Er rijden vrijdag in het hele land geen treinen van de NS door de staking van NS-personeel in Midden-Nederland. Alle internationale treinen rijden wel, met uitzondering van de Eurocity Direct naar Brussel, maar deze treinen mogen niet tussen Nederlandse stations gebruikt worden, aldus de NS.
Mogelijk gaan er nog wel pendeltreinen rijden tussen Amsterdam en Schiphol, al is hier momenteel nog geen duidelijkheid over. Op dinsdag meldde de NS dat de staking in de regio Midden gevolgen gaat hebben voor het hele land. Op woensdag werd bekendgemaakt dat al het nationale treinverkeer van de NS stil ligt tussen 04.00 uur op vrijdag en 04.00 uur op zaterdag.
De vakbonden houden de staking voor een hogere loonsverhoging in de nieuwe cao. Er zijn vier regionale stakingen gepland, gevolgd door een landelijke staking op 17 juni. Maar nu blijkt dat gelijk al de eerste staking in de regio Midden de treinen van de NS in het hele land stillegt. Dat komt omdat de spoorwegmaatschappij haar basis in Utrecht heeft. Hier wordt het treinschema gemaakt en door de staking kan dit dus niet gebeuren.
Ook in 2022 waren er regionale stakingen, ook toen koos NS ervoor om het treinverkeer in heel Nederland stil te leggen toen de regio midden-Nederland ging staken.
Reizigersvereniging Rover heeft in een reactie laten weten de staking buitenproportioneel te vinden. ’’De staking van komende vrijdag is de eerste in een reeks. In de praktijk betekent dit dat vrijdag meteen al het treinverkeer plat komt te liggen, aangezien het hart van de treindienst wordt geraakt.’’ De vereniging ziet liever reizigersvriendelijke acties ’waarmee de vakbonden ook aandacht voor hun zaak kunnen vragen’.
Rover adviseert reizigers die te maken krijgen met kosten vanwege de staking, sowieso een claim bij NS meer te leggen en te vragen om coulance. Doorgaans geldt dat je geld terugkrijgt voor een al betaald kaartje of een deel van je abonnementsgeld. Ook kun je in aanmerking komen voor vergoeding van (een deel) van de kosten van vervangend vervoer. Dat is echter maximaal 25 euro, dat is al ruim twintig jaar zo. Tijdens de stakingen in 2001 konden reizigers maximaal 50 gulden per stakingsdag krijgen.
De staking heeft geen gevolgen voor de regionale trajecten waar andere vervoerders rijden, met uitzondering van het R-Net-traject Alphen aan den Rijn – Gouda waar de NS de vervoerder is. Arriva waarschuwt reizigers wel dat het drukker kan zijn in de treinen.
De internationale treinen kunnen volgens de NS ook blijven rijden, met uitzondering van de Eurocity Direct. NS International rijdt de verschillende eigen internationale diensten in samenwerking met NMBS, Deutsche Bahn of ÖBB.
Na de staking van vrijdag is er voor dinsdag 10 juni een staking gepland in de regio West, op donderdag 12 juni in Noord-West, op maandag 16 juni in de regio’s Noord en Zuid en op dinsdag 17 juni in het hele land. Meer informatie over de gevolgen van deze stakingen volgt.
De NS betreurt de staking en meldt dat het bedrijf bereid is om weer te gaan praten met de bonden. Volgens de vervoerder lag er nog geen eindbod toen de bonden het cao-overleg begin mei lieten klappen.
c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 5 juni 2025 09:39
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…