Verkoop tickets Nightjet Amsterdam – Wenen / Innsbruck van start

1 maand terug

De ticketverkoop van de nachttrein Amsterdam – Wenen en Amsterdam – Innsbruck is nu officieel van start gegaan. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de verkoop 21 september van start zou gaan, maar door technische problemen was dat niet mogelijk.

Technische problemen

Op 5 oktober waren er ook al even tickets te koop via oebb.at en nsinternational.com. Dat bleek om een test te gaan voor slechts een beperkt deel van de tickets. Daarna stopte de verkoop weer. Inmiddels zijn alle technische problemen opgelost en is de ticketverkoop officieel van start gegaan.

Volgens Europese richtlijnen moet de ticketverkoop ten minste twee maanden voor vertrek van start gaan. Dat is niet gelukt. NS zegt in een reactie dat het wel de intentie is geweest om de tickets eerder beschikbaar te hebben. De vervoerder wijst erop dat ook in Oostenrijk niet alles boekbaar was, door dezelfde technische problemen.

Dienstregeling

De nachttrein zal vanaf 13 december weer dagelijks Nederland aandoen. Dagelijks om 19:30 uur zal de trein vertrekken richting Oostenrijk. Het deel naar Wenen komt om 9:19 uur aan, de rijtuigen naar Innsbruck komen vrijwel gelijktijdig aan op de eindbestemming (a. 9:14).

Naar Nederland vertrekt de eerste Nightjet al op 12 december. Uit Innsbruck vertrekt de trein op 20:44 uur, uit de Oostenrijkse hoofdstad om 20:13 uur. In Nederland stop de trein het eerst in Arnhem (a. 8:44), en vervolgens in Utrecht (a. 9:25) en eindbestemming Amsterdam (a. 9:58).

Tickets

De ticketprijs hangt af van de accommodatie en beschikbaarheid. De trein heeft zitrijtuigen, ligrijtuigen en slaaprijtuigen. Er is keuze uit een gedeelde of eigen cabine. Normaal gesproken slapen er tot maximaal zes personen in een cabine, maar vanwege corona is dit nu beperkt tot vier.

Mondkapjes

In de nachttrein gelden afwijkende regels met betrekking tot mondkapjes. Wie slaapt hoeft geen mondkapje op, en ook in een eigen cabine is een mondkapje niet verplicht. Buiten de eigen cabine is het dragen van een mondkapje wel verplicht.

This post was last modified on november 1, 2020 7:58 am

Tags: Nightjet

Bekijk reacties

  • Uit het artikel: "Wie slaapt hoeft geen mondkapje op".
    Is dat wel veilig, want ook tijdens inademen tijdens slaap stoot men aerosolen uit.
    Overigens is het nog maar de vraag of de NightJet wel op 13 december gaat starten in het licht van de huidige corona-uitbraken in Europa.

    • Zoals Kassa vorige week door de TU Delft heeft laten testen helpen die niet-medische mondkapjes helemaal niets: Waterdamp gaat er ongeremd doorheen of langs.

      Wat wel helpt: Het aantal personen per cabine is beperkt tot 4, dus het maximale aantal mensen dat je daar besmet (of waar je door besmet kunt worden) is 3, mits de ventilatie niet recirculeert. De kans dat ten minste een van je 3 cabinegenoten besmettelijk is, is op basis van de Nederlandse cijfers momenteel ongeveer 2%.

      • Even mezelf corrigeren: Die 2% houdt er geen rekening mee dat een groot deel van de besmettelijke mensen thuisblijft, dus in praktijk is de kans dat je een besmettelijke medereiziger treft ongetwijfeld kleiner.

    • Waarom mensen geen FFP-3 masker dragen snap ik niet. Kan iemand me dat uitleggen, zonder over complotten te beginnen?

      Kost ca 8 euro per stuk als je er 10 koopt. Ze sluiten perfect aan op je gezicht (de buitenkant beweegt mee op in- en uitademing).

      Ook her te gebruiken, als je bijv rouleert met 3 maskertjes, elke dag wisselt. Na 2 dagen zijn eventuele virusdeeltjes op de buitenkant van het masker immers dood. Dan kan je het maskertje weer gebruiken.
      In combinatie met handen ontsmetten, afstand houden is kans op besmetting natuurlijk nagenoeg nul.

      En ja ik zou er ook mee slapen in de nachttrein.

      • Van wat ik begrepen heb zit het voornamelijk in de fastische alien dictatuur Rutte, nee grapje.

        De zorg heeft die maskers nu hard nodig, omdat die(zoals u al zegt) goed aansluiteen op het gezicht, en de mensen in de zorg behandelen die voor de besmette personen zorgen hebben(wat best wel logisch is) meer recht op betere bescherming.

      • Met een FFP3 masker bescherm je anderen niet, je ademt dan namelijk uit door een uitademventiel. Inademen door een FFP3 masker gaat zwaar, dat houdt niet iedereen zomaar een paar uur vol. De bedoelde werking van de snuitlapjes die we moeten dragen in het OV is precies andersom, zoals bij een chirurgenmasker: Het moet ademdruppeltjes van de drager tegenhouden om anderen te beschermen.

        • een FFP2 zou ook voldoen en die zijn er ook zonder ventiel. Die beschermen dan tweeweg.
          De chirurgenmaskers worden ook in de OK gebruikt om de patiënt te beschermen tegen al te gemakkelijk uitgeblazen lucht met deeltjes erin. Die zijn goedkoop en kun je ook makkelijk door de burgerij laten dragen.

    • Even geprobeerd, de ticketprijzen lijken bij mij hetzelfde te zijn. Wel lijkt öbb.at meer opties te hebben, en laten zij direct de prijzen zien. Zo was het bij nsinternational niet mogelijk om een slaapplek te boeken in een gedeelde tweepersoonscoupé terwijl dat bij öbb wel kon.

      • Er zou inderdaad geen prijsverschil moeten zijn. Ik heb dit keer niet zo precies vergeleken, maar dat zou goed kunnen dat öbb iets meer mogelijkheden biedt. Op zich is de presentatie nu wel een stuk beter als bij CNL destijds.

  • Mooi dat de nachttrein weer terug is, alleen vrees ik door de omstandigheden een ongelukkige start. Desondanks hoop ik dat deze verbinding toch een succes gaat worden gezien een nachttrein een goed alternatief is voor vliegen en rijden.

  • Lachertje natuurlijk een gedeelde coupe in deze tijd. Iedereen, alleen of met 2, 3, 4 een eigen coupe lijkt me logisch. Richting Innsbruck hopelijk weer half uur pauze te Munchen Hbf, lekker eruit even voor ontbijtaanvulling.

  • Dat men ooit gaat starten is een goede zaak, echter juist vandaag blijkt dat de bestemming Oostenrijk code ORANJE Wordt. Het zal zoals het nu lijkt geen vliegende start worden en waarschijnlijk amper bezette nachttreinen.

    • Het gaat niet om een geheel nieuwe nachttrein. De trein reed al tussen Düsseldorf en Oostenrijk. De rit wordt enkel een stukje verlengd naar Nederland (en een deel een paar dagen per week naar Brussel). Ik ken het Duitse reisadvies voor Oostenrijk niet. Wellicht dat dat momenteel nog wat soepeler is. Het lijkt me voor OBB verstandig om toch te rijden, omdat dat nou eenmaal moet om de subsidie te behouden.

      Sowieso snap ik de lyrische verhalen over de terugkeer van de nachttrein niet. 'De nachttrein is helemaal terug', kopte een lokale krant onlangs. Het gaat om een enkele trein per dag die buiten het hoogseizoen met moeite amper gevuld heen en weer zal rijden met passagiers vanuit een gebied (Nederland, België en het Ruhrgebied) dat ruim 30 miljoen inwoners telt. Ik vind het niet iets om enthousiast van te worden.

      • @Annemiek.
        Ik had van jou niet anders verwacht.
        Onze beleving is natuurlijk totaal anders. Jij vond de nachttrein helemaal niks en ik had prettige ervaringen. De nachttrein leek in 2016 helemaal dood. Het is allemaal pril, maar er is sprake van nieuw leven. Het eerste kievitsei is ook nieuws als voorbode van een nieuwe lente. In Zweden is eveneens een initiatief. Dat Nederland weer is aangesloten met een nachttrein is natuurlijk nieuws. Het is nu lastig meten met alle negatieve reisadviezen, maar de OBB meldt goed bezette treinen.
        Zie ook het artikel in: https://downtoearthmagazine.nl/wp-content/uploads/2020/10/DowntoEarth_61.pdf

      • Het betreft een verschil in perceptie. Annemiek die terecht zegt dat het voor >>95% van de zakenreizen (pre-corona) niet concurrerend is, omdat vliegen/hotels met heen- en terugreis zoveel minder tijdverlies opleverd, en afbreukrisico's (niet douchen ed).

        Jij Bert die blij bent dat het er is, en ongemak met liefde voor lief neemt, en dus nauwelijks ervaart.

        Overheden en media die graag goede sier maken met elke eerste mus, die aantoonbaar de belofte niet zal invullen. Daarvoor is OV helaas teveel een vooroorlogs houtje-touwtje produkt wat al gauw aan één van de vele eigen grenzen zit.

        Ben wel blij dat ie er weer komt de nachttrein! Zal zeker een succes worden, net als de LP een succes is geworden. Voor hipsters en nostalgici.
        Zet er maar een paar vloggers/BN-ers op. En regel die rit maar over-the-top roomservice en supermatrassen (met 100% natuurlijke materialen, ed). Kortom zoals Uber zich introduceerde in NL, door BN-ers en vloggers stroop om de mond, in de ogen, oren, en achterwerk te smeren. Werkt als een trein!

        Een natte droom van NS-marketing lijkt me (vooral voor hunzelf, niet mbt reizigers, net als bij Uber) dus waar wachten jullie nog op, NS?
        Ja, op een vaccin. Maar wellicht is het slim om tijdens corona, in komende maanden, juist mensen 'uitzicht te geven', 'hoop te geven' op het een nieuwe wereld na Corona, met dank aan NS.

        Weer een natte droom van marketeers en reclame mensen lijkt me. Zelf moet ik er niet zoveel van hebben, voel plaatsvervangende schaamte, maar het werkt wel.

        Is ook dé strategie voor dit soort crisisituaties: hoop, kracht en visie uitstralen. Precies zoals Uber deed.

      • Het is en blijft een niche product (dat door verschillende omstandigheden relatief duur is). Op zich is er wel een Europese trend dat steeds meer nachttreinen lijken terug te komen, al lijkt de nachttrein van Thello (Parijs - Venetië) het coronavirus niet te overleven (rijdt al meer dan een half jaar niet). Er zijn natuurlijk heel veel niche producten die slechts een beperkt deel van de bevolking zullen gebruiken (want anders is het geen niche product meer ;-))

        • Ik denk ook dat het een nicheproduct is. En de vraag is dan of een nicheproduct staatssubsidie rechtvaardigt.

        • Voor de opstartfase zou ik een subsidie wel gerechtvaardigd kunnen zijn, mits deze doelmatig wordt ingezet. Nu lijkt het laten rijden van de trein echter het doel te zijn. In het artikel in het AD waarnaar Willem hieronder linkt, wordt duidelijk dat de trein gaat rijden voor vakantiegangers, familiebezoek en voor minder formele zakenreizigers. Het gaat om een subsidie van enkele tientjes per ticket. Waarom moet de belastingbetaler bijdragen aan vakanties of familiebezoek? Ik zie echt het nut niet van die trein. Zelfs als het een succes wordt, zal het ding meer kosten dan het oplevert.

          Eerder verscheen in het Dagblad van het Noorden een opiniestuk over de nachttrein, waarin gesteld werd dat de 'vliegtuiglobby' eerder met succes de nachttrein van het spoor had geconcurreerd, maar dat het nu weer de beurt is van de nachttrein. Ik denk echter dat binnen de luchtvaart niemand zich in de verste verte ook maar iets van zorgen maakt over concurrentie van een nachttrein.

  • @ Johan II.
    Ik ervaar totaal geen ongemak in mijn eigen ruimte in de nachttrein. Keurig opgemaakt bed, stromend water, handdoeken en zeep. Douche is beschikbaar.
    In het slaaprijtuig kom ik buiten de vakantiemaanden vooral congresgangers en bezoekers aan vakbeurzen tegen. Daar zitten ook zakenmensen onder.
    Ik vind dit comfort stukken beter dan een gebroken nacht door een vroege vlucht.
    Het zijn vooral negatieve percepties over de nachttreinen uit de houtje-touwtje jaren van vroeger. De tijden van interrailen met andere scholieren keten in de couchettes.
    Treinreiziger heeft laatst het interieur getoond van de nieuwe slaapwagens.
    Veel nachttreinen zijn opgeheven, omdat spoorwegmaatschappijen hun kaarten gingen inzetten op TGV, ICE, AVE en Frecciarossa.

    • Lang niet voor iedereen is er een eigen ruimte in de nachttrein. Het gros van de reizigers zal de nacht zittend moeten doorbrengen of in een gedeelde cabine. Wat luxe is in een slaaptrein, is te vergelijken met een soort hostel.

      TGV, ICE, AVE en Frecciarossa verkopen zichzelf, omdat het redelijke alternatieven zijn. Voor de nachttrein zul je iedere klant binnen moeten slepen en dan hopen dat ze het jaar daarop nog een keertje boeken.

      Volgens mij worden vakbeurzen en congressen sinds de opkomst van het internet steeds minder populair. Kijk in eigen land eens naar de Vakantiebeurs, daar heeft nauwelijks iemand zin in, al maken ze het gratis. De laatste keer dat dat nog een evenement van enige omvang genoemd mocht worden, was in de jaren negentig. En zo gaat het met alle vakbeurzen. Alle informatie over producten is er sneller via het internet. Als je gaat zitten wachten op een jaarlijkse vakbeurs, loop je gewoon achter de feiten aan. In de meeste bedrijven kunnen ze de irritante sales managers normaliter al nauwelijks weren, waarom zouden ze die lui dan gaan opzoeken op een beurs? Vroeger waren beurzen en congressen een mooi excuus om lekker te gaan slempen in het buitenland. Tegenwoordig worden die reisjes enkel nog als last gezien.

      • @Annemiek.
        Wat een stroom van negatieve geluiden. Voor niet elke rit vormen de TGV, ICE, AVE en Frecciarossa een alternatief. Vaak wel een combinatie om na een nachtrit een aansluitende eerste rit te nemen.
        Er is in de nachtrein in ieder geval keuze aan comfort. Een hostel biedt in de regel geen privacy, maar dorm. Ook in de dure KLM-world business class heb je geen eigen slaapruimte.
        De publieksbeurs Vakantiebeurs in Utrecht kun je absoluut niet vergelijken met de vakbeurs ITB in Berlijn, waar de complete top van de reiswereld vanuit alle continenten op af komt. Net als je de boekenmarkt van Deventer niet kunt vergelijken met de Frankfurter Buchmesse.
        Salesmanagers kunnen strondvervelend zijn, maar ook handig om gericht mee zaken te doen. Door persoonlijk contact is het gemakkelijker om het kaf van het koren te scheiden.
        Een website kan er fraai uitzien, maar geeft niet aan wie en wat er in werkelijkheid achter zit.

        • Voor de bestemmingen die een nachttrein kan bedienen, heb je geen KLM World Business-ticket nodig. Die zijn immers binnen een uur te bevliegen. Een gebrek aan privacy valt dan te accepteren. Voor bestemmingen waarin je in het vliegtuig wat meer privacy zou wensen vanwege een overnachting aan boord, is de trein al helemaal geen optie.

          Wie in de reisbranche nog een ITB nodig heeft, heeft niet helemaal begrepen waar de toekomst ligt. Net als een boekenbeurs. Ook daar ligt de toekomst niet.

        • @Annemiek.
          Ik heb het over de tijd die je 's nachts in het vervoermiddel moet doorbrengen. De nachttrein en de intercontinentale vlucht komen dan aardig met elkaar overeen.
          Gelukkig denken tal van andere ondernemingen anders dan u.

  • De subsidie is als ik het goed heb tot 2023. Door de omstandigheden (covid-19) denk ik niet dat de nachttrein een hoog bezetting zal krijgen. Ben bang dat het nieuwe kabinet na 2023 de subsidie zal stoppen. Geloof me, de rekening op de covid-19 problematiek zal voorzichtig betaald moeten worden.
    Zelfde liedje is voor Eurostar die weliswaar geen subsidie krijgt maar wel moet betalen op het Nederlandse spoor. Bij een jaar lang covid-19 zal ook Eurostar een besluit moeten nemen...

    • @Jeff. Niet bij voorbaat al bang zijn. Niemand weet hoe lang Corona duurt en hoe de wereld er na Corona uit gaat zien. Het kan zijn dat er een inhaalslag zal komen in de reisbewegingen. Is gewoon afwachten op meer duidelijkheid.