Mogelijk gaan er toch weer nachttreinen van en naar Spanje rijden. Er wordt gedacht aan vijf routes, waaronder Madrid – Barcelona – Parijs en Madrid – Lissabon. De Spaanse overheid is bereid miljoenen te investeren in de slaaptrein, schrijft de Spaanse website epe.es.
Het bericht is opmerkelijk omdat eerder dit jaar bekend werd dat de Spaanse Spoorwegen het materieel van de Elipsos nachttreinen heeft verkocht aan naar verluidt een spoorwegmaatschappij in India. Ook zijn er slaaprijtuigen omgebouwd tot dagtreinen. Daarmee viel definitief het doek voor de bekende Sud Express, die het Franse Hendaye verbond met de Portugese hoofdstad Lissabon.
Vanuit Madrid en Barcelona rijden er al sinds 2013 geen nachttreinen meer naar Parijs. De comfortabele, maar ook dure, slaaptrein werd geschrapt omdat er overdag directe TGV-treinen gingen rijden tussen Parijs en Barcelona. Ook werd er een AVE Barcelona – Madrid geïntroduceerd.
Om de nachttrein terug te krijgen, is er mogelijk 210 miljoen euro nodig. In de Spaanse media wordt gewezen naar een rapport uit 2019 waaruit blijkt dat de CO2-uitstoot van internationale vluchten in twintig jaar met 129% gestegen is. De nachttrein moet helpen om een duurzaam alternatief te bieden, zo schrijft de Spaanse website. Des te opmerkelijker is dat Spanje zijn slaaprijtuigen heeft verkocht.
Spanje is relatief slecht bereikbaar per internationale trein. Zo rijdt er momenteel, t/m 14 november, geen enkele hogesnelheidstrein vanuit Frankrijk naar Barcelona. Vanaf 15 november rijden er weer twee flitstreinen per dag. Wie van Madrid naar Lissabon wil reizen, heeft één keer per dag een reismogelijkheid en moet vervolgens drie keer overstappen. De reis Madrid – Lissabon duurt momenteel 10,5 uur. Ter vergelijking: met de auto duurt het volgens Google Maps 5,5 à 6 uur.
De Oostenrijkse (ÖBB) en Zwitserse (SBB) spoorwegen lanceerden eerder een plan om het aantal nachttreinen in Europa uit te breiden. Daarin is ook een nachttrein naar Spanje opgenomen. Het is de bedoeling dat er in 2024 een nachttrein komt tussen Zürich en Barcelona. Toch is de komst van deze trein nog het minst zeker. De SBB en ÖBB lieten vorig jaar weten dat er nog geen afspraken zijn gemaakt met andere partnerspoorwegen. Die zijn wel nodig om de trein daadwerkelijk terug te laten keren.
This post was last modified on 11 november 2021 13:18
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…