Sprinter vanuit Leeuwarden (eindelijk) door naar Zwolle

De Sprinter Leeuwarden – Meppel gaat vanaf 6 september doorrijden naar Zwolle. De reizigers van de kleine Friese stations Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega krijgen daadoor een rechtstreekse verbinding met Zwolle. Een lang gekoesterde wens gaat daarmee in vervulling.

Sneller

Reizigers van de eerder genoemde stations krijgen door de verlenging een tien minuten snellere verbinding met de hoofdstad van Overijssel. De Sprinter wordt ook iets sneller, op de hele rit tussen Leeuwarden en Zwolle scheelt dit een minuut. “Dit komt ook ten goede aan overstappende treinreizigers in Leeuwarden op de trein naar Groningen” stelt NS.

Dat de treinen per 2021 zouden gaan doorrijden naar Zwolle werd al in 2012 aangekondigd. De verlenging is mogelijk doordat er nieuwe sporen zijn aangelegd. Om precies te zijn: er zijn nu vier in plaats van twee sporen tussen Zwolle en Herfte. Herfte is een buurtgemeenschap in de omgeving van Zwolle. Op die plek splitst de spoorlijn van Zwolle naar het noorden in een lijn naar Emmen en die naar Meppel.

Financiële steun

De verlenging van de Sprinter is mogelijk dankzij financiële steun van de provincie Fryslân. Oorspronkelijk zou de verbetering in december ingaan, maar omdat de infrastructuur klaar is, wordt dat nu naar voren getrokken.

Het verlengen van de Sprinter is de laatste en vierde stap van een stapsgewijze verbetering die is doorgevoerd tussen Leeuwarden en Zwolle. In 2013 werd de eerste stap genomen, door de Sprinter te verlengen van Wolvega naar Meppel. Aanvankelijk reed de trein alleen in de spits, maar later ook daarbuiten. In een derde stap werd de frequentie verhoogd.

This post was last modified on 25 augustus 2021 17:56

Bekijk reacties

  • Eindelijk wordt bij het vervoersbedrijf de ogen geopend waar het echter voor dient, geweldig weer eens een goede tegemoetkoming in het voordeel van de reiziger. Hulde.

  • Hoezo is dit een verbetering? NS maakt reizigers uit Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum blij met een dooie mus!

    De Sprinter Leeuwarden-Zwolle rijdt van maandag t/m vrijdag van ’s ochtends vroeg tot 20.00 uur. ’s avonds en in het weekend rijdt de Sprinter eenmaal per uur tussen Leeuwarden en Meppel. Maar dat laatste wil ik juist niet.

    Ik reis veelal in de weekenden en ik wil niet meer overstappen in Meppel. Hoezo moet ik dan maar blij zijn met dit "positieve" nieuws? Ook in de weekenden moeten inwoners uit Wolvega,
    Akkrum en Grou-Jirnsum rechtstreeks naar Zwolle kunnen!

    @Hildebrand (Treinreiziger.nl): Kun/wil je aan NS vragen wanneer reizigers uit Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum ook in de weekenden "gewoon" rechtstreeks naar Zwolle kunnen?

    • Het moet ergens mee beginnen, maar het is idd wel heel irritant (en ik in de randstad maar zinken over een bus die na 20u nog maar eens in het half uur gaat)

    • Tja, dat is toch één van de basisprincipes van openbaar vervoer. Op het moment dat de reizigersvraag groter is, is ook het aanbod aan verbindingen groter. Niet meer dan logisch dus. En voor de reizigers die op werkdagen reizen, is het wel degelijk een verbetering. Geen dode mus dus.

    • Ik denk dat het deels te maken heeft met de vergoeding die de Provincie Friesland betaalt: Zij zullen er wel voor gekozen hebben in het weekend niet te betalen. Gevolg is dan natuurlijk dat NS dan niet gaat rijden, helaas...

      • Kan inderdaad een wisselwerking zijn. Provincie Friesland die niet genoeg vergoeding geeft. Waardoor voor NS niet kostendekkend is. Weet niet hoeveel treinverbindingen kostendekkend zijn.

        Maar sinds NS geen echte staatsbedrijf meer is hebben ze als vervoersbedrijf dezelfde werkwijze als vele andere bedrijven. Zo gauw er geld bij moet snijden ze er liever in.

        Maar als goed is zal vanaf 2025 een andere (geïntegreerde) vervoersbedrijf een concessie hebben:

        https://www.treinreiziger.nl/ns-krijgt-concessie-tot-2035/

        Lijk me dat het een andere vervoersbedrijf wordt. Anders is die openbare aanbesteding een wassen neus. En de overheid kan dan bekijken of de experiment van een andere vervoersbedrijf op het hoofdrailnet een succes wordt. Hoop dat het Blauwnet wordt.

        • Klopt. Maar Keolis en Arriva participeren wel in Blauwnet. En met succes. Het begint al bij het inchecken/uitchecken. Geen omslachtig in - en uitchecken zoals destijds bij Zutphen met 3 verschillende vervoerders.

        • Het is vrij aannemelijk dat de concessie voor het hoofdrailnet opnieuw naar NS gaat. Daarnaast is het een kwestie van vraag en aanbod. Hierbij zijn er altijd 'pechvogels'. Wat betreft NS, de prestaties zijn goed op hoofdrailnet. Door de grootte van het netwerk vallen storingen meer op werken meer op elkaar door. Dit zal een andere vervoerder ook overkomen mocht het ooit zover komen.

    • Evert:

      Waarschijnlijk zal NS en provincie Friesland gekeken hebben of het kostendekkend is. Het mag niet teveel kosten.

      Als ze een afweging maken zal financiële afwegingen vaak de doorslag geven.

    • O sorry hoor, dat was mij niet bekend, ik ging ervan uit, gehele dag, echter het aanbod van reizigers is 's avonds natuurlijk minder vandaar. Het kostenplaatje komt steeds om de hoek kijken, vandaar deze afweging volgens mij. Helaas.

  • De spoorverbinding Zwolle - Leeuwarden zou aanbesteed worden. Maar ten eerste lees/hoor je niets over de aanbesteding. Ten tweede is dus ook niet bekend of de nieuwe vervoerder vanaf december 2024 deze spoorverbinding gaat overnemen.

    Destijds bij de overname van Zwolle - Emmen door Blauwnet reden de treinen al ruim van tevoren testritten op diverse sporen van/naar Zwolle.

    Ga dan vanuit dat vanaf 2022 meer nieuws komt. Dezelfde treinen als tussen Zwolle - Emmen is al verouderd. Weet niet of Stadler die nog bouwt/levert. Indien het een Stadler Flirt wordt kan het direct geleverd worden. Moeten alleen de treinmachinisten en treinpersoneel opgeleid worden door eventuele andere vervoerders.

    • In principe wordt de spoorlijn per december 2024 gedecentraliseerd. Het is aan de provincies Friesland en Overijssel hoe, wat en wanneer. GTW wordt in Nederland niet meer toegelaten ivm botsveiligheid.

  • Deze verbetering voor de sprinter-reizigers tussen Leeuwarden en Zwolle, betekent een verslechtering voor de reizigers tussen Groningen en Zwolle. Richting het noorden gaat de trein er 2 minuten langer over doen, en richting het zuiden zelfs 5 minuten, met een stop van 4 minuten te Hoogeveen. Dit terwijl de trein in de praktijk al erg ruim in de rijtijd zit. Conducteurs moeten steeds opletten dat ze niet te vroeg sluiten en dan nog gaat het regelmatig fout.

    In mijn ogen zou het logischer zijn als de sprinter richting Leeuwarden voor de sprinter naar Groningen zou vertrekken uit Zwolle. Dat zou de reizigers in de richting van Groningen nauwelijks schaden en de (onnodige) stop van 2 minuten te Assen kan dan uit de dienstregeling gehaald worden. De in het artikel genoemde overstappers te Leeuwarden in de richting van Groningen krijgen dan niet 1 maar 3 minuten extra overstaptijd. Of zie ik hier iets over het hoofd?

    • Tot zover ik kan overzien, is dat inderdaad wel een betere optie voor de sprinters! Gelukkig blijven de reistijden van de intercity ongewijzigd.

    • De Sprinter voor Leeuwarden eerder laten vertrekken dan Sprinter van Groningen hangt vanaf hoe het op station Zwolle wordt afgehandeld. Zie op NS Reisplanner dat het alleen van spoor 14 wordt afgehandeld.

      En daar kunnen niet twee treinseries staan zoals op spoor 1. Spoor 15 en 16 is nu bestemd voor Blauwnet. Tenzij ProRail straks anders beslist.

      Als je kijkt naar de huidige dienstregeling van NS Sprinters Groningen - Meppel - Zwolle (2 keer p/u) en Leeuwarden - Meppel (2 keer p/u) zie je dat de Sprinter afkomstig uit Groningen om .47/.17 aankomt op Meppel. En de Sprinter uit Leeuwarden om .22/.52 aankomt op Meppel. Als je de Sprinter van Leeuwarden vanaf Meppel vanaf 6 september doorrijdt naar Zwolle zal het kort na de Sprinter Groningen - Zwolle aankomen. Maar lijk me dat Sprinter Groningen - Zwolle en Sprinter Leeuwarden - Zwolle beiden niet op spoor 14 zullen stoppen. Maar een treinserie op spoor 14 en een treinserie op spoor 1.

      Omgekeerd sluit Sprinter Zwolle - Groningen bij Meppel (.10/40) aan op Sprinter Meppel - Leeuwarden (.11/41).

      Weet nog niet de dienstregeling van Sprinter Leeuwarden - Zwolle.

      • De sprinter van/naar Leeuwarden gebruikt per 6 september spoor 1B. De sprinter van/naar Groningen spoor 14.

      • De sprinter Zwolle - Groningen sluit momenteel bij Meppel juist niet aan op de sprinter Meppel - Leeuwarden. Reizigers in de richting van bijvoorbeeld Grou zijn vanaf Zwolle aangewezen op de Intercity naar Leeuwarden die om -:03/-:34 aankomt te Meppel. De minuut overstaptijd die er in theorie zou bestaan tussen beide sprinters, is te kort om als fatsoenlijke overstap te gelden voor de overstap van het eilandperron via de tunnel naar spoor 1. Spoor 1 in Meppel zal in de nieuwe situatie niet meer gebruikt worden, ware het niet dat er plannen bestaan de spitspendel tussen Assen en Groningen te verlengen naar Hoogeveen of Meppel. Daarvoor zal dan het perronspoor ideaal zijn.

    • Dat de Sprinter van/naar Groningen vanaf september trager is is tijdelijk. Dit komt door het "Sandite-seizoen": elk najaar brengen treinen spul op het spoor aan om gladheid door o.a. vallende bladeren te voorkomen. Bij gebrek aan DDZ-materieel is ook dit jaar de keuze om een deel van de Sprinters met SGM met Sandite-installatie te laten rijden. Maar die kunnen max. 115-120km/u waardoor meer rijtijd nodig is.

      • Dat is niet zo. Er worden in het Sandite-seizoen wel SGM's naar het noorden gebracht, maar die worden niet in de dienstregeling ingezet, maar rijden ledig naast de normale dienstregeling.

        De kleine verslechtering voor de sprinter van/naar Groningen is wel degelijk het gevolg van het inpassen van de sprinter van/naar Leeuwarden. In de huidige situatie vertrekt de trein naar Emmen om -:21. De eerste mogelijkheid voor de sprinter naar Groningen was dan om -:24. Dit kan door de aanpassing bij Herfte worden gewijzigd naar -:22 (de eerste optie na de IC Leeuwarden van -:18), zodat er ruimte wordt gemaakt voor de sprinter naar Leeuwarden die om -:26 gaat vertrekken. In de andere richting stopt de sprinter uit Groningen momenteel om -:17 te Meppel. Dit wordt -:22, zodat er ruimte wordt gemaakt voor de sprinter uit Leeuwarden die om -:18 gaat stoppen te Meppel. De dienstregeling tussen Hoogeveen en Groningen wijzigt niet. De trein gaat de ene kant op 2 minuten stoppen te Hoogeveen en de andere kant op 4 minuten.

        • De sprinter tussen Groningen en Zwolle wordt in de nieuwe dienstregeling van 2022 4 minuten sneller dan dat die nu is. De tijdelijke verslechtering heeft inderdaad te maken dat de SGM hier als sandite trein gaat rijden in de reguliere dienstregeling. En omdat het vorig jaar erg lastig bleek om met een SGM op tijd te rijden in de 8100 serie hebben ze de tijden verruimd.

        • Zoals ik hierboven al bewijs, wordt de extra reistijd veroorzaakt door het inpassen van de sprinter Zwolle - Leeuwarden in de dienstregeling. Dat levert in de richting Zwolle een wachttijd te Hoogeveen op van 4 minuten. In de richting Groningen is dat 2 minuten. In de dienstregeling tussen Groningen en Hoogeveen is geen extra tijd voor sandite-ritten ingelast. Dat is dus een bijzaak.

          Het is momenteel niet mogelijk om het tijdverlies dat het wachten te Hoogeveen oplevert in te lopen, want dat levert problemen in de dienstregeling op te Groningen. De sprinters halteren daar immers 26 minuten voor ze terug naar Zwolle rijden. Bij een aankomst 2 minuten eerder, een vertrekt 4 minuten later of beiden, wordt dit 28, 30 of 32 minuten. Dan kan behalve spoor 4 inderdaad spoor 6 nog worden gebruikt, maar dat levert minimaal eenmaal per uur problemen op met kruisende treinen. Hef je ook de stop van 2 minuten op te Assen, dan wordt de haltering 34 of 4 minuten en kan het dus weer wel en spaar je een treinstel uit. Zeker als de treinen in beide richtingen nog een minuut inlopen, wat natuurlijk met gemak kan.

  • Waarom van Leeuwarden naar Zwolle niet een directe verbinding zonder tussenstops? De tussenliggende stations kunnen dan in een andere lijn worden opgenomen. Zoals, als ik het goed heb, van Amersfoort naar Zwolle. Dat zou veel tijd schelen.

    • Omdat het aantal reizigers (minder dan 10.000 pre-corona) van en naar Leeuwarden zo'n ingrijpende wijziging niet rechtvaardigt. Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de stations Heerenveen en Steenwijk gezamenlijk is al groter dan het aantal NS-reizigers te Leeuwarden. Meer dan de helft van de reizigers die normaliter van de IC gebruik zullen maken, sluit je uit wanneer jouw directe verbinding wordt ingevoerd. En dat omwille van een versnelling van een aantal minuten die eigenlijk niet noodzakelijk zijn voor bestaande overstappen. Dat lijkt me dus geen goed plan.

      • Het is in ieder geval al een vooruitgang dat er straks 4 keer p/u een trein tussen Leeuwarden - Zwolle rijdt.

        Nog niet zo lang geleden moesten ze de energievoorziening opvoeren omdat er meer treinen dan 2 keer p/u. Dat geeft wel aan dat het aantal treinreizigers groeide tot de coronatijdperk.

        De vervoersstroom tussen Leeuwarden - Zwolle is niet zo fors dat er een rechtstreekse IC rendabel is. Zoals bijvoorbeeld tussen Schiphol - Rotterdam via HSL.

        • Geen rechtstreekse IC tussen Leeuwarden en Zwolle ???? Ik zit toch echt met een zekere regelmaat in de intercity die elk half uur van Leeuwarden naar Zwolle rijdt. Het ene halfuur rijdt die IC na ZWolle door naar Utrecht/Rotterdam. Het andere halfuur via de Hanzelijn naar Schiphol en Den Haag. Elk halfuur rijdt er ook een stoptrein die nu dus niet meer eindigt in Meppel, maar het volledige traject naar Zwolle rijdt.

        • Willem:

          Bedoel eigenlijk non stop tussen Leeuwarden - Zwolle. Dat is uiteraard wat anders dat er geen directe trein tussen Leeuwarden - Zwolle is.

      • Reizigers voor de stoptrein naar Groningen zullen binnenkort alleen nog maar in Zwolle kunnen overstappen. (niet meer in Meppel)

        • Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt. De enige zinnige redenen om momenteel te Meppel over te willen stappen op de sprinter naar Groningen, die ik kan verzinnen, blijven gewoon mogelijk te Meppel. Die redenen zijn een overstap vanaf de intercity in de richting Leeuwarden op de sprinter naar Groningen. Dat kan in Zwolle (wat vrijwel iedereen doet), maar kan ook in Meppel (wat vanwege de stop op hetzelfde perron veel makkelijker is). De andere reden is van de intercity of sprinter uit de richting Leeuwarden op de sprinter in de richting Groningen. Ook die mogelijkheid blijft bestaan. Of zie ik nu een zinnige mogelijkheid over het hoofd?

        • Willem:

          Heb even verder gekeken op NS Reisplanner. En toen viel me op dat vanaf 20.00 op werkdagen de Sprinter vanaf Leeuwarden tot Meppel rijdt. En dat treinreizigers vanaf Zwolle naar bijvoorbeeld Akkrum vanaf 20.00 op werkdagen een overstap moeten maken.

          En in het weekeinde moet zoal een overstap gemaakt voor de tussenliggende stations tussen Meppel - Steenwijk - Heerenveen - Leeuwarden.

        • Correctie:

          Vanaf 20.00 op werkdagen vanaf Zwolle naar bijvoorbeeld Akkrum moet een overstap gemaakt worden bij Meppel. En dat geldt ook in het weekeinde.

      • Waar ik tegenaan hik is dat over 90 km meer dan een uur wordt gedaan (een snelle trein kan dit in ongeveer 40 min. doen -140 km/u-, een tijdwinst van ongeveer 25 min.Daar moet op alle trajecten naar worden gestreefd). Als je verder vanaf Zwolle wilt, b.v. naar Den Bosch, dan kost het bij elkaar veel tijd. Zelfde van Anna-Paulowna naar Nijmegen met erg veel tussenstops tot Amsterdam. Dat kan ook veel beter. Er mogen dan relatief weinig reizigers zijn, degenen die snel willen pakken dan de auto. Zoals ik.Dat kost de NS gewoon reizigers (zeker na corona). Ik denk dat de toekomst van het spoor zeker ligt in veel snellere verbindingen, ook internationaal.

        • Ik snap niet waar je die 25 minuten tijdwinst vandaan haalt. De huidige intercity op het traject van Zwolle naar Leeuwarden doet 55 minuten over de 93,4 kilometer. Als een trein gemiddeld 140 km/h zou rijden, zou de rit 44 minuten duren. Dat zou dus een besparing van 11 minuten zijn. Ware het niet dat 140 de maximale snelheid is, die snelheid niet per direct gehaald wordt en er op de route andere snelheidsbeperkingen zijn. Dan blijven er van die 11 minuten nog 6 over. Niet bepaald een reden om stops te schrappen. Zeker niet als je daarmee de treinreis van minstens zoveel anderen onaantrekkelijker maakt. Voor een snelheidswinst van 25 minuten op het traject is een investering van miljarden nodig. Echt totaal onhaalbaar.

    • In het verre verleden reden er twee treinen per uur van Leeuwarden via Zwolle (vv) naar/van Utrecht of Amsterdam. Die treinen stopten toen op alle stations tussen Zwolle en Leeuwarden. De bedoeling was dat na een aantal jaren uiteindelijk twee maal per uur een intercity (komend uit/van Utrecht of Amsterdam), alsmede ook twee keer per uur een stoptrein tussen Leeuwarden en Zwolle zou gaan rijden. De intercity-treinen stoppen in beginsel alleen in Heerenveen en in Steenwijk. Dat einddoel is nu in een aantal tussenstappen, die steeds weer een ander dienstregelingspatroon opleverden, uitgevoerd. Bij elke verandering waren er weer reizigers die vonden dat ze er op achteruitgingen. Er waren ook reizigers die er dan op vooruit gingen, maar die lieten zich meestal niet horen. De grootste bottleneck was de flessenhals tussen Zwolle en Meppel. Daar was geen plaats meer voor de stoptrein uit/van Leeuwarden. Vandaar het vreemde eindpunt Meppel van de stoptreinen uit Leeuwarden. Om de stoptreinen in Meppel een aansluiting te geven naar/van Zwolle, maakten de intercity's tussen Leeuwarden en Zwolle een stop in Meppel.
      Naar verwachting vervalt deze intercity-stop in Meppel nu weer. Dat is dan dus een vooruitgang (back to normal) voor de intercity-reiziger tussen Leeuwarden/Heerenveen/Steenwijk en Zwolle. Maar waarschijnlijk voelen nu veel reizigers naar Hoogeveen, Beilen, Haren zich weer benadeeld. Veel van deze reizigers die uit de randstad komen met de intercity naar Leeuwarden, stappen (comfortabeler) namelijk pas in Meppel over op de stoptrein richting Groningen. Dat zal straks dus niet meer mogelijk zijn.

      • Nee, die stop van de intercity te Meppel zal in elk geval per 6 september niet vervallen. Dat zal immers de reistijd vanuit de richting Hoogeveen in de richting van Steenwijk met nog eens 8 minuten verlengen.

        • De extra stop van de intercity in Meppel is een paar jaar geleden ingelast om de stoptrein die om praktische reden tijdelijk moest eindigen/beginnen in Meppel, een min of meer geloofwaardige aansluiting naar/van Zwolle te geven. Dat was - gegeven deze situatie - een tijdelijk ingelaste stop. Die stop gaat dus gegarandeerd weer verdwijnen. Wellicht niet per 6 september, maar dan wel per de ingang van de dienstregeling 2022. Dat zou ook de officiele ingang van de doortrekking van de stoptrein naar Zwolle zijn. Meppel is geen intercity-station. Voorheen stopte de intercity tussen Leeuwarden en Zwolle ook niet in Meppel.

        • Voordat de sprinter Meppel-Leeuwarden reed, had je inderdaad eenmaal per uur een intercity die niet in Meppel stopte. In het andere halve uur had je echter een intercity die overal stopte.

          Als je de stop van de intercity te Meppel er uit gaat slopen, geeft dat problemen na 20:00 en in het weekend, als de sprinter niet doorrijdt naar Zwolle, maar Meppel als eindpunt blijft houden. Je zadelt veel reizigers dan op met een verslechterde situatie ten opzichte van wat nu gangbaar is. Reizigers die in die uren met de intercity vanuit het zuiden aankomen en naar bijvoorbeeld Akkrum moeten, zadel je op met een oncomfortabele overstap te Zwolle en Meppel, terwijl ze in de huidige situatie alleen in Meppel overstappen. Je zou kunnen zeggen dat de intercity in die uren wel moet stoppen in Meppel, maar dan rijden de treinen in een onduidelijk patroon wat verwarring op gaat leveren. En omwille van wat? Omdat Willem niet wil dat de intercity in Meppel stopt? Want een andere goede reden ten opzichte van de dienstregelingen is er echt niet. De twee minuten tijdwinst leveren immers nergens verbeterde aansluitingen op en de intercity rijdt geen andere trein in de weg als deze de stop blijft maken.

        • Nou, nou, Annemiek, ik wil niks in de dienstregeling. Het feit is alleen dat ik al tientallen jaren vanaf Leeuwarden via Zwolle naar de randstad heb gereisd. Ik heb het dus allemaal ruimschoots meegemaakt. Mijn tijd begint zelfs vanaf dat er nog maar één keer per uur een intercity van Leeuwarden (net als van Groningen) via Zwolle naar de randstad reed. Reed de trein uit Leeuwarden naar Rotterdam/Den Haag, dan reed de trein uit Groningen naar Amsterdam. Dat is nog steeds zo. In Zwolle kon (en kan) je dan eventueel overstappen op de andere trein. Ik heb het daarna meegemaakt dat de uurdienst -in een paar fasen- werd omgezet naar een halfuurdienst. Later daarna werd begonnen met een dienstregeling waarbij alle intercity's niet meer bij alle stations gingen stoppen. Het traject Zwolle -Groningen liep daarin voor op het traject Zwolle - Leeuwarden. Tussen Zwolle en Groningen reden eerder specifieke stoptreinen die op alle tussenstations stopten, waarbij de intercity's dan alleen nog maar in Assen stopten. (Tot groot verdriet en onbegrip van vooral Hoogeveen, maar ook van Meppel). De dienstregeling tussen Zwolle en Leeuwarden werd wat minder snel aangepast. En inderdaad dan komt daar de door jou genoemde dienst: één intercity per uur stopt als vanouds op alle tussenstations, en één intercity per uur stopt alleen in Heerenveen en in Steenwijk. In de jarenlange aanloop naar een volledige 2x per uur intercity - die alleen in Heerenveen en Steenwijk stopt - plus een 2x per uur sprinterdienst - die op alle tussenstations stopt - is er vaak wat gewijzigd in het dienstregeling-patroon. Toen de eerste specifieke sprinter (is de derde treindienst per uur dus) vanuit Leeuwarden in dienst kwam, was het voor deze dienst niet mogelijk om verder te rijden dan Meppel. Tussen Meppel en Zwolle was geen railcapaciteit. De mogelijkheid om de sprinters uit Groningen en uit Leeuwarden in Meppel te koppelen/ te splitsen werd verworpen door de NS. In concreto betekende dat, dat er vanaf dat moment tussen Leeuwarden en Zwolle 1x per uur een intercity reed die alleen stopte in Heerenveen en Steenwijk, plus 1x per uur een stoptrein die overal stopte, maar eindigde in Meppel, plus 1x per uur een intercity die op alle tussenstations stopte en in Meppel een overstapmogelijkheid bood voor de reizigers naar/van Zwolle uit de stoptrein die niet verder reed. Toen later de tweede stoptreindienst per uur begon, stopten beide intercity's alleen nog maar in Heerenveen en in Steenwijk. Maar voor een overstapmogelijkheid tbv. de reizigers van/naar Zwolle van de in Meppel eindigende stoptrein, stopten nu beide intercity's per uur in Meppel. (Meppel is geen intercity-station). Na voltooiing van de uitbreiding van de railcapaciteit bij Zwolle zouden de sprinters uit/van Leeuwarden per ingang van de nieuwe dienstregeling gewoon doorrijden naar Zwolle. Er is vanaf dat moment geen enkele aanleiding meer voor de intercity's uit/van Leeuwarden om te stoppen in Meppel. Omdat de uitbreiding van de railcapaciteit bij Zwolle enkele maanden eerder klaar is dan gepland, rijden de stoptreinen nu al door naar Zwolle.

        • En hele lap tekst, met daarin geen enkel overtuigend argument om de stop van de intercity te Meppel te schrappen.

          Er zijn in Nederland tientallen stations die geen intercitystation worden genoemd, maar waar toch intercity's stoppen.

  • Er is jarenlang gedebatteerd over en - na de beslissing - gebouwd aan: ombouw station Zwolle; aanleg dubbel stel sporen van Zwolle naar Herfte; bouw fly-over bij Herfte om de trein naar Emmen een "eigen baan" te geven en verleggen van N340 plus bouw viaduct over het spoor...
    En na al die jaren werk en miljoenen kosten is het nog niet goed??

    • Ja het is wél goed. De bedoeling was dat de doorstroming van/naar station Zwolle verbeterd werd. En dat is gebeurd. Tevens kan de Sprinter Zwolle - Leeuwarden eindelijk rijden.

      De werkzaamheden aan station Zwolle zijn bijna geheel gereed. Alleen nog een passerelle/loopbrug. En dan zijn de werkzaamheden voorbij. Alleen rondom station Zwolle gaan de werkzaamheden nog door.

        • Mijn reactie was meer bedoeld tegen het geklaag over de Sprinter naar Leeuwarden. Die kan rijden dankzij die werkzaamheden rond Zwolle-Herfte. Maar gezien de reacties is het kennelijk nog niet goed!
          Overigens maakte ik een foutje: fly-over moet hier zijn: dive-under!

        • @Hanzeboog. Station Zwolle had ooit een aangename stationsrestauratie. Nu alleen maar wat fastfood.
          Bij het station zijn niet veel restaurants. Ik denk dat Wientjes voor veel mensen te duur is. La Terra Italiana is vaak volgeboekt en aan de zuidkant is Grandcafe Lubeck. Is in de grootse plannen niet voorzien in meer horeca?
          Verder blijf ik de capaciteit van van de liften te krap vinden. Vaak gaan de reizigers in stromen. Men komt aan met de Intercity en moet overstappen op stoptreinen op andere sporen.

        • Bert Sitters:

          Wordt aan gewerkt. Zie dit linkje (inclusief NS Weekly):

          https://indebuurt.nl/zwolle/nieuws/station-zwolle-op-de-schop-dit-komt-er-in-het-stationsgebouw~130844/

          Maar voor het tweede grootste overstapstation van Nederland is het niet bijzonder. Voor de rest is het af. Zoals fietsenstalling. Heel praktisch omdat je binnen 24 uur de fiets altijd gratis kan neerzetten. En dat is te zien. Want het is behoorlijk vol. Goede mond-tot-mond reclame werkt.

  • Mooi, dan kan die nutteloze intercitystop in Meppel er eindelijk uit, waardoor een rit Zwolle-Leeuwarden 3 minuten sneller kan (laat de Groninger anders daat stoppen, aangezien er meer reizigers van Meppel naar Assen en Groningen gaan). Deze trein is vaak te voor met mensen die dat kleine stukkie tot Zwolle meegaan. Een kwartiersdienst is voor zo'n station meer dan voldoende.

    • De intercitystop te Meppel is helemaal niet nutteloos. Er zijn legio redenen om de stop niet te laten vervallen. Niet in de laatste plaats vanwege het feit dat Meppel qua reizigers niet minder belangrijk is dan Steenwijk en Heerenveen.

      De winst van het schrappen van de stop bedraagt niet 3 minuten, maar slechts 1 minuut. De reistijd tussen Zwolle en Steenwijk bedroeg zonder stop te Meppel immers 24 minuten. Met de stop te Meppel bedraagt deze 25 minuten. Ik heb geen idee wat die 1 of 3 minuten verder voor enorm verschil maken om het schrappen van de stop te Meppel te rechtvaardigen. Zeker als er, zoals jij blijkbaar wenst, voor gekozen wordt de intercity naar Groningen wel te laten stoppen te Meppel. Dat levert voor de intercity naar Leeuwarden een extra reistijd op van 2 minuten, aangezien hetzelfde spoor te Meppel waarover die ic moet dan gebruikt wordt voor de stop van de ic naar Groningen.

      Het doortrekken van de sprinter naar Zwolle, levert alleen voordeel op voor reizigers die Zwolle als bestemming of vertrekstation hebben. De mensen die tegenwoordig de intercity gebruiken vanaf Meppel en verder reizen dan Zwolle, kunnen beter van de intercity gebruik blijven maken. Niet in de laatste plaats vanwege het feit dat de sprinter op een niet al te comfortabele plek gaat stoppen te Zwolle. Dit is niet direct naast spoor 14, maar een treinlengte verderop aan spoor 1b. Door in Meppel over te stappen op de intercity, bespaar je je die wandeling.

      • Quote:

        Het doortrekken van de sprinter naar Zwolle, levert alleen voordeel op voor reizigers die Zwolle als bestemming of vertrekstation hebben. De mensen die tegenwoordig de intercity gebruiken vanaf Meppel en verder reizen dan Zwolle, kunnen beter van de intercity gebruik blijven maken. Niet in de laatste plaats vanwege het feit dat de sprinter op een niet al te comfortabele plek gaat stoppen te Zwolle. Dit is niet direct naast spoor 14, maar een treinlengte verderop aan spoor 1b. Door in Meppel over te stappen op de intercity, bespaar je je die wandeling.

        Mee eens dat via station Meppel makkelijker kunt overstappen. Het is altijd een afweging van (geringe) tijdswinst vs. meer treinreizigers voor NS.

        Sprinter Leeuwarden - Zwolle komt op -: 34/04 aan op spoor 1 b op station Zwolle. Is er in ieder geval tijd genoeg om over te stappen op de andere treinen richting Lelystad/Amersfoort/Deventer/Enschede (Blauwnet)/Kampen.

        • Ook hier zie ik nauwelijks voordelen. De overstap van de sprinter uit Groningen, naar de sprinter naar Lelystad/Amsterdam centraal verdwijnt te Zwolle. De overstap van spoor 1b van de sprinter uit Leeuwarden naar de sprinter naar Lelystad/Amsterdam centraal is niet haalbaar en komt niet in de reisplanner. De overstaptijd van 3 minuten is alleen te doen als je wilt rennen. De afstand (ten oosten van de wisselstraat) van/naar spoor 1b is echt ver. De situatie wat die overstap betreft verslechtert dus voor alle (sprinter-)reizigers uit de richting Meppel.

          De overstap richting Kampen blijft haalbaar, voor de overstappen naar de IC's naar Deventer/Amersfoort/Lelystad verbetert er niets of niet veel. De overstap naar de Blauwnet sprinter naar Enschede (de intercity verdwijnt grotendeels) blijft ook gewoon haalbaar.

        • Inderdaad is de aansluiting van Sprinter Leeuwarden op Sprinter Zwolle - Amsterdam niet perfect. Degenen die slecht ter been zijn, zullen een probleem hebben.

          Maar waarschijnlijk kunnen NS en ProRail niet bij elk station een goede aansluiting geven. Hoewel station Zwolle bekend staat als overstapstation.

          Ze zullen soms een afweging moeten maken. En dat treinreizigers tussen Akkrum - Kampen Zuid een minder goede aansluiting hebben dan Akkrum - Lelystad bij Zwolle is blijkbaar zo'n afweging.

  • De enige reden van de tijdelijk reguliere intercitystop in Meppel is/was dat de sprinter van Leeuwarden richting Zwolle, door gebrek aan railcapaciteit, niet verder kon rijden dan Meppel. Daar was/is dan de overstapmogelijkheid op de stoppende intercity naar Zwolle. De uitbreiding van de railcapaciteit is nu voltooid, dus de sprinters rijden nu door naar Zwolle. De intercitystop in Meppel zal daarom binnenkort ook vervallen. De daardoor gewonnen reistijd komt dan weer ten gunste van de krappe overstaptijd in Leeuwarden van NS op de Arriva-treindiensten aldaar. Enkele honderden reizigers per dag zullen er daardoor op vooruitgaan.

    • Zolang de sprinter niet de hele dag en niet iedere dag doorrijdt tussen Meppel en Zwolle, blijft de stop van de intercity gehandhaafd. De stop biedt vele NS doet er bovendien verstandig aan om de stop te handhaven vanwege de concurrentiepositie. Dit gezien het risico dat er bestaat dat NS de aanbesteding van de sprinterdiensten op het traject verliest. De Arriva-treindiensten in Leeuwarden sluiten perfect aan op de aankomende en vertrekkende intercity's. De overstappen zijn zelfs al erg ruim, zoals de 7 minuten naar Harlingen en 10 minuten naar Stavoren. Je begrijpt zelf natuurlijk wel dat je daarmee een kulargument aandraagt.

  • Wat Annemiek er ook van denkt of vindt is niet zo belangrijk. Wel belangrijk is dat de provincie Friesland al jaren investeert in de versnelling van de intercity Leeuwarden - Zwolle. Plus in de verbeteringen van de krappe overstapmogelijkheden in Leeuwarden. De provincie Friesland heeft daarom ook meebetaald aan de nu bijna voltooide uitbreiding van de spoorcapaciteit in Zwolle. Nadat de stoptrein uit Leeuwarden volledig door kan rijden naar Zwolle, zal de intercitystop in Meppel gewoon vervallen. Dat is een vaststaand feit. Hiermee beëindig mijn inbreng in deze nutteloze discussie.

  • Jammer dat het Spoorplan Noord-Nederland niet voorziet in het herleggen van het traject in Staphorst (Zwolle - Meppel),zodat de maximum snelheid omhoog kan van 110 naar 140 km/h. Levert toch weer een à twee minuten rijtijdwinst op voor intercity en stoptrein.

    • Dat zou voor NS inderdaad interessant kunnen zijn, omdat daarmee een kortere keertijd voor de intercity te Groningen gerealiseerd kan worden. Die is nu 36 minuten en kan met 2*2 minuten tijdwinst naar 10 minuten. Maar ik denk dat de benodigde tijdwinst daarvoor al behaald wordt door de aanpassing aan de bocht bij Hoogeveen.

      Voor de verbetering van de overstappen in het noorden, is de reistijdwinst verder niet echt noodzakelijk.

Share

Recent Posts

Belgische spoorwegen promoot reizen naar Portugal, maar hoe kom je er?

Reis budgetvriendelijk naar Porto of Lissabon. Die tip geeft de Belgische spoorwegen NMBS. Maar hoe…

2 dagen terug

Rhätische Bahn presenteert nieuwe trein (en dit keer niet in het rood)

De Rhätische Bahn, bekend om haar rode treinen, heeft voor de verandering een trein gepresenteerd…

2 dagen terug

Dubbeldekkers (DDZ) keren terug op het spoor

Vanaf 6 december gaat de Nederlandse Spoorwegen stapsgewijs weer dubbeldekkers inzetten van het type DDZ.…

4 dagen terug

Thalys start (beperkt) met directe trein naar Disneyland Parijs

Vanaf 18 maart 2022 gaat hogesnelheidstrein Thalys weer rechtstreeks naar Marne la Vallée rijden, het…

4 dagen terug

Interrail: reserveringen en toeslagen

Onbeperkt reizen met de trein door Europa? Dat kan met de Interrail-pas. Bij de meeste…

5 dagen terug

NS start binnenkort met opleidingsritten ICNG

De Nederlandse Spoorwegen hebben bij de Inspectie Leefomgeving & Transport toestemming gevraagd om met de…

6 dagen terug