Steun ov-bedrijven verlengd
09 apr 2021 16:01
Het openbaar vervoer zal ook in het vierde kwartaal financiële steun krijgen van de Rijksoverheid om treinen, bussen, metro’s en trams te laten rijden tijdens de coronacrisis.
Veel minder reizigers
In februari maakte het kabinet bekend dat de ov-sector tot en met september op financiële steun van het Rijk kon rekenen. De regeling is nu doorgetrokken voor heel 2021. Dat betekent dat de kostendekkingsgraad voor het ov tot oktober minstens 93 procent blijft.
Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat: “Het kabinet roept mensen nog steeds op om zoveel mogelijk thuis te werken en ook studenten volgen het onderwijs nog vooral online. Zo willen we de verspreiding van het coronavirus tegengaan. Tegelijkertijd vragen we het ov wel te blijven rijden, omdat het een vitale sector voor Nederland is.” Daarom wordt de ov-sector gecompenseerd.
Door de coronacrisis maken veel minder reizigers gebruik van het openbaar vervoer. Hierdoor hebben de vervoerders nu meer kosten dan inkomsten. In totaal is er dit jaar ongeveer 1,5 miljard euro beschikbaar.
Terugkeer reizigers
Het verloop van de pandemie is lastig te voorspellen. Daarnaast laten prognoses zien dat het na de coronacrisis tijd kost voordat reizigersaantallen weer op het niveau van voor de crisis zijn. Daarom zal de komende maanden onderzocht worden wat na 2021 nog nodig is om het openbaar vervoer te kunnen laten rijden. NS liet eerder al weten te rekenen dat pas in 2025 hetzelfde niveau als 2019 wordt bereikt.
De vervoerders luidden in maart nog de noodklok. Ze waren bang dat er door de verkiezingen te lang onduidelijkheid zou zijn over de toekomst. Ondanks dat er nog geen nieuwe regering is, blijkt die vrees dus ten onrechte.
Lijkt op pappen en nat houden. Pijnlijke beslissingen worden weer vooruit geschoven.
Aan de andere kant kunnen de vervoerders wel de dienstregeling van 2022 een soberder maken en die soberder dienstregeling begin december laten ingaan ipv in September met een nooddienstregeling te moeten komen.
Ik ben wel van mening dat de computer (telewerken/televerageren) en de (e-)auto en de (e-)fiets de grote vervoerswinnaars van de Coronatijd zijn en dat het wel heel erg lang gaat duren eer het OV weer een beetje op het oude niveau komt, als het nog ooit zover komt.
In het oosten van het land zijn de treinen nog redelijk gevuld (40%), maar ik zie wel heel veel bussen waar zeer weinig mensen in zitten. Ik denk dat hier weleens zeer stevig in gesneden gaat worden. Ik denk dat als er zelfrijdende auto’s komen dat het helemaal gedaan is met het bus OV in de landelijke gebieden.
“In het oosten van het land zijn de treinen nog redelijk gevuld (40%), maar ik zie wel heel veel bussen waar zeer weinig mensen in zitten. Ik denk dat hier weleens zeer stevig in gesneden gaat worden.”
Dat zegt veel over de gehoorzaamheid van reizigers aan de huidige coronaregels en helemaal niets over reizigeraantallen na het opheffen van die regels. Een dienstregeling baseren op de huidige cijfers is ongeveer net zo slim als alle stoelen uit de bioscopen, theaters en stadions slopen, omdat recente tellingen uitwijzen dat ze niet gebruikt worden.
Sinds de eerste lockdown op 11.03.2020 smijt de overheid met geld in het kader van allerlei steunmaatregelen. Vroeg of laat komt de rekening bij de burger. Het journaille heeft geen enkele belangstelling meer voor het financieringstekort.
Dat is in zekere zin waar, maar wat hadden de gevolgen geweest als er geen steun was verleend? Ik dank u en anderen voor de steun die ik van lezers heb mogen ontvangen. Voor een bedrijf als ons is het fijn dat er enige compensatie is, maar het komt niet in de buurt van de gemiste omzet.
>Het journaille heeft geen enkele belangstelling meer voor het financieringstekort.
Er zijn echt wel wat stukken over geschreven, hoor. Ik denk dat wij als consumenten en reizigers juist blij mogen zijn met dit nieuws. 1.5 miljard op een begroting van 300 miljard is veel geld, maar valt in het niet bij andere steunpakketen die gegeven zijn. K krijgt er waarschijnlijk een tweede, naast de eerste 4 miljard, en de miljard NOW steun die ze al heeft ontvangen. Zonder deze maatregelen zou alles failliet gaan, en hadden we na corona geen ‘normaal’ meer om naar terug te keren. Anderzijds kan de Nederlandse begroting dit best aan. Tot 2019 had Nederland vaak een flink begrotingsoverschot, (14 miljard in een kwartaal bv) en zodra de economie weer loeit lopen die 90 miljard extra schulden er wel weer vanaf.
Als er geen steun was verleend aan geen enkel bedrijf hadden we nu in een nog grotere crisis gezeten ,met heel veel werkelozen,niet alleen die van het OV maar ook andere bedrijven.
B.v. Horeca en Reisorganisaties .
Peter
Die ontslagen komen toch wel, als deze steunmaatregelen afgebouwd zijn. De openstaande rekeningen moeten natuurlijk nog wel allemaal betaald gaan worden. Veel is immers uitgesteld of tijdelijk verlaagd. En het maar de vraag of iedereen weer terugkomt in de stenen winkels, nu velen het online shoppen ontdekt hebben.
En hetzelfde verhaal voor de horeca, hoeveel zullen het overleven zodra de uitgestelde betalingen alsnog betaald moeten gaan worden?
En voor mij geldt dat ik het ov alleen gebruik voor noodzakelijke reizen, ook als we niet meer gemuilkorft in de trein hoeven te zitten. Reizen doe ik veeeel minder sinds deze crisis en heb er ook geen behoefte meer daaraan, heb ik bemerkt.
Klopt. Telewerken/Televergaderen/Tele… is king geworden en ik denk dat als in juli de subsidies stoppen voor horeca en kleine middenstand en er een testmaatschappij komt dat er dan nog een heleboel bedrijven gaan vallen. Een slechte ontwikkeling, maar denk ik niet meer tegen te houden. Wel denk ik dat er nog wel veel vraag is naar de horeca omdat mensen elkaar wel willen ontmoeten.
Ondanks ik een grote voorstander ben van stenen winkels wil ik wel kunnen kopen wat ik wil en dat werd ook voor de Corona tijd voor mij al een steeds groter probleem. Ik vind niet wat ik wil kopen. Ben zelf neurodivers en ik wil wat excentriekere kleding & spullen met andere specs kopen en ik kan die niet in de stenenwinkels kopen, maar kennelijk wel in diverse webshops (doe liefst gemixd. Kijken, bellen, kopen/ophalen). Dit komt omdat een stenen winkel een bereik heeft van de regio en een webwinkel landelijk of Europees.