In Beeld: WINK van Arriva

Vanaf vandaag kunnen reizigers mee met de nieuwe WINK-treinen van Arriva. De treinen worden ingezet vanaf Leeuwarden naar Harlingen, Sneek / Stavoren en Groningen.

Meer comfort

Ariën Claij van Treinenweb.nl was in vandaag in het hoge Noorden, en legde de gloednieuwe treinen vast. “Het comfort vergeleken met de niet-gemoderniseerde GTW-treinen is stukken beter geworden. De stoelen zitten aanzienlijk zachter, en vooral de (USB-)stopcontacten, klaptafeltjes, en de tafel bij de vierzits-plek is echt een aanwinst” vertelt Claij.

De initiatiefnemer van Treinenweb vindt het comfort van de Arriva-treinen beter dan van de Sprinters van de NS. “Vooral omdat de afstanden tussen de Friese stations in vergelijking met de NS langer zijn, is de luxe in deze trein zeker op zijn plaats.”

De WINK in beeld

In Harlingen wacht de nieuwe WINK voor vertrek naar Leeuwarden. Foto: Ariën Claij.
Reis alleen als het echt noodzakelijk is, is het advies. Druk in de trein is het dan ook nog niet. Foto: Ariën Claij.
De treinen hebben ook een stiltecoupe. Foto: Ariën Claij.
In een deel van de trein zijn geen zitplaatsen beschikbaar, vanwege de aandrijving en techniek van de trein. Foto: Ariën Claij.
Naar buiten kijken in de stiltecoupe. Foto: Ariën Claij.

This post was last modified on 12 april 2021 19:59

Bekijk reacties

  • Naar buiten kijken wordt met die folie op ooghoogte wel een beetje problematisch.

    • De WINK rijdt op plantaardige diesel/olie (HVO) en heeft batterijen om de remenergie in op te slaan en kan deze energie gebruiken bij accelereren. Mocht de motor er in de toekomst uitgaan, dan kan je eigenlijk wel over een Flirt Akku spreken.

  • Hopelijk wordt er dan ooit nog eens wat geëlektrificeerd, met deze treinen is Arriva daar in elk geval klaar voor.

    • Mogen er nog wel enkele niet-elektrificeerde spoorlijnen in Nederland overblijven? Diversiteit moet blijven in spoorland.

      • Spoorlaan heeft genoeg diversiteit: spoorbreedtes, aandrijving, beveiligingssystemen, links/rechts rijden, perronhoogtes. Veel van deze verschillen zijn historisch zo gegroeid zonder specifieke meerwaarde. Ik vind het een vreemd standpunt om diversiteit te willen behouden. Natuurlijk kunnen de verschillen omwille van kosten niet zomaar rechtgetrokken worden, maar het lijkt me logisch om in de basis te streven naar minder diversiteit.

        • Een spotter vind het fijn om verschillende treinen te zien. Sommige spotters vinden het prachtig een dieseltrein. Liefst waarschijnlijk een ronkende locomotief met rijtuigen en geen Spurt. Maar dat is natuurlijk onvoldoende reden om dieseltrein in Nederland te laten bestaan, althans in de reguliere dienst. Maar op dit moment zijn we nog niet zover dat de dieseltrein definitief vaarwel is gezegd, maar dat het aantal dieseltreinen in Nederland afneemt, staat vast.

        • Precies, in Duitsland heb je nog treinen getrokken door de diesellok (BR218, BR223 of BR245), of in trek-duwcombinatie met een diesellok (BR218, BR223 of BR245). In ieder geval tussen Hamburg en Sylt, Hamburg en Cuxhaven, Ulm/Augsburg en Oberstdorf, München en Mühldorf, Regensburg en Hof/Pilsen (CZ) en tussen Leipzig en Chemnitz. Ik vind dat prachtig en het jammer dat we zoiets niet hebben in Nederland, maar ook niet in bijvoorbeeld België en Luxemburg.

      • Laten we hopen dat men bij keuze voor of tegen elektrificatie van trajecten de mening van treinspotters niet meeweegt. De dagelijkse gebruikers zijn veel belangrijker dan de figuren die zo graag divers materieel op de foto zetten.

        • Helemaal eens met Annemiek.
          Ik vind het echt van de zotte wanneer overwegingen van treinspotters, dus geen gebruikers of anderszins betalenden ook maar enige rol zouden kunnen gaan spelen in overwegingen omtrent elektrificatie of anderszins.
          De genoemde voorbeelden kunnen allemaal elk prima verklaard worden, uit geschiedenis dan wel uit concurrentie overwegingen maar zijn op geen enkele wijze gerelateerd aan wat treinspotters graag zouden willen zien.
          Daardoor hebben deze voorbeelden ook geen eigenstandige waarde.

      • De wens om diversiteit is geen serieus te nemen belang als het gaat om elektrificatie van baanvakken, dergelijke overwegingen doen er wellicht toe bij deze of gene museumbaan maar hebben totaal niets te maken met de realiteit van alledag.
        Het verbaast me dan ook in hoge mate dat iemand deze wens serieus lijkt te willen doen hier.

  • Materieel ziet er goed uit. Hoop komende zomer een ritje mee te kunnen reizen. Ik ben benieuwd of ik de lekkere frituurgeuren ruik als ik op een station ben.

  • Baardstaart, als je de lekkere frituurgeur ruikt stimuleert dat tenminste de (gezonde) eetlust en alles beter nog dan met een trein langs weilanden rijden waar een boer net koeienmest heeft uitgestrooid, want dan kies ik - die ooit 50 meter van een frituur gewoond heeft - liever voor een frietje met... en misschien wel in zo'n Arriva Wink trein, "eet smakelijk"...

  • Het is mij een raadsel waarom de lijn Leeuwarden - Groningen niet is geëlektrificeerd. Dat zou veel mogelijkheden geven om een doorlopend traject te geven vanaf de grens met Duitsland tot Leeuwarden en eventueel daarbij Harlingen. Goed voor de economie die in Friesland en Groningen gericht is op Noord-Duitsland.En waar blijft die nieuwe brug in Duitsland?

    • Misschien omdat de enorme kosten van elektrificatie volstrekt nooit gaan opwegen tegen enige extra volume aan reizigers en dus aan kaartverkoop?

    • Groningen-Leeuwarden is het enigste traject binnen Nederland waar sneltreinen over een niet-geëlektrificeerd baanvak rijden, wat dus uniek is in Nederland en zelfs voor de gehele Benelux. Laten we dat vooral behouden.

      • Als 'we' dat traject gewoon elektrificeren, is er in de toekomst echt niemand die met weemoed terug zal denken aan de tijd dat er op diesel werd gereden, behalve dan misschien een paar van die sneue treinspotters.

      • Dat iets uniek is in de Benelux lijkt me vooral een reden om juist wel te onderzoeken of het slim is dat aan te passen. Het is natuurlijk van de zotte dat belangrijke spoorlijnen niet met de tijd meegaan omwille van diversiteit of historisch besef. Daar hebben we een spoorwegmuseum voor.

  • Overigens een gemiste kans voor Arriva door niet ook alle mededelingen in de Wink in het Fries te vermelden, hier had dat ook best wel gekund.

  • Nee, vertel dan alles in het Engels en dan in goed Engels en niet in het Amerikaans, waarvan velen denken dat het Engels is.....

Share

Recent Posts

NS personeel staakt vanaf 24 augustus

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk…

3 dagen terug

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

5 dagen terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

7 dagen terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

7 dagen terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

7 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

1 week terug