Eerste Eurostar (bijna leeg) vertrokken naar Londen

1 maand terug

Maandag is de eerste reguliere Eurostar van Amsterdam via Rotterdam naar Londen vertrokken. Door het coronavirus was het allerminst druk: naar schatting 50 reizigers hebben van de eerste trein gebruik gemaakt. En dat terwijl de trein 900 zitplaatsen heeft.

Vrijwel leeg vertrokken

Na jaren van uitstel was het vandaag toch zover: een directe trein tussen Nederland en Londen is een feit. De trein had eigenlijk al per 30 april van start zullen gaan. Dat ging toen vanwege het coronavirus niet door. Het is een serieus scenario geweest om opnieuw de start nu uit te stellen, vertelt implementatiemanager Jet van de Kar van NS International. “Maar we willen laten zien dat het ons serieus is”, vertelt ze bij vertrek van de eerste Eurostar aan Treinreiziger.nl.

De eerste trein is nu vrijwel leeg vertrokken. Volgens een ingewijde gaat het om 25 reizigers uit Amsterdam en 17 uit Rotterdam. Eurostar wil de aantallen niet bevestigen, omdat het bedrijf nooit reizigersaantallen voor een specifieke trein bekendmaakt. Had de trein ook niet in april kunnen starten, nu er toch amper reizigers zijn? “Nee”, zegt Van de Kar. “We zaten toen nog in het testprogramma, dat hebben we toen niet kunnen afmaken.” Bovendien was er een verdrag nodig om de Eurostar te kunnen laten starten, dat werd pas in juli ondertekend.

Veiligheidsprocedures

De Eurostar naar Londen vraagt wat dat betreft veel meer voorbereiding dan een reguliere trein. Reizigers die naar Londen willen moeten in Amsterdam en Rotterdam inchecken in een speciale terminal. Daarvoor is de Marechaussee en de UK Border Force in beide stations aanwezig. Om te voorkomen dat andere reizigers stiekem in de trein glippen wordt het perron gedeeltelijk afgesloten, daar zorgen zo’n 20 beveiligers voor (circa tien in Rotterdam en circa tien in Amsterdam). Van een volledige afsluiting is geen sprake: de helft van de trein is zonder check-in toegankelijk. Die reizigers moeten echter in Brussel de trein verlaten.

De trein heeft in Brussel daarom ook een vrij lange stop (27 minuten). Die tijd is nodig om te controleren of het perron en het Brusselse deel van de Eurostar leeg is. Daarna kunnen de in Brussel ingecheckte reizigers instappen.

Concurrentie met vliegtuig

De bedoeling is dat de directe Eurostar naar Londen een concurrent wordt voor het vliegtuig. Bij de start zal de trein nog niet direct een serieuze concurrent zijn: de Eurostar rijdt voorlopig twee keer per dag en niet in het weekend. Ter vergelijking: vandaag vertrekken er 13 vluchten naar Londen vanuit Schiphol. Qua reistijd kan de trein het redelijk opnemen tegen het vliegtuig. De reistijd vanuit Amsterdam naar hartje Londen is iets meer dan vier uur, vanuit Rotterdam 3,5 uur. Daar bovenop komt nog ten minste een half uur voor de check-in. Het vliegtuig is weliswaar sneller, maar door het voor- en natransport en de geadviseerde check-in tijd van twee uur is de reistijd toch redelijk vergelijkbaar.

Eurostar heeft grote verwachtingen van de trein naar Londen. “Met jaarlijks meer dan 4 miljoen reizigers tussen Londen en Amsterdam is de markt even groot als die tussen Londen en Parijs ten tijde van de introductie van Eurostar in 1994”, brengt Eurostar in herinnering. Na de introductie van de Eurostar tussen Londen en Parijs is er veel veranderd. “In de afgelopen drieëntwintig jaar (citaat 2018, red.) is de markt voor reizen tussen Londen en Parijs meer dan verdubbeld, doordat reizigers in toenemende mate kiezen voor de hogesnelheidstrein in plaats van het vliegtuig.” Op dat scenario mikt Eurostar ook voor Amsterdam – Londen.

Eén van de eerste reizigers is James Yuen. Hij studeert in Nederland en reist nu naar het Verenigd Koninkrijk voor familiebezoek. Normaal gesproken neemt hij naar de meeste bestemmingen het vliegtuig. “De Eurostar vind ik beter voor het milieu en ook veiliger tijdens corona. Op vluchten wordt afstand houden niet gehandhaafd. Deze trein is vrij leeg en ik kan met gemak 1,5 meter afstand houden”, vertelt Yuen. Hij vult aan: “Het is een comfortabel alternatief voor het vliegtuig.”

Na 7 jaar wachten

De plannen voor de Eurostar werden ruim 7 jaar geleden gepresenteerd: vanaf december 2016 zou de Eurostar gaan rijden. Door tal van oorzaken liep het anders: de eerste Eurostar van Londen naar Amsterdam kon al per april 2018. Maar van Amsterdam naar Londen bleef een directe verbinding uit, vanwege het ontbreken van een van een verdrag tussen de betrokken vier landen die de Eurostar aan doet. Nu alles rond is, kan de treindienst eindelijk van start gaan, maar blijven de reizigers grotendeels weg door het coronavirus. Maar de hoop is er nog steeds dat het aantal reizigers in de toekomst fors zal groeien.

De eerste Eurostar Londen – Amsterdam (2018)

Foto’s: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

This post was last modified on november 1, 2020 8:04 am

Bekijk reacties

    • Verkort? Liever gelijk doorknallen, dan haal je een halfuur van de reistijd af (in 3u40 Amsterdam-Londen, 3u00 Rotterdam-Londen!). Amsterdam-Brussel heeft al bijna een uursdienst van zowel Thalys als IC, en Brussel-Londen heeft zelf ook aardig wat Eurostars (pre-corona).

      • Zal niet heel veel uitmaken. Brussel Zuid knal je niet met 300 kilometer per uur voorbij. Als je de stop kan verkorten tot bijvoorbeeld 5 minuten, kan je ook een behoorlijke winst halen.

        • Als je een stop van 27 minuten stilstaan overslaat, dan ben je in totaal toch gewoon 27 minuten korter onderweg? (want mét stop zal de trein niet ineens sneller door Brussel rijden dan zonder stop, eerder omgekeerd)

        • @Joost: dat is zeker zo. Maar als je er 5 minuten stopt, ben je er dus 22 minuten sneller, en bedien je dus ook deels de Belgische markt. Een stop van 5 a 7 minuten vind ik best nog wel acceptabel. Maar goed, daar kunnen de meningen over verdeeld zijn.

        • De exploitant, zoals bij elke onderneming die niet gesubsidieerd wordt in een kapitalistische maatschappij met ondernemingsgewijze productie. Op sommige 'producten' (lees: reizen) maak je winst, andere leveren verlies op.

  • Is het aan en los koppelen op brussel geen mogelijkheid om wat tijd te besparen?
    Dan hoef je tenminste niet het gehele treinstel opnieuw te controleren .
    Maar dan moet je wel Brussel overslaan als bestemming.

    • De treinstellen van Eurostar zijn mega lang. Ze controleren nu ook in Brussel, vermoed ik, alleen de halve trein, alleen dat deel waar de reizigers inzitten die geen check-in hebben en Brussel als eindbestemming hebben.

      • 16 wagons. Het duurt even voordat hij voorbij is. 7 seconde of wat langer. Erg hard rijden ze hier nog niet. Net zo lang als een dubbele Thalys hoewel die eigenlijk 20 stellen is. Die rijden op Disney en een tijdje waren de treinen Corana geschikt met ruime zit en extra lang gemaakt. Toen waren alle Parijs Thalyses dubbel.

  • Elk nadeel heeft zijn voordeel: Ze kunnen de eventuele kinderziektes op technisch vlak er uit halen. Maar vermoed dat de Eurostar 320 uiterst goed getest is.

    Jammer van de valse start. Maar de treinreizigers zullen begrijpen waarom. Als ze de irritante lange stop bij Brussel Zuid kunnen verminderen zal het op langere termijn wel goed komen met de Eurostar.

    Zoals aangegeven heeft Eurostar wat tijd nodig om in te groeien. Eurostar heeft een goede reputatie. En dat gaat ook gebeuren tussen Amsterdam - Londen.

    • De E320 rijdt al lange tijd in Nederland. Nieuw zijn de veiligheidscontroles, daar kan men nu even proefdraaien. Hopelijk kunnen ze later ook drukke periodes aan. Dan krijg je pas echt de stresstest.

  • Hanzeboog2012: Inderdaad, dat ze momenteel vanwege Corona leeg zijn is begrijpelijk. Ze kunnen op deze wijze proefrijden met de dienstregeling en verbetervoorstellen uitwerken. En mocht het internationale trein-, bus- en vliegverkeer binnenkort even tijdelijk helemaal op slot gaan dan kunnen ze die tijd benutten om verbeterplannen uit te werken. Dus: tijdelijk lege treinen is "niet voor niets".

  • Het zou mooi zijn als je ook kaartjes van Ams- of Rotterdam naar Lille v.v. kon kopen. (Eurostar verkoopt wel kaartjes van Lille naar Brussel, met deze trein, maar niet in de omgekeerde richting.)

    • @Gerben Vos
      De Thalys van Amsterdam naar Rijsel liep voor geen meter. Zou inhouden dat je voor die paar reizigers naar Rijsel een speciale voorziening zou moeten regelen, zodat ze niet uit de EU uitgecheckt worden in Brussel. Overigens gaan er TGV's van Brussel naar Rijsel.

      • "Liep voor geen meter" is een groot woord. Een bezetting van 25% is te weinig om een Thalys-treinstel te rechtvaardigen, maar je hebt het toch al snel over circa 80 reizigers. Wat ik begrepen heb, hebben de meeste Eurostars vanaf Brussel ook een apart rijtuig die speciaal toegankelijk is voor reizigers naar Lille. Ik heb het echter niet in de praktijk gezien. Je moet natuurlijk kijken of de inspanningen en investeringen die je moet doen in verhouding staan, maar het lijkt mij mooi als het zou kunnen, mits dat geen lange stop in Lille tot gevolg heeft.

      • Dat gebeurt dus nu ook zo. Inderdaad wordt het laatste rijtuig afgesloten van de rest van de trein en gebruikt voor regionaal verkeer tussen Brussel en Lille/Calais.

        De check-in voor dit rijtuig is op Brussel-Zuid op de 1e etage en je passeert hier niet de Britse immigratie, wel overigens de volledige veiligheidscontrole.

        Eurostar verkoopt dus (buiten coronatijden) kaartjes Brussel-Lille en Brussel-Calais. Sterker nog, in de oorspronkelijke dienstregeling zou één van de Amsterdamse Eurostars ook in Lille stoppen. En die staat dus niet open voor kaartverkoop Amsterdam - Lille.... Wellicht omdat in Brussel de gehele trein geschikt wordt gemaakt voor passagiers naar London, en niet enkel het laatste rijtuig?

        Sowieso, lijkt me, is er omgekeerd (van Lille naar Amsterdam) geen enkele beperking om directe kaartjes te verkopen. Behalve de veiligheidscontrole is er op Lille Europe immers geen douane voor passagiers richting Brussel.

        • Eigenlijk zou er straks na de brexit wel een controle op de inreizende Britten moet komen. Om te zorgen dat ze niet smokkelen of wellicht verblijfstatus willen aanvragen.

        • Dien je bij Brussel - Lille dan ook ten minste 30 minuten voor vertrek aanwezig te zijn? Wel zonde, bij zo'n stukje. Is net alsof we van Rotterdam naar Antwerpen in 30 minuten kunnen reizen, maar dan wel een half uur voor vertrek aanwezig zouden moeten zijn ....

        • In theorie wel 30 minuten van te voren. Maar zolang als de trein er nog staat, en het lukt je om op op tijd door de controle te komen dan mag je doorgaans gewoon mee. Ik heb dat ervaren voor Eurostar-reizen naar zowel London als Lille (helaas aanreis naar Brussel beide keren fors vertraagd).

        • @hildebrand
          Ik ben een aantal keren met de Thalys naar Rijsel gereisd. De trein zat angstig leeg. De bar bleef zelfs gesloten. Cijfers liegen natuurlijk niet, maar slaat die 25% op reizigers die in Nederland naar Rijsel opstapten?

          Wat de Eurostar betreft: van Brussel naar Rijsel is maar 35 minuten, dan is 30 minuten vooraf aanwezig zijn wel erg lang.
          Hoe zou dat kunnen met reizigers uit Amsterdam en Rotterdam die met de Eurostar naar Rijsel zouden willen? Moeten die in Brussel overstappen naar het speciale Rijsel-rijtuig?
          Overigens gaan er vanuit Brussel nu in Coronatijd ook dagelijks 8 TGV's naar Rijsel, zonder voortijdig aanwezig zijn. Wel is er een pauze tussen 13:00 en 16:00 uur.

        • @Bert Sitters

          Ook ik heb een aantal keer de Thalys naar Lille genomen. Het is geen grote markt, maar bezien het aantal Nederlanders dat in het weekend in Lille rondloopt is die markt ook niet geheel verwaarloosbaar.

          De Eurostar vanuit Nederland is nu ook opgedeeld in een stuk voor London en een stuk voor 'lokaal' verkeer naar Brussel. Na uitstappen reizigers in Brussel, wordt dit laatste deel nu gecontroleerd en bij het London-deel gevoegd.

          De vraag is wat er ergens in 2021 (?) gebeurt als de volledige dienstregeling weer wordt opgestart en één van (de drie voorziene) Eurostars ook onderweg in Lille en evt. Calais gaat stoppen. Hoeveel rijtuigen worden dan in Brussel aan het London-deel 'toegevoegd', en blijven één of twee rijtuigen gereserveerd voor reizigers naar Lille? In dat laatste geval staat Eurostar niets de verkoop van kaartjes NL-Lille in de weg.

        • @David.
          Ik vind Rijsel een heerlijke stad. Het gebied rond het oude station "Lille-Flandres" is aantrekkelijk heringericht. Het station zelf is ook een paar jaar geleden opgeknapt. Brasserie l'Epress serveert de lekkerste "Moules-Frites" van Noord-Frankrijk. Ook op de uren dat andere restaurant in Frankrijk gesloten zijn (van 14:00 -19:00 uur). Alleen Rijsel wordt niet goed op de markt gezet in Nederland. Voor die paar Nederlanders in het weekend lijkt het niet nodig om een speciale treinvoorziening te maken. Brussel-Zuid biedt immers een overstap op de TGV naar Rijsel.
          Wat ook een kans kan zijn is dat Rijsel aantrekkelijke overstapmogelijkheidheden kan bieden op TGV's naar Rennes, Nantes en Bordeaux, waarmee de vervelende transfer in Parijs met de Metro naar station Montparnasse ontweken kan worden. Moet alleen wel duidelijk als een aantrekkelijke combinatie op de markt gezet worden.
          De beide stations van Rijsel liggen overigens maar 400 meter van elkaar.

    • Volgens de dienstregeling stopt deze trein niet in Rijsel (Lille voor Francofonen) - dat lijkt me ook geen goed idee.

  • Gefeliciteerd!
    Toevallig heb ik vanmorgen bij de Wildersekade de Eurostar over de HSL zien rijden. Hij zag er wat donker uit, hoewel de reizigers de hoofdverlichting niet aan en uit kunnen doen.

    Zijn er nog leuke coupon aanbiedingen via treinreiziger.nl?

    • Voor de Eurostar eigenlijk niet, dan gewoon de normale flexibele tarieven, vanaf 46 euro enkele reis. Ik hoop volgend jaar wel weer een Interrail ticket te kunnen weggeven.

  • Mooi. Eindelijk, maar ik kan nooit razen met dit trein.Omdat mijn klein hondje mag niet mee. Jammer.zou veel preayen we om dieren beschermt. En.Ik vindt ontzetten jammer.

      • We zouden ook moeten instellen dat er geen dieren uit het VK naar de Eu mogen komen. Waarom is het hier allemaal zo naïef?

        • Nee, dan de EU. Daar heerst geen grootheidswaan. Voor vrijwel alles zou de oplossing 'meer EU' zijn. Er moest meer eenheid komen, omdat we alleen met meer EU een crisis konden weerstaan. En sinds het coronavirus vat kreeg op het continent, hebben we niets meer van die hele EU gehoord. Behalve toen er meer geld naar de technisch failliete staten moest. Toen werd Nederland even een 'deal' in gechanteerd.

        • Dit is niet waar. In de auto-trein en op de meeste boten mogen dieren vanaf het vaste land gewoon naar het VK meegbracht worden, mits zij de juiste vaccinaties hebben. Het VK accepteert Europese huisdierpaspoorten. Het is niet goed uit te leggen waarom huisdieren niet mee mogen.

  • Ik heb nog steeds vouchers voor de Eurostar. Die zijn nog te verzilveren tot eind mei 2021 en wil ik voor deze verbinding gebruiken. Hopelijk is de corona-ellende voorbij tegen die tijd en anders hopelijk nieuwe vouchers.

  • Deze reis kan dus nog een uur sneller, wanneer de controle in de trein plaatsvindt en niet op de perrons. Door de terminals en de lange stop in Brussel ontneem je nu juist de grootste voordelen van de trein.

    • Het probleem is dat je reizigers zonder de juiste papieren er niet onderweg uit kunt zetten. En eenmaal in Londen vragen ze op St Pancras meteen asiel aan. Kortom daar trappen de Britten niet in.