Sinds 2005 neemt de waardering van het openbaar vervoer bijna elk jaar toe. In 2022 is de waardering echter voor het eerst afgenomen. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van het kennisinstituut CROW-KpVV. In veel regio’s is de dienstregeling verschraald en zijn er problemen door personeelstekorten. Daarnaast waren er bij NS vorig jaar stakingen.
Sinds 2005 neemt de waardering bijna altijd toe. Het rapportcijfer van het regionale OV is geleidelijk gestegen van een 7 naar een 7,9. Alleen in 2007 en 2012 was er een afname van één honderdste punt in het rapportcijfer. In 2022 is de afname weliswaar klein (van 7,95 naar 7,91), maar er is toch sprake van een historische daling.
De daling is bij vrijwel alle soorten ov zichtbaar, en is het grootst bij het ov over water (van 8,5 naar 8,1). Toch blijft het ov over water het best gewaardeerd, nu op de voet gevolgd door de tram, waar het rapportcijfer een 8 is gebleven, en de stadsbus. De bus krijgt een 7,9. NS krijgt een 7,7.
De best scorende regionale treindienst is Zwolle-Kampen met een 8,0. Traditioneel scoren de waddenveren naar de vier Friese Waddeneilanden hoog, zo ook in 2022: een 8,3 voor de veren naar Ameland en Vlieland en een 8,4 naar Terschelling en Schiermonnikoog.
Treinreizigers zijn de trein minder goed gaan waarderen. Ze waardeerden NS in 2021 nog met een 7,9 en dat is nu afgenomen naar een 7,7. Ook de regionale vervoerders hebben op het spoor te maken met een soortgelijke daling: van een 7,7 naar een 7,5. Opvallend is dat reizigers meer tevreden zijn over Sprinters dan over Intercity’s. Zo geven Intercity-reizigers de trein een 7,6, reizigers in de Sprinter waarderen de NS met een 7,9.
Op onderdelen zijn de verschillen in waardering tussen Sprinter- en Intercity-reizigers relatief groot. Zo waarderen treinreizigers de netheid in de Sprinter met een 7,4 terwijl dit in de intercity op een 6,5 blijft steken. Dat is veel slechter dan de andere vervoersmodaliteiten.
Treinreizigers vinden treinen te vol. Zo wordt de drukte in het voertuig bij NS gewaardeerd met een 6,3. Bij regionale vervoerders blijft dit op het spoor zelfs steken op een 6,0. Andere vervoersmodaliteiten scoren hier beter op. Zo wordt de drukte in de tram gewaardeerd met een 6,8 en in de bus met een 7,0. Dat gezegd hebbende blijven reizigers redelijk positief over de kans op een zitplaats. Die waarderen ze zowel bij NS als bij de regionale trein met gemiddeld een 7,9. Treinreizigers noemen dit echter ook als één van de belangrijkste verbeterpunten.
Waar reizigers ook altijd minder tevreden over zijn, is de prijs voor de rit. Treinreizigers van NS geven hier een rapportcijfer 4,7 voor. De waardering is het laagst bij intercity-reizigers (4,5), terwijl Sprinter-reizigers iets positiever zijn (5,1). Ook de prijs van de regionale trein krijgt dat rapportcijfer. Alleen de bus en het ov over water halen een 6 of hoger. De rapportcijfers zijn op dit vlak de afgelopen jaren afgenomen.
Ook een heikel onderwerp blijft de informatie bij vertraging, al zijn treinreizigers hier positiever over dan reizigers van andere modaliteiten. Bij ov over water geven reizigers hier een 5,8 terwijl treinreizigers bij NS hier een 6,4 voor geven.
OV-reizigers zijn het meest tevreden over het instapgemak, dat gemiddeld met een 8,8 wordt gewaardeerd. Daarna volgt met een 8,4 het gemak van de ov-chipkaart. Ook goed gewaardeerd: veiligheid van een rit (8,3) en de reissnelheid van een rit (8,2).
Uit het onderzoek blijkt dat de bussen en treinen in vergelijking met 2021 een stuk voller zijn. Deels is dat te verklaren door de coronacrisis. Ook komt het doordat het aanbod is verminderd. Zo stellen de onderzoekers dat de bezetting in de trein in 2022 weer gelijk is aan de gemiddelde bezetting van 2019, terwijl er wel minder reizigers zijn.
In de bus zaten in 2022 gemiddeld 16,6 reizigers. Dat is meer dan de 13,3 van 2021, maar nog altijd slechts 71% van de bezetting die we in 2019 gewend waren. Bij het OV over water werden er in 2021 nog 16,5 reizigers geteld per boot. Dat is in 2022 bijna verdubbeld naar 31,9.
OV-reizigers vinden dat vooral het aantal ritten per dag verbeterd kan worden. 18 procent van de reizigers ziet dit als één van de belangrijkste verbeterpunten. Ondanks dat de waardering voor de zitplaatskans hoog is, wordt dit ook vaak genoemd als een verbeterpunt.
Het jaar 2022 startte met een lockdown waardoor het veldwerk voor de OV-Klantenbarometer pas in april kon beginnen. Om een eventuele lockdown in het najaar van 2022 voor te zijn, werd het veldwerk volledig afgerond voor 1 november. In eerdere jaren was de einddatum 1 december. In 2020 was er geen OV-Klantenbarometer en in 2021 viel de meetperiode in oktober en november. Op www.ovklantenbarometer.nl zijn meer resultaten te vinden.
Bron afbeeldingen: (c) CROW-KpVV.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:58
Het nieuwe spoorboekje met de dienstregeling 2025 is vanaf vandaag te koop. Treinreiziger.nl en reizigersvereniging…
Treinreizigers van en naar luchthaven Schiphol staat tot begin december flink wat overlast te wachten.…
Eurostar rijdt vanaf 10 februari 2025 weer rechtstreeks van Amsterdam naar Londen. Door werkzaamheden aan…
Veel lezers hebben onze enquête over deze site al ingevuld. Wie dit nog niet heeft gedaan…
Ook als de bestuursrechter NS de concessie op het hoofdrailnet ontneemt, mag de vervoerder het…
De Metropoolregio Amsterdam wil dat het kabinet meevallers gaat gebruiken om afspraken over de aanleg…