Arriva hoopt eind 2018 te starten met drielandentrein

klok 07 mrt 2018 12:10

Arriva hoopt eind dit jaar te kunnen starten met de drielandentrein Luik – Maastricht – Aken. De trein moet in elk geval vanuit Maastricht naar Aken gaan rijden. Of de trein al per december in Luik start is nog niet zeker. 

“Over de verbinding van en naar Luik wordt nu druk overleg gevoerd. Wij hopen uiteraard dat het in 2018 gaat lukken,” legt Arriva uit tegenover Treinreiziger.nl. Tussen Maastricht en Aken zal Arriva per december in elk geval gaan rijden. “Ervan uitgaande dat de infrastructuur in Duitsland volgens planning wordt gerealiseerd,” voegt een woordvoerder daar wel aan toe.

De drielandentrein wordt ook wel Limax genoemd, verwijzend naar de drie belangrijkste steden die de trein aan zal doen. Of de trein ook zo gaat heten, weet de vervoerder nog niet. De trein zal in België na vertrek in Luik stoppen te Bressoux en Visé. In Nederland wordt er vervolgens gestopt te Maastricht, Meerssen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf en Eijgelshoven Markt. Tussen Maastricht en Heerlen gaat het eigenlijk om de bestaande sneltrein (lijn S5). In Duitsland stopt de trein vervolgens in Herzogenrath, Aken West en eindpunt Aken Hbf .

De bedoeling is dat reizigers naar de Duitse bestemmingen ook met de OV-chipkaart kunnen reizen. “Hoe dit er voor België uit zal zien is op dit moment nog niet bekend,” zegt Arriva. Tussen Maastricht en Luik zal voorlopig de NMBS-trein blijven rijden. Die trein zal ook Eijsden blijven bedienen.

In de eerste fase zal de Limax ieder uur rijden. Tussen Maastricht en Aken hoopt Arriva in 2021, als de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf klaar is, elk half uur te gaan rijden. Uiteindelijk is de bedoeling dat de trein op de hele route ieder half uur gaat rijden, maar per wanneer dat van en naar België gaat gebeuren is nog niet bekend.

25 gedachten over “Arriva hoopt eind 2018 te starten met drielandentrein”

  1. Alex schreef:

    Ik begrijp niet waarom de trein Maastricht-Aken en Maastricht-Luik zo nodig geknoopt moet worden. Ik neem aan dat het transitverkeer via Nederland op die verbinding zeer beperkt is, er rijdt al een trein Luik-Aken namelijk. Dus vooral nuttig voor reizigers tussen Nederlands Limburg, Herzogenrath/Aken-West en de drie stations in België. En gaat er van machnisit gewisseld worden in Maastricht, of zoeken ze drietalige machinisten met bijbehorende veiligheidstrainingen en spoorkennis?

    Met perrongebruik in Maastricht zal het ook wel niet te maken hebben, misschien eerder met (EU-)subsidies?

    1. Simon H. schreef:

      Behalve ICE en Thalys is er geen directe trein tussen Aken en Luik meer, de stoptrein van Aken rijdt sinds december 2014 naar Spa en er moet in Verviers worden overgestapt.

    2. Dennis schreef:

      Het is vooral gedaan voor Luik-Heerlen en Maastricht-Aachen. Dat je dan ook Luik-Aachen kunt doen is vooral een bijkomstigheid, rechtstreeks gaat namelijk sneller.

      Vergelijk het met Amsterdam-Uitgeest: hoewel er 4x per uur een directe sprinter via Zaandam is gaat er ook 2x per uur een langzamere sprinter via Haarlem. Die is er ook niet voor de reizigers Amsterdam-Uitgeest, maar wel voor reizigers Halfweg-Uitgeest of Beverwijk-Amsterdam.

      1. Alex schreef:

        Maar wat is de markt voor Heerlen-Luik? Woon-werk? Winkelen? Ik weet dat men in Limburg iets minder met de rug naar de grens leeft dan elders, maar het aantal Heerlenaars dat in Luik gaat shoppen of werken kan ik denk ik op één hand tellen.

        1. Puck schreef:

          Het is vooral andersom inderdaad. Overigens is de markt Heerlen-Luik inderdaad marginaal, maar Visé-Valkenburg al wat groter. Net als Eijsden-Valkenburg trouwens, maar dat wordt dan weer niet mogelijk.

  2. Frank schreef:

    In een grijs verleden (begin jaren ’80) was er een directe verbinding Mtr-Aken. Het opheffen ervan vond ik erg jammer. Alternatief was ooit een snelbus maar is laatste jaren een boemelbus. Met de trein van Mtr naar Aken gaat nu met overstap in Heerlen en vervolgens een in Herzogenrath, waar de overstap erg onduidelijk is vanwege zeer matige informatie op borden e.d. De nieuwe trein is een grote verbetering zo te zien.

    1. Rob Kievit schreef:

      Arriva-lijn 350 Maastricht-Aachen v.v. is geen boemelbus, hoor. Hij rijdt ieder kwartier over een kaarsrecht tracé – geen snelweg – van zo’n 30 km dat wordt afgelegd in 57 minuten. Voor een buslijn is 30 km/u een keurige gemiddelde snelheid; stadslijnen halen vaak niet eens een gemiddelde van 20 km/u.

  3. Wouter Garritsen schreef:

    Hoe zit het dan met Eijsden en Maastricht Randwyck, die niet onder de tussenstops staan? Voor de bewoners daar kan dat vervelend worden. En hoe zit het de NS abonnementen op het buitenlandse deel?

    1. Puck schreef:

      De huidige L-trein Hasselt – Maastricht van de NMBS blijft wel rijden, zo staat in dit artikel vermeldt. Die blijft dus ook in Eijsden en Randwyck stoppen. Randwyck wordt overigens ook aangedaan door alle andere treinen van Arriva, en heeft momenteel al 7 keer per uur een trein naar station Maastricht en vier keer per uur naar Heerlen. Toch best veel voor zo’n kleine halte.

      1. Gerben Vos schreef:

        Als het gaat lukken dat er OV-chippalen op Visé, Bressoux en Luik Wilhelmieten worden neergezet, dan mag ik aannemen dat Nederlandse abonnementen geldig worden tot Luik, net zoals nu tot Leer.

        1. William_H schreef:

          Dat denk ik niet. Nu staan er ook al kaartautomaten in Nederland van de NMBS, maar de trein die naar Luik rijdt kan ook niet met de OV-chipkaart gereden worden omdat het voor een Belgen om een buitenlands betaalsysteem gaat. Ga er dus maar vanuit dat je hier een apart kaartje mag gaan kopen, met eventueel korting voor het Nederlandse deel als je daar een abo voor hebt. Abo’s voor Nederland-België bestaan ook (nog) niet, dus ga daar ook maar (nog) niet vanuit.

        2. Age schreef:

          Het kaartsysteem Mt-Luik is vrij onduidelijk met een NS ov kaart. Wij checken, komend uit Amsterdam, uit in Maastricht. Als de conducteur komt – voor of na de grens – tonen wij ons Belgisch (vrij) vervoersbewijs. We hebben het er wel eens over gehad, maar de Belgische conducteurs vinden het prima zo.

  4. Erno-Berk schreef:

    1x/uur de trein Maastricht-Aachen vs. 4x/uur (‘s avonds en op zondag 2x/uur) de bus Maastricht-Aachen. Beide met ongeveer dezelfde reistijd. Ik weet wel waarvoor ik kies (iets met hogere frequentie).

    1. Antibus schreef:

      Ik ook (iets met comfort van trein t.o.v. bus)

  5. Anoniem schreef:

    Ik geef Erno-Berk groot gelijk, de Arriva bus lijn 350 is, in combinatie met een (dal) dagkaart zelfs goedkoper en biedt in Vaals en Gulpen aansluitingen naar overige plaatsen in Zuid Limburg EN je gaat van stadshart naar stadshart, maak deze route vaak. Een enkeltje met de trein van bijvoorbeeld Landgraaf naar Aken is vrijwel gelijk aan een (dal) dagkaart. De bus is na de opheffing van de treinverbinding Aken – Valkenburg – Maastricht een aanvaardbaar alternatief of de trein het gemak van lijn 350 kan evenaren is verwaarloosbaar. Voor o.a. Luik, gewoon even overstappen. Travelboy

  6. Kees Braam schreef:

    Of de verbinding vanaf 9 december 2018 begint hangt er van af of de electrificering tussen Landgraaf en Hetzogenrath klaar is.
    De sneltrein op de Heuvellandlijn wordt een onderdeel van deze verbinding.
    Een keer per uur gaat deze trein volgens de plannen rijden van Luik(Guillemins of Palais?) naar Aachen Hbf, het andere half uur rijdt de trein tussen Vise en Heerlen. Mogelijk wordt deze trein doorgetrokken naar Herzogenrath maar dat heeft ook met de perroncapaciteit in Herzogenrath te maken. Dat er van Luik naar Aachen Hbf wordt gereden is logisch omdat men daarvoor tri-courante treinen bij Stadler heeft besteld.

    1. John Angerer schreef:

      De electrificatie tussen Heerlen en Herzogenrath is gereed en ook de perrons in Herzogenrath worden momenteel verlengd.
      Ik vind het overigens onvoorstelbaar dat Kerkrade niet op deze lijn aangesloten is met uitzondering dan van halte Kerkrade-Eygelshoven markt.
      Men had ook voor een route via Kerkrade centrum kunnen kiezen.
      Gaiazoo ligt op loopafstand en daar komen heel veel Belgen en Duitsers naar toe.

  7. Mediarail.be schreef:

    Is dat een open access ?

    1. Puck schreef:

      Ja, het betreft een normale Sneltrein (IR).

      1. Gerben Vos schreef:

        Hier staat dat de verbinding deel uitmaakt van de nieuwe OV-concessie. Dus het is géén open access. https://www.1limburg.nl/akkoord-over-drielandentrein-naar-aken-en-luik

  8. Sjef van der Linden schreef:

    Eijsden niet als halte opnemen is onlogisch. Het station heeft juist ruime en riante P & R capaciteit gekregen via EU subsidie en die dient mede ter ontlasting van de binnenstad van Maastricht. Verder heeft Eijsden – anders dan de meeste stations in Nederland – slechts éénmaal per uur een verbinding met Maastricht (en de rest van Nederland). Een gemiste kans dus voor een kwalitatieve aanpassing. Een financiële aderlating voor de NMBS zou een ARRIVA stop in Eijsden niet worden. Immers, tot op heden is de NMBS apparatuur niet geschikt om de OV chipkaart the kunnen lezen.

  9. Eric schreef:

    sla toch alsjeblieft Bressoux over, Als de ‘Limax’ om het uur komt te rijden zorg dan dat de belg ook om het uur blijft rijden, dan laat met de belg fijn als een echte stopper rijden en de Limax als een echte sneltrein. Wat heb je aan een half uur dienst in Bressoux? Staat nooit niemand in, heb al vele malen dit traject gereden alleen in de spits stappen er op de piek misschien net 7 man in.

  10. Charles schreef:

    Waarom kan de stoptrein van Arriva niet een halte doorrijden naar station Eijsden en dan elk 15 minuten. Eijsden wordt flink uitgebreid met nieuwe woningen, dus ook meer studenten e.d. Dus weer minder auto’s richting Maastricht en meer OV

  11. Jules Vismale schreef:

    Ze hadden deze drielandentrein Luik – Maastricht – Aken net zo goed kunnen laten rijden via Schin op Geul en Simpelveld zoals dat vroeger altijd ging. Anders zou een dergelijke trein zo ver moeten omrijden dat dit hierdoor voor niemand prettig is en veel mensen willen zelfs een echte aansluiting van Eindhoven naar Düsseldorf.

    1. Erik Creugers schreef:

      En hoe had je dan van Simpelveld naar Aachen willen rijden? Alleen tussen Simpelveld en Vetschau ligt nog spoor. Van Vetschau naar Aachen is jaren geleden opgebroken. Bovendien is het reizen via Schin op Geul en Simpelveld onmogelijk omdat de infrastructuur hier niet op is aangepast, en het bovendien de dienstuitvoer van de ZLSM ernstig zou verstoren. En tot slot, het spoor is geen eigendom meer van ProRail maar van de provincie Limburg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.