fbpx

Alle seinen op groen: vanaf december start Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik

Arriva heeft aangekondigd dat de langverwachte Drielandentrein over circa vijf maanden zijn debuut zal maken. Vanaf de nieuwe dienstregeling in december 2023 zal deze trein tussen de steden Aken, Maastricht en Luik gaan rijden. Na uitgebreide testritten eerder dit jaar in België is Arriva vol vertrouwen dat de treindienst later dit jaar kan starten.

Met de ov-chipkaart naar België

De Drielandentrein zal Duitsland en België via Nederland met elkaar verbinden. Ook de Belgische spoorwegen NMBS zijn nauw betrokken bij het opzetten van de nieuwe treindienst. “We werken ook op operationeel niveau nauw samen met de collega-vervoerders”, vertelt Arriva-woordvoerder Nikkie Smit. Zo is het de bedoeling dat de Belgische spoorwegen (deels) zorgen voor treinpersoneel tussen Luik en Maastricht.

De bedoeling is dat internationale treinreizigers straks ook kunnen in- en uitchecken met de ov-chipkaart of bankpas in het Belgische Luik. Daarnaast is er overleg met NS en NMBS om ook andere ticketsoorten aan te bieden. Volgens Arriva staat het perspectief van de reiziger daarbij centraal.

Dienstregeling

De Drielandentrein gaat elk uur rijden tussen België, Nederland en Duitsland. De bedoeling is dat de frequentie op termijn wordt verhoogd naar elk half uur. De trein zal starten in Luik en onder andere in Visé, Maastricht, Valkenburg en Heerlen stoppen. Praktisch gesproken is de Drielandentrein het verlengen van de huidige trein Maastricht-Aken naar Luik. Tussen Maastricht en Luik zal de Drielandentrein de huidige NMBS-trein gaan vervangen.

Vijf jaar vertraging

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de treindienst Luik-Maastricht-Aken per december 2018 zou starten. De treinen van Arriva werden echter aanvankelijk niet in België toegelaten omdat de treinstellen niet van ETCS waren voorzien. Dat is inmiddels gerealiseerd.

Ook waren de Belgische spoorwegen aanvankelijk niet enthousiast om met Arriva samen te werken. “We moeten goed kijken naar de leefbaarheid en de maakbaarheid van deze verbinding”, klonk het in november 2018, een maand voor de oorspronkelijke startdatum. Praktische problemen waren er eveneens: in Visé waren de deuren van de trein hoger dan het perron. Ook dat is nu verholpen.

Door de problemen rond de toelating in België is de trein in eerste instantie alleen gaan rijden tussen Maastricht en Aken. Vlak voor de geplande start werd echter duidelijk dat ook de toelating in Duitsland niet tijdig afgerond zou worden. Daardoor is de trein tussen Maastricht en Aken niet gestart per december 2018, maar per 23 januari 2019.

47 gedachten aan “Alle seinen op groen: vanaf december start Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik”

  1. dries molenaar schreef:

    Felicaties voor Maastricht en betrokkenen.

    1. dries molenaar schreef:

      Felicitaties, natuurlijk.

  2. Wim Lubbers schreef:

    Het zal me benieuwen. De afgelopen paar jaar was het wel behelpen tussen Maastricht en Aachen. Toen de werkzaamheden bij Landgraaf (spoorverdubbeling) eindelijk af waren begonnen ze bij Aachen (een brug over het spoor). En als daar de doorgang weer even vrij was, had Arriva ineens geen personeel beschikbaar.
    Het verdwijnen van die rode treinen tussen Maastricht en Luik is onmiskenbaar een verbetering.

    1. Bert Sitters schreef:

      Die NMBS-treinen zijn al lang niet rood meer, maar nog lang niet van deze tijd. De zitplaatsen zijn nog steeds in derde wereld opstelling.

      1. Ron Swart schreef:

        De gemiddelde Belg is nog kleiner dan de Hollander. Het ontbreken van armleuningen is natuurlijk een missing link.

      2. Anoniem schreef:

        En het probleem was dat ze niet het Nederlandse beveiligingssysteem hadden, en daarom maar 40 mochten in Nederland, omdat ze het laatste stuk puur op zicht reden. (en er waren ook problemen dat de NMBS niet genoeg personeel kon vinden wat Nederlands verstond, aangezien luik in Wallonië ligt.

        1. Ron Swart schreef:

          In 2001 botsten in het Waalse Pécrot twee personentreinen op elkaar, omdat de Vlaamse seinhuiswachter geen Frans sprak en zijn Waalse collega beheerste het Nederlands niet.
          Acht doden waren te betreuren, maar gelukkig kwam het vorstenkoppel Albert II & Paola troost bieden.

  3. Bert Sitters schreef:

    Arriva had kunnen weten dat ETCS verplicht is voor nieuwe treinen op en bij het station Guillemins in Luik.
    Luik krijgt ook een prachtige, nieuwe tramverbinding langs de Maas. Het eerste deel zou in de eerste helft van 2024 klaar zijn, maar ik hoor dat het is uitgesteld. Daarbij gaat de ontwikkeling langs de Maas verder. Er komt ook een brug over de Maas naar de Nieuwe wijk Bressoux-Expo. Dit is nu nog een kale plek bij het treinstation Bressoux, maar ooit wagons aan de autoslaaptreinen werden gekoppeld. Van het station zelf is weinig meer over. Er komen daar een Expo-complex, voorzieningen en woningen.

    1. Sander Rossum schreef:

      Eh wat? De treinen van de NMBS beschikken toch ook niet over ETCS? Die treinen komen uit de 70/80er jaren en dan verplicht stellen voor andere partijen. Het is vooral pesten van de concurrentie en dan uiteindelijk de reiziger.

      1. dries molenaar schreef:

        en heeft de baan daar dan wel ETCS?

        1. Sander Rossum schreef:

          Nee wordt niet actief gebruikt. Ze stellen het voor andere nieuwe partijen verplicht maar de NBMS rijd met materiaal uit de 50er jaren zoals de klassiekjes die nog naar Aachen te zien zijn uit Luik

        2. Bert Sitters schreef:

          Voor station Luik-Guilemins moeten de treinen uit Maastricht over een stuk spoor waar ook de Thalys en de ICE rijden. De Belgische regel is dat treinen die daar al reden daar geen ETCS nodig hebben, maar nieuwe treinen wel. Overigens zijn de treinen van de NMBS die nu tussen Maastricht en Luik rijden uit de jaren ’70 van de vorige eeuw. Ze zijn wel op opgelapt en hebben een ander kleurtje verf gekregen.

        3. Hanzeboog schreef:

          Sander:

          Zal wel regelgeving zijn voor nieuwe vervoerders. Waarschijnlijk heeft het niet alleen met protectionisme te maken.

          Het lijkt me niet dat NMBS deze zeer oude treinen nog van ETCS zal voorzien. Terwijl het Belgische spoornet helemaal van ETCS voorzien zal zijn.

      2. Anoniem schreef:

        De oude treinen die de NMBS gebruikt beschikken wel degelijk over ETCS, en de infrastructuur op dit traject is ook sinds vorig jaar voorzien van ETCS 1 LS.

        1. Bert Sitters schreef:

          Klopt deze anonieme bron?

        2. Anoniem schreef:

          Misschien, maar niet het nederlandse systeem, wat het toch wel hypociet maakt aangezien ze het laatste stuk onbeveiligd rijden, en daarnaast kom er wat eerder dan een maand vantevoren mee dat er etcs in moet

      3. Mark schreef:

        Dit wordt toch wel beetje fake news. NMBS gebruikt hier stellen van het type AM80 “Break” welke in de afgelopen jaren allemaal ERTMS hebben gekregen. Dit kan je zelf verifiëren door bij de koppen van de treinstellen te kijken, je zult daar een “ETCS” sticker aantreffen.

        spoorlijn 40 tussen Liège en de grens bij Eijsden is inmiddels ook voorzien van ETCS L1 LS (https://infrabel.be/nl/project/etcs)

        De Belgen zijn vrij voortvarend met de uitrol van ERTMS. Steeds meer spoorlijnen zijn ermee voorzien en nagenoeg al het rollend materieel van de NMBS is met ERTMS uitgerust inclusief de oudjes zoals AM80 en AM75. Alleen de Klassiekjes hebben geen ERTMS gekregen maar die gaan normaal gezien eind dit jaar buiten dienst.

        1. Ron Swart schreef:

          Als ik goed ben geïnformeerd zal in de loop van dit jaar het gehele Belgische net worden bediend door 11 verkeersleidingsposten.

  4. Frans E.R. Eekhout schreef:

    EINDELIJK kan men straks treinen naar het Belgische Luik en nog wel met een (Nederlandse) OV chipkaart !
    Men zal in Luik wel een Nederlands/Vlaams en Frans talige brochure of informatie beschikbaar moeten hebben voor mensen die niet gewend zijn met de OV chipkaart en het in-uitcheck systeem, geluk is dat men nu ook een bankpas kan gebruiken, als die Belgen het tenminste snappen… Toen de Flirt naar Aken begon te rijden waren er ook speciale brochures beschikbaar in Aken met reis info.
    Tot nu toe hoor je in drie talen aan boord van de FLIRT treinen naar Aken de trein reis info in het Frans naast het Nederlands en Duits, maar was het Frans niet relevant.
    Het is nog te hopen dat het toilet aan boord niet voor de zoveelste keer defect is, want telkenmale is het toilet op een rit naar Duitsland wel buiten gebruik valt mij als frequent gebruiker van deze trein op.
    Normaal zou ik nooit met de afstandse en museum rijpe Belgische treinen van Maastricht naar Luik boemelen, maar misschien toch nog even, want wat je ook kunt zeggen, het is althans op deze lijn wel een sprong voorwaarts om met een modernere Arriva Flirt te gaan “flirten”. Of je moet van operationele klassieke “museum” treinen houden dan kom je in Belgie nog aan je trekken.
    Misschien gaat op de eerste officiele rit eerst de burgemeesters van Luik en de nieuwe van Maastricht en Aken wel de opening verrichten met een stukje vlaai en Duitse printen koek alvorens het gewone volk op Drielanden toer mag gaan. Voor wie met een TGV naar Parijs wilt biedt deze nieuwe verbinding vanuit Maastricht wel extra mogelijkheden om met gelijkvloers materieel over te stappen in Luik. Zal mij benieuwen of de rit prijs aanvaardbaar is, c.q. niet duurder dan met de huidige treinkaartjes en of de politie ook regelmatig controle zal doen als er weer een trein uit Luik in Maastricht aankomt zoals vaker is gebeurt.
    Proficiat, en eindelijk mag de Flirt doen waarvoor het is aangekocht, de drie bakken versie wel te verstaan en niet de twee bakken Arriva Flirt want die rijdt alleen in Nederland.

    1. Treingraag schreef:

      OV kaart in België? Klopt dit wel?
      Dacht alleen Duitsland met Emmerich, Aken, Gronau, Leer.

      1. Annemiek schreef:

        Misschien is het een tip als je reageert op het artikel en niet alleen op de kop?

        1. treingraag schreef:

          Ook Essen (B) met OV paaltjes heel graag.

    2. Bert Sitters schreef:

      @Beste Frans,
      Mag Roel Wever niet mee?
      https://www.youtube.com/watch?v=4u4EgcBQSRY

  5. Ron Swart schreef:

    Tussen Maastricht en Luik is de baanvaksnelheid grotendeels 100km/h. Misschien dat ProRail/Infrabel dit gaan oppakken.
    Voor de Willem-Alexandertunnel in de A2 in Maastricht is ruim 700 miljoen opgehoest en het ov komt er weer bekaaid van af.
    Verder zijn er steeds concretere plannen om het emplacement van station Maastricht – grotendeels – onder de grond te brengen.
    Alleen is het prijskaartje nogal fors.

    1. Annemiek schreef:

      Hoezo komt het OV er bekaaid vanaf? Dit is toch een hele verbetering?

      1. Janine Hanssen schreef:

        Arriva een verbetering? Sinds zij in Limburg actief zijn heb ik geen trein en bus meer van binnen gezien. Waardeloos bedrijf.

        1. Annemiek schreef:

          Oh, dat was ik even vergeten. Als zelfs Janine Hanssen (die de lat toch al laag legt) pertinent weigert er gebruik van te maken, dan kan het onmogelijk deugen. Zelfs al heeft ze er naar eigen zeggen absoluut nooit gebruik van gemaakt, omdat ze te koppig is om er objectief naar te kijken.

      2. Allan Kleiweg schreef:

        Het komt niet zo vaak voor, maar Annemiek, deze keer ben ik het met je eens. We hebben allemaal onvervulde verlangens, maar je kunt het beste blij reageren op (kleine) verbeteringen. Volmaaktheid blijft immers een onbereikbaar doel.

        1. Martijn schreef:

          Wat is de verbetering precies? Nu is de treindienst best betrouwbaar. Dat kan je van de uitvoering van de dienstregeling door Arriva in Limburg niet zeggen. Die is op de meeste trajecten al gehalveerd en dan nog vallen er veel treinen uit. Of gaan ze ook personeel inhuren voor dit paradepaardje, net als ze voor die overbodige nachttrein doen?

      3. Janine Hanssen schreef:

        Ik reis(de) veel met het openbaar vervoer. In het begin heb ik zeker gebruik gemaakt van Arriva maar het is gewoon te slecht. Een groot deel van de treinen rijdt met defecten rond, je kan blij zijn als de wc werkt en tegenwoordig vallen er zo vaak treinen bij Arriva uit dat ik maar de auto pak. Anneniek toevallig een Arriva medewerker?

        1. Ron Swart schreef:

          Sinds de elektrificatie van Maastricht – Wezet (Visé) en opening van het station Maastricht Randwyck in 1985 hebben de Belgische en Nederlandse overheid nauwelijks geïnvesteerd in deze spoorlijn.
          En laten we het ook maar niet over het ingezette materieel hebben.

  6. Martijn schreef:

    Spannend. Het lukt Arriva al acht maanden niet meer om de sneltreindienst tussen Maastricht en Heerlen te rijden en de treinen tussen Heerlen en Aachen rijden op de meeste dagen ook maar beperkt tot niet…

    1. Anoniem schreef:

      De trein tussen heerlen en aken rijd gewoon op tijd? Elke zaterdag nooit problemen gehad?

  7. Arjan Krabbenbos schreef:

    Nog een halfjaarje raampje hangen met de N
    MBS Breaks uit de jaren 80
    De klassiekers uit de jaren 60 en 70 gaan ook verdwijnen eind dit jaar tussen Verviers en Aachen Hbf, waar ook nog raampjes open kunnen en welke nog van die vouwdeuren hebben.Hopelijk blijven de WC’ s in de huidige Arriva FLIRTs gevrijwaard van defecten of ander vandalisme. Zoals die vele graffiti op allerlei NMBS materieel thans.

    1. David Nijenhuis schreef:

      Dat kan wel, moet je ‘s nachts op de opstelterreinen bijtgrage honden laten lopen. Tien tegen 1 dat alles wat daar niets te zoeken heeft zich daar niet meer durft te vertonen!

  8. Jan Peters schreef:

    Dan zullen daar ook wel bussen gaan rijden.

  9. Maurice Raymond schreef:

    De rechtstreekse snelle verbinding Maastricht- Aken rijdt al bijna een jaar niet meer. Je moet nu met de stoptrein van Maastricht naar Heerlen en als je geluk hebt, rijdt er ook een trein van Heerlen naar Aken. Op de heenweg kun je in Heerlen nog overstappen op hetzelfde perron, op de terugweg niet en zie je vaak de stoptrein naar Maastricht voor je neus wegrijden. Deze onbetrouwbare verbinding is een wanprestatie van Arriva. Zorg eerst maar eens dat de verbinding Maastricht- Aken wordt hersteld alvorens ook naar Luik te rijden.

  10. David Nijenhuis schreef:

    Ik dacht dat in het weekend nog enkele titten met Klassiekjes (AM70) werd gereden, of is dit type nu helemaal van lijn 40 af? Ol betwijfel of DalVrij en WeekendVrij wel 100% korting op het Belgische deel gaan geven. Infrabel vraagt hoge tarieven voor alles wat niet-Belgisch is.

  11. Chris schreef:

    Fantastisch dat de Drielandentrein nu ook een Drielandentrein wordt. Mijn hartelijke felicitaties voor de concessiehouder in Limburg en kijk uit naar de eerste rit!

    1. Freddy schreef:

      Zal wel een drielanden bus worden.

      1. Chris schreef:

        Ik ga het een eerlijke kans geven.

  12. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Met een NS en Arriva kortings abonnement krijg je 40 % korting in de daluren dus ook weekend, terecht vraag is of dat ook geldt voor een Ritje naar Luik, zal wel moeten als je met je kaart inchecken tijdens zo’n daluur wat ik u al regelmatig doe als ik van en Aken reis.

    Over vieze toiletten gesproken, dat tref ik ook regelmatig aan bij onze eigen NS VIRM dubbeldekkers, zo vol beklad met leuzen en strepen dat je bij het zien er al kotsmisselijk van wordt en ik de persoon die dat gedaan heeft het liefst een uur lang zonder gasmasker onder de kop van een traangas douche zou willen laten staan of een week lang in een varkens slachterij onbetaald laten werken.Vieze toiletten het is zelfs buitenlandse YouTube filmers ook al opgevallen. Dus behalve de onbetrouwbare Arriva dienstregeling die terecht opgemerkt nu al naar Aken voorkomt en de zeer frequente kapotte WC moeten we maar afwachten of de Belgie dienst zoden aan dijk zet en zijn er wel genoeg Nederlanders die even een dagje Luik willen doen met bijvoorbeeld de Euregiokaart ?

  13. Frans E.R. Eekhout schreef:

    @Bert Sitters, iedereen mag mee ook de burgemeester van Landgraaf Richard de Boer, want hier splits de spoorlijn in een naar Kerkrade Centrum en de ander naar Aken, en verder iedereen die graag op L1 Nieuws Centraal gezien wilt worden tijdens de eerste officiele rit. Het is bij mijn weten de enige regionale trein in Nederland die drie landen rechtstreeks met elkaar verbindt en een stimulans om ook alle tussen gelegen plaatsen comfortabel te bezoeken. Voor Landgraaf geldt dat men nu ook rechtstreeks naar de buurlanden zonder overstappen kan reizen, alleen niet met Pinkpop want dan rijden de internationale treinen niet naar Aken en dus ook zal men in 2024 niet van Aken via de mooie Heuvelland lijn rechtstreeks naar Luik kunnen reizen. Of het wordt Heerlen, Valkenburg, Maastricht en Luik, met een Pinkpop pendel Heerlen – Landgraaf. Nu nog een paar woordjes Frans leren, want het Vlaams c.q. Nederlands daar is men in Liege niet zo happig op heb ik soms het gevoel. Het leuke is wel dat men straks makkelijker de drie Kerstmarkten en festiviteiten in de buurlanden kan bezoeken of tijdens warme zomers dagen een terrasje pikken. Bon Voyage !…

  14. Anoniem schreef:

    Eerst zien dan geloven. Onderschat de vindingrijkheid van de NMNS niet als het gaat om dwarsliggen.

  15. Frans Werrij schreef:

    Mooi

  16. Eric | Reyskens schreef:

    Helaas: waarom Aken-Maastricht-Luik? Waarom niet : Aken-Maastricht-(Lanaken-Bilzen)Hasselt? De sporen liggen er! Tot 1985 reden er(diesel)treinen op het traject Maastricht-Hasselt!
    Welke Luikenaar is geïnteresseerd in Maastricht/Aken? Eindelijk zouden beide ‘Limburgen’ (“waar in ‘t bronsgroen”) een fatsoenlijke verbinding krijgen!Tussen Visé (grens) en Antwerpen is er GEEN enkele treinverbinding met Nederland! Ijzeren Rijn iemand?

  17. Anoniem schreef:

    Ja klopt. Ariva is een puinzooi als je van Heerlen naar Aken wil of andersom. Niet rijden.of te laat aankomen in Heerlen zodat je de stoptrein mist. Nooit zoiets slechts gezien in de OV.

Reacties zijn gesloten.