Storing Geldermalsen – Tiel lijkt permanent

Sinds 18 oktober is er sprake van vertraging door een defect aan het spoor tussen Geldermalsen en Tiel. Waar eerst de hoop was dat de hinder na één dag verholpen zou zijn, lijkt die inmiddels permanent. Zelfs zo permanent dat NS het geen storing meer noemt en de dienstregeling van Geldermalsen naar Tiel is aangepast. Spoorbeheerder ProRail laat aan Treinreiziger.nl weten te werken aan een oplossing, maar dat de hinder in elk geval in november blijft.

Spoor buiten gebruik

“Het spoor tussen Tiel en Geldermalsen zit bijna aan het einde van zijn levensduur” legt ProRail-woordvoerder Joke van der Cruysen uit. De bedoeling was om het spoor in 2023 te vervangen, maar recent is echter aan het licht gekomen dat het spoor sneller is gesleten dan gedacht.

In eerste instantie heeft ProRail besloten vaker te inspecteren en er waren plannen in de maak om de levensduur van het spoor op te rekken. Maar zover is het niet gekomen, tijdens de inspecties is gebleken dat het spoor nu al niet meer voldoet aan de normen. “Om een onveilige situatie te voorkomen, hebben we het spoor buiten dienst moeten nemen” legt Van der Cruysen uit. Daardoor moet het treinverkeer tussen Geldermalsen en Tiel worden afgehandeld over één spoor. Doordat treinen elkaar normaal gesproken onderweg tegenkomen, is de dienstregeling nu aangepast.

Dwarsliggers

Concreet zijn de dwarsliggers de boosdoeners. Van der Cruysen: “Deze zijn afgekeurd op basis van inspectie, waaruit bleek dat de kraagbout onvoldoende grip heeft in de dwarsligger doordat het hout zacht is geworden.” Het hout is zacht geworden doordat water onvoldoende goed weg kan. Volgens de spoorbeheerder zijn nu 80.000 kraagbouten gecontroleerd en is duidelijk wat er nodig is voor herstel.

De herstelwerkzaamheden beginnen komende week. Toch zal de reiziger voorlopig nog hinder blijven ondervinden. Dat komt omdat een deel van de werkzaamheden ‘s nachts gedaan moet worden. Bovendien moeten er mogelijk ook dwarsliggers vervangen worden. Daardoor durft ProRail niet precies te zeggen hoe lang reizigers last zullen blijven houden van vertraging.

Hinder blijft voorlopig

Duidelijk is wel dat de spoorbeheerder in elk geval de rest van de maand nodig heeft maar mogelijk zullen de werkzaamheden dus ook in december verder gaan. Doordat er nu één spoor tussen Geldermalsen en Tiel buiten gebruik is, moeten treinen naar Tiel circa twintig minuten wachten voordat ze naar de eindbestemming kunnen doorrijden. Formeel vervalt in Tiel ook de aansluiting op de Arriva-trein naar Arnhem.

This post was last modified on 12 november 2021 17:02

Bekijk reacties

    • Het is wat ouderwets inmiddels. Maar als ze nog niet vervangen hoeven worden, blijven ze liggen. Ze zijn nog door het hele land te vinden. In dit geval lijkt het erop dat ze iets te lang gewacht hebben met vervangen, of het in ieder geval verkeerd ingeschat hebben.

  • dwarsliggen is een werkwoord
    wie is van hout?
    misschien toch terug naar de elektoshocks, voor prorail? innovatie, beginnen bij directie, top-down benadering is passend bij patient

    anderetijden.nl/aflevering/101/Wie-is-van-hout

  • Vreemd genoeg werd er tijdens werkzaamheden in Geldermalsen het andere, nu gebruikte spoor, wel vervangen. Ook een gevolg van vertraging is dat vaak de overstap in Tiel richting Arnhem niet gehaald wordt. En het verwerken in de dienstregeling heeft geen gevolg voor vertragingscijfers van NS vlgs mij is dat een beetje vals spelen. Tijd dat de gemeentelijke politiek aan de bel trekt!

    • Tja, op zich kan NS in dit geval ook niets aan de extra reistijd doen. Dit is een overmachtssituatie voor hen, want ProRail blijkt nu het onderhoud aan dat stuk spoor niet op orde te hebben. De politiek zou wmb eerder moeten kijken hoe ProRail dit heeft kunnen laten gebeuren in plaats van naar NS wijzen.

      • Dat is geen overmacht (misschien wel voor NS) maar gebrek aan vakkundigheid bij Prorail. Ze hebben kennelijk niet gemerkt dat het spoor aan vervanging toe is. Een ernstige zaak! Hoe veilig zijn de overige spoorbanen nog? Wat heeft men nog meer niet op tijd in de gaten?

  • Mijn eerste gedachte: "Geldermalsen-Tiel? Geldermalsen-Culemborg, toch?"
    Daar wordt al jarenlang niet harder gereden dan 100 km/u. Volgens mij een verzakking in de bodem of zo. Langs de kant van het spoor staan van die gele L-, gele A- en groene E-borden.

    Maar nu lees ik dus dat Geldermalsen-Tiel er nog erger aan toe is.

  • Als oud monteur Seinwezen vraag ik mij af of dat een ten onrechte bezetspoor melding is door die natte dwarsliggers.Klopt dat ?
    Peter

  • Voor de duidelijkheid :
    Op de luchtfoto's van Prorail is te zien. dat vrijwel het hele spoor in de richting van Tiel naar Geldermalsen houten dwl. heeft, in de andere richting is het spoor naar Tiel ,tot het enkelspoor wordt tot Tiel, al met betonnen dwl. uitgerust.

    • Dit klopt, het spoor 'richting tiel' is nu ook het enige spoor dat in gebruik is. Het andere spoor met houten dwarsliggers is nu juist buiten gebruik gesteld.

  • Is dat spoor dan niet erbij gelegd in de jaren dat dat stukje electrisch werd? Voorheen dieselde je met Rooie Sien/gele Mien tussen Geldermalsen en afwisselend Arnhem/Nijmegen. Dat zou verklaren waarom er zo groot verschil tussen die 2 sporen is

    • Nee, Tiel-Waddenoyen was altijd al dubbelspoor. De Betuwelijn van Dordrecht tot Elst was vóór de Tweede Wereldoorlog vrijwel helemaal dubbelspoor. Vanwege een gebrek aan staal voor hun wapenfabrieken hebben de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog op een deel van het traject het tweede spoor afgebroken. Na de oorlog is dat nooit meer hersteld.

      • Hetzelfde is gebeurd tussen Deventer en Wijhe. Ook daar is in de oorlog het tweede spoor afgebroken door de Duitsers en tot op de dag van vandaag nooit meer heraangelegd.

        • ook de bovenleidingsportalen en viaducten zijn gereed voor dubbelspoor. Als er een locatie is waar je zo aan de gang kan met onmiddellijk effect is het daar. En bij Geldermalsen natuurlijk.

      • @Otto De NS heeft in de oorlog de lijnen afgebroken. De NS moest in twee leveringen een gegeven hoeveelheid bovenbouw materieel aan de Duitsers leveren. Dit materieel is gebruikt voor de Rusland veldtocht. Het staal is nimmer in de hoogovens verdwenen.

        Na de spoorwegstaking heeft er ongeordende sloop door de Duitsers plaats gevonden. Bijvoorbeeld Amsterdam - Utrecht is geheel afgebroken omdat Amsterdam - Hilversum - Utrecht de functie van deze lijn kon overnemen. Ook bij Dordrecht richting Moerdijk is geheel gesloopt omdat de lijn dood liep op het front.

  • De aanhoudende grote kostenoverschrijdingen bij bouwprojecten (recentelijk weer tientallen miljoenen voor Groningen Centraal) worden gecompenseerd door steeds meer te bezuinigen op onderhoud. Het wordt tijd dat de budgetten voor bouwprojecten en onderhoud strict gescheiden gaan worden.

    • kletskoek, verreweg de meeste projecten hebben geen kostenoverschrijding.
      en Geldermalsen of Tiel zijn geen deel van de gemeente Groningen.

  • De Betuwelijn was van Dordrecht tot Nijmegen merendeels dubbelsporig. Echter in de oorlog zijn flink stukken opgebroken en naar Rusland verdwenen. In Juli 1944 was het opbraak proces in volle gang maar Geldermalsen - Wadenoyen lag er nog. Ik kan niet zien of het opgebroken geweest is. Het stond wel in de planning voor opbraak. In de jaren zestig, ruim voor de elektrificatie, was het in ieder geval weer dubbelsporig.

      • @Maurice Dit is een volslagen nieuw gegeven, kan je de bron geven?

        Spoorwegbedrijf in oorlogstijd pag. 165 paragraaf 4.2

        Vordering van bovenbouwmateriaal.
        De Duitsers krijgen in 1941 behoefte aan bovenbouwmateriaal voor gebruik op het uitgestrekte spoorwegnet in Rusland. Op basis van Führererlass van 23 januari 1942 vordert de DRB van de NS 500 kilometer compleet spoor. ......

        pag. 300 paragraaf 7.3

        Tweede vordering van bovenbouwmateriaal
        ...... De levering van bovenbouwmateriaal (rails plus bielzen) is ditmaal niet voor gebruik in Rusland , maar voor het herstellen van de zwaar gebombardeerde emplacementen in Duitsland........

        De dwarsliggers zijn uiteraard gebruikt om de hoogovens van Krupp te stoken.

        • (moderne) Hoogovens kan je niet stoken op hout.
          Je hebt daar cokes voor nodig. Ook in oorlogstijd zijn de hoogovens gewoon op cokes gestookt, voor zover niet uitgezet.

    • Wadenoyen - Kesteren is altijd enkel spoor geweest. Vanaf Kesteren is het dubbel spoor. Enkel de boog bij Elst, voormalige station de Vork, richting Nijmegen is verwijderd ivm aanleg Betuweroute.

  • "Het hout is zacht geworden doordat water onvoldoende goed weg kan."

    In gewoon Nederlands: het hout is verrot.

    • @ Maurice
      Het hout hoeft niet per se rot te zijn.
      Dwarsliggers horen niet in het water te liggen.
      Ook betonnen dwarsliggers kunnen hier slecht tegen.
      De ballast heeft het water niet goed af kunnen voeren, slecht onderhoud lijkt me de oorzaak.

Share

Recent Posts

Spoorgebruik wordt 12% duurder (en daardoor ook het treinkaartje)

De Nederlandse Spoorwegen en andere vervoerders moeten in 2023 gemiddeld 12 procent meer gebruiksvergoeding betalen…

23 uur terug

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

3 dagen terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

3 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

4 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

5 dagen terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

7 dagen terug