Opnieuw waarderen reizigers het openbaar vervoer beter dan een jaar eerder. Inmiddels geven reizigers het openbaar vervoer in Nederland gemiddeld een 7,6. Tien jaar geleden was dat nog nipt een 7.
Dat blijkt uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV, die eind 2016 is uitgevoerd. Aan het onderzoek hebben 82.352 reizigers in 70 onderzoeksgebieden meegedaan. Traditiegetrouw zijn reizigers op de Waddeneilanden (rapportcijfer 8,7) het meest positief over openbaar vervoer. Daar is Arriva, dat daar het OV verzorgt, erg trots op.
Waterbus
In opdracht van OV-Magazine werd ook berekend hoe de vervoerders scoren. Zoals eerdere jaren staat de Waterbus ook dit jaar bovenaan. “Recreatieve gebruikers zijn misschien wel het meest tevreden over het openbaar vervoer, dat zou de jaarlijks hoge waardering voor de Waterbus en op de Waddeneilanden verklaren,” denkt redacteur Hildebrand van Kuijeren. Van de grote stads- en streekvervoerders, scoort RET het hoogst, samen met EBS en HTMbuzz. Alle drie krijgen een 7,7.
RET
De waardering van RET is wel eens anders geweest. In 2009 behoorde de Rotterdamse stadsvervoerder samen met het GVB en Syntus nog bij de hekkensluiters. De verschillen onder de vervoerders zijn overigens klein. Van de grote stads- en streekvervoerders, scoorde GVB vorig jaar met een 7,4 het slechtst.
Nauwelijks onvoldoendes
Van alle regionale OV-reizigers geeft 85,3 procent een 7 of hoger (2015: 84,1). Het hoofdrailnet van NS is daarbij niet inbegrepen. Daar geeft 77% van de reizigers het spoorbedrijf een 7 of hoger. Het aantal reizigers dat het openbaar vervoer een onvoldoende geeft (hoofdrailnet NS ook hier niet inbegrepen), bedraagt slechts 5,1%.
Tarief en vertraging
Toch zijn reizigers niet over alles te spreken. Het tarief scoort als enige met een 5,4 onvoldoende, maar ook dat klantoordeel is de afgelopen jaren gestegen. De informatie bij vertraging krijgt een magere 5,7 – ook nog iets waar de OV-sector terrein kan winnen.
Dalers & regionale trein
In het onderzoek zijn ook de regionale treinen meegenomen (dus alle niet-NS-hoofdrailnet-treinen). Apeldoorn – Zutphen scoort in die tak van sport het beste. De grootste dalers gaan er maximaal twee tiende op achteruit. Dat is bijvoorbeeld de concessie Waterland (van 7,9 naar 7,7) en de Zuidtangent (van 7,8 naar 7,6).
Alle onderzoeksresultaten, ook per regio, zijn hier na te kijken.
[wysija_form id=”5″]
This post was last modified on 23 maart 2017 09:33
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…