alleen te Flughafen en niet op Hauptbahnhof.
De trein Amsterdam – Frankfurt rijdt tussen de 5 en 7 keer per dag.
Sommige treinen rijden niet dagelijks en soms, bijvoorbeeld bij werkzaamheden is de dienstregeling aangepast. Onderweg geeft de ICE op verschillende treinen aansluiting. In Frankfurt Flughafen kan er bijvoorbeeld worden overgestapt op de trein naar München. Maar ook naar alle andere grote Duitse steden. Bijvoorbeeld naar Berlijn, Hamburg, Hannover, Dresden en Stuttgart. Veel van deze bestemmingen zijn echter vanuit Nederland via een snellere route te bereiken. Wel handig is de aansluiting op de trein naar Wenen.
Reistijd | Vanaf | Max | |
Amsterdam – Oberhausen | 1u en 46 min | € 18,90 | € 53,- |
Amsterdam – Duisburg | 1u en 54 min | € 18,90 | € 53,- |
Amsterdam – Düsseldorf | 2u en 8 min | € 18,90 | € 63,40 |
Amsterdam – Keulen | 2u en 34 min | € 18,90 | € 69,80 |
Amsterdam – Frankfurt | 3u 53 min | € 37,90 | € 127,50 |
Utrecht – Keulen | 2u en 5 min | € 18,90 | € 61,80 |
Utrecht – Frankfurt | 3u en 26 min | € 37,90 | € 119,50 |
De ICE is een comfortabele Duitse hogesnelheidstrein. De trein is voorzien van wifi en bij de zitplek zijn er stopcontacten. Ook is er een barrijtuig aanwezig, waar snacks, warme en koude dranken verkocht worden. Ook zijn er compartimenten voor families en zijn er rijtuigen waarbij de bereikbaarheid voor mobiele telefoons extra verbeterd is. Verder is er ook een stiltezone aanwezig, en is de trein uiteraard geschikt voor minder validen. Ook is er een baby verzorgruimte. En is er een audio aansluiting (zes kanalen).
Reizigers in de 1e klas kunnen bovendien in de trein Amsterdam – Frankurt rekenen op extra services. Zo zijn er (Duitse) kranten aanwezig, en kunt u rekenen op catering bij de zitplek. De stoelen zijn in de 1e klas uiteraard ruimer en comfortabeler (leren stoelen). Ook de beenruimte is groter. Is de trein er nog niet? Dan kun je op Amsterdam, Düsseldorf, Keulen, Frankfurt Hbf en Frankfurt Flughafen gebruik maken van speciale lounges. Daar kun je bijvoorbeeld gratis een drankje drinken, gebruik maken van draadloos internet en werkplekken. Let op: met de voordelige Supersparpreis en Sparpreis tickets heb je tegenwoordig in Duitsland geen toegang meer tot de 1e klas lounge (wel in Nederland, op station Amsterdam).
Voor de ICE Amsterdam – Frankfurt zijn er zowel flexibele treintickets beschikbaar, als goedkope. Met een flexibel treinticket kunt u zonder reservering van iedere ICE op de route gebruik maken. In de meeste gevallen wordt er echter een voordeliger ticket aangeboden die gebonden is aan een specifieke trein. Dan kun je niet een trein eerder of later nemen. Treintickets naar Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf en Keulen zijn beschikbaar vanaf 18,90 euro. Naar Frankfurt (en alle andere Duitse stations) vanaf 37,90 euro. In de 1e klas is een treinticket naar Frankfurt beschikbaar vanaf 69 euro. Vanaf 6 maanden voor vertrek is het mogelijk een treinticket voor de ICE Amsterdam – Frankfurt te boeken. (Prijzen op basis van een enkele reis.) Precieze prijzen zijn te vinden via NS International.
De ICE Amsterdam – Frankfurt is in het algemeen goedkoper dan het vliegtuig. Een retourtje Amsterdam – Frankfurt bij KLM is bijvoorbeeld beschikbaar vanaf € 99,-. Terwijl dat bij de trein al vanaf € 76,- mogelijk is. Het vliegtuig lijkt sneller, maar van deur tot deur is dat niet altijd het geval. Voor de ICE hoef je immers niet in te checken, en kun je doorreizen tot aan het centrum. Doordat de ICE ook stopt op de luchthaven van Frankfurt, kun je ook de trein gebruiken om vervolgens vanaf Frankfurt te gaan.
This post was last modified on 13 januari 2022 21:01
Rover en de andere consumentenorganisaties vinden het onacceptabel dat NS ook volgend jaar de dienstregeling nog…
Het treinverkeer tussen Den Bosch en Boxtel in Noord-Brabant wordt woensdag hervat. Sinds vorige week…
De Nederlandse Spoorwegen hebben ongeveer 780.000 klanten gewaarschuwd dat hun persoonsgegevens mogelijk zijn betrokken bij…
GreenCityTrip en TUI laten vanaf 26 april wekelijks samen een nachttrein naar Dresden en Praag…
Vakbond FNV Spoor slaat alarm omdat conducteurs op sommige trajecten amper meer controleren op vervoersbewijzen.…
Column door Karolien van Wijk Opeens was er OVpay. Of tenminste, er stond reclame op de…
Bekijk reacties
Beste Treinreiziger, we gaan 19 juli op vakantie naar Java! Nu hebben wij gratis reizen met de ICE in Duitsland gekregen van de Emiraten naar AirPort Dusseldorf, we willen vertrekken vanaf Arnhem met de ICE, geldt dan het kaartje als je van Arnhem vertrekt, waar kan ik de dienstregeling van de ICE zien! En hoelang duurt de reis?
Vriendelijke Gr E. Baudoin
Ik ga ervan uit dat dat kaartje niet geldig is vanaf Arnhem, maar dat je een kaartje moet kopen vanaf Arnhem tot Emmerich. Vanaf Emmerich kan je dan gratis reizen. De reis van Arnhem naar het vliegveld van Düsseldorf duurt ca. 2,5 uur. Dit kan je trouwens gewoon opzoeken via de site van NS International (bestemming Duesseldorf Flughafen).
je
Ik neem aan dat je een Rail & Fly kaartje hebt. Bij mijn weten zijn deze pas vanaf Oberhausen geldig, maar zeker neit vanaf Emmerich, omdat Emmerich geen station is. Met geluk misschien vanaf de grens, omdat Rail & Fly niet met treinbinding werkt, maar in het ergste geval zul je een kaartje tot Oberhausen moeten kopen dat iets van 22 Euro is, (geloof ik). Maar je kunt ook met de Abelliotrein reizen en vanaf Arnhem een VRR-kaartje kopen. Voor 2 personen ben je klaar met een 24 uurskaartje van 3 tientjes (2 enkeltjes kost al nabij de € 37). Ik zie dat je de reis al gemaakt hebt. Ben eigenlijk benieuwd hoe het gegaan is en wat allemaal wel en niet kan.