Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
NS International heeft vorig jaar tien procent meer treinreizen verkocht dan in 2023. Het internationale treinverkeer groeit daarmee veel harder dan het binnenlandse treinverkeer waar het aantal reizigers met ruim vier procent toenam.
De groei van het internationale treinverkeer leidt tot toenemende drukte in de treinen van NS International, meldt de NS in het jaarverslag 2024. Voor de internationale treinen naar Duitsland werd in de zomer daarom het reserveren van een stoel verplicht. Over aantallen verkochte tickets doet NS International nooit mededelingen en die zijn ook niet terug te vinden in de jaarcijfers.
Dat de internationale treinreizen zoveel meer groeien dan de binnenlandse komt volgens de financiële topvrouw van NS Angelique Magielse onder meer omdat hier het aandeel vrijetijdsreizigers groter is. Deze groep reizigers keerde ook in het binnenlandse verkeer sneller terug in de trein na corona. Bovendien trekken de internationale treinen een groeiende groep milieubewuste reizigers die de trein boven het vliegtuig verkiezen.
In het jaarverslag meldt de NS dat de inzet van de nieuwe ICE 3neo op de verbinding tussen Amsterdam en Frankfurt direct tot betere prestaties heeft geleid op dit traject. Ook is het comfort voor zowel reizigers als personeel verbeterd met deze treinen, waarvan deze week bekend werd dat ze vanaf december dit jaar ook ingezet worden op de verbinding naar Berlijn. Nieuw bij de ICE 3neo is dat er een plek geboekt kan worden voor een fiets.
Werkzaamheden zorgen op alle internationale verbindingen voor problemen, blijkt uit het jaarverslag. De treinen naar en door Duitsland hebben last van de tachtig weken durende werkzaamheden tussen Zevenaar en Oberhausen waardoor er minder treinen kunnen rijden en treinen omgeleid worden.
De prestaties van de NightJet-nachttreinen, die NS samen met ÖBB rijdt, naar Innsbruck/Wenen en Zürich staan volgens de NS onder druk door zowel de werkzaamheden op het spoor in Duitsland als verouderd materiaal.
De snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) zorgen voor problemen voor de Eurostar, Eurocity Direct- en EuroCity-treinen. De reistijd van de treinen is langer en er is veel vertraging en uitval van treinen over de HSL.
Volgens het jaarverslag verbeterde NS International afgelopen jaar de reisinformatie in geval van treinuitval of vertraging. Het verslag meldt ook dat verzoeken voor geld terug bij vertragingen sneller worden afgedaan omdat de uitbetaling is geautomatiseerd. Volgens NS International is ook de website verbeterd en is er daardoor sneller toegang tot actuele reisinformatie. Een andere nieuwigheid in 2024 was de mogelijkheid om tickets van NS International online kosteloos te wijzigen.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 6 maart 2025 12:39
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…