Spoorbeheerder ProRail weet al bijna een jaar dat er een tekort is bij diverse spoorprojecten. Pas afgelopen week werd de Tweede Kamer ingelicht over het tekort van 475 miljoen euro. Het leek aanvankelijk zelfs te gaan om een tekort van 1,1 miljard euro. Dat meldt de Telegraaf zaterdag. Volgens de krant is de financiële boekhouding al vijf jaar een chaos en kan fraude niet worden uitgesloten.
Externe adviseurs stellen dat de budgetten voor groot onderhoud en contractmanagement niet op orde zijn. In een rapport uit december 2014 staat dat er financieel ’onnauwkeurig’ wordt gewerkt en dat sleutelposities ’vacant’ zijn. Ook blijken er onverklaarbare ’hiaten’ te zitten in de financiële administratie. Huisaccountant Ernst & Young wist dat, maar heeft het jaarverslag van 2014 desondanks geaccordeerd. Betrokkenen sluiten tegenover de Telegraaf niet uit dat de cijfers achteraf moeten worden aangepast.
Politiek gezien is staatssecretaris Mansveld verantwoordelijk voor de spoorbeheerder. De kritiek op de bewindsvrouw zwelt alleen maar aan. De nieuwe onthullingen zullen haar positie geen goed doen.
This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…