NS staking vrijdag 6 juni: geen treinen (van NS)
04 jun 2025 13:04
Er rijden vrijdag in het hele land geen treinen van de NS door de staking van NS-personeel in Midden-Nederland. Alle internationale treinen rijden wel, met uitzondering van de Eurocity Direct naar Brussel, maar deze treinen mogen niet tussen Nederlandse stations gebruikt worden, aldus de NS.
Mogelijk gaan er nog wel pendeltreinen rijden tussen Amsterdam en Schiphol, al is hier momenteel nog geen duidelijkheid over. Op dinsdag meldde de NS dat de staking in de regio Midden gevolgen gaat hebben voor het hele land. Op woensdag werd bekendgemaakt dat al het nationale treinverkeer van de NS stil ligt tussen 04.00 uur op vrijdag en 04.00 uur op zaterdag.
Regionale staking wordt toch landelijk
De vakbonden houden de staking voor een hogere loonsverhoging in de nieuwe cao. Er zijn vier regionale stakingen gepland, gevolgd door een landelijke staking op 17 juni. Maar nu blijkt dat gelijk al de eerste staking in de regio Midden de treinen van de NS in het hele land stillegt. Dat komt omdat de spoorwegmaatschappij haar basis in Utrecht heeft. Hier wordt het treinschema gemaakt en door de staking kan dit dus niet gebeuren.
Ook in 2022 waren er regionale stakingen, ook toen koos NS ervoor om het treinverkeer in heel Nederland stil te leggen toen de regio midden-Nederland ging staken.
‘Staking is buitenproportioneel’
Reizigersvereniging Rover heeft in een reactie laten weten de staking buitenproportioneel te vinden. ’’De staking van komende vrijdag is de eerste in een reeks. In de praktijk betekent dit dat vrijdag meteen al het treinverkeer plat komt te liggen, aangezien het hart van de treindienst wordt geraakt.’’ De vereniging ziet liever reizigersvriendelijke acties ’waarmee de vakbonden ook aandacht voor hun zaak kunnen vragen’.
Recht op vergoeding en geld terug
Rover adviseert reizigers die te maken krijgen met kosten vanwege de staking, sowieso een claim bij NS meer te leggen en te vragen om coulance. Doorgaans geldt dat je geld terugkrijgt voor een al betaald kaartje of een deel van je abonnementsgeld. Ook kun je in aanmerking komen voor vergoeding van (een deel) van de kosten van vervangend vervoer. Dat is echter maximaal 25 euro, dat is al ruim twintig jaar zo. Tijdens de stakingen in 2001 konden reizigers maximaal 50 gulden per stakingsdag krijgen.
Regionale treinen (bijna) allemaal volgens schema
De staking heeft geen gevolgen voor de regionale trajecten waar andere vervoerders rijden, met uitzondering van het R-Net-traject Alphen aan den Rijn – Gouda waar de NS de vervoerder is. Arriva waarschuwt reizigers wel dat het drukker kan zijn in de treinen.
De internationale treinen kunnen volgens de NS ook blijven rijden, met uitzondering van de Eurocity Direct. NS International rijdt de verschillende eigen internationale diensten in samenwerking met NMBS, Deutsche Bahn of ÖBB.
Na de staking van vrijdag is er voor dinsdag 10 juni een staking gepland in de regio West, op donderdag 12 juni in Noord-West, op maandag 16 juni in de regio’s Noord en Zuid en op dinsdag 17 juni in het hele land. Meer informatie over de gevolgen van deze stakingen volgt.
NS wil weer met bonden praten
De NS betreurt de staking en meldt dat het bedrijf bereid is om weer te gaan praten met de bonden. Volgens de vervoerder lag er nog geen eindbod toen de bonden het cao-overleg begin mei lieten klappen.
c) Treinreiziger.nl
Wellicht onbedoeld? Na de stakingen van de afgelopen jaren is toch wel duidelijk geworden dat dit toch echt wél de bedoeling is. NS verkeert in zwaar weer en wil nog steeds ook niet in eigen vlees snijden. Wouter Koolmees is voor mij met afstand de zwakste PD die NS gehad heeft. Hij zit er nu zo’n 3 jaar en ik heb eigenlijk nog niets positiefs gezien.
De reiziger is weer de dupe. Ik zie een groeiende afkeer van de vakbonden in de samenleving. Ik zag op nu.nl ook zeer veel negatieve reacties. Wel weer knap van die redactie aldaar dat ze de 2 positieve reacties er weer uitgelicht hebben.
In welk vlees moet de ns snijden? Ze laten al 500 kantoorbanen vervallen én ze kunnen vanwege de cao’s niet het aantal conducteurs terugbrengen.
Tuurlijk eigenlihk moet het cao opengebroken worden en het rondje rond de kerk recht afgeschaft, samen met de verplichte aanwezigheid van conducteurs op elk treinstel. Maar dan krijg je pas echt veel stakingen.
Of moeten ze monteurs en machinisten gaan ontslaan?
NS heeft o.a. 50 directeuren rondlopen. Ze hebben ook veel bedrijfsvreemde activiteiten (winkels op de stations) Als ik van Sander op X lees dat NS met twee managers bezig is geweest om een sticker te vervangen die van oud ‘Defect” naar nieuw “buiten gebruik” wordt getransformeerd, dan ben je echt compleet van het padje wat mij betreft en zou je dringend ander werk moeten gaan zoeken.
En wat betreft de conducteurs: Ja gooi die knuppel nu eindelijk eens in het hoenderhok en ga ook daadwerkelijk meten op de man/vrouw. De rotte appels vallen er dan tenminste een keer uit. Zoals het nu gaat kan je echt niet lang doorgaan.
Als NS en bonden het aantal conducteurs niet willen verminderen moeten ze zelf ook maar samen oplossen waar ze al dat overbodige personeel van betalen.
Wat ook scheelt is dat vakbonden alleen om hun personeel denken en niet aan het feit dat NS gewoonweg niet altijd hun zin kunnen volgen, al zouden ze dat willen.
Er wordt niet voor niets zoveel banen geschrapt en ze willen heus wel het beste doen van de reiziger, maar helaas moeten er keuzes gemaakt worden.
Daardoor snap ik ook niet waarom de vakbonden altijd z’n hoog mogelijke loon willen hebben want dat kàn gewoon niet altijd..
Ben je Marjan Rintel vergeten? Zij heeft in korte tijd al het goede werk van Roger van Boxtel teniet gedaan. Aan Wouter Koolmees de ondankbare taak om de boel te herstellen. Daar is hij heel hard mee bezig, maar de omstandigheden (m.n. de enorme inflatie) zitten nou niet bepaald mee…
Het hele land ‘plat’ en min of meer door NS zelf georganiseerd, hoe kan dit?
De Europese richtlijn die voorschreef dat de lidstaten hun spoorbedrijven moesten splitsen in een publiek- en privaat deel, en daarna concurrerende bedrijven op hun net moesten toelaten, is in ons land niet doorgezet. Daardoor zit NS al 30 jaar in een onmogelijke spagaat, in stand gehouden door een overheid die niet bij machte is de nodige knopen door te hakken.
Het personeelsbeleid is typisch dat van een overheidsbedrijf terwijl de directie tussen de bemoeienis van allerlei staatssecretarissen door probeert een soort van bedrijfsstructuur te volgen.
De flexibiliteit en solidariteit die ervoor zorgden dat de zaak ‘op rolletjes’ bleef lopen is eruit gereorganiseerd. Gebrek aan persoonlijke verantwoordelijkheden en angst voor de eigen baan is ervoor teruggekomen. Je ziet het proces bij de geringste onregelmatigheid geheel stilvallen.
Voor kortzichtigheid kun je niet bij de opticien terecht dus houd de toekomst voor ogen.
Wat NS volgens mij nodig heeft is een stevige concurrent en minder overheidsbemoeienis of een teruggang naar de structuur van een hiërarchisch door oud- militairen geleid overheidsbedrijf die het ooit had en die in sommige landen nog steeds bestaat. Hak die knoop nu eindelijk eens door.
Een reactie naar mijn hart. Bij het minste of geringste valt inderdaad nu de hele organisatie stil. Ik mis persoonlijk zoals ik al aangaf ook een leider bij NS. Koolmees is wat mij betreft echt 3 keer niets en zal volgens mij niemand inspireren om een stapje extra te doen. De rest van de directie is ook volkomen onzichtbaar. Ik ben zelf voor een stevige concurrent en minder overheidsbemoeienis. Ik blijf erbij dat NS nog steeds een geldverslindend bedrijf is wat bij een open markt heel veel moeite zal hebben om overeind te blijven.
Waar zouden we zijn zonder de trein.
Nergens
Heeft u een rijbewijs en een auto?
Ja) In de file
Nee) Thuis in de bijstand.
Leuk feitje: 1 op de 2 Nederlanders heeft geen rijbewijs en geen auto. Gelukkig zitten die niet allemaal in de bijstand!
Ik heb ook geen rijbewijs en verdien redelijk goed dus geen bijstand
Groetjes MCN-2021
Ja veel beter ik ben er voorstander van
Zou Arriva en/of andere vervoerders vrijdag dan op het hoofdnet kunnen rijden?
Prorail werkt gewoon, capaciteit geen gebrek.
Lijkt me dat ze dat graag willen, eindelijk concurrentie op het spoor.
Nee liever niet het wordt dan een chaos op het spoor
Vermoedelijk hebben we te maken met een “afpersende” NS-directie (50 directeuren met hoge inkomens?). Als er regionaal gestaakt wordt grijpen ze een smoes aan om het hele treinverkeer plat te gooien en alle maschinisten en conducteurs te straffen met niet-betaling.
De meeste Intercity-ritten door Midden-Nederland beginnen en eindigen buiten Midden-Nederland. De indeling van het materieel en de maschinisten en conducteurs wordt ruim van te voren opgezet. Omdat de staking tevoren bekend was kon deze op tijd tevoren aangepast worden. Het is dus een smoes dat al het treinverkeer van de NS plat ligt omdat de planning in een kantoor in Utrecht opgezet wordt. Bovendien weer het opzettelijk ondermijnen van de betrouwbaarheid door niet elders een alternatieve planningscentrum te hebben.