Foto: Archief
Vanaf donderdag 2 februari legt een deel van de medewerkers in het streekvervoer het werk neer. Dat heeft vakbond FNV eerder laten weten. Vanaf maandag 6 februari wordt de impact van de stakingen naar verwachting groter.
Er is een conflict bij de kleine cao multimodaal streekvervoer voor zo’n 1300 medewerkers, met name treinpersoneel. Er is ook een cao-conflict bij de cao streekvervoer, waar 13.000 mensen onder vallen. Bij beide cao’s zijn stakingen aangekondigd.
De actie donderdag heeft betrekking op het zogeheten multimodale streekvervoer. Daardoor zullen veel regionale treinen van Arriva, Keolis, Qbuzz en Connexxion (Transdev) niet rijden. Bij Arriva zullen de treinen rondom Leeuwarden, Emmen, Mariënberg en Zwolle (Vechtdallijnen) met name geraakt worden door de staking, zegt de vervoerder.
De staking is dus niet van invloed op de bus- en treindienstregeling in de Achterhoek, het Rivierenland en Limburg. De treinen Groningen – Veendam / Winschoten zullen ook rijden. Op overige Groningse lijnen wordt wel hinder verwacht, omdat hier soms ook personeel uit Friesland wordt ingezet.
Volgende week, vanaf maandag 6 februari, leggen de medewerkers van de grotere streekvervoer-cao vijf dagen lang het werk neer. Dit zijn vooral veel buschauffeurs maar ook treinpersoneel dat juist niet onder de cao multimodaal valt.
Zo’n grote landelijke staking zorgde er vorige maand voor dat twee dagen lang in verschillende regio’s ongeveer 40 procent van het openbaar vervoer uitviel. “Bij beide cao’s gaat het om dezelfde problemen, mensen kunnen door de hoge inflatie amper meer rondkomen en door personeelstekort en hoog ziekteverzuim is de werkdruk torenhoog. Daar moet snel wat aan gedaan worden”, zegt FNV-bestuurder Edwin Kuiper.
Hij maakt zich er hard voor dat de lonen van de medewerkers automatisch meestijgen met de inflatie. Ook zouden er volgens hem maatregelen moeten worden genomen om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim te verlagen.
Werkgeversorganisatie VWOV laat intussen weten dat het laatste bod van de werkgevers voor de grote streekvervoer-cao niet meer geldt. De werkgevers boden daarbij onder meer 8 procent loonsverhoging voor 2023. De vakbonden hadden al laten weten dit veel te weinig te vinden. Voor VWOV was die opstelling reden om zelf ook een ultimatum te stellen. Als de bonden niet op tijd zouden ingaan op het bod, zou het vervallen. Dat laatste is nu gebeurd.
Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: “We hebben vakbonden uitgelegd dat we echt op de grens zitten van wat we kunnen bieden. Vakbonden dreigen met stakingen. We gaan niet op basis van een ultimatum van de vakbonden of op basis van stakingen opnieuw aan tafel.” Hij zegt verder veel geluiden te horen van medewerkers die de werkgevers steunen. “Die collega’s zijn niet altijd lid van een bond en horen bij de stille meerderheid.”
Kagie stelt verder dat de stakingsbereidheid lager is dan de bonden doen willen laten geloven. “Maar ook als de totale impact meevalt en het OV deels blijft rijden, zijn de reizigers van wie de bus niet rijdt de dupe. We zijn een hele zichtbare sector. Acties werken ontwrichtend en dat weten de vakbonden ook. Voor vakbonden is het een manier om snel veel publiciteit te krijgen.”
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 1 februari 2023 22:51
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…