Foto: Archief
Het openbaar vervoer zal ook in het vierde kwartaal financiële steun krijgen van de Rijksoverheid om treinen, bussen, metro’s en trams te laten rijden tijdens de coronacrisis.
In februari maakte het kabinet bekend dat de ov-sector tot en met september op financiële steun van het Rijk kon rekenen. De regeling is nu doorgetrokken voor heel 2021. Dat betekent dat de kostendekkingsgraad voor het ov tot oktober minstens 93 procent blijft.
Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat: “Het kabinet roept mensen nog steeds op om zoveel mogelijk thuis te werken en ook studenten volgen het onderwijs nog vooral online. Zo willen we de verspreiding van het coronavirus tegengaan. Tegelijkertijd vragen we het ov wel te blijven rijden, omdat het een vitale sector voor Nederland is.” Daarom wordt de ov-sector gecompenseerd.
Door de coronacrisis maken veel minder reizigers gebruik van het openbaar vervoer. Hierdoor hebben de vervoerders nu meer kosten dan inkomsten. In totaal is er dit jaar ongeveer 1,5 miljard euro beschikbaar.
Het verloop van de pandemie is lastig te voorspellen. Daarnaast laten prognoses zien dat het na de coronacrisis tijd kost voordat reizigersaantallen weer op het niveau van voor de crisis zijn. Daarom zal de komende maanden onderzocht worden wat na 2021 nog nodig is om het openbaar vervoer te kunnen laten rijden. NS liet eerder al weten te rekenen dat pas in 2025 hetzelfde niveau als 2019 wordt bereikt.
De vervoerders luidden in maart nog de noodklok. Ze waren bang dat er door de verkiezingen te lang onduidelijkheid zou zijn over de toekomst. Ondanks dat er nog geen nieuwe regering is, blijkt die vrees dus ten onrechte.
This post was last modified on 9 april 2021 18:05
De NS is deze week begonnen met het verdelen van 3000 nieuwe OV-fietsen. De komende…
Het herstelwerk aan de tien viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) is volgens de planning pas…
De enig overgebleven Nederlandse Trans Europ Expresstrein is gered. De kersverse Stichting Trans Europ Express…
De provincies Friesland, Groningen en Flevoland roepen de coalitiepartijen op de aanleg van de Lelylijn…
De NS krijgt een bonus van een half miljoen euro voor de prestaties in 2024.…
Parijs is een van de populairste treinbestemmingen van Europa. Treinstation Gare du Nord in Parijs…