Spoorverzakkingen hebben onbekende oorzaak direct onder spoor – geen probleem met stabiliteit spoordijk

De spoorverzakkingen tussen Utrecht en Den Bosch zijn veroorzaakt door een, nog altijd onbekend, probleem direct onder het spoor en zijn niet het gevolg van problemen met de stabiliteit van de spoordijk. Dat antwoordt staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer op Kamervragen over de verzakkingen.

De afgelopen maand is het treinverkeer tussen Utrecht en Eindhoven verschillende keren gehinderd door spoorverzakkingen. In korte tijd verzakten meerdere keren stukken spoor. De laatste twee weken zijn er geen verzakkingen meer geweest en inmiddels is het spoor hersteld.

Sterke toename meldingen

Aartsen schrijft dat de problemen zich concentreren bij Culemborg en tussen Meteren en Hedel. Het gaat om een druk bereden stuk spoor waarvan ook nog eens bekend is dat de ondergrond hier gevoelig is voor verzakkingen en daarom intensief onderhoud nodig heeft, aldus Aartsen. “Echter, ProRail ziet in de afgelopen maand een sterke toename in het aantal meldingen van verzakkingen. Er wordt onderzocht wat deze plotselinge stijging verklaart”, schrijft de staatssecretaris.

Geen probleem baanstabiliteit

Wat bij spoorbeheerder ProRail vaststaat is dat de recente problemen niet het gevolg zijn van problemen met de baanstabiliteit van de spoordijk. Dergelijke problemen kunnen leiden tot grotere problemen, zoals het verschuiven van de spoordijk en nopen daarom ook tot groter herstelwerk. De recente verzakkingen zijn volgens de brief van Aartsen het gevolg van een probleem met het draagvermogen waarbij iets direct onder de dwarsliggers en de ballast tot een verzakking leidt. “Problemen met het draagvermogen kunnen worden aangepakt door onderhoud met bijvoorbeeld een stopmachine.”

Zorgen over staat spoordijken

GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop vroeg de staatssecretaris in augustus om opheldering over de regelmatige spoorverzakkingen. Hij sprak daarbij zijn zorg uit over de staat van de spoordijken.

Aartsen schrijft die zorgen deels te delen. Hij meldt dat ProRail al langer bezig is met een landelijk onderzoek naar het draagvermogen van het spoor en de baanstabiliteit van spoordijken waarbij er ook wordt gekeken naar de invloed van klimaatverandering. Dit onderzoek gaat in fasen. In 2028 worden voor de eerste trajecten de onderzoeksresultaten verwacht en wordt ook bekend of maatregelen nodig zijn.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 11 september 2025 13:12

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug